لرزش لنز دوربین می تواند باعث شود عکس های ثبت شده تار، بی کیفیت و محو شوند. بنابراین چنانچه متوجه شده اید که عکس های شما عموما تار و بی کیفیت است، در صورتی که از کیفیت و سالم بودن دوربین مورد استفاده خود اطمینان دارید، باید به سراغ روش های جلوگیری از لرزش لنز دوربین بروید. برای اینکه بتوانید از لرزش دوربین عکاسی در حین عکس برداری به شکل موثری جلوگیری کنید لازم است که ابتدا دلیل این لرزش را پیدا کرده و سپس با توجه به علت آن، روش های مناسب برای جلوگیری از این لرزش را نیز به کار ببرید. در این مقاله قصد داریم تمامی علت های این مشکل را بررسی کرده و روش های مناسب برای رفع آن را نیز بیان کنیم. پس در صورتی که شما نیز قصد دارید عکس های باکیفیتی با دوربین خود ثبت کنید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. یکی دیگر از مباحث مهم در زمینه عکاسی دسترسی به خدمات باکیفیت است. مرکز زودکمک در راستای رفع این نیاز از سال ها پیش بخش تخصصی تعمیر دوربین های عکاسی را راه اندازی کرده است. در این بخش تکنسین های ماهر به صورت تخصصی و ویژه مشغول فعالیت هستند.  

بررسی روش های کلی جلوگیری از لرزش لنز دوربین

همانطور که پیشتر توضیح دادیم لرزش لنز دوربین دلایل متفاوتی دارد. به طور کلی دلایلی نظیر بی کیفیت بودن لنز دوربین، کم بودن دقت فوکوس، سنگین بودن لنز و دوربین عکاسی، نوردهی نامناسب و موارد مشابه از جمله دلایل اصلی بی کیفیت بودن عکس ها و لرزش دوربین عکاسی هستند. در ادامه این مقاله راهکارهایی را بیان کرده ایم که با به کار بردن آنها می توانید از لرزش دوربین و لنز آن جلوگیری کرده و در نتیجه عکس هایی بسیار باکیفیت ثبت نمایید.

پرسش رایج کاربران : آیا تعویض لنز دوربین موجب کثیف شدن سنسور می شود؟

از بین بردن لرزش دوربین عکاسی با بررسی لنز دوربین

یکی از مواردی که می تواند منجر به لرزش لنز در دوربین عکاسی شود بی کیفیت بودن آن است. بنابراین برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید ابتدا باید مطمئن شوید که لنز مورد استفاده در دوربین یک لنز باکیفیت است. علاوه بر آن کوتاه و بلند بودن لنز نیز می تواند در لرزش آن تاثیرگذار باشد. لنزهای کوتاه تر راحت تر در دست قرار می گیرند و به همین علت احتمال لرزش آنها نیز کمتر خواهد بود. لنزهای بزرگ و قطور به دلیل اینکه بزرگنمایی بیشتری دارند لرزش ها را با شدت بیشتری در تصویر نشان می دهند. پس برای تجربه یک عکاسی بهتر و همچنین ثبت تصاویر باکیفیت تر لازم است در انتخاب لنز مناسب برای عکس برداری دقت کامل داشته باشید. در صورتی که فکر می کنید که لنز دوربین دیجیتال مشکل داشته و برای بهبود کیفیت عکس ها نیاز به تعمیر یا تعویض لنز است می توانید از تکنسین های حاضر در مرکز زودکمک برای رفع ایراد و رفع مشکل لرزش لنز دوربین کمک بگیرید.

لرزش لنز دوربین

استفاده از لرزشگیر

در برخی مواقع لرزش لنز و تار شدن عکس ها به دلیل لرزش دست در هنگام گرفتن دوربین و عکسبرداری است. در چنین مواردی یکی از موثرترین ترفندها برای از بین بردن لرزش دوربین عکاسی استفاده از لرزشگیر است. لرزشگیرها در واقع نوعی لنز هستند که با استفاده از حسگرهای ژیروسکوپی که دارند محور لرزش لنز را تشخیص داده و با تنظیم موقعیت های داخلی لنز، لرزش آن را خنثی می کنند.

حذف لرزش دوربین عکاسی با ثابت نگهداشتن دوربین

همانطور که توضیح دادیم یکی از مسائلی که می تواند منجر به لرزش لنز دوربین شود حرکت دست ها در حین نگهداشتن دوربین است. برای رفع این مساله و کمتر کردن لرزش لنز تکنیک های فراوانی وجود دارد. اولین مساله استفاده از لنز مناسب است. یکی از موثرترین روش ها برای کم کردن لرزش لنز در دوربین های عکاسی اما استفاده از سه پایه در هنگام عکسبرداری است. سه پایه با کمک به ثبات دست ها از لرزش دوربین عکاسی جلوگیری می کند. در دوره ها و کلاس های آموزشی عکاسی تکنیک های متفاوتی برای نحوه در دست گرفتن دوربین توضیح داده می شود که موجب کمتر شدن لرزش لنز خواهند شد. به عنوان مثال یکی از این تکنیک ها این است که دوربین را همیشه با دو دست خود نگهدارید. تکیه دادن دست ها به یک تکیه گاه نیز از جمله ترفندهایی است که با کاهش لرزش دست ها و دوربین، موجب باکیفیت تر شدن عکس های ثبت شده خواهد شد. علاوه بر آن بهتر است حتی در صورت استفاده از سه پایه نیز از تایمر خودکار یا کنترل از راه دور برای زدن دکمه شاتر استفاده کنید زیرا هر نوع حرکتی ممکن است باعث تار شدن عکس شود.

بیشتر بخوانید: رفع مشکل گیر کردن و خارج نشدن لنز دوربین

تغییر سرعت شاتر برای از بین بردن لرزش دوربین عکاسی

سرعت شاتر در واقع مدت زمان باز بودن شاتر دوربین و در نتیجه میزان نوری که در زمان عکاسی به حسگر تصویر می تابد را تنظیم می کند. در صورتی که سرعت شاتر پایین باشد تصویر ثبت شده تار و محو خواهد بود. پایین بودن سرعت شاتر این امکان را به کاربر می دهد که تاری حرکت را ثبت کند در حالی که سرعت بالای شاتر حرکت در تصویر را متوقف می کند. بنابراین اگر قصد دارید از سوژه خود تصویر واضحی ثبت کنید باید سرعت شاتر را بالا ببرید. در مبحث سرعت شاتر بخشی به نام قاعده فاصله کانونی معکوس وجود دارد که به کاربران کمک می کند بتوانند با تنظیم سرعت شاتر، عکس های باکیفیت تری ثبت نمایند. بنابر این قاعده برای کاهش احتمال لرزش لنز دوربین باید سرعت شاتر را طوری تنظیم کنید که عدد آن از معکوس عدد فاصله کانونی موثر لنز کمتر باشد. بر طبق این قاعده هرچه فاصله کانونی لنز بلندتر باشد احتمال لرزش لنز دوربین بیشتر خواهد بود.

عکسبرداری پشت سر هم

یکی دیگر از روش هایی که به وسیله آن می توان لرزش لنز دوربین را کمتر کرده و میزان تار بودن عکس ها را نیز کاهش داد عکاسی پشت سر هم است. در این روش دوربین در فواصل زمانی بسیار کوتاه تعداد بسیار زیادی عکس می گیرد از همین رو شانس اینکه یک یا چند تصویر از میان تصاویر ثبت شده واضح باشد زیادتر می شود. در حالت عکاسی پشت سر هم با نگهداشتن دکمه شاتر برای چند ثانیه دوربین تعداد بسیار زیادی عکس را ثبت می کند. این روش البته بیشتر برای سوژه های در حال حرکت کاربرد دارد. به عنوان مثال بسیاری از عکاسان ورزشی از ترفند عکاسی پیاپی برای تار نشدن عکس های خود استفاده می کنند زیرا در این حالت هر حرکت در چندین فریم متفاوت ثبت می شود و عکاس شانس بهتری برای ثبت عکس از سوژه های تکرارنشدنی خواهد داشت.

لرزش دوربین عکاسی

اگر میخوای اطلاعات خودت رو در زمینه دوربین های عکاسی بالا ببری خوندن رفع ارور لنز دوربین در اثر ضربه رو از دست نده.

 

فعال کردن تنظیمات فوکوس خودکار برای از بین بردن لرزش دوربین عکاسی

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که پس از مشاهده عکس ها در نمایشگر بزرگ متوجه شوید که عکس ها تار هستند. در بسیاری از موارد تنظیم نبودن فوکوس روی سوژه درست عامل این مساله است. فعال بودن فوکوس خودکار می تواند تا حدودی از لرزش لنز جلوگیری کرده و کیفیت عکس ها را بالاتر برد. بسیاری از دوربین های مورد استفاده کاربران تنظیمات فوکوس خودکار را دارند که با علامت AF مشخص شده است. بسته به مدل و برند دوربین عکاسی تنظیمات فوکوس خودکار می تواند حالت های متفاوتی داشته باشد که بسته به سوژه و شرایط عکاسی می توان یکی از آنها را انتخاب کرد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران