علت لرزش یخچال و نحوه رفع این مشکل

لرزش یخچال یکی از مشکلات رایجی است که می تواند برای بسیاری از کاربران پیش آید. این مشکل موجب نگرانی خواهد شد و شما را به یافتن علت لرزیدن یخچال و راه حل های رفع این مشکل وا می دارد. باید بدانید که لرزش یخچال می تواند موجب بروز مشکلاتی مانند خراب شدن قطعات دستگاه و نیاز به تعمیر یخچال، افت عملکرد و کارایی یخچال و همچنین افزایش مصرف انرژی شود. در این مقاله، می خواهیم به عواملی که موجب لرزیدن یخچال می شوند و نحوه رفع این مشکل بپردازیم.

علت لرزش یخچال و نحوه رفع این مشکل

✔ بوی بد یخچال و روش های رفع این مشکل

دلایل لرزش یخچال

مهمترین دلایل لرزیدن یخچال به شرح زیر هستند:

  • تراز نبودن یخچال

  • لرزش قفسه های یخچال

  • برخورد لوله‌ های کندانسور یخچال به سطوح

  • برخورد و ساییده شدن فن دستگاه به دیگر قطعات یخچال

  • خرابی فیوزهای حرارتی یخچال

  • خراب شدن برد دستگاه

  • خرابی کمپرسور یخچال

  • معیوب شدن تایمر یخ‌ زدایی دستگاه

  • بروز ایراد در المنت یخ ‌زدایی یخچال

  • خرابی دمپر برقی یخچال

در ادامه، هر یک از این 10 علت لرزش یخچال را شرح می دهیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

✔ علت زود اتومات کردن یخچال چیست؟ 

لرزیدن یخچال به علت تراز نبودن آن

یکی از علت های اصلی و اولیه که موجب لرزش یخچال می شود، تراز نبودن و عدم ثبات دستگاه در جای خود است. این مشکل معمولا به علت صاف و مسطح نبودن سطح زیرین یخچال به وجود می آید. برای رفع این مشکل، می توانید مقاله تراز کردن یخچال را مطالعه کنید.

لرزش قفسه های یخچال

مورد دیگری که می تواند سبب لرزش یخچال فریزر شما شود، لرزش قفسه های دستگاه است. در صورت درست قرار نگرفتن قفسه ها در جای خود، ارتعاش ایجاد شده در هنگام کار کردن کمپرسور دستگاه، منجر به لرزیدن یخچال می‌ شود. برای رفع این مشکل، از درست قرار گرفتن قفسه ها در جای خود مطمئن شوید. همچنین، می‌توانید از تکه‌ های فوم یا نوارهای ضدلغزش برای ثبات بیشتر قفسه ها در جای خود، استفاده کنید.

برخورد لوله‌ های کندانسور یخچال به سطوح

در صورت شل شدن لوله ‌های سیم‌ پیچ کندانسور در پشت یخچال، این قطعات به سطوح دیگری مانند دیوار برخورد می‌کنند که همین امر می تواند موجب لرزش یخچال شود.

برای رفع این مشکل، لوله های کندانسور را بررسی کرده و در صورت لزوم، آن ‌ها را چند میلی‌ متر از هم جدا کنید تا مانع برخوردشان به یکدیگر شوید. همچنین، در صورت شل بودن لوله ها، آن ها را در جای خود محکم کنید. گفتنی است که از عدم وجود جای خالی یا شیب در محل نصب کندانسور نیز مطمئن شوید تا بدین ترتیب از لرزیدن یخچال فریزر جلوگیری شود.

✔ تعمیر کندانسور یخچال 1 الی 24 ساعته

لرزش یخچال به علت ساییده شدن فن دستگاه به دیگر قطعات

 ساییده شدن فن یخچال به دیگر قطعات دستگاه نیز از دلایل دیگر لرزش یخچال است. مماس شدن فن با قطعات دیگر یا سیم ‌های برق، می تواند موجب لرزیدن دستگاه شود. برای رفع این مشکل، یخچال را خالی کرده و بررسی کنید که هیچ قطعه ای با فن دستگاه در تماس نباشد. همچنین، می ‌توانید از گریس سیلیکون هم برای کاهش لرزش فن دستگاه استفاده کنید. به این صورت که گریس سیلیکون را به محورهای فن زده و مرتب کنید. با این اقدام، اصطکاک و ساییدگی محورها را کاهش می دهید.

✔ تعویض و تعمیر فن یخچال 

خرابی فیوزهای حرارتی یخچال

یکی دیگر از دلایل لرزش یخچال فریزر، خرابی فیوزهای حرارتی دستگاه است. در صورت خرابی فیوزها، نوفراست یخچال به ‌خوبی عمل نکرده که می ‌تواند منجر به تجمع یخ اضافی در یخچال شود. این یخ ‌ها می‌توانند به تیغه ‌های فن چسبیده و موجب لرزیدن یخچال شوند.

برای بررسی عملکرد درست فیوزها، از یک مولتی‌ متر تنظیم‌ شده در موقعیت اهم‌ متر استفاده کنید. همچنین، تمام اتصالات فیوزهای حرارتی را که معمولا در نزدیکی فن و المنت یخ‌زدایی قرار دارند، جدا کنید. سپس هر دو سر تستر را روی دو پایانه شیلنگ حرارتی (کانکتور) قرار دهید تا از تداوم پیوستگی اتصالات اطمینان حاصل کنید.

رفع مشکل لرزش یخچال فریزر

خراب شدن برد دستگاه و لرزش یخچال

از مهمترین قطعات یخچال، برد آن است. این قطعه مهم در یخچال، وظیفه کنترل عملکرد دستگاه را بر عهده دارد. خراب شدن برد موجب کارکرد بدون وقفه دستگاه شده که در نتیجه دمای یخچال بیش ‌از حد پایین آمده و همین امر موجب تولید حجم زیادی یخ می شود. تماس یخ‌ ها با تیغه فن، موجب لرزیدن یخچال فریزر و ایجاد صدا می شود.

لرزیدن یخچال فریزر به علت خرابی کمپرسور

خراب شدن کمپرسور که می تواند به دلیل فرسودگی سوپاپ‌ های داخلی باشد، موجب گردش نامناسب مایع خنک‌کننده در داخل مدار می ‌شود که همین امر می تواند سبب لرزش یخچال شود. برای بررسی کمپرسور بهتر است که از یک کارشناس تعمیر یخچال کمک بگیرید.

✔ علت چشمک زدن صفحه نمایش یخچال

معیوب شدن تایمر یخ‌ زدایی یخچال

عامل دیگر لرزش یخچال فیزر، خرابی تایمر یخ‌ زدایی دستگاه است. عملکرد سیستم یخ‌ زدایی یخچال توسط تایمر یخ‌ زدایی تنظیم می شود. معیوب شدن این تایمر و عملکرد نادرست آن، موجب ایجاد توده ‌های یخ اضافی شده که این توده ها به تیغه‌ های فن می چسبند و با آن‌ ها برخورد می کنند که در نتیجه، می تواند موجب لرزیدن یخچال شود.

برای بررسی عملکرد تایمر، آن را به ‌صورت دستی بچرخانید تا فرآیند یخ ‌زدایی آغاز شود. در صورت شنیدن صدای کلیک، فرآیند یخ‌ زدایی به درستی شروع شده است. همچنین، در صورت وجود المنت در یخچال، بررسی کنید که آیا المنت شروع به گرم‌ شدن می‌کند یا خیر. در صورت عملکرد نادرست، لازم است که برای تعویض تایمر یخ‌ زدایی یخچال اقدام کنید.

علت لرزیدن یخچال

ایراد در المنت یخ ‌زدایی و لرزش یخچال

وظیفه المنت یخ ‌زدایی در یخچال، جلوگیری از تجمع یخ در بخش یخ ساز دستگاه است. در صورت نقص عملکرد این قطعه، یخ اضافی در دستگاه تولید شده که ممکن است به فن یخچال بچسبند و باعث لرزیدن یخچال شوند. برای بهبود عملکرد یخچال و جلوگیری از لرزش آن، المنت معیوب را با المنت سالم تعویض کنید.

✔ تعمیر و تعویض سنسور یخچال در مدل های مختلف

لرزش یخچال به علت خرابی دمپر دستگاه

وظیفه‌ دمپر برقی در یخچال هایی که به فناوری نوفراست مجهز هستند، این است که هر زمان دستگاه به دمای کمتری نیاز دارد، فن روی محفظه‌ فریزر راه‌ اندازی شده تا برای حفظ سرمای درون آن فعال شود. این فرآیند، موجب باز شدن دمپر برقی و انتقال سرما بین فریزر و یخچال می شود. همین امر می تواند موجب لرزش یخچال فیزر شود.

در صورتی که دمپر برقی به طور مداوم باز‌ و بسته می ‌شود یا صداهای غیرعادی ایجاد می کند، لازم است که برای تعمیر دمپر یخچال خود یا تعویض آن اقدام کنید. چرا که دمپر فرسوده، عملکرد یخچال را تحت تاثیر قرار داده و می تواند موجب افت کارایی و نقص در عملکرد دستگاه شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران