چرا دور موتور جاروبرقی کم و زیاد می شود؟

کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی

کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی می تواند موجب نگرانی کاربر شده و این سوال را برای وی به وجود آورد که آیا دستگاه خراب شده است یا خیر؟ کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی را به راحتی می توان از گوش کردن به صدای موتور دستگاه متوجه شد. این مساله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم. یکی دیگر از مواردی که در هنگام تغییر دور موتور جاروبرقی رخ می دهد کم و زیاد شدن قدرت مکش دستگاه است، البته این مساله ممکن است چندان محسوس نباشد. بنابراین برای اینکه متوجه نوسان دور موتور جاروبرقی در حین کار کردن شوید تنها اکتفا کردن به صدای موتور کافی است. در صورتی که عملکرد جاروبرقی مورد استفاده شما با مشکل مواجه شده است می توانید برای تعمیر آن به مرکز زودکمک مراجعه نمایید. تکنسین های حاضر در این مرکز به صورت تخصصی برای تعمیر جاروبرقی برندهای مختلف آموزش دیده اند و خدمات این مرکز نیز همراه با گارانتی ارائه می شود.

کم و ریاد شدن دور موتور جاروبرقی

✔ راهنمای خرید جاروبرقی 

دلایل اصلی کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی

یکی از اصلی ترین دلایلی که منجر به تغییر دور موتور جاروبرقی در حین کار کردن می شود خراب شدن قطعه دیاک است. دیاک قطعه ای است که تنظیم قدرت مکش جاروبرقی را بر عهده دارد و از همین رو در صورت خرابی این قطعه کاربر متوجه کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی خواهد شد. در واقع عملکرد دیاک به این صورت است که با استفاده از پالس هایی که تولید می کند جریان ورودی به موتور را تنظیم می کند. دلیل دیگری که می تواند موجب نوسان دور موتور جاروبرقی شود وجود انسداد با پارگی در لوله ها است. جاروبرقی با استفاده از قدرت مکش خود زباله ها را از طریق لوله ها به کیسه جاروبرقی منتقل می کند. چنانچه این لوله ها مسدود شده باشند قدرت مکش و در نتیجه دور موتور جاروبرقی نیز تغییر خواهد کرد. پر بودن کیسه جاروبرقی و همچنین سوراخ بودن آن نیز می تواند باعث تغییر در دور موتور جاروبرقی در حین کار شود. علاوه بر موارد گفته شده عواملی نظیر آلوده بودن کلکتور موتور و خراب شدن یاتاق ها نیز می تواند منجر به کم یا زیاد شدن دور موتور جاروبرقی شود. در ادامه راهکارهای رفع این مشکل در جاروبرقی را توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از سوختن جاروبرقی ، اقداماتی که زمان آبخوردگی جارو باید انجام بدی

رفع مشکل نوسان دور موتور جاروبرقی با بررسی لوله ها

همانطور که اشاره کردیم یکی از عواملی که می تواند منجر به کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی شود مسدود شدن لوله های آن است. در چنین مواردی می توان با رفع انسداد یا تعویض لوله ها، تغییر دور موتور جاروبرقی را نیز از بین برد. بدین منظور ابتدا باید لوله ها را به صورت کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچگونه انسدادی در لوله وجود ندارد. مسدود شدن لوله باعث می شود که مکش دستگاه دچار اختلال شده و در نتیجه کاربر با تغییرات دور موتور جاروبرقی مواجه شود. پس از بررسی لوله های جاروبرقی در صورتی که جسمی موجب انسداد لوله شده باید آن را خارج کنید. بدین منظور کافی است یک لوله باریک تر از لوله اصلی را از یک سمت آن وارد کنید تا شئ که در آن گیر کرده خارج شود. از بررسی و تمیز کردن لوله خرطومی دستگاه نیز غافل نشوید. لوله خرطومی علاوه بر انسداد به دلیل جنس خاصی که دارد ممکن است دچار پارگی نیز شود. از همین رو باید این بخش را نیز کامل بررسی کنید و در صورتی که بخشی از آن پاره شده آن را با یک لوله جدید تعویض کنید.

رفع تغییر دور موتور جاروبرقی با تعویض کیسه آن

کیسه جاروبرقی ظرفیت محدود و مشخصی برای جمع آوری زباله دارد و از آنجایی که قدرت مکش جاروبرقی در نهایت به همین کیسه ختم می شود، پر بودن این کیسه می تواند موجب کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی شود. سوراخ بودن کیسه جاروبرقی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است برای این بخش رخ دهد. این مساله باعث می شود که موتور جاروبرقی مجبور شود با قدرت بیشتری کار کرده و در نتیجه فشار بیشتری نیز تحمل کند. این فشار بیشتر مداوم نبوده و به همین دلیل شاهد تغییر دور موتور جاروبرقی خواهیم بود. بنابراین در صورت مواجه شدن با نوسان دور موتور جاروبرقی، پس از بررسی لوله ها باید به سراغ بررسی کیسه جاروبرقی بروید. اگر متوجه پر بودن کیسه شدید آن را تخلیه کنید. کاربرانی که از کیسه های جاروبرقی یک بار مصرف در دستگاه خود استفاده می کنند لازم است که پس از پر شدن کیسه، آن را از دستگاه خارج کرده و یک کیسه نو جایگزین آن کنند. اگر کیسه جاروبرقی سوراخ شده یا دچار پارگی شده باشد نیز باید آن را با یک کیسه جدید و سالم تعویض کنید.

نوسان دور موتور جارو برقی

✔ رفع مشکل کم شدن مکش جاروبرقی

نوسان دور موتور جاروبرقی به دلیل ایراد در بخش ولوم

علاوه بر کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی، برخی اوقات نیز ممکن است کاربر متوجه کار کردن دستگاه در حالت حداکثری شود. اگر متوجه شدید که جاروبرقی شما همواره به صورت ثابت و با بیشترین قدرت کار می کند این احتمال وجود دارد که بخش ولوم آن آسیب دیده باشد. ولوم قسمتی است که وظیفه تنظیم دور موتور دستگاه را بر عهده دارد و از همین رو در صورت خراب شدن منجر به تغییر دور موتور جاروبرقی خواهد شد. نوسان دور موتور جاروبرقی تنها مشکل ایجاد شده در اثر خراب بودن ولوم نیست. اختلال در عملکرد ولوم موجب می شود که فشار زیادی به موتور جاروبرقی وارد شود. این فشار در طول زمان باعث می شود که موتور جاروبرقی ضعیف شده و در نهایت از کار بیفتد. برای تعمیر ولوم جاروبرقی بهتر است از تکنسین های حرفه ای حاضر در مرکز زودکمک کمک بگیرید.

رفع تغییر دور موتور جاروبرقی با تمیز کردن کلکتور

کلکتور یکی دیگر از بخش هایی است که کثیف بودن آن موجب کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی خواهد شد. اما خبر خوب این است که مشکل نوسان دور موتور جاروبرقی با تمیز کردن کلکتور به سادگی از بین می رود. اگرچه تمیز کردن کلکتور نسبتا ساده است، اما باید توجه داشته باشید که برای این کار باید از شوینده های مخصوص استفاده کنید. سمباده زدن کلکتور نیز موجب آسیب زدن به این قطعه یا حتی سوختن قطعات آن می شود، بنابراین توصیه می کنیم که از انجام آن جدا خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: رفع مشکل اتصالی کردن جاروبرقی در حین کار ، جلوگیری از خطرات ناشی از اتصالی کردن برق در لحظه رو حتما یادبگیر

تغییر دور موتور جاروبرقی به علت مشکلات موتور یا یاتاق ها

گاهی اوقات نیم سوز شدن موتور یا از کار افتادگی یاتاق ها نیز می تواند باعث کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی شود. رفع نوسان دور موتور جاروبرقی در اینگونه شرایط کاری تخصصی بوده و حتما باید توسط افراد ماهر و باتجربه انجام شود. توجه داشته باشید که چنانچه تغییرات دور موتور جاروبرقی مربوط به نیم سوز شدن موتور باشد باید دستگاه را سریعا به مراکز معتبر ببرید تا موتور را تعمیر کنند. تاخیر در تعمیر موتور جاروبرقی در چنین شرایطی می تواند منجر به از کار افتادن کلی آن و در نتیجه تحمیل هزینه های سنگین تعمیرات به کاربر شود. از کار افتادگی یاتاق ها نیز معمولا راهی به جز تعویض قطعه ندارد و در صورتی که مشکل از این بخش باشد تنها راه رفع آن تعویض یاتاق ها است.

تغییر دور موتور جاروبرقی

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران