داغ شدن موتور یخچال، یک اخطار برای وجود یک مشکل جدی در یخچال است. اگر یخچال شما دیگر فضای داخل را سرد نمی کند و بدنه یخچال شما همیشه گرم است، حتما باید وضعیت موتور دستگاه را بررسی کنید. چون داغ شدن موتور یخچال، علاوه بر از کار انداختن این قطعه، باعث فاسد شدن غذاها و خوراکی ها می شود. اگر دیواره های کناری و بالای یخچال شما به شدت داغ شده است، ابتدا باید سلامت کمپرسور را بررسی کنید. چون کمپرسور یا همان موتور یخچال، قسمتی از سیستم خنک کننده یخچال است که سلامت آن برای فعالیت عادی یخچال ضروری است. کمپرسور یخچال بنا به دلایل مختلفی داغ می شود که در این مطلب آنها را بررسی کرده ایم.

 

مشاوره آنلاین زودکمک

 

دلایل داغ شدن موتور یخچال

موتور به عنوان قلب هر دستگاه، نقش مهمی بر عهده دارد و در صورت مواجه شدن با کوچک ترین مشکل، خیلی زود بقیه قطعات یخچال را هم درگیر می کند. خراب شدن این قطعه نیز با نشانه هایی همراه است که مشهود ترین آنها، گرم شدن فضای یخچال و بدنه آن است. البته، گرم بودن بدنه یخچال تا حدی طبیعی است، اما زمانی که گرمای آن بیش از حد بالا باشد، خبر از وضعیت بد موتور یخچال می دهد. در این شرایط باید به دنبال رفع این مشکل در سریع ترین زمان ممکن باشید. زیاد کار کردن موتور یخچال، کار کردن یخچال در محیط گرم، کم بودن میزان مبرد، خراب بودن فن کندانسور، کثیف بودن کندانسور، خراب بودن رله استارت و تنظیم کردن ترموستات روی دماهای بسیار کم، همگی از دلایل داغ شدن کمپرسور یخچال هستند و می توانند باعث کارکرد بیش از حد کمپرسور و داغ شدن بیش از اندازه آن شوند.

 

 

داغ شدن موتور یخچال

داغ شدن موتور یخچال، یک اخطار برای وجود یک مشکل جدی در یخچال است.

زیاد کار کردن موتور یخچال

اگر حجم زیادی از مواد غذایی و خوراکی را داخل یخچال نگه دارید یا درب یخچال به مدت طولانی باز باشد، باعث می شود موتور بیش از حد کار کند. در نهایت این مورد، منجر به داغ شدن موتور یخچال یا کمپرسور می شود. اگر یخچال شما بیش از 15 سال عمر دارد، احتمال بالایی دارد که قطعات یخچال آسیب دیده باشند و کمپرسور نتواند کار خود را به درستی انجام دهد. چون زمانی که کمپرسور به مدت طولانی تلاش می کند، این قطعه بیش از حد گرم می شود. همچنین، فرسوده شدن بخشی از قطعات مکانیکی کمپرسور، به علت قدیمی بودن یا مصرف بیش از حد، طبیعی است. فرسوده شدن قطعات داخلی یخچال، با نشانه هایی مانند نویز و خاموش شدن دستگاه همراه است که باید به آنها دقت کنید.

 

 


کار کردن یخچال در محیط گرم

دمای بین ۱۷ تا ۲۸ درجه سانتی گراد، دمای مطلوب همه کمپرسورهای انواع یخچال های مختلف برای کار کردن است. اما اگر یخچال در محیطی گرم تر از این دما باشد و کار کند، باعث داغ شدن موتور یخچال و آسیب جدی به آن می شود. در صورتی که یخچال در دمای عادی اتاق قرار داشته باشد، اما در معرض هوای گرم یا تابش آفتاب باشد، دمای بدنه آن گرم می شود. بنابراین، کمپرسور برای خنک کردن هوای یخچال، شروع به کار می کند. این گرمای مداوم هوا، به کمپرسور اجازه خاموش شدن نمی دهد و موتور یخچال داغ می شود. به همین دلیل، بسیار مهم است که مکان مناسبی را برای یخچال فریزر خود انتخاب کنید. چون همین عامل ساده و کوچک، می تواند منجر به ایجاد مشکل بزرگی شود.

 

کار کردن یخچال در محیط گرم

 


کم بودن میزان مبرد

کم بودن گاز مبرد باعث کارکرد بیش از حد یخچال می شود که این مورد، گرم شدن بیش از حد کمپرسور یا داغ شدن موتور یخچال را به دنبال دارد.


خراب بودن فن کندانسور

یکی از عواملی که باعث داغ شدن یخچال می شود، خرابی فن کندانسور است. فن خنک کننده یا فن کندانسور، از داغ شدن بیش از حد یخچال جلوگیری می کند. انرژی مورد نیاز این فن، توسط یک موتور تأمین می شود که ممکن است که با گذشت زمان خراب شود. فن خنک کننده به این صورت کار می کند که با ایجاد جریان هوا در لوله های کندانسور، موجب انتقال گرمای گاز مبرد به محیط می شود. بنابراین، هنگامی که یخچال شما گرم می شود، ابتدا بررسی کنید که این فن درست کار می کند یا نه. در صورت خوب نچرخیدن فن، این قطعه، گرمای مبرد را به محیط منتقل نمی کند و باعث داغ شدن سیستم خنک کننده و کمپرسور می شود.

 

 


کثیف بودن کندانسور

کندانسور، قطعه ای است که گاز یخچال در داخل لوله های آن جریان دارد. هنگام جریان پیدا کردن گاز از داخل لوله های کندانسور، مقداری از دمای آن کم می شود. چون این لوله ها، گرمای گاز را می گیرند و آن را به محیط انتقال می دهند. با گذشت زمان، ذرات گرد و غبار و آلودگی، روی لوله های کندانسور را می پوشانند. بنابراین، ارتباط لوله ها با هوا محدود می شود و انتقال گرما هم به خوبی انجام نمی شود. در نتیجه، این گرما به قسمت های دیگر سیستم خنک کننده مانند کمپرسور بر می گردد. با ادامه این گرما، افزایش دمای لوله های کندانسور که در دیواره های یخچال ها قرار گرفته اند، باعث داغ شدن دیواره های یخچال می شود. به همین دلیل ضروری است که اگر دسترسی شما به لوله های کندانسور راحت است، هر از چند گاهی، آنها را با دقت تمیز کنید تا از داغ شدن موتور یخچال جلوگیری شود.

 

کثیف بودن کندانسور

 


خراب بودن رله استارت

خراب بودن رله استارت، یکی دیگر از عوامل داغ شدن موتور یخچال است. کمپرسور یخچال همیشه در حال کار کردن نیست، اما قبل از شروع به کار، قطعه ای به نام رله استارت، انرژی را به آن می رساند. به دنبال آن، کمپرسور عملیات خنک کردن هوای یخچال را انجام می دهد. اما در صورت خراب بودن رله استارت، انرژی به کمپرسور نمی رسد و عملیات خنک سازی هم انجام نخواهد شد. در نهایت دمای موتور یخچال بسیار بالا می رود.


تنظیم کردن ترموستات روی دماهای بسیار کم

اگر ترموستات روی دمای پایین تنظیم شده باشد، یا مقدار گاز یخچال یا مبرد کم باشد، داغ شدن موتور یخچال اتفاق می افتد. تنظیم کردن ترموستات روی دماهای بسیار کم، باعث زیاد کار کردن کمپرسور و داغ شدن بیش از حد آن می شوند. این اتفاق به این معنی است که درجه یخچال را اشتباه تنظیم کرده اید و موتور یخچال برای رسیدن به این دمای پایین، مجبور است با فشار بالا کار کند. علاوه بر این، ممکن است، به طور کلی خراب بودن ترموستات باعث بروز این مشکل باشد که در این صورت باید آن را تعویض کنید.

 

تنظیم کردن ترموستات روی دماهای بسیار کم

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران