علت بوی سوختگی جاروبرقی

بوی سوختگی جاروبرقی از مشکلات رایج است که می تواند با استفاده مداوم و به مرور زمان رخ دهد. بی توجهی به این بو ‌می ‌تواند پیامدهای جدی در برداشته باشد، چرا که در برخی مواقع این بو می تواند ناشی از وجود ایرادی سخت افزاری در قطعات دستگاه باشد. اولین کاری که در هنگام استشمام بوی سوختگی از جاروبرقی باید انجام داد، بررسی و عیب یابی و پیدا کردن علت این بوی بد جاروبرقی است. در ادامه مقاله، به بررسی بیشتر این مشکل و روش های رفع بوی سوختگی جارو برقی می پردازیم.

علت بوی سوختگی جاروبرقی

✔ تعمیر جاروبرقی در انواع برندها، با گارانتی معتبر زودکمک. 

دلایل بوی سوختگی جاروبرقی کدامند؟

در این بخش، به مهم ترین دلایل بوی سوختگی در جاروبرقی اشاره می کنیم که عبارتند از:

  • استفاده نادرست و مداوم از دستگاه

  • نیم سوز شدن یا سوختن موتور جاروبرقی

  • سوختن فیوز جاروبرقی

  • خراب شدن برد دستگاه

  • خراب شدن فن جاروبرقی

  • عدم تعویض به موقع کیسه جاروبرقی

  • کثیفی فیلتر جارو

  • ورود رطوبت به جاروبرقی

  • بروز ایراد در تسمه دستگاه

  • تنظیمات مکش جاروبرقی

در ادامه، هر یک از این موارد و روش های رفع بوی سوختگی جاروبرقی را شرح خواهیم داد.

مشاوره آنلاین زودکمک

استفاده نادرست و مداوم از دستگاه

وقتی برای مدت طولانی و به صورت مداوم از جاروبرقی استفاده کنید و به دستگاه استراحت ندهید، ممکن است متوجه بوی سوختگی جاروبرقی شوید. این بو به دلیل داغ شدن موتور و سایر قطعات دستگاه از جارو استشمام می شود. برای برطرف کردن بوی سوختگی جاروبرقی در این مواقع، هنگام استفاده از دستگاه، با وقفه های کوتاه 10 دقیقه ای به جاروبرقی استراحت دهید.

نیم سوز شدن یا سوختن موتور جاروبرقی

نیم سوز شدن یا سوختن موتور، اصلی ترین دلیل استشمام بوی سوختگی از جاروبرقی است. عواملی مختلفی می توانند موجب بروز مشکل در موتور دستگاه و سوختن آن شوند که اصلی ترین آن عدم نگهداری صحیح از جاروبرقی است. در صورتی که علت بوی سوختگی جارو برقی ناشی از این ایراد باشد، باید در اسرع وقت برای تعمیر موتور جاروبرقی اقدام کرد.

✔ علت کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی چیست؟

بوی سوختگی در جاروبرقی به علت سوختن فیوز

سوختن فیوز هم از دیگر دلایل بوی سوختگی جاروبرقی است. در این مواقع، باید درپوش دستگاه را باز کرده و با استفاده از مولتی متر، فیوز جارو را بررسی کرد. در صورت سوختن فیوز، علائم ظاهری آن مشخص است که باید برای تعویض آن اقدام کرد.

خرابی برد و بوی سوختگی جاروبرقی

اتصالی در مدارهای برد و خراب شدن آن هم می ‌تواند یکی از دلایل اصلی بوی بد جاروبرقی باشد. لازم به ذکر است که در برخی از مواقع نیز این مشکل می‌ تواند فیوز برق خانه را هم قطع کند. برای رفع این مشکل، لازم است که از یک متخصص تعمیر جاروبرقی برای بررسی و رفع مشکل دستگاه خود کمک بگیرید.

خراب شدن فن و انتشار بوی سوختگی از جاروبرقی

فن جاروبرقی با عملکرد خود، گرد و غبار را به بیرون از دستگاه انتقال داده، هوای داخل جارو را تهویه کرده و به خنک شدن موتور و قطعات دستگاه کمک می کند. در صورتی که فن به خوبی عمل نکند و خراب شود، این گرد و غبار به بیرون از دستگاه منتقل نشدن و همچنین، دمای هوای درون جاروبرقی نیز بالا رفته که موجب داغ شدن موتور و دیگر قطعات دستگاه شده که بوی سوختگی جاروبرقی را به وجود می آورند. برای رفع این مشکل، باید برای تعمیر فن جاروبرقی اقدام کرد.

عدم تعویض به موقع کیسه جاروبرقی

از دلایل دیگری که موجب ایجاد بوی سوختگی جارو برقی می شود، عدم تعویض به موقع کیسه دستگاه است. هر عاملی که باعث وارد شدن فشار به موتور جاروبرقی شود، می تواند دلیلی برای بوی سوختگی در جاروبرقی باشد که عدم تعویض به موقع کیسه دستگاه هم یکی از این عوامل است. برای جلوگیری از این مشکل، پاکت جاروبرقی را در زمان مناسب آن تعویض کنید.

✔ نحوه تعویض کیسه جاروبرقی 

بوی سوختگی جاروبرقی به علت کثیفی فیلتر دستگاه

گاهی اوقات علت بوی سوختگی جاروبرقی، تمیز نبودن فیلترهای دستگاه است. فیلترهای جاروبرقی برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به موتور و مسیر جریان هوا هستند. از این رو، لازم است که این فیلترها را به صورت منظم و دوره ‌ای تمیز یا تعویض کرد. بنابراین با پاک کردن یا تعویض فیلتر در زمان مناسب، می توان به راحتی از ایجاد بوی بد جاروبرقی جلوگیری کرد.

بوی بد جاروبرقی

ورود رطوبت به جاروبرقی

نفوذ رطوبت به دستگاه هم از دیگر عوامل استشمام بوی سوختگی از جاروبرقی است. ورود رطوبت به جارو موجب اتصالی در سیم ها و مدارهای برقی دستگاه شده و سبب ایجاد بوی سوختگی می شود. بنابراین، از جاروبرقی در محل های خیس یا مرطوب استفاده نکنید.

✔ در صورت آب خوردگی جاروبرقی چکار کنیم؟

 بروز ایراد در تسمه دستگاه

تسمه موتور جاروبرقی از لاستیک ساخته شده است. با استفاده مداوم از دستگاه، تسمه داغ شده و موجب انتشار بوی سوختگی جاروبرقی می شود. برای جلوگیری از این مشکل، در زمان استفاده از دستگاه با وقفه های کوتاه به جاروبرقی استراحت دهید. با این اقدام، از شدت دمای موتور و دیگر قطعات داخلی جارو هم کاسته شده و این بخش‌ ها نیز خنک ‌می ‌شوند.

تنظیمات مکش جاروبرقی

وقتی که قدرت مکش دستگاه را تا حداکثر میزان آن زیاد کرده و به طور مداوم از جاروبرقی استفاده می کنید، ممکن است متوجه انتشار بوی سوختگی از دستگاه شوید. این بوی سوختگی جاروبرقی طبیعی بوده و در اکثر جاروبرقی ‌ها دیده می ‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، سعی کنید که مکش جاروبرقی را تا آخرین درجه آن تنظیم نکنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران