علت کم شدن مکش جاروبرقی

جاروبرقی از اصلی ترین لوازم منزل است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو، به دلیل استفاده زیاد و مداوم از این دستگاه، ممکن است مشکلات و خرابی هایی برای آن به وجود آید. یکی از مشکلات شایع این دستگاه ها، کم شدن مکش جاروبرقی است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که حین کار با جارو، متوجه شده باشید که دستگاه قدرت کافی را برای تمیز کردن ندارد. کاهش مکش جاروبرقی در این مواقع موجب می شود که گرد و غبار و ذرات به خوبی از روی سطوح فرش و... پاک نشوند. در این مقاله قصد داریم تا به این مشکل بپردازیم و روش های رفع مشکل کم شدن مکش جارو برقی را برای شما شرح خواهیم داد.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

✅ تعمیرات جاروبرقی در انواع برندها با گارانتی معتبر زودکمک.

دلایل کم شدن مکش جاروبرقی و روش های رفع این مشکل

در اینجا، به مهم ترین دلایل کم شدن مکش جاروبرقی اشاره می کنیم که عبارتند از:

  • پر شدن کیسه جاروبرقی

  • گرفتگی و مسدود بودن خرطومی یا پارگی آن

  • تنظیم نبودن ارتفاع تلسکوپی جاروبرقی

  • کثیف بودن فیلترهای جارو برقی

  • کثیف بودن برس پارویی

  • خراب شدن موتور جاروبرقی

  • شکستگی یا خرابی تیغه فن موتور

  • تنظیمات اشتباه جاروبرقی

در ادامه، هر یک از این موارد را بررسی می کنیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

کاهش مکش جاروبرقی به علت پر شدن کیسه آن

یکی از علت های اصلی کم شدن مکش جاروبرقی، پر شدن کیسه یا پارگی آن است. گرد و غبار و آشغال ها در کیسه جاروبرقی جمع آوری می شوند. زمانی که کیسه پر می شود، جریان هوا با مقاومت بیشتری از طرف ذرات جمع شده در کیسه روبرو می گردد و باعث کاهش قدرت مکش موتور و در نتیجه مکش نداشتن جاروبرقی می شود. گفتنی است که سوراخ شدن کیسه جاروبرقی هم علاوه بر کم شدن مکش، باعث سوختن موتور دستگاه نیز می شود.

✅  نحوه تعویض کیسه جارو برقی رو اینجا یاد بگیر. 

گرفتگی و مسدود بودن خرطومی یا پارگی آن

گرفتگی لوله خرطومی هم از دیگر عوامل کم شدن مکش جاروبرقی است. آشغال ها از طریق خرطومی به کیسه جارو منتقل می شوند. در برخی مواقع، تجمع آشغال در خرطومی موجب ضعیف شدن مکش جاروبرقی می شود. این آشغال ها می توانند تکه های بزرگ پارچه، کاغذ، پلاستیک یا گلوله های مو باشند. برای برطرف کردن این مشکل، خرطومی را از دستگاه جدا نموده و گرفتگی های آن را رفع نمایید. همچنین، تا حد امکان تکه های بزرگ زباله و آشغال را با جاروبرقی جمع آوری نکنید.

تنظیم نبودن ارتفاع تلسکوپی جاروبرقی

در برخی مواقع، ارتفاع زیاد لوله تلسکوپی موجب کم شدن قدرت مکش جاروبرقی می شود. هر چقدر این ارتفاع بیشتر باشد، با کم شدن مکش جاروبرقی روبرو خواهید شد. زمانیکه شما ارتفاع لوله تلسکوپی را زیاد می‌کنید، برای آن که گرد و غبار و… به کیسه دستگاه برسند، باید مسافت طولانی تری از برس پارویی تا کیسه طی کنند. اما اگر این فاصله کمتر باشد، آشغال ها خیلی سریع تر به کیسه می رسند و تاثیری بر روی مکش دستگاه نمی گذارد.

کثیف بودن فیلترهای جارو برقی

جاروبرقی ها معمولا دو نوع فیلتر هوا دارند. یکی از آن ها فیلتر ورودی است که مانع رسیدن گرد و خاک به موتور جاروبرقی شده و دیگری فیلتر هوای خروجی است که باعث می شود گرد و خاک کمتری وارد محیط شود. فیلتر ورودی باعث تمیز ماندن موتور جارو برقی و افزایش طول عمر آن می شود و فیلتر خروجی باعث می شود گرد و خاک در محیط خانه پخش نشود، که این تاثیر زیادی در بیماری های تنفسی افراد دارد.

با گذشت زمان و کارکردن مداوم جارو برقی، این فیلترهای دستگاه کثیف می شوند و نیاز دارند که مجددا تمیز شوند. اگر این فیلترها تمیز نشوند، ممکن است به موتور آسیب وارد شود و همچنین موجب کم شدن مکش جاروبرقی نیز می شوند.

تعویض بلبرینگ جاروبرقی در انواع برندها

کثیف بودن برس پارویی

برس جاروبرقی با گذشت زمان، گرد و غبار، مو و دیگر ذرات را به خود جذب می کند و همین مورد می تواند موجب ضعیف شدن مکش جاروبرقی شود. از این رو، همواره برس جارو را تمیز نگه دارید و از تجمع زیاد آشغال ها در آن جلوگیری کنید.

کم شدن مکش جاروبرقی به علت خرابی موتور

ضعیف شدن موتور جاروبرقی یا خراب شدن آن در بیشتر مواقع می تواند باعث کم شدن مکش جارو برقی شود. معمولا وقتی موتور جاروبرقی مشکل داشته باشد، صدای ناهنجار وغیر معمولی تولید می کند. گاهی اوقات نیز ممکن است موتور جاروبرقی حتی سوت بکشد و یا دود از آن بلند شود. در این مواقع لازم است که حتما دستگاه بررسی شود و برای تعمیر موتور جاروبرقی اقدام کرد.

شکستگی یا خرابی تیغه فن موتور

شکستگی یا خرابی تیغه فن موتور هم عامل دیگری برای کاهش مکش جاروبرقی است. در جاروبرقی ها، موتور دارای یک تیغه معمولا پلاستیکی است که با چرخش خود مکش ایجا می کند. این تیغه به محور موتور متصل می باشد. اگر فیلتر جاروبرقی به موقع تعویض نشده باشد، آشغال های ریز وارد موتور شده و میان این پره ها قرار می گیرند. گاهی این عامل باعث می شود پره ها بشکنند.

اگر پره های این تیغه موتور بشکند، موتور کارایی خود را از دست می دهد. این عامل باعث ضعیف شدن یا از کار افتادن مکش جاروبرقی می شود. 

✅ رفع مشکل آب خوردگی جاروبرقی

تنظیمات اشتباه و کم شدن مکش جارو برقی

یکی از رایج ترین دلایلی که موجب ضعیف شدن مکش جاروبرقی می شود، تنظیمات نادرست دستگاه است. در نتیجه، برای افزایش مکش جاروبرقی، تنظیمات را بررسی کرده و با استفاده از دکمه های روی جاروبرقی، قدرت مکش دستگاه را روی میزان بیشتری تنظیم کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران