علت صدای خش خش تلویزیون چیست؟


پاسخ ها

صدای خش خش تلویزیون مسئله ای ناخوشایند است که به دلایل مختلف رخ می ‌دهد. گاهی اوقات تنها با یک تغییر کوچک در بخش تنظیمات یا برطرف کردن ایرادات آنتن می ‌توانید مشکل صداهای نامتعارف را برطرف کنید. اما پاره‌ ای از مواقع نیز پای یک ایراد جدی و خرابی قطعات سخت‌ افزاری در میان است. برای مثال احتمال دارد که مدارهای مربوط به صدا صدمه دیده باشند. شما باید تمام عوامل موثر در بروز این ایراد و نحوه رفع آن ها را بدانید تا به موقع برای رفع مشکل  اقدام کنید. به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه مشکل صدای خش خش را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم. 

لازم به ذکر است در صورت رفع نشدن مشکل، تلویزیون شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد؛ جهت دریافت خدمات با شماره 1662 تماس گرفته و یا درخواست تعمیر تلویزیون خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

علت خش خش کردن تلویزیون

دلایل شنیده شدن صدای خش خش تلویزیون

از دلایل اصلی صدای خش خش تلویزیون میتوان به موارد زیر اشاره نمود که آنها را به صورت جداگدانه مورد بررسی قرار داده و راه های رفع آن را نیز به شما آموزش می دهیم:

  • تنظیمات صدای تلویزیون

  • کثیف شدن و تجمع گرد و غبار در بلندگوهای تلویزیون

  • وجود مشکل در اتصالات به ویژه در HDMI

  • خراب شدن بلندگو

  • ایراد در مین برد تلویزیون

  • و ... پبشنهاد می کنیم مطالعه مقاله ی ویدیو آموزشی رفع مشکل صدای تلویزیون را از دست ندهید.

مشاوره آنلاین زودکمک

مهم ترین دلایل ایجاد کننده صدای خش خش تلویزیون

صدا جزء لاینفک هر ویدئو است، در واقع می توان گفت تلویزیون بدون صوت معنای خود را از دست می دهد‌. حال ممکن است صدای خروجی از دستگاه دچار اختلال شود، به طوری که کاربر را با چالش مواجه کند. یکی از متداول‌ ترین این ایرادات صدای خش خش تلویزیون است که عوامل زیر در بروز آن نقش دارند:

کثیفی بلندگوها

با گذشت زمان آلودگی ‌ها و گرد و خاک موجود در محیط روی بلندگوهای دستگاه انباشته می ‌شوند. تجمع لایه ‌های گرد و غبار مانع از این می گردد که بتوانید صدا را به وضوح بشنوید. حتی ممکن است هنگام تماشای برنامه مورد علاقه خود صدا را همراه با خش خش دریافت نمایید. به همین دلیل باید هر چند وقت یک بار بلندگوها و حتی اسپیکرهای اضافی متصل شده به ساندبار و همچنین تلویزیون خود را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید:  تنظیم صدای تلویزیون با چند ترفند ساده

به هم خوردن تنظیمات مربوط به صدا

احتمال دارد تلویزیون روی حالت Mute یا همان بی‌ صدا تنظیم شده باشد. بنابراین در صورت شنیدن صدای خش خش از بلندگوهای دستگاه، به کمک ریموت کنترل وارد بخش تنظیمات شوید. سپس آیتم‌ های مربوط به صدا را چک کنید. در صورت لزوم گزینه Mute را غیر فعال سازید، سپس صدای تلویزیون را افزایش دهید.

ایراد در کابل HDMI

هرگونه اشکال در کابل HDMI می‌ تواند باعث صدای خش خش تلویزیون شود. کابل HDMI معمولاً برای اتصال دیوایس‌ های جانبی نظیر کنسول بازی، گیرنده‌ های دیجیتال و… به تلویزیون مورد استفاده قرار می ‌گیرد. حال اگر کابل مربوطه دچار پارگی یا خرابی شده باشد، در دریافت صدا اختلال ایجاد می ‌‌شود.  کاربران کابل های HDMI را به کار می برند تا بتوانند فیلم مورد علاقه خود را روی صفحه نمایش بزرگ تلویزیون مشاهده کنند.

همچنین گیمرها با اتصال کنسول بازی به نمایشگر می کوشند تا تجربه واقعی‌ تری از بازی‌ های کامپیوتری داشته باشند. از این رو طبیعی است که این کابل ‌ها در اثر استفاده مکرر مستهلک یا دچار قطعی شوند. لذا شما باید کابل HDMI را به دقت چک کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. همچنین نحوه اتصال کابل را بررسی نمایید، چون ممکن است به پورت اشتباهی متصل شده باشد.

بیشتر بخوانید: پخش صدای تلویزیون از سینما خانگی با اچ دی ام آی

رفع مشکل خش خش تلویزیون

اشکال در اتصالات تجهیزات صوتی جانبی

بسیاری از کاربران جهت ارتقاء کیفیت صدای خروجی، دیوایس ‌های جانبی همچون ساندبار، سینمای خانگی یا اسپیکرهای اضافی را به تلویزیون خود متصل می کنند. در چنین شرایطی احتمال دارد صدای خش خش تلویزیون به خاطر ایراد در اتصالات دیوایس‌ های جانبی باشد.

به عنوان مثال امکان دارد اسپیکرها به طور صحیح به دستگاه شما متصل نشده باشند. لذا قبل از هر اقدامی لازم است از نصب صحیح تجهیزات جانبی مطمئن شوید. دقت کنید که علاوه بر اتصالات فیزیکی، باید اتصالات وایرلس تمام لوازم جانبی را نیز مورد بررسی قرار دهید.

آسیب دیدن بلندگو

در صورتی که بلندگوی تلویزیون خراب شود، صدای خروجی حالت طبیعی نخواهد داشت. در این موارد معمولا صدای برنامه ‌های در حال پخش را همراه با خش خش دریافت خواهید کرد، لذا باید برای تعمیر قطعه اقدام کنید. افراد مبتدی از عهده رفع نواقص بلندگو برنمی آیند و با سپردن تعمیرات به آن ها ریسک بزرگی را به جان می خرید. به همین دلیل توصیه می کنیم حتماً برای عیب یابی و ترمیم این بخش از تکنسین های کاربلد کمک بگیرید.

خراب شدن مین برد

به طور کلی مین برد به عنوان قلب وسایل برقی شناخته می‌ شود، تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیست. این قطعه فرامین لازم را به سایر قطعات دستگاه ارسال می ‌کند تا سیستم به صورت منظم به فعالیت خود ادامه دهد. حال اگر مین برد خراب شده باشد، در عملکرد تمام اجزاء از جمله بلندگوها اختلال به وجود می ‌آید.

در چنین شرایطی با مشکلاتی نظیر صدای خش خش تلویزیون مواجه خواهید شد؛ حتی ممکن است سیستم صوتی دستگاه کاملا از کار بیفتد. با توجه به ساختار پیچیده و حساس مین برد حتماً باید برای تعمیر آن به مراکز مجاز مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: علت قاطی شدن رنگ تلویزیون

خش خش کردن تلویزیون با خراب شدن مین برد

چگونه مشکل صدای خش خش را در تلویزیون خود برطرف کنید؟

در صورتی که صدای غیر طبیعی خش خش را از بلندگوهای تلویزیون می شنوید، برای رفع مشکل به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:

تست کردن بلندگو و دیوایس ‌های جانبی

پیش از هر اقدامی بهتر است بلندگوی خارجی و همچنین وسایل جانبی متصل شده به تلویزیون مانند سینما خانگی و… را چک کنید. چون ممکن است خودِ تلویزیون مشکلی نداشته، بلکه ایراد از جانب تجهیزات جانبی متصل شده به آن باشد.

ریست کردن

گاهی اختلال در صدا به خاطر به هم خوردن تنظیمات دستگاه یا ایرادات نرم‌ افزاری ایجاد می شود. در چنین مواقعی بهترین راه حل این است که دستگاه را ریست کنید تا عملکرد آن به حالت عادی برگردد. فرآیند ریست کردن در برندهای مختلف تلویزیون متفاوت است؛ بنابراین حتماً دفترچه راهنمای آن را مطالعه نمایید.

رفع مشکل خش خش کردن تلویزیون

رفع صدای خش خش تلویزیون با تعمیر و عیب یابی دستگاه

گاهی صدای خش خش تلویزیون را می‌ توانید با تمیز کردن بلندگوها یا اعمال دوباره تنظیمات برطرف کنید. اما بسیاری اوقات این مشکل به خاطر خرابی‌ های سخت ‌افزاری اتفاق می‌ افتد. مثلاً در مواقعی که صدای نامتعارف به دلیل آسیب دیدن مین برد باشد، حتماً باید برای تعمیر تلویزیون خود از طریق مراکز مجاز اقدام کنید.

تیم زود کمک را مجموعه ای از کارشناسان حاذق و دوره دیده تشکیل می دهند. تکنسین های این مرکز آمادگی دارند تا تخصصی ترین خدمات را در زمینه عیب یابی و ترمیم برندهای مختلف تلویزیون به مشتریان ارائه دهند.

علت صدای خش خش تلویزیون در برند های مختلف

دلایل صدای خش خش در تلویزیون‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد و به عوامل متعددی از جمله شرایط محیطی، کیفیت ساخت، وضعیت سیم‌ها و اتصالات، و حتی نوع وضعیت تلویزیون بستگی داشته باشد.

علت صدای خش خش در تلویزیون ال جی چیست؟

به عنوان یک دلیل ممکن، می‌توان به مشکلات در قطعات داخلی تلویزیون ال‌جی اشاره کرد. این مشکلات می‌توانند شامل خرابی یا عدم کارکرد صحیح قطعات مانند فن‌ها، بلندگوها، یا قطعات الکترونیکی باشند که ممکن است باعث ایجاد صدای خش خش شوند. به عنوان مثال، فن‌های خراب یا بلندگوهای با مشکل می‌توانند صدای خش خش ایجاد کنند. در این صورت، نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات ممکن است. برای حل این مشکل، بهتر است با تکنسین متخصص یا مرکز خدمات ال‌جی تماس بگیرید تا عیب یابی صورت گیرد و راه حل مناسبی ارائه شود.

مشاوره آنلاین تعویض بک لایت تلویزیون با ارائه گارانتی و تحویل فوری

علت خش خش کردن صدای تلویزیون سامسونگ چیست؟

به نظر می‌رسد مشکل شما در اتصالات یا کابل‌ها است. بازبینی اتصالات و اطمینان از سالم بودن کابل‌ها می‌تواند مشکل را حل کند. در صورتی که این موارد مشکل شما را حل نکنند، پیشنهاد می‌شود با متخصصان مربوطه تماس بگیرید تا مشکل شما را تشخیص دهند و راه حل مناسبی ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش ویدیویی ثبت درخواست

زود کمک

1401-01-15 12:55:20

پاسخ خود را بنویسید