تصور زندگی بدون تلویزیون سخت است. این وسیله پنجره ما به سمت آرامش، سرگرمی است و به ما کمک می کند از واقعیت زندگی روزمره خود فرار کنیم و ساعت ها می توانیم از نگاه کردن به برنامه های تلویزیون از جمله سریال، فیلم، مستند و… لذت ببریم. اما اگر ناگهان با فریز شدن تصویر در تلویزیون و نشانه هایی از مشکل ظاهر رو به رو شویم، چه؟ تا به حال در این شرایط بوده اید؟ شما در حال تماشای یک فیلم هیجان انگیز لبه صندلی هستید و ناگهان، در همان نقطه اوج، با فریز شدن تصویر تلویزیون مواجه می شوید یا به طور تصادفی، تلویزیون شروع به پیکسل شدن می کند. آزاردهنده، اما در عین حال نگران کننده، درست است؟ هر چند ممکن است نگران باشید اما ما در زود کمک با تکنسین های معتبر تعمیر تلویزیون توضیحات و راه حل های های بسیار ساده ای برای شما جمع آوری کرده ایم که با بررسی این مقاله می توانید به رفع مشکل ثابت ماندن تصویر بر روی تلویزیون خود بپردازید.

فریز شدن تصویر در تلویزیون سونی

علت ثابت ماندن تصویر در تلویزیون

ثابت ماندن تصویر تلویزیون یا احتباس و ماندگاری تصویر یکی از مشکلات شایع است که دلایل گوناگونی دارد. این مشکل زمانی قابل مشاهده است که تلویزیون به مدت طولانی روی یک تصویر یا یک کانال ثابت باقی مانده باشد. ثابت ماندن تصویر در تلویزیون یا فریز شدن تصویر در تلویزیون یکی از مشکلات شایع سخت ‌افزاری یا نرم افزاری است که بسیاری از کاربران تلویزیون‌های مختلف با آن درگیر هستند‌. در این مواقع ممکن است تلویزیون، حتی هنگام تماشای یک کانال تلویزیونی بدون فشار دادن هیچ دکمه ای یخ می زند یا تلویزیون پس از جابجایی به کانال دیگری منجمد می شود یا پس از دسترسی به راهنمای تلویزیون (EPG) یا مرور سایر موارد و ویژگی های منو، باعث هنگ کردن تصویر تلویزیون شود.

پیشنهاد سایت: ریست شدن تلویزیون

گیر کردن تلویزیون روی تصویر

وقتی با فریز شدن تصویر در تلویزیون مواجه می شوید ، ممکن است تصویر از بین رفته باشد (صفحه سیاه). با این حال، صدای کانال تلویزیونی (یا منبع دیگری) ممکن است همچنان پخش شود. هیچ یک از دکمه های کنترل عمل نکنند و حتی ممکن است تلویزیون به طور تصادفی راه اندازی مجدد می شود. مشکل ماندگاری تصویر تلویزیون بیشتر در دستگاه‌هایی بروز پیدا می‌کند که مدت‌های زیادی برای تماشای شبکه‌ مورد استفاده قرار گرفته‌اند و سیستم عامل آن‌ها دچار ایراد شده است. برای برطرف کردن این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه برخی از رایج‌ترین عواملی را که سبب فریز شدن تصویر تلویزیون می‌شود را برای آشنایی بیشتر شما با این مشکل بیان می‌کنیم.

ایرادات نرم افزاری در فریز شدن تصویر تلویزیون

قدرت سیگنال ضعیف

یکی از رایج ‌ترین دلایل فریز شدن تصویر در تلویزیون، قدرت سیگنال ضعیف است. اگر سیگنال تلویزیون شما ضعیف یا دارای پارازیت باشد، با ایراد در کیفیت تصویر خود مواجه خواهید شد. این موضوع می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد، از جمله فاصله از برج پخش، تداخل سایر دستگاه‌های الکترونیکی و شرایط آب‌ وهوایی نامناسب. برای حل این مشکل، می‌توانید آنتن خود را تنظیم کنید یا یک تقویت‌ کننده سیگنال خریداری کنید.

اتصال WiFi شما ضعیف است

اکنون، اگر در تلویزیون هوشمند خود فیلمی را پخش می کنید و صفحه نمایش ناگهان شروع به پیکسل شدن می کند و باعث ماندگاری تصویر در تلویزیون می شود، به احتمال زیاد به دلیل سیگنال ضعیف Wifi است. در چنین شرایطی، روتر خود را بررسی کنید تا ببینید چقدر اتصال قوی است. اگر بدون هیچ دلیل مشخصی کم است، آن را راه اندازی مجدد کنید. مشکل دیگر نیز ممکن است این باشد که روتر خیلی دور از تلویزیون شما قرار گرفته است. آن را به تلویزیون نزدیک تر کنید و در صورت امکان، یک کابل LAN از روتر خود را به پورت اترنت تلویزیون خود وصل کنید. یکی دیگر از دلایل سیگنال بد می‌تواند این باشد که تعداد زیادی دستگاه به طور همزمان به روتر Wifi شما متصل می‌شوند. در چنین حالتی، اگر در آن زمان از آنها استفاده نمی کنید، چند مورد از آنها را جدا کنید.

بیشتر بخوانید: چرا تلویزیون به اینترنت وصل نمی‌شود؟

اتصالات کابل شل

مانند کابل یا اتصال اترنت که ایمن نشده است، اگر گوشی یا لپ‌تاپ خود را با استفاده از کابل HDMI یا VGA به تلویزیون وصل کرده باشید، صفحه تلویزیون شما نیز ممکن است سوسو بزند یا یخ بزند زیرا تلویزیون به طور ایمن وصل نمی‌شود. در بیشتر مواقع، جدا کردن و دوباره وصل کردن آنها به برق، باید این کار را انجام دهد.

مشکلات ماهواره

یکی دیگر از دلایل رایج  فریز شدن تصویر تلویزیون، مشکلات ماهواره است. اگر جعبه کابل یا ماهواره شما به‌ درستی کار نمی‌کند، ممکن است با وقفه‌ های مکرر در کیفیت تصویر خود مواجه شوید.این مورد می‌تواند ناشی از معیوب ‌بودن کابل یا جعبه ماهواره، کابل یا سیم ماهواره‌ای آسیب ‌دیده یا تجهیزات قدیمی باشد. برای حل این مشکل، می‌توانید جعبه کابل یا ماهواره خود را ریست کنید.

به روز رسانی سیستم عامل

شرط می‌بندیم نمی‌دانستید که تلویزیون‌ها و تلفن‌های هوشمندتان بیشتر از آنچه فکر می‌کردید شبیه هم هستند. هر دو دارای چندین برنامه هستند که برای کارآمد بودن به اتصال اینترنت پایدار بستگی دارد. این برنامه‌ها، علاوه بر اتصال به اینترنت پایدار، باید هر از چند گاهی به‌ روزرسانی شوند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند طبق معمول به کار خود ادامه دهند.

برنامه هایی مانند نتفلیکس و یوتیوب به خصوص به دلیل عدم عملکرد صحیح، زمانی که به روز نمی شوند، مشکل آفرین هستند. علاوه بر این، مانند گوشی های هوشمند شما، به روز نکردن سیستم عامل تلویزیون شما نیز باعث می شود که در نهایت سرعت آن کاهش یابد و مکررا دچار اشکال شود. بنابراین، همیشه اطمینان حاصل کنید که برنامه تلویزیون شما و خود سیستم آن همیشه به روز است.

فریز شدن تصویر تلویزیون ال جی

داده های حافظه پنهان تلویزیون

حافظه پنهان تلویزیون، اطلاعات کوتاه مدت را به روشی مشابه آنچه تلفن شما انجام می دهد، در تلویزیون شما ذخیره می کند. وقتی پر است، باعث می شود تلویزیون شما بسیار کند و باعث فریز شدن تصویر در تلویزیون شود. اگر متوجه می‌شوید که تلویزیون شما مرتباً دچار مشکل می‌شود، داده‌های ذخیره‌شده روی آن را پاک کنید. در حین انجام این کار، می‌توانید تمام داده‌های حافظه پنهان تلویزیون خود را پاک کنید یا فقط داده‌های مربوط به برنامه‌های جداگانه را پاک کنید.

اگر تلویزیون Android دارید، معمولاً می‌توانید این گزینه را در منوی «ذخیره‌سازی» در برنامه تنظیمات، در «تنظیمات دستگاه» پیدا کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که بسته به نوع و مدل تلویزیون شما، این تنظیم ممکن است تحت یک منوی فرعی دیگر یا با نام دیگری نیز در دسترس باشد.

مشاوره آنلاین زودکمکتعمیر برد پاور تلویزیون در کوتاه ترین زمان با زودکمک. 

ایرادات سخت افزاری  که باعث فریز شدن تصویر در تلویزیون می شوند به شرح زیر است

خرابی مین برد

مین برد یکی از قطعاتی است که ارتباط نزدیکی با تصویر تلویزیون و اجزای نمایش‌ دهنده تصویر دارد. مشکل در این قطعه می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر روی تصویر داشته باشد و ممکن است یکی از دلایل قطع و وصل‌شدن و ثابت ماندن تصویر تلویزیون باشد. در شرایطی که مین برد دارای نقص است، تلویزیون حتی ممکن است به طور خودکار روشن و خاموش شود.

مهم ‌ترین دلایل بروز خرابی در مین برد و فریز شدن تصویر تلویزیون شامل موارد زیر است.

استفاده از کابل HDMI غیراستاندارد

اگر کابل HDMI غیراستاندارد و غیر اصل به مین برد تلویزیون متصل شود، عملکرد این بخش از تلویزیون را دچار ایراد می‌کند. خرابی مین برد در اثر اتصال کابل HDMI نامرغوب در نهایت منجر به سوختن بخش CPU یا پردازشگر و خراب شدن مین برد خواهد شد؛ بنابراین همواره دقت کنید که کابل HDMI مورد نیاز خود را از فروشندگان معتبر و مطمئن خریداری کنید.

گیر کردن تلویزیون روی تصویر

عدم توجه به مشکلات موجود در تصویر تلویزیون

در بعضی از مواقع ممکن است در هنگام تماشای تلویزیون تصویر به یکباره فریز و ثابت شود و کاربر برای رفع این مشکل نتواند هیچ کاری انجام دهد. گاهی اوقات با بروز این مشکل حتی امکان خاموش کردن تلویزیون هم وجود ندارد. این مشکل یکی از مهم‌ ترین علائم وجود ایراد و خرابی در مین برد است و هر چه سریع ‌تر باید برای تعمیر آن اقدام شود. عدم توجه به این نکته باعث بروز مشکل ماندگاری تصویر تلویزیون و در نهایت سوختن آن خواهد شد.

روشن ماندن تلویزیون به مدت طولانی

بعضی از خانواده‌ها عادت دارند حتی با وجود تماشا نکردن به برنامه‌های تلویزیون این دستگاه را در بسیاری از ساعات شبانه‌روز روشن بگذارند. روشن ماندن طولانی تلویزیون و گرمای تولید شده توسط آن موجب استهلاک دستگاه و آسیب ‌دیدن مین برد آن خواهد شد.

نفوذ آب به داخل تلویزیون

نفوذ آب به داخل هر وسیله برقی از جمله تلویزیون آسیب‌های جدی به دستگاه وارد می‌کند و باعث بروز خرابی در مین برد آن می‌شود. در صورت نگهداری از حیوانات خانگی یا داشتن فرزند خردسال مراقب باشید که با آب باعث خیس شدن تلویزیون نشوند.

نوسانات ایجاد شده در برق

یکی دیگر از دلایل خراب شدن مین برد و بروز مشکل ثابت ماندن تصویر تلویزیون نوسانات برق است. در برخی از فصول سال برق بسیاری از مناطق کشور به صورت مداوم برای صرفه‌جویی در مصرف برق قطع می‌شود‌. نوسانات برق تاثیر بسیار مخربی بر مین برد دارد. با استفاده از محافظ برق می‌توانید تلویزیون خود را در امان نگه دارید.

خرابی بک‌لایت

یکی از دلایل هنگ کردن تصویر تلویزیون، خرابی لامپ‌های تصویر است. در تلویزیون‌های LED و LCD زمانی که یک یا چند لامپ از کار می‌افتند کم‌کم تعداد لامپ‌های معیوب افزایش می‌یابد و با فرسودگی کامل سری لامپ‌ها تصویر تلویزیون کاملاً از بین می‌رود. این در تلویزیون‌هایی که دوسری لامپ دارند کمی متفاوت است. وقتی یک‌سری از لامپ‌ها خراب می‌شود، وقتی تلویزیون روشن می‌شود، لامپ‌های خراب شده برای لحظه‌ای روشن می‌شوند و دوباره خاموش می‌شوند. اگر مشکل تصویر به دلیل نور پس‌زمینه باشد، با تعویض آن مشکل حل می‌شود.

این مقاله جذاب را از دست ندهید: رفع مشکل نقاط سفید روی تصویر تلویزیون

خرابی برد پاور

برد پاور یکی از اجزای مهم تلویزیون است که وظیفه توزیع جریان الکتریکی به قسمت‌های مختلف و تامین انرژی مورد نیاز برای عملکرد را بر عهده دارد. اگر این قسمت آسیب ببیند یا ضعیف شود، می‌تواند بر روی تصویر روی صفحه تأثیر بگذارد. در مواردی که برد پاور از کار می‌افتد، معمولاً تصویر کاملاً از بین می‌رود یا به‌شدت تیره می‌شود.

رفع مشکل فریز شدن تصویر تلویزیون

برای حل این مشکل ابتدا باید علت مشکل را شناسایی کرد.  پس از آن، اگر ایراد نرم افزاری بود ساده ‌ترین روش این است که تلویزیون روشن را از برق کشیده و تا یک دقیقه اجازه دهید خاموش بماند‌. بعد از یک دقیقه بار دیگر تلویزیون را روشن کنید و با دقت صفحه نمایش تلویزیون را از نظر ماندگاری تصویر مورد بررسی قرار دهید. در روش بعدی از گزینه راه‌اندازی مجدد تلویزیون برای حل این مشکل استفاده می‌شود.

اگر ایراد سخت افزاری بود و مشکل در نور پس‌زمینه، مین برد، برد پاور یا پنل معیوب باشد، می‌توان با تعمیر یا تعویض این قطعات مشکل را حل کرد.

اگر مشکل ثابت ماندن تصویر در تلویزیون با هیچ یک از اقداماتی که توضیح دادیم حل نشد، باید با یکی از مراکز معتبر تعمیرات تلویزیون تماس بگیرید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران