تمیز کردن لنز دوربین عکاسی، یکی از کارهای بسیار حساس و مهم است و باید با دقت خاصی انجام شود. چون اگر این کار با بی توجهی و به صورت غیر اصولی انجام شود، تاثیر بسیار بدی بر روی کیفیت لنز می گذارد. همین کار باعث می شود کیفیت عکس های گرفته شده با دوربین، به شدت افت کند. به همین دلیل، تمیز کردن لنز دوربین عکاسی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید طبق اصول خاصی انجام شود تا از هرگونه آلودگی تمیز شود. بنابراین، اگر عکاس هستید یا دوربین عکاسی دارید، بسیار مهم است که با نحوه درست تمیز کردن لنز دوربین عکاسی آشنا باشید و آن را جدی بگیرید. به این صورت می توانید عکس های درخشان و باکیفیتی را ثبت کنید.

 

مشاوره آنلاین زودکمک

 

نحوه تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

کار تمیز کردن لنز دوربین بسیار حساس است اما لازم نیست بیش از حد نگران این فرایند باشید یا با دست گرفتن دوربین دچار اضطراب شوید. تنها کافی است که در تمیز کردن این قطعه، چند نکته را رعایت کنید. برای تمیز کردن لنز، تنها هر چه لازم است انجام دهید و نه بیشتر از آن. همچنین، سعی کنید کمترین تماس را با تجهیزات داشته باشید. به این صورت احتمال آسیب رسیدن به این قطعه کمتر می شود. البته، گاهی هم تماس اجتناب ناپذیر است، اما بهترین روش تمیز کردن لنز، آن است که اصلا تماسی ایجاد نشود. نحوه درست تمیز کردن لنز دوربین عکاسی، شامل دمیدن هوا به لنز، استفاده از برس نرم یا برس آرایشی، شستن لنز دوربین، تمیز کردن فیلترها، تمیز کردن آینه دوربین و تمیز کردن سنسور، می شوند که در این مقاله به شرح آنها می پردازیم.

 

 تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

تمیز کردن لنز دوربین عکاسی، یکی از کارهای بسیار حساس و مهم است و باید با دقت خاصی انجام شود.

دمیدن هوا به لنز

برای تمیز کردن لنز دوربین عکاسی خود و از بین بردن غبارهای روی آن، هرگز با دهان خود روی لنز فوت نکنید. چون با این کار، ذرات بخار و رطوبت روی سطح لنز می نشیند و نتیجه برعکس می گیرید. استفاده از دستگاه دمنده بهترین گزینه برای این کار است. برای استفاده از دمنده هوا، ابتدا دو تا سه بار با این دستگاه، به سمت دیگری بدمید تا ذرات احتمالی موجود در آن، از دستگاه خارج شوند. سپس تا حد امکان، آن را نزدیک لنز بگیرید، طوری که با لنز تماس پیدا نکند. سپس با آن، روی سطح لنز بدمید.

 

 

دمیدن هوا به لنز

 


استفاده از برس نرم یا برس آرایشی

اگر بعد از دمیدن هوا روی لنز، هنوز هم ذرات و غبار روی آن بود، باید از برس های مخصوص این کار استفاده کنید. برای عاری بودن سطح این برس مخصوص از هرگونه آلودگی و غبار، هرگز به سطح آن که بر روی لنز کشیده می شود، دست نزنید. برس را آرام روی سطح لنز بکشید و اگر ذره ای برداشته نشد، چند بار جهت برس را عوض کنید. اما هرگز برای برداشتن ذرات و گرد و غبار مزاحم، موهای برس را در یک جا متمرکز نکنید، چون این کار باعث خش برداشتن لنز می شود.

 

استفاده از برس نرم یا برس آرایشی

 


شستن لنز دوربین

گاهی اوقات ممکن است دمیدن هوا و برس کشیدن برای پاک کردن لنز کافی نباشند و آن را به اندازه کافی تمیز نکنند. در این شرایط، باید از مواد شوینده و دستمال استفاده کنید. برای انجام این روش، باید دستمال میکروفایبر و محلول شوینده مخصوص لنز دوربین را تهیه کنید. دقت کنید که استفاده از دستمال های دیگر، سطح لنز دوربین شما را خش می اندازند. برای تمیز کردن لنز دوربین عکاسی، ابتدا محلول شوینده مخصوص را مستقیما روی دستمال بپاشید و آن را با فشار خیلی ملایم، از مرکز به سمت خارج حرکت دهید. اگر رطوبتی روی لنز مانده بود، سمت خشک دستمال را به همان صورت قبلی روی لنز بکشید. نباید اجازه دهید که رطوبت خشک شود، چون در این صورت، روی لنز شما لک می افتد. توجه داشته باشید تنها در صورتی از دستمال استفاده کنید که استفاده از دمنده و برس، کافی نباشند. همچنین، در صورت استفاده از دستمال، بهتر است به آن طرف از دستمال که همیشه روی لنز میکشید، دست نزنید. همیشه دستمال را داخل کیسه ای تمیز نگهداری کنید و هنگام شستن آن، از مواد نرمکننده استفاده نکنید.

 

شستن لنز دوربین

 


تمیز کردن فیلترها

برای تمیز کردن فیلترهای لنز، دقیقا باید به همان روش تمیز کردن لنزهای دوربین عکاسی عمل کنید. فیلترهای باکیفیت، باعث خش افتادن تصاویر نمی شوند و محافظ های بسیار خوبی هم برای لنزهای دوربین عکاسی هستند.

 

 

تمیز کردن فیلترها

 


تمیز کردن آینه دوربین

آینه دوربین قطعه بسیار حساسی است و حتی از لنز نیز آسیب پذیرتر است. بنابراین، تمیز کردن آن، به مهارت زیادی نیاز دارد و تنها با هوا تمیز می شود. چون لایه پوشاننده آینه به شدت شکننده و حساس تر از لنز و سنسور است. همچنین، تمیز کردن این قطعه مانند تمیز کردن لنز دوربین عکاسی نیست و آینه دوربین به راحتی خش می افتد. به همین دلیل بسیار مهم است که در صورت لزوم تمیز کردن آینه دوربین، اگر مهارت لازم را ندارید، این کار را انجام ندهید. در این شرایط شما باید دوربین را به شرکت سازنده یا پشتیبانی خدمات بفرستید تا این کار را برای شما انجام دهند. البته خوب است بدانید که گرد و غبار روی آینه دوربین عکاسی، تاثیری روی کیفیت عکس نمی گذارند.

 

تمیز کردن آینه دوربین

 


تمیز کردن سنسور

تمیز کردن سنسور، یکی از مراحل تمیز کردن لنز دوربین عکاسی است که کمی پیچیده تر از مراحل قبل است و باید اصول آن رعایت شود. برای این کار، باید یک تکه کاغذ پرینتر و یک لنز با فاصله کانونی نرمال بردارید. دستگاه را روی f/16 یا f/22 تنظیم کنید، سرعت شاتر را در حالتی قرار دهید که برای استفاده آیسوی دوربین مناسب باشد. سپس از کاغذ سفید یک عکس بگیرید و عکس را به برنامه ای که پردازش عکس های RAW را انجام می دهد، ارسال کنید. میزان Saturation این عکس را به صفر برسانید و contrast را خیلی بالا ببرید. با این کار، کوچک ترین ذرات و گرد و غبار احتمالی روی لنز قابل مشاهده می شوند. برای تمیز کردن سنسور، دوربین را روی حالت قفل آینه یا سرعت شاتر خیلی طولانی قرار بدهید تا آینه در حالتی ایمن قرار بگیرد. سپس با یک دمنده، به آرامی و با دقت مشغول تمیز کردن سنسور شوید. توجه داشته باشید که در هنگام انجام این کار، باید دوربین را رو به پایین نگه دارید و دمنده را نیز در حالت قوی قرار ندهید. اگر آلودگی و کثیفی سنسور با دمنده برطرف نشد، باید از روش های قبلی که در موارد بالا گفته شده است، استفاده کنید.

 

تمیز کردن سنسور

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران