نکات مهم عکاسی کنار دریا

عکاسی کنار دریا از سوژه های جذاب عکاسی است که طرفداران زیادی دارد. عکاس های حرفه ای از ترکیب موج و صخره و ساحل و حتی معماری ساختمان های ساخته شده در این محیط، سوژه های نابی پیدا کرده و عکس های فوق العاده ای ثبت می کنند. ما هم در این مقاله قصد داریم تا شما را با مهم ترین نکات عکاسی در ساحل آشنا کنیم تا بتوانید عکس های حرفه ای تر و بهتری کنار دریا بگیرید.

نکات مهم عکاسی کنار دریا

✔ واحد تعمیر دوربین زودکمک، با خدمات تخصصی تعمیرات انواع دوربین های عکاسی در خدمت شماست. 

مهم ترین نکات عکاسی کنار دریا کدامند؟

برای ثبت عکس هایی زیباتر و جذاب تر در ساحل، به نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم توجه داشته باشید.

مشاوره آنلاین زودکمک

✔ نکات مهم عکاسی از طبیعت

ساعات طلایی عکاسی در ساحل

ساعات طلایی از بهترین زمان ها برای عکس گرفتن در ساحل هستند که می توان آن را یکی از مهم ترین نکات عکاسی کنار دریا دانست. این ساعات طلایی شامل یکی دو ساعت بعد از طلوع خورشید و یکی دو ساعت قبل از غروب خورشید می شود. ساعات طلایی، نور شگفت‌ انگیزی برای عکاسی دارند. این نور، سطح ساحل را با رنگ‌ های گرم و دوست داشتنی می ‌پوشاند. همچنین، نور آفتاب در این ساعات سایه‌ های جالبی را ایجاد می کند که می‌توانید از آن به ‌عنوان یک نقطه کانونی جذاب استفاده کنید.

انتخاب نقطه کانونی مناسب

یکی دیگر از نکات مهم عکاسی کنار دریا، انتخاب یک نقطه کانونی مناسب است. یک نقطه کانونی جذاب در ساحل می تواند شامل قایق ‌هایی در افق، یک موج بزرگ یا حتی افرادی که مشغول آب‌ بازی هستند باشد. هیچ الزامی وجود ندارد که نقطه کانونی شما بزرگ باشد. حتی برخی ترکیب ‌های جالب هم می‌توانند نقطه کانونی داشته باشند. مثل الگوهای کشیده شده روی شن، مجموعه ‌ای از ردپاها یا حتی خرچنگ‌ های روی شن و سنگ.

پس از انتخاب نقطه کانونی مناسب، دقت کنید که آن را کجای کادر قرار می دهید. یک ترکیب‌ بندی مرکزی یعنی جایی که نقطه کانونی در وسط عکس قرار می‌گیرد، اغلب می‌ تواند خسته‌ کننده و ثابت به نظر برسد. اگر بتوانید دوربین خود را طوری تنظیم کنید که نقطه موردنظر در یک طرف قرار گیرد، عکس شما جذاب تر و زنده تر خواهد شد.

✔ می خوای بدونی با قابلیت لایو ویو دوربین چه کارایی می تونی انجام بدی؟ 😍

صاف نگه داشتن خط افق

صاف نگه داشتن خط افق هم از نکات مهم عکاسی در ساحل است که باید به آن دقت کرد. درج خط افق کج شده یک اشتباه رایج در عکاسی کنار دریا است و باید مراقب باشید که این اشتباه را مرتکب نشوید. در یک فضای باز با افق طولانی، کوچک ‌ترین کج شدن و ایرادی به ‌وضوح قابل مشاهده است. برای صاف نگه داشتن خط افق، دقت کنید که خطوط شبکه و راهنمای دوربین شما روشن است و افق را با کمک این خطوط تراز کنید. همچنین، از تراز داخلی دوربین نیز می ‌توانید برای این منظور استفاده کنید.

نکات مهم عکاسی در ساحل

تعمیر شاتر دوربین در برندهای مختلف

روشنایی و نوردهی را تنظیم کنید

از دیگر نکات مهم عکاسی کنار دریا، تنظیم درست و بهینه روشنایی است. شن و ماسه های ساحل، نور را در اطراف منعکس می‌کنند و خورشید هم با شدت می‌ تابد که از این رو، ممکن است با تصاویری مواجه می ‌شوید که جزئیات را در سایه‌ ها از دست می ‌دهند. برای عکس گرفتن کنار دریا، استفاده از حالت خودکار دوربین‌ های عکاسی شاید خیلی مفید نباشد. چراکه دوربین سعی می‌کند شن و ماسه را به رنگ خاکستری خنثی تبدیل کند. پیشنهاد می شود که در این مواقع، از حالت های دستی (Manual)‌ یا حالت دیافراگم (Aperture Priority)‌ استفاده کنید. این حالت‌ ها به شما امکان تنظیم نوردهی برای جبران هرگونه مشکل را می دهند.

استفاده از فیلترهای لنز

استفاده از فیلترهای لنز نیز در عکاسی کنار دریا، امری مهم است. فیلترهای مختلف و زیادی برای لنزها وجود دارند که هرکدام می‌توانند ویژگی خاصی را به عکس شما اضافه کنند.

از جمله فیلترهایی که برای عکاسی در ساحل مناسب هستند، فیلترهای پلاریزه و فیلتر چگالی خنثی هستند. فیلتر پلاریزه، انعکاس نور داخل لنز را مسدود و حذف می‌کند. استفاده از این فیلتر ممکن است چندان مهم به نظر نرسد، اما در شرایط خاص تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از آب شفاف عکس بگیرید، یک فیلتر پلارایز به شما اجازه می‌دهد تا از این تابش خیره‌کننده نور در سطح اقیانوس عبور کرده و تصویر کف اقیانوس را ثبت کنید.

موج‌ های دریا گاهی آرام‌ و گاهی خروشان هستند. در واقع، آب دریا هیچ ‌وقت ساکن نیست. بنابراین، این شرایط موقعیتی عالی برای عکاسی با نوردهی طولانی است. فیلتر چگالی خنثی درست مثل یک عینک آفتابی، ورود نور به لنز را مسدود می کند. با انجام این کار، می‌ توانید بدون خطر نوردهی بیش از حد، از سرعت شاتر آهسته استفاده کنید و جلوه‌ تار و مات شدن را به عکس خود ببخشید.

✔ رفع مشکل قرمزی چشم در عکس دوربین

استفاده از فلاش دوربین برای حذف سایه ‌ها

نکته مهم دیگر در عکاسی کنار دریا، حذف سایه ها است که می توان این کار را با استفاده فلاش دوربین انجام داد. در حین عکاسی در طول روزهای آفتابی کنار دریا، حتماً متوجه سایه ‌های ایجاد شده روی صورت و گردن شده اید. این سایه‌ ها ممکن است توسط هر چیزی مثل کلاه، عینک، بینی یا حتی گونه‌ های افراد ایجاد شود که ترکیب عکس را خراب کرده و چهره را تاریک و ناهمگون می‌کنند.

برای رفع این مشکل، فلاش دوربین خود را روشن کنید. فلاش مقداری نور به عکس شما اضافه می‌کند که موجب کاهش کنتراست شدید بین بخش‌ های سایه روشن عکس می شود. در نتیجه، عکس‌ هایی بسیار دلپذیرتر خواهید داشت و سایه‌ های تاریک را روی صورت افراد مشاهده نخواهید کرد. اگر دوربین شما فلاش سرخود ندارد، می توانید از فلاش جانبی استفاده کنید.

مهمترین نکات عکاسی کنار دریا

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران