حالت نمایش زنده دوربین شما یک راه عالی برای گرفتن عکس با کنترل و دقت بیشتر و بهتر است. با استفاده از تنظیمات لایو ویو در دوربین ، می توانید ببینید که قبل از گرفتن عکس، تصویر نهایی عکس شما چه شکلی خواهد بود، که می تواند به شما کمک کند نتایج بهتری بگیرید. برای استفاده از حالت نمایش زنده دوربین، به سادگی از حالت مشاهده معمولی به live view  دوربین تغییر دهید. سپس دوربین پیش نمایشی از عکسی که گرفته می شود را نشان می دهد. می‌توانید بزرگ‌ نمایی و کوچک‌ نمایی کنید، فوکوس را تنظیم کنید، تنظیمات نور را بررسی نمایید و تنظیمات دیگر را برای گرفتن عکس عالی تغییر دهید. حالت نمایش زنده دوربین مخصوصاً برای عکس گرفتن از اشیاء کوچک یا جزئیات مفید است، زیرا می توانید نمای نزدیک تری داشته باشید و مطمئن شوید که همه چیز در فوکوس است. همچنین به گفته متخصصین تعمیر دوربین گزینه live view بهترین روش برای ثبت عکس های با وضوح بالا است. دفعه بعد که از چیزی از نزدیک عکس می گیرید، حتما لایو ویو دوربین را امتحان کنید!

نمایش زنده در دوربین کنون

Live View چیست؟

به طور کلی، نمای زنده آنچه را که دوربین شما می بیند مستقیماً از حسگر تصویربرداری خود می گیرد و آن را روی صفحه LCD نمایش می دهد. در یک DSLR، این به معنای قفل کردن آینه به سمت بالا و باز کردن شاتر است تا سنسور همیشه در معرض نور باشد و منظره یاب نوری را به طور کامل دور بزند. چندین مزیت  و برخی معایب نیز برای عکاسی در این حالت وجود دارد. در اینجا نحوه استفاده حداکثری از آن آورده شده است.

مشاوره آنلاین زود کمک

مزایای استفاده از لایو ویو دوربین

عکس واضح تر

اولین مزیت استفاده از نمای زنده دوربین این است که در مقایسه با view finder، تصویر بسیار بزرگتری از آنچه دوربین می تواند ببیند به دست می آورید. کسانی که عکاسی منظره را تمرین می کنند، به ویژه از این کار سود خواهند برد. به این دلیل که در ژانری که جای کمی برای خطا وجود دارد، داشتن صفحه نمایش بزرگتر به شما چشم انداز دقیق تری می دهد. این به شما کمک می کند تا نوردهی، ترکیب بندی و فوکوس کاملی داشته باشید.

ویو فایندر دوربین

فوکوس خودکار

فوکوس خودکار هنگام استفاده از حالت نمایش زنده نیز دقیق‌تر است، زیرا فوکوس به ‌جای سنسور فوکوس خودکار جداگانه، مستقیماً روی سنسور تصویربرداری انجام می‌شود. علاوه بر این، در مقایسه با سیستم فوکوس خودکار منظره یاب DSLR، می‌توانید روی چیزهایی بسیار نزدیک‌تر به لبه‌های قاب تمرکز کنید. در جدیدترین دوربین‌ها، این قابلیت می‌تواند فوکوس تشخیص شی مانند تشخیص چهره یا چشم را نیز امکان پذیر کند. در حالی که دقت بالا می رود، سرعت فوکوس می تواند کاهش یابد. دوربین‌های DSLR نیکون به فوکوس خودکار با تشخیص کنتراست کندتر در نمای زنده متوسل می‌شوند، در حالی که دوربین‌های DSLR کانن از فوکوس خودکار تشخیص فاز سریع‌تر در ترکیب با تشخیص کنتراست استفاده می‌کنند و در نتیجه جریمه سرعت بسیار کمتری متحمل می‌شوند.

لایو ویو دوربین نیکون

فوکوس دستی نمایش زنده در دوربین

لایو ویو دوربین همچنین به لطف صفحه نمایش بزرگتر، فوکوس دستی را بسیار آسان تر می کند. برخی از دوربین‌ها حتی گزینه‌ای برای «افزایش فوکوس» دارند، که ویژگی‌ای است که مناطقی را که بیشترین کنتراست را دارند برجسته می‌کند تا بتوانید به صورت بصری ببینید که در کجا فوکوس واضح‌تر است. این برای همه چیز از مناظر گرفته تا عکس های طبیعت بی جان و پرتره های ژست مفید است. برای بهترین نتیجه، استفاده از سه پایه را توصیه می کنیم که به شما امکان می دهد یک گام به عقب بردارید و نگران ثابت نگه داشتن دوربین خود نباشید.

پیش نمایش عمق میدان با لایو ویو دوربین

همچنین می‌توانید عمق میدان را در زمان واقعی پیش‌نمایش کنید، چیزی که هر کسی که عاشق بوکه پس‌زمینه خامه‌ای است از دانستن آن خوشحال می‌شود. همراه با بهبود دقت فوکوس، این به معنای نتایج بهتر در دیافراگم های باز با عمق میدان کم است.

لایو ویو دوربین کنون

نمایش هیستوگرام

یکی دیگر از مزایای عکاسی در نمای زنده دوربین،  نمایش هیستوگرام است  . اگر قرار است تصویر شما خیلی تاریک یا خیلی روشن باشد، هیستوگرام شما بلافاصله این موضوع را منعکس می‌کند. با نمایش زنده دوربین شما قادر به دیدن فوری هیستوگرام خود خواهید بود و این موضوع به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا نیاز به ایجاد هرگونه تغییر در نوردهی دارید یا خیر، عکاسی را سرعت می بخشد و در زمان بعدی در ویرایش صرفه جویی می کند. این فرآیند بسیار سریع‌تر از گرفتن عکس‌های مداوم و مرور آنهاست.

نمای شبکه و نمای سطح

وقتی Live View فعال است، می‌توانید از Live View یا Level View استفاده کنید.

Grid View در اکثر مدل‌های دوربین (نه همه) در دسترس است. این صفحه نمایش عکس را به 9 بخش مساوی تقسیم می کند، مانند یک تخته تیک تاک و به شما امکان می دهد صحنه خود را با استفاده از اصل قانون یک سوم بسازید. بر این اصل راهنما، زمانی که نقطه کانونی، یا ناحیه اصلی مورد نظر، در جایی که این 9 خط قطع می شوند، قرار می گیرد، تصاویر قوی تر می شوند.

Level View به عنوان Spirit View نیز گفته می شود و در همه دوربین ها در دسترس نیست. به عنوان سطح روح عمل می کند و به شما نشان می دهد که آیا تصویر شما مستقیم است یا خیر.

نمای شبکه و نمای سطح به ویژه در برخی از ژانرهای عکاسی مانند عکاسی محصول یا منظره مفید هستند .

فوکوس خودکار دوربین

پیشنهاد سایت : معرفی بهترین لنزهای دوربین

معایب استفاده از نمایش زنده دوربین

نویز

یکی از معایب اصلی استفاده از Live View  که به دوربین شما هم بستگی دارد ایجاد نویز است. در مدل‌های ارزان‌تر، Live View ممکن است صحنه شما را به خوبی نمایش ندهد. کیفیت صفحه نمایش LCD به اندازه کافی بالا نیست. ممکن است نویز زیادی روی صفحه باشد که حواس شما را از چیزی که می بینید منحرف کند.

Live View عملکردی است که برای کار کردن به نور نیاز دارد. این بدان معناست که تا زمانی کار می کند که نور کافی به سنسور برخورد کند. به محض اینکه به دلیل زمان، شروع به از دست دادن نور می کنید، دیدن آنچه روی صفحه نمایش شما است دشوارتر می شود. وقتی نور کافی ندارید، Live View تقریباً بی فایده می شود.

اجسام متحرک

بزرگترین مزیت استفاده از Live View، امکان تغییر نوردهی و تنظیم دقیق تمرکز و عمق میدان است. در صحنه هایی که اجسام متحرک دارید، این کار مفید نیست. صحنه هایی که شامل ماشین ها یا افراد در حال حرکت یا عکاسی اسپرت می شود.

خالی شدن سریع تر باتری

یکی دیگر از پیامدهای منفی این است که Live View انرژی باتری شما را خیلی سریع مصرف می کند. این بدان معنی است که شما باید چندین باتری اضافی در دسترس داشته باشید. یک منظره یاب نوری تقریباً هیچ انرژی مصرف نمی کند و دوربین های DSLR اغلب می توانند هزاران عکس را با یک بار شارژ باتری بگیرند. اما در نمای زنده، ممکن است فقط بتوانید چند صد مورد عکس به دست آورید، زیرا روشن کردن مداوم سنسور و صفحه نمایش انرژی زیادی می خواهد.

فعال سازی لایو ویو دوربین

سوالات متداول مشاهده زنده دوربین

1. نمای زنده در دوربین چیست؟

Live View عملکردی در بسیاری از دوربین‌های DSLR است که به شما امکان می‌دهد با نمایش پیش ‌نمایش در پشت صفحه LCD خود، مشاهده کنید که تصویر شما در زمان واقعی چگونه خواهد بود.

2. چگونه از دوربین Live View استفاده کنم؟

تنظیمات لایو ویو در دوربین ، با توجه به مدل آن متفاوت است. نمایش زنده معمولاً از طریق منو یا از طریق دکمه ای در پشت یا بالای خود دوربین قابل دسترسی است.

3. چگونه Canon Live View را روشن کنم؟

برای یافتن محل عملکرد Live View، دفترچه راهنمای دوربین DSLR خاص خود را بررسی کنید. اکثر دوربین‌های کانن یک دکمه Live View در قسمتی از بدنه دوربین دارند تا به شما کمک کند تا به‌جای اینکه مجبور شوید در منو به‌ هم‌ پیوسته به آن بروید، به سرعت به آن دسترسی پیدا کنید.

نمایش زنده در دوربین کنون

بیشتر بخوانید: آموزش عکاسی با دوربین کانن

4. نحوه تنظیم نمای زنده Canon EOS 5D Mark III  چگونه است؟

  • برای شروع، Live View را با استفاده از منوی دوربین فعال کنید. به Live View Shoot بروید و Enable را انتخاب کنید.

  • سوئیچ Live View Shooting را که در سمت راست منظره یاب در پشت دوربین قرار دارد، پیدا کنید. آن را روی Live View تنظیم کنید که با نماد سفید به شکل دوربین نمایش داده می شود.

  • دکمه Start/Stop را فشار دهید تا وارد Live View شوید. آینه دوربین قفل می شود، منظره یاب تاریک می شود و دوربین یک فید زنده را روی صفحه LCD پشتی نمایش می دهد.

​​​​​​​نمایش زنده دوربین عکاسی

5. چگونه نمایش زنده دوربین نیکون را روشن کنم؟

  • کلید Mode را روی Auto تنظیم کنید.

  • برای درگیر کردن Live View، سوئیچ Live View را بچرخانید.

  • منظره یاب تاریک می شود و صحنه جلوی لنز به همراه مقداری داده عکسبرداری روی مانیتور ظاهر می شود.

نمایش زنده در دوربین

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران