یکی از قطعات اصلی جاروبرقی، بلبرینگ‌ است. بلبرینگ ها  قطعاتی هستند که بین دو سطح متحرک در دستگاه قرار می‌گیرند و حرکت صاف و بی اصطکاک بین آنها را تسهیل می‌کنند. صدای زیاد موتور که یکی از اصلی ترین مشکلات جاروبرقی است می تواند به علت خرابی یا کثیفی بلبرینگ های جاروبرقی می باشد. تعویض بلبرینگ جاروبرقی­، زمانی انجام می شود که از خراب بودن این قطعه اطمینان حاصل شود و دلیل صدای غیرعادی جاروبرقی هم ناشی از معیوب بودن بلبرینگ باشد.

در این مقاله، به بررسی بیشتر فرآیند عوض کردن بلبرینگ جاروبرقی­ که یکی از خدمات واحد تعمیر جاروبرقی زودکمک است می پردازیم. با ما بمانید.

عوض کردن بلبرینگ جاروبرقی

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر موتور جاروبرقی به صورت تخصصی با زودکمک. 

چه زمانی باید برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی اقدام کرد؟

بهترین زمان تعویض بلبرینگ جاروبرقی، موقعی است که پس از باز کردن جاروبرقی و چرخاندن بلبرینگ، صدایی می شنوید یا این که متوجه می شوید که بلبرینگ سخت می چرخد. همچنین، عواملی مانند صدای غیرطبیعی جارو و لرزش بیش از حد آن، سختی در چرخش شفت جاروبرقی و افت عملکرد و کارایی دستگاه می توانند نشان دهنده خراب شدن بلبرینگ جاروبرقی و نیاز به عوض کردن این قطعه باشند.

عملکرد بلبرینگ در جاروبرقی

بلبرینگ یک قطعه مکانیکی است که بین شفت ‌ها و قسمت‌ های متحرک دیگر جاروبرقی قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی بلبرینگ جاروبرقی، کاهش اصطکاک و سایش بین قطعات متحرک است. این قطعه باعث حرکت صاف و بی اصطکاک بین قطعات مختلف جاروبرقی می‌شود. عوض کردن بلبرینگ جاروبرقی­ برای بهبود عملکرد و کارایی بیشتر دستگاه، امری ضروری است. تعویض بلبرینگ‌های فرسوده و خراب در جاروبرقی‌، به بهبود عمر و عملکرد دستگاه و همچنین رفع صداهای زیاد و غیرعادی جارو کمک می کند.

✅ علت کم شدن مکش جاروبرقی و روش های رفع این مشکل

اهمیت عوض کردن بلبرینگ جاروبرقی­

همانطور که گفته شد، این قطعه نقش مهمی در دستگاه دارد و تعویض بلبرینگ جاروبرقی در زمان مناسب و به صورت صحیح، فواید زیر را دارد:

  • بهبود عملکرد جاروبرقی: بلبرینگ‌های فرسوده و خراب، باعث ایجاد اصطکاک زیاد بین قطعات متحرک می شوند و کارایی دستگاه را کاهش می ‌دهند. با تعمیر بلبرینگ جاروبرقی و کاهش اصطکاک، دستگاه به طور کلی، کارایی بهتری خواهد داشت و عملکرد بهینه‌ای را ارائه می‌دهد. به طور مثال، قدرت مکش و عملکرد برس‌ها در جاروبرقی بهبود می‌یابند که قدرت مکش و کارایی بالای دستگاه را در پی دارند.

  • رفع صداهای زیاد و غیرمعمول: بلبرینگ‌های خراب باعث ایجاد صداهای ناخوشایند می‌شوند. این صداها، ممکن است برای کاربران ناراحت کننده باشند. با تعویض بلبرینگ جاروبرقی، اصطکاک کاهش می‌یابد و صداهای ناخوشایند به حداقل می ‌رسند که باعث استفاده بهتر از جاروبرقی می ‌شود.

  • کمک به حفظ عمر مفید دستگاه: خرابی بلبرینگ ممکن است منجر به وقوع مشکلات جدی در دستگاه شود. این مشکلات، باعث بروز خطراتی مانند ایجاد حرارت زیاد، آسیب به قطعات دیگر یا خرابی کلی دستگاه می‌شوند. همانطور که گفتیم، این قطعه در کاهش اصطکاک و سایش بین قطعات متحرک دستگاه نقش دارد. با عوض کردن بلبرینگ جاروبرقی، اصطکاک کاهش می‌یابد و قطعات متحرک به صورت صحیح و بدون مشکل کار می‌کنند که باعث حفظ عمر مفید دستگاه می شود.

مشاوره آنلاین زودکمک

مشاوره آنلاین زودکمک راهنمای خرید جاروبرقی در مدل های مختلف

نحوه تعویض بلبرینگ جاروبرقی

فرآیند تعویض بلبرینگ جاروبرقی شامل مراحل زیر می شود:

  • باز کردن و خارج کردن موتور جاروبرقی

  • بررسی زغال های کربنی

  • جا زدن بلبرینگ های جدید در موتور

در ادامه، هر یک از این مراحل را شرح می دهیم.

باز کردن و خارج کردن فن موتور جاروبرقی

برای باز کردن موتور جارو، ابتدا لوله جاروبرقی، کیسه زباله و فیلتر های جاروبرقی را از جای خود خارج کنید. سپس پوششی که بر روی اجزا داخلی وجود دارد را با پیچ گوشتی چهار سو باز کنید تا اجزا داخلی مشاهده شوند. معمولا برای دسترسی به موتور جاروبرقی، باید دستگیره را باز کنید. پس از باز کردن دستگیره، به موتور دسترسی پیدا می کنید. معمولا موتور جاروبرقی در بخش پایینی آن قرار دارد و ممکن است نیاز به باز کردن برخی قسمت‌ها یا جدا کردن پیچ‌ ها باشد.

برای خارج کردن فن موتور هم صفحه محافظ فلزی ای که در انتهای موتور وصل شده است و دو پیچ دارد را باز کنید. فن در پشت این صفحه قرار دارد، مهره فن را باز و آن را جدا کنید. لازم به ذکر است که همه مدل ها به یک شکل نیستند و ممکن است طریقه باز کردن فن متفاوت باشد و یا مهره راست گرد باشد.

بررسی زغال های کربنی

دومین مرحله برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی، بررسی زغال های کربنی است. استفاده از زغال‌ های کربنی بستگی به نوع و مدل جاروبرقی شما دارد. در بعضی از مدل‌ها، برای عملکرد درست و بهینه این قطعات، از زغال‌های کربنی استفاده می‌ شود. زغال ‌های کربنی عمدتا در موتورهایی که از کربن به عنوان منبع تماس الکتریکی استفاده می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.این زغال ها معمولا با سر سیم خودشان باز می شوند.

جا زدن بلبرینگ های جدید در موتور

در این مرحله، بلبرینگ های جدید را پس از تمیز کردن شافت استاتور با فشار دادن و به همان طریق که بلبرینگ ها را خارج کردید جا بزنید. مطمئن شوید که بلبرینگ ‌ها به درستی قرار گرفته ‌اند و هیچ اشتباهی در نصب آن ها رخ نداده است. پس از نصب بلبرینگ‌ های جدید، قسمت‌های دیگر موتور را به ترتیب نصب کنید.

مشاوره آنلاین زودکمک معرفی انواع کیسه های جارو برقی

دلایل خراب شدن بلبرینگ جاروبرقی

عدم تمیز کردن فیلتر جاروبرقی موجب می شود تا گرد و خاک از فیلتر عبور کرده و به فن دستگاه برسد. در صورتی که گرد و خاک بر روی فن جمع شود، از حرکت منظم آن جلوگیری می کند که در نتیجه این حرکت نامنظم فن، بلبرینگ خراب می شود. همچنین، عواملی دیگری مانند فرسایش و استفاده طولانی مدت از جاروبرقی، نفوذ رطوبت به دستگاه و کیفیت پایین بلبرینگ می توانند باعث معیوب شدن این قطعه و نیاز به تعویض بلبرینگ جاروبرقی شوند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران