تراز کردن یخچال یکی از مهم ترین و اولین کارهایی است که باید پس از نصب یخچال انجام شود. اگرچه ممکن است بسیاری افراد تصور کنند که تراز کردن یخچال امری بیهوده بوده و اهمیت چندانی ندارد، اما در صورتی که یخچال تراز نباشد در طولانی مدت دچار اختلالات بسیاری شده و کاربران باید هزینه های زیادی را صرف تعمیر و نگهداری از یخچال کنند. تراز کردن انواع یخچال به روش های مختلفی انجام می شود که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم. چنانچه شما نیز قبلا و در زمان نصب یخچال خود نسبت به این مساله بی اهمیت بوده اید حال به آشپزخانه رفته و از تراز بودن یخچال منزل خود اطمینان حاصل کنید. در صورتی که یخچال شما با هرگونه مشکل یا اختلالی در هنگام کار مواجه شد می توانید برای تعمیر آن با مرکز زودکمک تماس بگیرید. تکنسین های تعمیر یخچال حاضر در این مرکز در کوتاه ترین زمان ممکن به منزل شما مراجعه کرده و در اقدام به تعمیر و رفع ایراد دستگاه در محل می نمایند. در صورتی که نیاز به تعویض قطعه باشد نیز تکنسین ها از قطعات نو و اورجینال استفاده می کنند که کیفیت بالایی داشته و در نتیجه طول عمر زیادی نیز خواهند داشت.

تراز کردن یخچال

نحوه تراز کردن یخچال با استفاده از پایه

تراز کردن یخچال در تمامی مدل های جدید و قدیمی نسبتا ساده بوده و به روش های مختلفی انجام می پذیرد. یکی از روش های تراز کردن انواع یخچال استفاده از پایه است. برای این کار باید طبق دستورالعمل داده شده در زیر پیش بروید:

  • در قسمت پایینی برخی از مدل های یخچال فریزر قطعه ای شبکه ای از جنس فلز یا پلاستیک قرار گرفته است که با استفاده از پیچ به بدنه یخچال متصل شده است. با استفاده از پیج گوشتی مناسب این قطعه را از بدنه یخچال جدا کنید تا بتوانید به پایه ها دسترسی داشته باشید.

  • در مرحله بعدی باید با احتیاط کامل کمی یخچال را به سمت عقب کج کنید تا قسمت پایه از روی زمین جدا شود.

  • پایه های یخچال قابلیت تنظیم ارتفاع آن را نیز بر عهده دارند. بدین منظور می توانید با چرخاندن پایه ها در جهت حرکت عقربه های ساعت ارتفاع آنها را زیاد کنید. چرخاندن پایه ها در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت موجب کم شدن ارتفاع آنها خواهد شد. پس از چرخاندن پایه ها بهتر است از زاویه موازی با آنها، به پایه ها نگاه کنید و بررسی کنید که همگی در یک ارتفاع قرار گرفته اند یا خیر.

  • بدین منظور می توانید از تراز بودن یخچال خود اطمینان حاصل کنید. 

مشاوره آنلاین زود کمک

تراز کردن انواع یخچال با استفاده از غلتک

یکی دیگر از روش هایی که می توان با آن به تراز کردن یخچال پرداخت استفاده از غلتک است. البته این روش تراز کردن انواع یخچال ممکن است برای تمامی مدل های یخچال فریزر قابل استفاده نباشد. در واقع تنها در مدل هایی که در قسمت پایین آنها یک غلتک تعبیه شده است می توان از این روش برای تراز کردن دستگاه استفاده کرد. شیوه انجام کار بدین صورت است:

  • ابتدا مانند آنچه در بخش پیشین گفته شد با استفاده از ابزار مناسب قسمت پایینی یخچال را از بدنه آن جدا کنید.

  • حال می توانید غلتک هایی که در قسمت پایین دستگاه تعبیه شده است را مشاهده نمایید.

  • پیچاندن غلتک ها در جهت های مختلف باعث کم یا زیاد شدن ارتفاع آنها می شود. بدین صورت که چنانچه غلتک ها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید ارتفاع آنها زیاد شده و بخش جلویی یخچال به سمت بالا حرکت می کند. در صورتی که غلتک ها را در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید نیز ارتفاع آنها کم خواهد شد.

پیشنهاد سایت: علت داغ شدن بیش از حد موتور یخچال

تراز کردن انواع یخچال با استفاده از پایه و غلتک

در طراحی یخچال های مختلف موارد متعدد و متفاوتی برای تراز کردن یخچال به کار رفته است. به طوری که در برخی یخچال ها پس از باز کردن شبکه پایین بدنه یخچال می توان پایه را در آن قسمت مشاهده کرد، در برخی مدل ها در این بخش غلتک وجود دارد، و در برخی دیگر هم پایه و هم غلتک وجود دارد. اطمینان از تراز بودن یخچال در این مدل ها کمی با آنچه پیشتر در مورد تراز کردن انواع یخچال توضیح دادیم متفاوت است. بدین منظور کافی است به شیوه زیر عمل کنید:

  • ابتدا با استفاده از یک پیچ گوشتی مناسب پیچ های بخش پایینی یخچال را باز کنید تا بتوانید پایه و غلتک را مشاهده کنید.

  • در این مرحله از تراز کردن لازم است پیچ پایه های را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید.

  • توجه داشته باشید که ارتفاع استاندارد پایه ها 13 میلی متر است.

  • حال به سراغ غلتک رفته و آن را بررسی کرده و ببینید که آیا این غلتک ها از سطح زمین جدا شده اند یا خیر. در صورتی که تراز کردن به درستی انجام شده باشد غلتک باید از زمین جدا شده باشد تا پایه ها وزن دستگاه را تحمل کنند.

تراز کردن یخچال دوقلو

تراز بودن یخچال روی سطوح شیبدار

تمامی مواردی که پیش از این گفته شد برای تراز کردن یخچال در سطوح بدون شیب است. اما در برخی منازل و مکان ها ممکن است سطح قرارگیری یخچال کمی شیبدار باشد. در چنین مواردی برای تراز کردن انواع یخچال ابتدا لازم است بخش پایینی یخچال را باز کنید و با چرخاندن، ارتفاع پایه ها را تنظیم نمایید. در انتها نیز کمی بخش جلویی یخچال را به سمت بالا حرکت دهید و یک جسم کوچک را به گونه ای در زیر یخچال قرار دهید که شیب زمین را از بین ببرد.

تراز بودن یخچال چه اهمیتی دارد؟

همانطور که در ابتدای این متن اشاره کردیم تراز کردن یخچال یکی از اصلی ترین اقداماتی است که باید پس از نصب یخچال در محل انجام شود. اما ممکن است این سوال برای کاربران پیش بیاید که تراز بودن یخچال چه اهمیتی دارد و چرا باید به آن دقت داشته باشیم؟ در این بخش به مشکلاتی می پردازیم که در صورت عدم تراز کردن انواع یخچال برای دستگاه پیش خواهد آمد.

  • خراب شدن موتور یخچال: یخچال برای سرد کردن محیط داخلی خود از یک گاز استفاده می کند که به اصطلاح به آن اواپراتور گفته می شود. این گاز در لوله هایی در پشت یخچال جریان دارد. جریان این گاز در این لوله ها باید به صورت آزادانه انجام شود تا این گاز بتواند با انتقال گرمای خود به محیط به شکل مایع درآید. تراز نبودن یخچال باعث می شود که این مایع نتواند حرکت آزادانه ای داشته باشد و بنابراین موتور مجبور می شود زمان بیشتری کار کند تا بتواند محیط داخلی یخچال را خنک کند. این مساله در نهایت با فشار آوردن به موتور باعث بروز خرابی و اختلال در عملکرد آن خواهد شد.

  • صدای بیش از حد یخچال: مشکل بعدی که عدم تراز کردن یخچال می تواند به وجود آورد سرو صدای زیاد آن است. این مساله به دلیل تراز نبودن یخچال و فشار وارد شده به موتور بوده و با تراز کردن انواع یخچال این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

  • ایراد در باز و بسته شدن درب یخچال: تراز بودن یخچال باعث می شود که درب آن به راحتی باز و بسته شود، اما چنانچه دستگاه تراز نباشد در مراحل باز و بسته شدن درب یخچال بدنه دچار لرزش می شود. گاهی اوقات نیز ممکن است درب به سختی باز و بسته شود. در چنین شرایطی تراز کردن یخچال باعث از بین رفتن مشکلات باز و بسته شدن درب یخچال می شود.

این مقاله کاربردی را از دست ندهید: نحوه ریست کردن یخچال های موجود در بازار

تراز نمودن یخچال

تست تراز بودن یخچال

برای اینکه اطمینان حاصل کنید که یخچال مورد استفاده شما تراز است تنها به یک لیوان آب نیاز دارید. لیوان را تا نیمه آب کرده و آن را در بالای یخچال قرار دهید. پس از آن از کنار به لیوان نگاه کرده و بررسی کنید که سطح آب درون آن صاف است یا کج شده. در صورت کج بودن سطح آب باید با استفاده از راهکارهای گفته شده در این مقاله به تراز کردن یخچال خود بپردازید.   

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران