زرد شدن عکس در فضای بیرون از خانه به دلیل وجود نور طبیعی اغلب اتفاق نمی افتد. در حالی که در درون منزل به خاطر استفاده از منابع نوری متعدد ممکن است که دوربین در تشخیص نوع نور دچار اشتباه شود و عکس ها ته مایه زرد رنگ به خود بگیرند. در این نوشتار قصد داریم که شما را با علت زردی عکس دوربین عکاسی و راه های حل این مشکل آشنا کنیم.

زرد شدن عکس های دوربین عکاسی

دلیل زرد شدن عکس های دوربین عکاسی

به طور کلی دو نوع لامپ رشته ای و کم مصرف در بازار داخلی ایران وجود دارد که از نظر رنگ متفاوت هستند. لامپ های رشته ای نور زرد رنگ و لامپ های کم مصرف نور آبی دارند. یکی از مهم ترین دلایل زرد شدن عکس، دمای رنگ یا Color temperature مربوط به این لامپ ها است.

دوربین های عکاسی دارای قابلیتی هستند که دمای رنگ محیط را می‌سنجد و و مطابق با آن عملیات گرفتن عکس را انجام می دهند. این کار به صورت خودکار و توسط وایت بالانس یا AWB صورت می پذیرد. حال اگر دستگاه اشتباهی نور لامپ را به عنوان نور روز تشخیص دهد، عکس ها زرد رنگ می شوند.

دمای رنگ در واقع به نوع لامپی که در محیط داخلی منزل مورد استفاده قرار می دهیم، ارتباط دارد. ‌معمولا در فضای داخلی خانه از لامپ هایی با نور زرد برای ایجاد روشنایی استفاده می شود که رنگ عکس را زرد می کنند.

زرد شدن عکس های دوربین عکاسی


تراز سفیدی یا وایت بالانس چیست؟

تنظیم درست وایت بالانس در عکاسی دیجیتال از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ زیرا در غیر این صورت عکس‌های گرفته شده رنگ مطلوبی نخواهند داشت. وظیفه وایت بالانس این است که رنگ‌ها را طوری تنظیم کند که از زرد شدن عکس پیشگیری کرده و رنگ ها طبیعی‌ به نظر برسند.

منابع نوری همچون لامپ های به کار برده شده، نورخورشید و غیره رنگ سفید خالص ندارند، بلکه در دمای رنگ متفاوتی قرار دارند. شما باید تراز سفیدی را به نحوی تنظیم کنید که رنگ‌ها در عکس کاملا طبیعی نمایان شوند. برای مثال هنگامی که وایت بالانس به طور صحیح تنظیم شده باشد، یکی شی سفید رنگ باید در عکس دقیقا سفید دیده شود.


چه کنیم تا عکس های دوربین عکاسی زرد نشوند؟

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد، علت زرد شدن عکس در برندهای مختلف دوربین عکاسی تنظیمات اشتباه  white balance است. اگر تنظیمات تراز سفیدی را در حالت خودکار قرار دهید، در اکثر موارد رنگ عکس ها مناسب خواهد شد، اما اگر مشاهده کردید که حالت خودکار جواب نمی دهد، بهتر است تنظیمات را خودتان انجام دهید.

برای رفع مشکل زردی عکس راه حل هایی در این قسمت آورده شده است که به کمک آن ها می توانید رنگ عکس را به حالت طبیعی برگردانید.

  • روش اول: تنظیم وایت بالانس دوربین عکاسی

برای حل مشکل زرد شدن عکس باید وایت بالانس دوربین عکاسی خود را به نحو صحیح تنظیم کنید. بهتر است که از کارت سفید یا خاکستری برای این منظور استفاده کنید. باید مطابق با روشی که در دفترچه راهنمایی دوربین نوشته شده است، کارت سفید را در محل سوژه قرار دهید و رنگ سفید را برای دستگاه تعریف کنید.

روش دیگری که به کمک آن می توانید از زرد شدن عکس جلوگیری کنید، تنظیم کردن وایت بالانس دوربین عکاسی طبق پیش‌فرض‌های مشخص شده از سوی کمپانی تولید کننده دستگاه است. در منوی وایت بالانس دوربین یکی از گزینه های تنگستن، نور روز و غیره را برگزینید. انتخاب کردن گزینه تنگستن، در بیشتر موارد از زرد شدن عکس جلوگیری می کند.

 

  • روش دوم: حل مشکل در کامپیوتر توسط فرمت RAW

این روش برای آن دسته از دوربین هایی امکان پذیر است که از قابلیت عکاسی در حالت RAW پشتیبانی می کنند. گرفتن عکس با فرمت RAW این امکان را برای کاربر فراهم می کند که مشکلات زرد شدن عکس را به سهولت در کامپیوتر خود برطرف کند.

مشکل وایت بالانس را نیز می توانید توسط نرم‌افزار های همچون لایت‌روم حل کنید. برای این منظور می توانید از پیش‌فرض‌های وایت بالانس استفاده کنید، یا گزینه وایت بالانس را به دلخواه خود مطابق دمای رنگ خاصی برگزینید. چنانچه مشاهده کردید که عکس زرد رنگ است برای رفع زردی باید درجه دمای رنگ را به سمت چپ ببرید.

  • روش سوم: رفع زردی عکس در کامپیوتر توسط فرمت JPG

اگر دوربین شما از قابلیت عکاسی در حالت RAW پشتیبانی نکند، می توانید برای حل مشکل زردی عکس با استفاده از انواع نرم‌ افزارهای گوناگون تنظیمات وایت بالانس را انجام دهید. اگر دیدید که عکس زرد رنگ به نظر می رسد، درجه دمای رنگ را توسط نرم افزار پایین بیاورید.

هنگامی که در عکس گرفته شده رنگ خاکستری خنثی باشد، به راحتی می توان مشکل زرد شدن عکس را با کلیک ابزار آی‌دراپر بر روی آن برطرف نمود. اگر هم این رنگ در عکس وجود نداشت، برای طبیعی شدن آن بهتر است که درجه دمای رنگ را آن قدر تغییر دهید، تا به نتیجه دلخواه برسید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران