در صورت آبخوردگی و نفوذ آب به جاروبرقی، چه باید کرد؟


پاسخ ها

آب رفتن در جاروبرقی یا همان آب خوردگی جاروبرقی، از جمله مشکلاتی است که ممکن است هر زمان رخ دهد. اگر آبخوردگی باعث سوزانده نشدن موتور نشده باشد، امکان تعمیر وجود دارد. به همین دلیل  لازم است با علائم سوختن موتور جاروبرقی آشنا باشید تا در صورت بروز این مشکل، سریعا اقدامات لازم را انجام دهید.

آب خوردگی در جاروبرقی

آب خوردگی جاروبرقی

آب رفتن داخل جاروبرقی از اتفاقات ناخوشایندی است که می تواند باعث آسیب جدی به دستگاه و سوختن موتور آن شود. در صورت بروز این مشکل اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اگر آب وارد جارو برقی شده است، ممکن است بتوانید آن را با چشم خود مشاهده کنید. اگر آب در نزدیکی چارو برقی یا بر روی آن دیده می‌ شود، باید فوراً اقدام به خاموش کردن جارو برقی و جدا کردن آن از منبع برق کنید.

  • برای بررسی وجود آب در جارو برقی، می‌ توانید از تجهیزات بررسی خاصی مانند مولتی‌ متر یا دستگاه تشخیص ولتاژ استفاده کنید. این تجهیزات به شما کمک می‌ کنند تا بفهمید که آیا جارو برقی با آب تماس داشته یا خیر.

  • اگر نمی‌ توانید مشاهده کنید که آب در جارو برقی وجود دارد و همچنین تجهیزات بررسی خاصی در دسترس ندارید، باید به صورت فوری اقدام به خاموش کردن چارو برقی و جدا کردن آن از منبع برق کنید.

مشاوره انلاین زودکمک

آب خوردگی جاروبرقی چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

ورود آب به داخل جارو برقی می‌ تواند واقعا خطرناک باشد و باعث آسیب به دستگاه و حتی ایجاد خطر برق گرفتگی گردد. از این جهت همواره مراقب باشید که آب به داخل دستگاه نفوذ نکند. همچنین از استفاده از جارو برقی در نزدیکی منابع آبی همچون حوضچه، وان حمام و… خودداری کنید. در صورتی که داخل جارو برقی آب ریخته شد، باید به سرعت دستگاه را خاموش کرده، برق را از آن قطع کرده و با استفاده از دستمالی نرم و خشک، قسمت‌ های مرطوب را تمیز کنید.

پس از آب رفتن داخل جاروبرقی و قبل از روشن کردن دوباره جارو برقی باید اطمینان حاصل شود که تمامی قسمت‌ های داخلی آن کاملاً خشک شده‌ اند. همانطور که پیشتر گفته شد، ورود آب به داخل جارو برقی می‌ تواند باعث خرابی دستگاه شود. آب ممکن است به قطعات داخلی جارو برقی نفوذ کرده و باعث خرابی موتور، مسدود شدن فیلتر، خوردگی قطعات الکتریکی و حتی ایجاد خطر برق گرفتگی شود. از جمله مشکلات دیگری که به دنبال آب خوردگی جاروبرقی می تواند رخ دهد عبارتند از:

  • خرابی موتور

  • آسیب به بخش‌ های الکتریکی

  • کاهش قدرت جاروبرقی

  • خطر آتش سوزی

در ادامه به شرح هر یک از این موارد می پردازیم.

آب خوردگی جاروبرقی و خرابی موتور

نفوذ آب به موتور جارو برقی ممکن است باعث خرابی آن شود. آب می‌ تواند سیم‌ های الکتریکی را آسیب بزند و در نتیجه، موتور قادر به اجرای صحیح نخواهد بود. همچنین در نهایت می تواند باعث سوختن موتور دستگاه شود.

آسیب به بخش‌ های الکتریکی 

 ورود آب به جاروبرقی همچنین می‌ تواند به بخش‌ های الکتریکی داخل دستگاه آسیب برساند. این موضوع می‌ تواند باعث قطع جریان برق دستگاه شود و در برخی مواقع باعث خطر شوک الکتریکی برای کاربران شود.

کاهش قدرت جاروبرقی

آب خوردگی جاروبرقی می تواند قدرت دستگاه را نیز کاهش دهد و باعث اختلال در عملکرد آن شود. این مشکل معمولاً در مدت کوتاهی پس از ورود آب به داخل دستگاه رخ می‌ دهد.

خطر آتش سوزی

خطر بروز آتش سوزی هم از دیگر مشکلات آب خوردگی جاروبرقی است. هنگامی که آب به دستگاه نفوذ می کند، می‌ تواند به بخش‌ های الکتریکی دستگاه وارد شده و خطر آتش سوزی را در پی داشته باشد.

در صورت آب خوردگی جاروبرقی چه اقداماتی انجام دهیم؟

بعد از آب خوردگی جاروبرقی در اسرع وقت اقدام به قطع برق و خارج کردن آداپتور شارژر و شارژر دستی از دستگاه کنید. سپس باید با یک حوله خشک آب را از سطح جاروبرقی پاک کرده و بهتر است که برای اطمینان بیشتر، دستگاه را به یک تعمیرکار مجرب جهت تعمیر جارو برقی بسپارید. به هیچ وجه نباید از جاروبرقی با همان آبی که در دستگاه وجود دارد استفاده کنید، چرا که آب می‌ تواند به سیم‌ های برقی درون دستگاه ورود کرده و باعث شوک الکتریکی شود. همچنین، آب می‌تواند باعث آسیب به موتور و دیگر قطعات داخلی جاروبرقی شود و باعث خرابی دائمی دستگاه شود.

بنابراین، در صورتی که آب وارد جاروبرقی شده است، باید در ابتدا به سرعت اقدام به قطع برق دستگاه کنید. برای این کار می‌توانید سوئیچ روشن/خاموش را به حالت خاموش برگردانید یا اگر امکان دسترسی به پریز برق وجود ندارد، می‌ توانید مدار برق مربوط به اتاقی که جارو برقی در آن قرار دارد، را از صندوق قطعات برق قطع کنید. در مرحله بعدی، باید قسمت شارژر و آداپتور شارژر را از دستگاه جدا کنید. سپس با یک حوله خشک و جامد، آب را از سطح داخلی جاروبرقی پاک کنید. به هیچ وجه نباید از دستمال یا حوله‌ ای با خیسی در این کار استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی بد مایکروفر

کاربر گرامی با توجه به موارد ذکر شده، دستگاه شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد؛ جهت دریافت خدمات با شماره 1662 تماس گرفته و یا درخواست تعمیر دستگاه خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.


بیشتر بخوانید: آموزش ویدیویی ثبت درخواست

 

زود کمک

1400-11-20 09:41:43

پاسخ خود را بنویسید