شاتر، پرده ای است که در مقابل حسگر دوربین قرار گرفته  و تا زمانی که دوربین عکاسی شروع به کار کند، بسته می ماند و درست در لحظه عکاسی  ، شاتر دوربین باز شده و نوری که از لنز دوربین عبور کرده را  به صورت کامل به حسگر دوربین می رساند.

همه دوربین ها دارای رتبه شاتر هستند. که این رتبه بندی نشان دهنده تعداد کل عکس هایی است که دوربین شما در طول عمر خود میتواند بگیرد.  بنابراین  هنگامی که تعداد شاترهای شما بیش از عدد استاندارد باشد مطمئنا عکسهای شما از نظر کیفیت با مشکل مواجه خواهد شد  و به خوبی قبل نیست.

شاتر دوربین

اما عمر مفید شاتر در دوربین عکاسی چقدر است؟

سازندگان دوربین رتبه بندی شاتر دوربین را عمومی می  عدد مشخصی می دانند.  دوربین ها با کیفیت بالا، دارای شاترهای بادوام تری هستند که بین 150000 تا 300000  رتبه بندی شده است و در دوربین های ضعیف تر این عدد به نسبت توانایی دوربین کمتراست. با این حال در مقیاس طول عمر، باید انتظار داشت که یک دوربین سطح پایه فقط به تعداد شاتر حدود 50000 برسد، در حالی که یک دوربین سطح متوسط می تواند به 150000 برسد و یک دوربین حرفه ای باید بتواند به 300000 یا بیشتر برسد.

آیا هنگام خرید دوربین دست دوم شاتر اهمیت دارد؟

 شمارش عدد شاتر دقیقا شبیه به کیلومتر شما ماشین عمل میکند که میزان مسافت پیموده شده توسط اتومبیل را نشان میدهد بنابراین دوربین‌ها از نظر دوام شاتر رتبه‌بندی شده و ارزش مادی آن نیز بر همین اساس سنجیده میشود. لذا در زمان خرید دوربین لازم است به تعداد شاتر توجه داشته باشید. همچنین برای تعمیر دوربین می توانید از خدمات زودکمک بهره مند شوید.

آیا تعداد شاتر دوربین DSLR و دوربین بدون آینه متفاوت است؟

همانطور که میدانید دوربین های   DSLR دارای شاترهای مکانیکی هستند. دوربین های بدون آینه دارای شاترهای  الکترونیکی. از آنجا که شاتر های الکترونیکی عملکرد بهتری دارند عمر مفید دوربین شما را افزایش داده و دیرتر از بین میروند.

یک پیشنهاد عالی برای مطالعه : انتقال فایل از دوربین به گوشی یا سیستم (لپ تاپ و کامپیوتر)

تعداد شاتر

آیا می توانید تعداد شاتر را بازنشانی کنید؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اگر تعدا شات های دوربین من از حد استاندارد خارج شد میتوان آن را باز نشانی کرد یا نه در پاسخ باید گفت :تنها راه برای تنظیم مجدد تعداد شاتر، ارسال دوربین به سازنده برای تعویض شاتر است. سازنده شمارش را به صفر بازنشانی می کند.

در نتیجه  اگر تصمیم به خرید یک دوربین دست دوم را دارید بعد از آنکه مطمئن شدید صاحب قبلی دوربین شما از دوربین به خوبی نگهداری کرده و به اصطلاح دوربین تمیز و بدون ضربه خوردگی است سراغ عدد شاتر آن نیز بروید چون همانطور که گفته شد تعداد شاتر در یک دوربین مانند مایل های یک ماشین است. این به شما کمک می کند تا طول عمر و تاریخ را درک کنید.

این عدد در هنگام خرید یا فروش دوربین نیز بسیار مهم است. پیدا کردن عدد فعال شاتر در برخی دوربین ها به آسانی قابل اندازه گیری است و برای برخی دوربین ها شاید لازم باشد که عکسی را در وب سایت مخصوص انالیز عکس آپلود کنید. درپایان اگر دوربین مورد نظر شما از تمام آزمون های گفته شده سربلند بیرون آمد آن را خریداری کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران