تعمیر موتور جاروبرقی یکی از خدماتی است که در مرکز زودکمک ارائه می شود. موتور یکی از اصلی ترین بخش های جاروبرقی است از همین رو تعمیر موتور جاروبرقی باید صرفا در مراکز معتبر و به دست افراد متخصص انجام شود. موتور قطعه ای است که تمام قدرت، مکش و توان جاروبرقی به آن وابسته است و در نتیجه هرگونه اختلال در عملکرد آن موجب بروز ایراد در عملکرد کلی دستگاه خواهد شد.

در این مقاله همه مواردی که لازم است درباره تعمیر موتور در جاروبرقی بدانید را به صورت کامل توضیح داده ایم. در صورتی که نیاز به تعمیرات جاروبرقی داشتید می توانید به مرکز زودکمک مراجعه نمایید. در این مرکز انواع خدمات تعمیراتی مربوط به مدل های مختلف جاروبرقی با استفاده از پیشرفته ترین متدهای روز دنیا انجام می شود. علاوه بر آن تمامی خدمات این مرکز همراه با گارانتی ارائه می شوند که همین امر خود گواهی بر کیفیت بالای خدمات است.

تعمیر موتور جاروبرقی

چه زمانی باید برای تعمیر موتور جاروبرقی اقدام کنیم؟

طبیعی است که نه تنها جاروبرقی، بلکه هر وسیله الکترونیکی دیگری نیز زمانی که خراب شود باید برای تعمیر آن اقدام کرد. اما ممکن است این سوال پیش بیاید که از کجا متوجه شویم که موتور جاروبرقی خراب شده و باید برای تعمیر موتور در جاروبرقی آن را به دست تکنسین های مرکز زودکمک بسپاریم. در این بخش به نشانه های خراب شدن موتور میپردازیم. بدیهی است که با مشاهده این نشانه ها لازم است که هرچه سریع تر برای تعمیر موتور جاروبرقی اقدام نمایید.

تعمیرات موتور جاروبرقی

1- کاهش قدرت مکش جاروبرقی

یکی از علائمی که خبر از بروز خرابی در موتور جاروبرقی می دهد کم شدن قدرت مکش آن است. توجه داشته باشید که اگرچه قدرت موتور ارتباط مستقیمی با موتور دارد، اما بهتر است پیش از اقدام برای تعمیر موتور ابتدا کیسه جاروبرقی را بررسی کرده و مطمئن شوید که کیسه پر نیست. در صورت پر نبودن کیسه جاروبرقی می توان حدس زد که کاهش قدرت مکش در اثر بروز خرابی در موتور دستگاه رخ داده است.

2- بوی سوختگی

گاهی اوقات ممکن است خراب شدن موتور جاروبرقی به حدی شدید باشد که از قسمت موتور دستگاه بوی سوختگی به مشام برسد. در چنین مواردی لازم است به سرعت دستگاه را از برق بکشید. پس از آن با یک تکنسین ماهر برای تعمیر موتور جاروبرقی تماس بگیرید.

3- تغییر در صدای موتور

گاهی اوقات ممکن است عملکرد موتور نیز ظاهرا مانند همیشه باشد اما صدای جاروبرقی برای مدت طولانی به طور غیرمعمولی زیاد شده باشد. این مساله می تواند نشانه ای از بروز خرابی باشد و بهتر است برای تعمیر موتور در جاروبرقی اقدام نمایید.

4- خاموش شدن ناگهانی

 خاموش شدن ناگهانی دستگاه در حین استفاده نیز یکی دیگر از علائمی است که نشان می دهد موتور جاروبرقی دچار ایراد شده و لازم است یک تکنسین ماهر آن را بررسی و عیب یابی کند.

مشاوره آنلاینعلت خاموش شدن جاروبرقی رو بخون و مشکلت رو زود برطرف کن. زودکمک همیشه با شماست

مشاوره آنلاین زودکمکنحوه تعمیر موتور در جاروبرقی

در صورتی که تجربه ای در تعمیر موتور جاروبرقی ندارید لازم است که حتما این کار را به افراد متخصص بسپارید تا از وارد شدن آسیب های جانبی در حین تعمیر به دستگاه جلوگیری شود. روند تعمیر موتور در جاروبرقی به شکل زیر است:

  • در اولین قدم باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه به برق وصل نباشد.

  • حال لوله ها، کیسه و فیلتر جاروبرقی را بیرون آورید.

  • پس از آن بدنه دستگاه را باز کنید تا بتوانید به موتور دسترسی داشته باشید.

  • در برخی مدل های جاروبرقی ممکن است برای دسترسی به موتور نیاز داشته باشید که برد الکترونیک را نیز جدا کنید. بدین منظور تنها کافی است پیچ های برد را جدا کنید و نیازی به بیرون آوردن برد نیست.

  • حال موتور را بررسی کرده و مطمئن شوید که اتصالات آن قطع نشده اند. گاهی اوقات در صورتی که سیم برق محکم کشیده شود پلاتین های متصل به موتور قطع شده و در نتیجه عملکرد موتور با ایراد مواجه می شود.

  • در مرحله بعدی به سراغ ذغال های موتور رفته و بررسی کنید که آیا این ذغال ها تمام شده اند یا خیر. در صورتی که ذغال ها تمام شده اند احتمالا خرابی موتور به همین دلیل بوده و با تعویض هردوی ذغال ها این مشکل برطرف می شود. چنانچه ذغال ها تمام نشده بودند بهتر است آنها را با استفاده از اسپری مخصوص تمیز کنید.

  • پس از آن باید پروانه موتور را بررسی کنید. در صورتی که متوجه شکستگی پروانه های موتور شدید لازم است که آنها را تعویض کنید تا موتور بتواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.

  • حال به سراغ بلبرینگ های موتور رفته و سلامت آنها را نیز به دقت بررسی کنید. چنانچه بلبرینگ ها خراب شده باشند باید آنها را با بلبرینگ های نو جایگزین نمایید.

  • در نهایت نیز در آخرین مرحله سیم پیچی اصلی موتور و بالشتک دور موتور را بررسی کنید. اگر سیم پیچی مشکل داشت باید موتور را مجدد سیم پیچی کنید.

آموزش تعمیر موتور جاروبرقی

✅ علت کم شدن مکش جاروبرقی و روش های رفع این مشکل

علل اصلی خرابی موتور جاروبرقی

موارد زیادی وجود دارند که می توانند موجب خرابی موتور شده و کاربران را مجبور به تعمیر موتور جاروبرقی نمایند. در این بخش به بررسی چند مورد از مهمترین عوامل آسیب رسان به موتور جاروبرقی خواهیم پرداخت:

استفاده مداوم ای جاروبرقی

یکی از عواملی که می تواند موجب خراب شدن موتور جاروبرقی شود استفاده مداوم و بی رویه از این دستگاه است. استفاده از جاروبرقی برای ساعت های طولانی و بدون وقفه باعث وارد شدن فشار بیش از حد به موتور شده و آن را دچار خرابی می کند.

در برخی مدل های جاروبرقی سنسوری تعبیه شده که در صورت بالا رفتن دمای موتور، جاروبرقی را خاموش می کند تا از وارد شدن آسیب به آن جلوگیری کند. اما حتی اگر جاروبرقی شما از انواع بدون سنسور است نیز بهتر است پس از هر چند دقیقه کار با جاروبرقی آن را برای مدت 5 دقیقه خاموش کنید تا دمای موتور به حالت عادی بازگشته و از خراب شدن آن پیشگیری شود.

تمام شدن عمر جاروبرقی

 اگرچه انواع مدل های جاروبرقی کیفیت بالایی دارند، اما به هر حال هر وسیله الکترونیکی و قطعات آن یک عمر مفید دارد و با تمام شدن عمر مفید این قطعه یا دستگاه کارایی خود را از دست می دهد.

بنابراین چنانچه موتور در جاروبرقی قدیمی شما از کار افتاده است علت آن می تواند دلیل تمام شدن عمر مفید موتور باشد. در چنین مواردی نیز می توانید با تعویض یا تعمیر موتور جاروبرقی، عملکرد دستگاه به حالت عادی باز می گردد.

مشاوره آنلسن زودکمکچرا دور موتور جاروبرقی کم و زیاد می شود؟

دلیل خرابی موتور جاروبرقی

وارد شدن ضربه

 ضربه و فشارهای سنگین می تواند باعث بروز ایراد در موتور شده و کاربر را مجبور به تعمیر موتور در جاروبرقی کند. توجه داشته باشید که پرت شدن جاروبرقی از ارتفاع نیز می تواند همان تاثیر وارد شدن ضربه را داشته باشد و موتور را دچار ایراد کند. وارد شدن ضربه می تواند باعث شکستن قطعات داخلی موتور شده و آن را از کار بیاندازد. در این گونه موارد نیز با تعمیر این قطعه، دستگاه می تواند مانند قبل کار کند.

ورود گرد و غبار

وارد شدن گرد و غبار یکی از عوامل اصلی آسیب رسان برای تمامی دستگاه های الکترونیکی محسوب می شود و جاروبرقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. گرد و غبار ممکن است به دلیل استفاده از کیسه نامرغوب، پاره شدن کیسه جاروبرقی، عدم نصب صحیح کیسه یا پر بودن بیش از حد آن، و تمیز نکردن فیلتر جاروبرقی وارد دستگاه شده و به موتور و سایر قطعات آن آسیب وارد کند. اهمیت دادن به نظافت فیلتر می تواند خرابی و همچنین نیاز به تعمیر موتور جاروبرقی را به تعویق بیاندازد. برای شست و شوی فیلتر نیز بهتر است از آب سرد استفاده نمایید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران