چرا تلویزون صدا دارد ولی تصویر ندارد؟


پاسخ ها

زمانی که تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد، به این معنا است که مین برد می‌ تواند عملیات پردازش را انجام دهد. اما یکی از بخش ‌های سخت افزاری مانند بک لایت، پنل و… آسیب دیده‌ اند. چنانچه دستگاه دچار تکان‌ های شدید شود یا به زمین بیفتد، اجزای داخلی آن صدمه می ‌بینند. مثلاً احتمال دارد فیوز بسوزد یا بخش ‌هایی نظیر منبع تغذیه ایراد پیدا کنند. در چنین شرایطی هنگام کار ناگهان تصویر سیاه می ‌شود، در حالی که صدای برنامه‌ ها را می شنوید. در ادامه مهم ترین دلایلی را که باعث قطعی تصویر تلویزیون می شوند، تشریح خواهیم کرد.

کاربر گرامی اگر مشکل صدا داشتن و تصویر نداشتن تلویزیون شما با هیچ یک از راهکار های ارائه شده در این مقاله قابل رفع نباشد، نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد. جهت دریافت خدمات با شماره 1662 تماس گرفته و یا درخواست تعمیر تلویزیون خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید.

تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد

چرا تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد؟

اخیراً تلویزیون ‌هایی وارد بازار مصرف شده ‌اند که دیجیتال هستند و تصویر را در سطح کیفی بالا ارائه می ‌دهند. حال اگر حتی یک ایراد جزئی در سیگنال‌ های ورودی به وجود بیاید، تصویر به خوبی نشان داده نمی ‌شود. در صورتی که تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد، باید علت را در یکی از موارد زیر جستجو کنید:

  • اختلال در کابل تصویر تلویزیون

  • خراب شدن برد تیکان تلویزیون 

  • خراب شدن و یا سوختن بک لایت تلویزیون

  • ضربه خوردن پنل

  • آبخوردگی صفحه تلویزیون  

  • خرابی مین برد یا برد اصلی 

  • بهم خوردن تنظیمات تصویر تلویزیون

  • خرابی برد پاور تلویزیون 

مشاوره آنلاین زودکمک چرا نقاط سفید روی صفحه تلویزیون ایجاد شده است؟

ایراد در کابل تصویر

احتمال دارد مشکل عدم نمایش فیلم به خاطر استهلاک یا شل بودن کابل تصویر باشد. کابل ‌های ویدئو نظیر VGA و HDMI وظیفه دارند سیگنال‌ های بصری را از منبع به تلویزیون انتقال دهند. حال اگر این کابل ‌ها به درستی به پنل وصل نشده باشند، علی رغم شنیده شدن صدا، تصویر نشان داده نمی‌ شود.

در چنین شرایطی باید به دقت اتصالات بین دستگاه منبع و تلویزیون را مورد بررسی قرار دهید. فرقی نمی ‌کند دستگاه منبع کنسول بازی، DVD یا هر چیز دیگری باشد، در هر صورت مطمئن شوید که کابل تصویر ایرادی ندارد. در صورتی که متوجه شدید کابل خراب شده یا اتصالات آن شل است، باید اقدامات لازم را در جهت برطرف کردن عیوب به عمل آورید.

تلویزیون تصویر ندارد ولی صدا دارد

خرابی برد تیکان

وقتی تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد، لازم است برد تکان نیز بررسی گردد. چون این قطعه وظیفه پردازش تصاویر را بر عهده دارد، لذا در صورت آسیب دیدن آن تصویر قطع می‌ شود. چنانچه مشکل از جانب برد تیکان باشد، نور پنل از بین نمی‌ رود، بلکه ویدئوی مورد نظر نامفهوم خواهد بود. در چنین شرایطی حتی امکان دارد فیلم ‌های در حال پخش را به رنگ سرمه ‌ای ببینید.

آسیب دیدن بک لایت

بین عوامل و خرابی های رایج قطعات داخلی تلویزیون، باید مهم ترین و اصلی ترین دلیلی که تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد را خرابی و یا سوختن بک لایت تلویزیون اعلام کرد. بک لایت از جمله بخش ‌های مهم تلویزیون است که از طریق تاباندن نور کمک می ‌کند تا تصویر روی نمایشگر دیده شود. حال اگر از دستگاه به خوبی نگهداری نکنید یا بک لایت کیفیت لازم را نداشته باشد، خیلی زود از کار می افتد. همچنین این احتمال وجود دارد که یک یا تعدادی از لامپ های بک لایت دچار سوختگی شوند.

در صورت صدمه دیدن این بخش فیلم ها به صورت مخدوش یا تاریک نشان داده می شوند. حتی گاهی اوقات صدا به گوش می‌ رسد، اما هیچ گونه تصویری را روی پنل نخواهید دید.

لینک زودکمک  از آنجا که تعمیر بک لایت تلویزیون نیاز به تجربه بالا دارد، حتماً در این گونه موارد از یک تعمیرکار حرفه‌ ای کمک بگیرید.

ضربه خوردن پنل

امکان دارد قطعی تصویر به وارد شدن ضربات و شکستگی پنل ارتباط داشته باشد‌. چنانچه دستگاه در اثر بی‌ احتیاطی شما به زمین بیفتد یا در معرض ضربات سنگین قرار بگیرد، شکسته می ‌شود. قطعاً یک پنل معیوب و آسیب دیده نمی‌ تواند تصاویر را به درستی نشان دهد. در این حالت تنها راه چاره تعویض پنل می‌ باشد که به دلیل هزینه زیاد مقرون به صرفه نیست.

آبخوردگی صفحه تلویزیون

یکی از اصلی ترین دلایل قطع شدن تصویر تلویزیون در حالی که صدا دارد، آب خوردگی یا رسیدن رطوبت به اجزای داخلی دستگاه می باشد. این اتفاق اکثرا در زمان تمیز کردن تلویزیون در حالت هایی مختلفی از جمله اسپري کردن مايعات تميز کننده روي صفحه تلويزيون ، تمیز کردن پنل تلویزیون با یک دستمال خیس (به طوری که آب از آن چکه کند)، قرار گرفتن تلویزیون در یک محیط نمناک رخ می دهد. در اين حالت ها پنل تلویزیون خراب می شود و ایرادهایی را روی صفحه ایجاد می کند.

هنگامی که تلویزیون دچار آب خوردگی شد، تلویزیون را خاموش و آن را به مدت ۴۸ ساعت از برق بکشید. امکان دارد پس از این مدت دوباره تلویزیون کار کند.آب خوردگی باعث سوختن برخی قطعات و آسیب دیدن پنل تلویزیون می شود. در این حالت تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد! اگر تصویر تلویزیون شما به دلیل آب خوردگی قطع شود، می توانید متوجه خاموش یا روشن بودن تلویزیون شوید.امکان تشخیص این حالت در شرایط سوختن بک لایت ها وجود ندارد و صفحه تلویزیون در هر دو حالت کاملا مشکی خواهد بود.

یکی دیگر از قسمت های تلویزیون که با آبخوردگی دچار مشکل می شود، برد تیکان است. در صورت آسیب دیدگی این برد با تعویض مشکل حل خواهد شد.

 

عدم ارائه سیگنال

اگر آنتن یا اتصالات پایه ای آن ایراد داشته باشند، فرآیند انتقال سیگنال‌ ها مختل می گردد. علاوه بر آن معیوب بودن سیم ‌ها و کابل ‌ها هم موجب می‌ شوند مخابره سیگنال‌ ها به درستی انجام نپذیرد. در این حالت برای رفع مشکل قطعی تصویر باید آنتن و کابل‌ ها را از نظر وجود هرگونه خرابی دقت مورد بررسی قرار دهید‌. همچنین بهتر است آنتن را در فاصله مناسبی از گیرنده دستگاه نصب نمایید.

سیگنال تلویزیون موثر در تصویر نداشتن

خراب شدن مین برد

در صورتی که تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد، ممکن است برد اصلی یا Main board آسیب دیده باشد. مین برد به منزله مغز دستگاه است، بنابراین هرگونه خرابی در آن عملکرد کلیه سیستم را مختل می‌ کند. پس از صدمه دیدن این قطعه تصویر خروجی قطع می ‌شود، حتی احتمال دارد رنگ ‌ها به هم بریزند یا تصویر نگاتیو گردد. این قطعه یکی از قطعات بسیار مهم‌ در تلویزیون است که وظیفه پردازنده اطلاعات را برعهده دارد.

اگر تلویزیون روشن می‌شود اما تصویری روی صفحه نمایش داده نمی‌شود، مشکل می‌تواند از خرابی برد اصلی باشد. برد اصلی ساختار حساسی دارد و از قطعات مهمی همچون آی سی فلش و cpu تشکیل شده است. 

لینک زودکمکباید  تعمیرات مین برد تلویزیون را بر عهده افرادی بگذارید که دوره‌ های آموزشی لازم را در این زمینه سپری کرده اند.

به هم خوردن تنظیمات مربوط به تصویر

چنانچه تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد، به احتمال زیاد تنظیمات مربوط به تصویر به هم خورده اند. بنابراین باید وارد بخش تنظیمات دستگاه شوید و میزان نور صفحه نمایش را تغییر دهید. اگر نتوانستید تنظیمات را به درستی اعمال کنید، دستگاه را ریست نمایید تا کلیه تنظیمات به حالت اول برگردند.

خرابی برد پاور تلویزیون

خرابی برد پاور تلویزیون نیز می‌تواند دلیل بروز مشکل باشد. 

نحوه عیب یابی و رفع مشکل قطعی تصویر تلویزیون

اگر می‌ توانید صدای ویدئوهای در حال پخش را بشنوید، اما تصویر قطع شده، باید قبل از تعمیر تلویزیون، مراحل عیب یابی را انجام دهید. این کار باعث می ‌شود ریشه اصلی مشکل را بیابید، سپس برای ترمیم آن از طریق مراکز مجاز اقدام کنید.

مرحله اول:

خنک کردن تلویزیون

روشن نگه داشتن مداوم و طولانی مدت دستگاه باعث ایجاد گرمای زیاد می ‌شود. در این حالت قطعات داخلی به دلیل حرارت بالا قادر نیستند به درستی وظایف خود را انجام دهند. به همین دلیل توصیه می ‌شود حدود 12 الی 24 ساعت تلویزیون را خاموش کنید و دو شاخه آن را از پریز جدا سازید. پس از سپری شدن این مدت مجدداً وسیله را روشن نمایید تا ببینید که آیا ایراد رفع شده یا خیر.

مرحله دوم:

حذف دیوایس های جانبی

در صورتی که همچنان تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد، لازم است تمام دیوایس ‌های جانبی متصل شده به آن را جدا کنید. سپس مجدداً تلویزیون را روشن نمایید. اگر تصویر نشان داده می‌ شود، به نوبت وسایل جانبی را به دستگاه اتصال دهید. با این کار می فهمید که ایراد از جانب کدام یک از آن ها است.

مرحله سوم:

چک کردن ورودی

در گام بعدی ورودی ‌ها را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی انتخاب شده‌ اند. به عنوان مثال ممکن است ورودی HDMI را اشتباهی به پورت دیگری وصل کرده باشید.

تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد

مرحله چهارم:

بررسی برد تیکان یا برد اینورتر

اکنون باید دکمه منو را بفشارید. اگر علی رغم شنیده شدن صدا، تصویر دیده نشد، به احتمال زیاد اتصالات برد تیکان یا برد اینورتر ایراد دارند. به منظور اطمینان از بابت خرابی این بخش چراغ‌ ها را خاموش کنید و به دقت نور پس زمینه را مورد بررسی قرار دهید. چنانچه نوری در پس زمینه مشاهده شد، بیانگر این است که اتصالات تیکان یا برد اینورتر نیاز به تعمیر دارند.

مرحله پنجم:

بررسی اتصال کابل

بسیاری اوقات علت این که تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد، خطای کاربر در وصل کردن کابل ها است. در دستگاه‌ های امروزی سه نوع فیش به رنگ‌ های زرد، قرمز و سفید وجود دارد. هر یک از این فیش ها باید به پورت مخصوص خود اتصال داده شوند، در غیر این صورت تصویر روی صفحه نمایش ظاهر نمی‌ شود.

مرحله ششم:

چک کردن ورودی HDMI

بعد از طی کردن مراحل فوق، اگر مشاهده کردید مشکل همچنان پابرجا است، باید ورودی HDMI را تعویض نمایید. زیرا امکان دارد خازن‌ های این بخش آسیب دیده و نیاز به تعویض داشته باشند. البته جایگزین کردن خازن ها کاری نیست که از عهده آن برآیید، لذا ضروریست به مراکز مجاز مراجعه کنید.

مرحله هفتم:

محکم کردن کابل ها

در صورتی که کابل ‌های متصل شده به پنل شل شوند، دور از انتظار نیست که نتوانید هیچ تصویری را روی نمایشگر ببینید. به همین دلیل باید تمام کابل‌ ها را بررسی کرده و مواردی را که شل شده‌ اند، محکم کنید.

مرحله هشتم:

بررسی نور پس زمینه

به قسمت تنظیمات تلویزیون مراجعه کنید و بکوشید که نور پس زمینه را افزایش دهید. زیرا ممکن است عدم نمایش تصویر به خاطر تنظیمات نادرست و کم بودن نور پس زمینه باشد. 

بیشتر بخوانید: علت کم نور شدن صفحه تلویزیون چیست؟

مرحله نهم:

تعمیر تلویزیون

ممکن است بعد از طی کردن همه مراحل بالا متوجه شوید که‌ هنوز تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد. در چنین حالتی تنها راهی که پیش رو خواهید داشت، این است که دستگاه خود را برای ترمیم در اختیار یک تکنسین حاذق قرار دهید. متخصصین پس از عیب یابی دقیق، ریشه مشکل را شناسایی کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن تعمیر تلویزیون را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش ویدیویی ثبت درخواست

زود کمک

1400-11-05 10:44:06

پاسخ خود را بنویسید