افت فشار پکیج، یکی از رایج ترین اتفاقات در خانه ها و مکان هایی است که با این دستگاه، محیط را گرم می کنند. پکیج ها به دلیل زیبایی و جمع و جور بودن، معمولا انتخاب اول مهندسان برای سیستم گرمایشی هستند و بیشتر از سیستم های گرمایشی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. با تمام ویژگی هایی که این سیستم گرمایشی دارد، گاهی اوقات ممکن است بنا به دلایلی دچار مشکل شود. افت فشار پکیج، یکی از مهم ترین معایب این دستگاه است که در نتیجه، به گرم نشدن آب ساختمان می انجامد. دلایل کاهش فشار پکیج مختلف هستند، اما این مشکل به هر دلیلی ایجاد شده باشد، باید برای برطرف کردن آن اقدام کنید تا دچار دردسرهای بیشتر نشوید.

مشاوره آنلاین زودکمک

دلایل افت فشار پکیج

فشار پکیج، در واقع تعادل بین آب و هوا در سیستم آب بندی شده پکیج دیواری است. پکیج، به میزان مشخصی از تعادل بین آب و هوا برای عملکرد درست خود احتیاج دارد. این میزان مشخص از آب و هوا، برای ایجاد فشار مناسب در سیستم و تقاضای آب با دمای مطلوب، کفایت می کند. شما می توانید فشار پکیج خود را از طریق عقربه روی دستگاه بررسی کنید. همین عقربه، کاهش فشار پکیج را به شما نشان می دهد. دلایل افت فشار پکیج مختلف هستند که از رایج ترین آنها می توان به وجود نشتی در مدار بسته پکیج و رادیاتور، سوراخ بودن مبدل حرارتی، ، باز گذاشتن شیر پر کن پکیج، خرابی شیر پر کن، سوراخ بودن یا باد نداشتن منبع انبساط، رسوب گيری، روشن نشدن جرقه و نقص در حسگرهای درجه حرارت اشاره کرد. در ادامه، علاوه بر شرح این دلایل، به مقدار فشار نرمال پکیج نیز می پردازیم.

 

افت فشار پکیج

افت فشار پکیج، یکی از رایج ترین اتفاقات در خانه ها و مکان هایی است که با این دستگاه، محیط را گرم می کنند.


مقدار فشار نرمال پکیج چقدر است؟

میزان فشار پکیج در حالت عادی بین 1 تا 2 بار است و همواره باید بر روی مقدار 1.5 بار قرار داشته باشد. هنگامی که این دستگاه دچار افت فشار می شود، در عملکرد خود به شدت دچار اختلال می شود. البته خوب است بدانید که افت فشار پکیج در برخی مواقع طبیعی است. اما در صورتی که این مشکل مدام تکرار شود و مقدار آب گرم مصرفی شما را با مشکل مواجه کند، به احتمال زیاد، مشکلی در سیستم گرمایشی وجود دارد. وقتی فشار پکیج کم می شود، به این معنی است که آب کافی در سیستم وجود ندارد. بنابراین افت فشار پکیج، باعث کم شدن جریان آب برای گرم کردن رادیاتور می شود. بنابراین زمانی که آب مورد نیاز پکیج موجود نباشد یا فشار آن خیلی کم باشد، پکیج خاموش می شود. از طرف دیگر، شما باید مراقب فشار پکیج نیز باشید، چون بالا رفتن فشار آن به صورت مداوم، باعث ترکیدن لوله ها و خراب شدن اجزای پکیج می شود و بسیار خطرناک است.

 آموزش تنظیم فشار پکیج تو روزای سرد زمستون به دردت می خوره... بخون و راحت فشار پکیجت رو تنظیم کن 

وجود نشتی در مدار بسته پکیج و رادیاتور

وجود نشتی در پکیج، حتی به مقدار خیلی کم، یکی از دلایل افت فشار است. ممکن است نشتی پکیج شما در طول چند روز، در حدود یک کاسه آب باشد، اما همین مقدار هم در افت فشار پکیج تاثیر می گذارد. این مورد از دلایل افت فشار پکیج، ممکن است ناشی از مشکلات شوفاژ، رادیاتور و لوله های گرمایش باشند.

 

وجود نشتی در مدار بسته پکیج و رادیاتور

سوراخ بودن مبدل حرارتی

یکی از دلایل افت فشار پکیج، سوراخ بودن مبدل حرارتی است که گاهی ممکن است اتفاق بیفتد. پکیج های تک مبدل، ممکن است از درون دچار سوراخ شدن مبدل حرارتی شوند که این اتفاق منجر به افزایش یا کاهش فشار پکیج می شود. البته پکیج های دو مبدل، به ندرت دچار سوراخ مبدل حرارتی می شوند. اما به هر حال به محض مواجه شدن با این مشکل، باید به یک متخصص تعمیر پکیج مراجعه کنید.

باز گذاشتن شیرپرکن پکیج

برخی مواقع، شما بعد از تنظیم فشار، ممکن است فراموش کنید که شیرپرکن را ببندید و همین مورد، باعث افت فشار پکیج و پایین آمدن فشار آب در هنگام استفاده از آب گرم شود. در اثر این اتفاق و پایین آمدن فشار پکیج، دستگاه خاموش می شود. توجه داشته باشید که شیر پر کن در جهت عقربه های ساعت بسته می شود و بر خلاف جهت عقربه های ساعت، باز می شود.

 

باز گذاشتن شیرپرکن پکیج

خرابی شیرپرکن

هنگامی که شیرپرکن پکیج خراب می شود، حتی اگر این قطعه بسته باشد، دستگاه با کاهش و افزایش فشار مواجه می شود. پس از بروز این مشکل، افزایش یا افت فشار پکیج با سرعت کمی اتفاق می افتد و برای تعمیر آن، باید حتما از یک تعمیرکار متخصص و حرفه ای کمک بگیرید.

سوراخ بودن یا باد نداشتن منبع انبساط

سوراخ بودن یا باد نداشتن منبع انبساط، یکی دیگر از عوامل افت فشار پکیج به شمار می آید. اگر منبع انبساط سوراخ شود یا باد نداشته باشد، شما با افزایش یا کاهش فشار پکیج مواجه می شوید. در این شرایط، تنها یک کارشناس می تواند مشکل پکیج شما را حل کند.

یکی از مقالات مرتبط تعویض منبع انبساط پکیج هستش که پیشنهاد می کنم خوندنش و از دست ندی.

سوراخ بودن یا باد نداشتن منبع انبساط

رسوب گيری

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که کیفیت آب خوبی ندارد و درصد سختی آب بالاست، احتمال زیادی وجود دارد که دستگاه شما دچار مشکل رسوب گيری شود. مبدل حرارتی، یکی از بخش های اصلی دستگاه است كه رسوب می گيرد. اگر این لايه رسوبی ضخيم شود، باعث ايجاد هوا در جريان عبوری می شود و علاوه بر ایجاد صداهای عجیب و افت فشار پکیج، خرابی قطعات ديگر مانند پمپ را نیز در پی دارد.

روشن نشدن جرقه

از مهم ترين دلايل روشن نشدن جرقه پکیج، می توان به كشش شعله به بيرون در اثر جريان هوا، خرابی ترموكوپل، گرد و غبار يا كثيفی سر نازل ها و موارد دیگر اشاره کرد که باعث افت فشار پکیج و دردسرهای دیگر می شوند.

روشن نشدن جرقه

نقص در حسگرهای درجه حرارت

بروز اشکال در حسگرهای درجه حرارت به دلیل افت فشار پکیج، ممکن است بر اثر خرابی سنسورهای NTC و ترموستات به وجود بیاید. این مشکل، در نهایت با تعويض قطعه مربوطه قابل رفع است.

راه کارهای رفع مشکل افت فشار آب گرم در پکیج

فشار بار پکیج دیواری در حالت نرمال باید بین 0.7 تا 2 باشد. با استفاده از یکی از راه کارهای زیر می ‌توانید افت فشار پکیج را جبران کنید:

تنظیم شیر سه طرفه هیدرولیکی پکیج

گاهی افت فشار دستگاه در اثر تنظیم نبودن شیر سه طرفه هیدرولیکی به وجود می ‌آید. شیر سه راهه انرژی مورد نیاز برای حرکت سوپاپ آب گرم را تامین می ‌کند. لذا در صورت خرابی این قطعه طبیعی است که فشار آب گرم افت داشته باشد. در این حالت تنها اقدامی که برای رفع مشکل می ‌توانید انجام دهید، این است که پکیج را برای تعمیر در اختیار مراکز مجاز قرار دهید.

تنظیم صحیح بار پکیج و نحوه قرارگیری پکیج

در بسیاری از موارد نیز کاهش بیش از حد فشار در اثر تنظیم نبودن عقربه پکیج اتفاق می‌افتد. کارشناسان توصیه می ‌کنند که عقربه دستگاه بین عدد 0.7 تا 2 قرار گیرد. در مقادیر کمتر از 0.7 پکیج روشن نخواهد شد. در طرف مقابل اگر عقربه دستگاه عدد بیشتر از 2 را نشان دهد، افزایش فشار موجب آسیب رسیدن به بخش‌ های مختلف پکیج می گردد. در چنین شرایطی برای تنظیم عقربه دستگاه بهتر است از یک تعمیرکار ماهر درخواست کمک کنید.

تنظیم شیر موتور برقی پکیج

اگر مشاهده کردید که پکیج شعله دارد، اما آب گرم نمی ‌شود، به احتمال زیاد شیر موتور برقی آسیب دیده است. از آنجا که ایراد در شیر موتور برقی موجب افت فشار پکیج می‌ شود، باید نسبت به تعمیر دستگاه اقدام کنید. روی شیر موتور برقی قطعه ‌ای به نام میکروسوئیچ قرار گرفته که به کمک دیافراگمی که در قسمت زیرین آن تعبیه شده است، فشار آب دستگاه را تنظیم می‌ کند. بنابراین در صورت خرابی شیر موتور برقی این قطعه باید تعمیر یا تعویض شود تا میزان فشار به حالت عادی برگردد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران