گرم نشدن رادیاتور پکیج و نحوه رفع این مشکل

گرم نشدن رادیاتور پکیج از مشکلات رایجی است که می تواند رخ دهد. این مشکل دلایل مختلفی مانند رسوب‌گرفتن رادیاتورها، خرابی ترموستات حد پکیج و... دارد. در برخی موارد، گرم نشدن رادیاتور شوفاژ به علت ایرادات جزئی اتفاق می افتد که به راحتی قابل رفع است اما هنگامی که ایراد جدی تر باشد، لازم است که برای تعمیر شوفاژ اقدام کرد. در این مقاله، به دلایل مختلف سرد بودن رادیاتور پکیج و نحوه رفع این مشکل می پردازیم.

گرم نشدن رادیاتور پکیج و نحوه رفع این مشکل

دلایل گرم نشدن رادیاتور پکیج

در این بخش، به مهمترین دلایل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ اشاره می کنیم که عبارتند از:

  • رسوب‌گرفتن رادیاتورها

  • رسوب‌گرفتن مبدل‌ ها

  • کثیف ‌شدن صافی برگشت

  • خرابی سنسور حرارتی

  • هواگیری‌ نکردن پکیج

  • خراب بودن شیر برقی

  • کم ‌بودن ارتفاع شعله پکیج

  • خراب‌بودن فنر بای پس

  • خرابی پمپ پکیج

  • یکسره کار کردن فلوسوییچ یا فلورگلاتور

  • تنظیم ‌نبودن فشار پکیج

در ادامه، به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم. 

مشاوره آنلاین زودکمک

✔ نکات مهم نصب و راه اندازی پکیج را اینجا بخوانید. 

گرم نشدن رادیاتور شوفاژ به علت رسوب گرفتن آن ها

یکی از علت های اصلی گرم نبودن رادیاتور پکیج، رسوب و جرم گرفتن آن ها است. وجود رسوب در رادیاتورها موجب می شود که علی رغم درست کار کردن پکیج، رادیاتورها گرم نشوند. از این رو، لازم است که معمولا به طور سالانه برای رسوب گیری رادیاتورها اقدام کرد.

رسوب‌گرفتن مبدل‌ ها و گرم نشدن رادیاتور پکیج

رسوب‌گرفتن مبدل‌ ها، جریان آب در آن ها با اختلال مواجه می شود و همین امر موجب سرد ماندن رادیاتور پکیج می شود. در نتیجه، برای رفع این مشکل لازم است که مبدل ها را رسوب گیری کرد.

گرم نشدن رادیاتور شوفاژ به علت کثیف ‌بودن صافی برگشت

کثیفی و گرفتگی صافی برگشت پکیج نیز یکی از دلایل گرم نشدن رادیاتورها است. در این مواقع، اگر دست خود را به شلنگ برگشت زیر پکیج بگیرید، متوجه دمای ولرم رو به سرد آن می شوید. برای رفع این مشکل، باید صافی برگشت را از هرگونه آشغال و گرفتگی تمیز کرد.

خراب شدن سنسور حرارتی و گرم نشدن رادیاتور پکیج

خراب شدن سنسور دمای پکیج، موجب افت عملکرد شوفاژ و سرد ماندن رادیاتور پکیج می شود. از این رو، لازم است که این قطعه را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعمیر یا تعویض کرد.

سرد بودن رادیاتور شوفاژ به علت هواگیری‌ نکردن پکیج

هواگیری‌ نشدن پکیج هم از دیگر عوامل گرم نشدن رادیاتورها می باشد. اگر رادیاتورها یا به طور کلی سیستم پکیج هوا داشته باشد، پمپ سیرکولاتور نمی تواند به خوبی آب را داخل مدار به گردش درآورد که همین امر موجب جوش آوردن پکیج و خاموش شدن آن شده که در نهایت باعث گرم نشدن رادیاتور پکیج می شود.

✔ تعمیر ترموکوپل پکیج در چه مواقعی انجام می شود؟ 

خراب بودن شیر برقی

در صورت خراب شدن شیر برقی پکیج، آب به رادیاتورها نرسیده و سرد می مانند. از این رو، لازم است که این قطعه هم مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز برای تعویض شیر برقی پکیج اقدام کرد.

کم ‌بودن ارتفاع شعله و گرم نشدن رادیاتور پکیج  

کم ‌بودن ارتفاع شعله پکیج موجب گرم نشدن آب و به طبع آن گرم نشدن رادیاتور شوفاژ می شود. از این رو، لازم است که شعله پکیج را بررسی کرده و در صورت کم بودن ارتفاع آن، نسبت به عیب یابی و رفع این مشکل اقدام کرد.

سرد بودن رادیاتور پکیج به علت خرابی فنر بای پس

در صورت خراب بودن فنر بای پس، آب در مسیر کوتاهی گردش پیدا کرده و دور می زند که به طبع آن رادیاتورهای شوفاژ گرم نمی شوند.

گرم نشدن رادیاتور پکیج به علت خرابی پمپ پکیج

پمپ در پکیج، آب را در مدار به گردش در می آورد. در نتیجه با خراب شدن این قطعه، آب در رادیاتورها گردش نمی کند و موجب سرد ماندن آن ها می شود. در صورت معیوب شدن این قطعه مهم باید در اسرع وقت برای تعمیر یا تعویض پمپ پکیج اقدام کرد. چرا که خرابی پمپ می تواند موجب آسیب دیدن دیگر قطعات پکیج شود.

یکسره کار کردن فلوسوییچ یا فلورگلاتور

با فعال ماندن فلوسوییچ یا فلورگلاتور، حتی با بسته بودن آب، پکیج قادر به تشخیص آن نبوده و باز بودن آب را تشخیص می دهد. در این صورت، دستگاه به طور مداوم در حالت آب مصرفی کار می‌کند و چون شیرهای مصرفی بسته‌اند، پکیج ارور داده و جوش می‌آورد و در نهایت خاموش می ‌شود. از این رو، دیگر رادیاتورها گرم نخواهند شد. پس این مورد هم می تواند یکی از علت های گرم نشدن رادیاتور پکیج باشد.

آموزش تعویض شیر اطمینان پکیج

تنظیم ‌نبودن فشار پکیج و گرم نشدن رادیاتور شوفاژ

اگر فشار (بار) پکیج شما تنظیم نباشد، ممکن است با مشکل سرد ماندن رادیاتور شوفاژ مواجه شوید. بنابراین لازم است که برای تنظیم فشار پکیج اقدام کرد. برای بررسی این مورد، عدد بار را در پکیج بررسی کنید و آن را بین 1.5 تا 3 تنظیم نمایید. چرا که در صورت کمتر بودن این میزان از 1.5، رادیاتورها سرد می مانند و گرم نمی شوند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران