آشنایی با مفهوم iso در دوربین عکاسی

Iso دوربین عکاسی یکی از سه عامل مهم برای تولید عکس است. دو عامل اصلی دیگر دیافراگم و شاتر هستند. ایزو همچنین تأثیر زیادی روی کیفیت تصویر دارد. iso همراه با سرعت شاتر و تنظیمات دریچه دیافراگم 3 عامل اصلی تعیین کننده میزان نور دهی به فیلم عکاسی یا سنسور دوربین دیجیتال هستند. برای تعمیرات تخصصی انواع دوربین های عکاسی با ضمانت و پذیرش در محل با زود کمک تماس بگیرید. مقدار نرخ ایزو از 25 تا6400 و بالاتر متغیر است، iso بیانگر واکنش پذیری به نور در سنسور است.

پایین بودن iso

ایزو چه تأثیری در عکس دارد

افزایش iso دوربین عکاسی پیامد هایی را به دنبال دارد. در عکسی که با iso بالا گرفته می شود ذرات بسیاری به نام نویز NOISE وجود دارد. این نویز ها مانند ذرات کوچک در فیلمهای قدیمی است، اما کوچک تر هستند و کمتر مورد توجه قرار می گیرند؛ بنابراین فقط در شرایط خاصی از روشن کردن عکس توسط iso استفاده می کنیم که قادر به روشن کردن عکس از طریق سرعت شاتر یا دیافراگم نباشیم.

زمانی که iso در عکاسی اعداد ایزو بزرگ باشند به این معنا است که سنسور دوربین شما به نور حساس تر شده است. این قابلیت به شما این امکان را می دهد که در مکان های تاریک از دوربین خود استفاده کرده و عکاسی کنید. نتیجه انجام این کار، ایجاد نویز بیشتر در عکس شماست.

مشاوره آنلاین زود کمک

اینو بخون حتما به کارت میاد : شارژ نشدن باتری دوربین چه دلایلی دارد؟

iso دوربین عکاسی را روی چه مقداری باید تنظیم کنیم

زمانی که در فضای بسته عکاسی انجام می دهید، ممکن است عکس های شما تار شوند. دلیل این موضوع پایین بودن iso دوربین عکاسی است. این امر باعث می شود که دوربین از سرعت شاتر پایین تری استفاده کند و نورگیری طولانی تری داشته باشد، تا بتواند شرایط کم نوری را جبران کند. با iso 200 دوربین باید از سرعت شاتری نزدیک به  5/1 ثانیه استفاده کند.

نحوه افزایش iso

اگر از دوربین Nikon D300s استفاده می کنید برای بالا بردن iso دوربین عکاسی تنها کافی است، دکمه iso در پشت دوربین را فشار داده وبا استفاده از دکمه تغییرات آن را کم و زیاد کنیم. در دیگر مدل ها وارد منوی تنظیمات (Shooting menu) شوید، یا اینکه از قسمتی از دوربین که برای ایزو در نظر گرفته شده استفاده کنید.

در صورتی که تنظیمات iso در دوربین را از 200 به 3200 افزایش دهید دوربین می تواند به اندازه 4 پله یا stop (استاپ در فارسی به معنای پله است. 4 استاپ سریعتر یعنی 4 قدم سرعت شاتر سریع تر) از سرعت شاتر بالاتر استفاده کند.

با تنظیم iso دوربین عکاسی روی 3200 سرعت شاتر عددی بین 80/1 ثانیه تا 125/1 ثانیه خواهد بود. این میزان از نور دهی خطر ثبت لرزش دوربین را از بین می برد و حتی در حرکات کوچک با سوژه سازگار می شود. این قابلیت می تواند برای عکاسی از شهر بازی مناسب باشد.

✔ آموزش اتصال دوربین به گوشی

قابلیت لرزش گیری لنز

اگر لنز شما IS-Image Stabilisation را دارد آن را فعال کنید. این قابلیت به مشکل ثبت لرزش دوربین در عکس کمک می کند، اما دارای محدودیت هایی است. مثلاً در زمانی که سوژه ما متحرک است، نمی تواند به شما کمک کند.

همچنین این امکان وجود دارد که به اندازه stop 4 کند تر از زمانی که این گزینه غیر فعال است عکس بگیرید. در این شرایط هیچ چیزی برای جایگزینی سرعت شاتر بالا وجود ندارد. قابلیت لرزش گیری لنز می تواند برای سوژه های ثابت مفید باشد.

با فعال کردن این قابلیت مکن است که سرعت شاتر شما کمتر از 15/1 ثانیه یا کمتر از 8/1 ثانیه انتخاب شود. برای رفع این مشکل سعی کنید به جای یک عکس چندین عکس بگیرید تا مطمئن شوید یکی از عکس هایتان واضح شده است. می توانید از گزینه continuous mode یا همان عکس متوالی استفاده کنید.

iso در عکاسی محیط های تاریک

زمانی که محیط عکاسی شما خیلی تاریک است حتی iso بالا هم نمی تواند سرعت شاتر بالایی را تضمین کند. حتی ممکن است مجبور به عکاسی با سرعت 15/1 ثانیه شوید. در این شرایط شما باید تلاش کنید تا دوربین را در یک حالت بی حرکت قرار دهید، می توانید آرنج خود در یک سطح صاف و محکم مستقر کنید.

iso در عکاسی

چه زمانی Iso را روی حالت Hi بگذاریم؟

iso دوربین عکاسی در تمامی مدل ها به یک شکل است. ممکن است محدودیت های بالا و پایین iso در دوربین های مختلف متفاوت باشند، اما اعداد آن در همه دوربین ها به یک شکل است. بسیاری از دوربین های DSLR تنظیمی به نام Hi دارند که مقدار ایزو را بیشتر از حالت معمول می کند.

در این صورت اعداد iso با دوربین های دیگر یکسان نیست. زمانی که گزینه Hi روشن باشد نویز های بیشتری تولید می کند و جزئیات را از بین می برد. ممکن است این گزینه در شرایط اضطراری گزینه خوب و کاربردی باشد، اما در شرایط عادی نباید از آن استفاده شود.

بیشتر بخوانید: ترفندهای کاربردی برای تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

کاربر گرامی جهت دریافت خدمات در خصوص انواع مشکلات در دوربین های عکاسی و سؤالات مربوط به آن‌ها می توانید با شماره 1662 تماس گرفته، و یا درخواست خود را به صورت آنلاین در سامانه زود کمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران