تعمیر ترموکوپل پکیج

در پکیج ها و انواع وسایل گاز سوز، برخی قطعات و ساختار ها جهت جلوگیری از خطرات ناشی از گاز در دستگاه تعبیه می شوند. قطعه ترموکوپل هم در انواع پکیج ها یک نقش حفاظتی و امنیتی دارد. این قطعه به گونه ای تنظیم شده است که با کنترل دمای پکیج،‌ از انفجار و خطرات ناشی از گاز جلوگیری می کند. ترموکوپل پکیج در اصل هنگامی که شعله زیاد شود و حرارت بیش از حد باشد، این قطعه شعله را قطع می کند تا از خطر انفجار و داغ شدن بیش از حد پکیج جلوگیری کند. گاهی پیش می آید که شعله مدام خاموش می شود و نیاز به روشن کردن دارد. در چنین مواقعی احتمالا این قطعه خراب شده است و باید برای تعمیر ترموکوپل پکیج اقدام کنید.

تعمیر ترموکوپل پکیج

ترموکوپل پکیج چیست؟

این قطعه از بخش های مهم هر پکیج به شمار می رود که وظیفه آن حفظ امنیت دستگاه و جلوگیری از خطرات احتمالی است. چنین پیش بینی هایی در وسایل گاز سوز، تا حد زیادی جلوی خطرات ناشی از گاز را می گیرد.

این قطعه در سیستم های گرمایشی از دو سیم فلزی ناهم جنس تشکیل شده که نسبت به کاهش میزان اکسیژن در هوا واکنش نشان می دهند. این فلزات از یک سر به هم دیگر جوش می خورند و سر دیگر آن ها حاوی جریانی است که  شعله را روشن نگه می دارد. اگر شعله به شکل اتفاقی خاموش شده باشد، سنسور ترموکوپل هم سرد می شود و گاز را قطع می کند. این قطع شدن به دلیل جلوگیری از پخش شدن گاز و آتش سوزی است.

تعمیر پکیج به صورت دوره ای توسط تکنسین های با تجربه زودکمک که تمامی خدمات خود را با ضمانت نامه به شما ارائه می دهند.

عملکرد ترموکوپل پکیج

این قطعات در پکیج از بیرون به شکل یک قطعه فلزی دیده می شوند و از داخل به صورت سیم مفتول از دستگاه عبور داده می شود. آن ها در بخش کمی و فقط از نوک قطعه به یک دیگر وصل می شوند. این ترموکوپل ها می توانند با اختلاف دمایی که دارند، تولید جریان برق از طریق اختلاف پتانسیل دو سر دیگر قطعه را انجام دهند.

همچنین بر ای تامین ایمنی پکیج هم از آن ها استفاده می شود. به طور مثال اگر این قطعه در دستگاه نصب نشود، احتمال پیچیدن گاز در فضای داخلی آبگرمکن یا پکیج بالا می رود و این نکته خطر آتش سوزی را تشدید می کند. اما با وجود این قطعه شعله خاموش شده و جریان گاز قطع خواهد شد.

اگر هرگونه مشکلی برای ترموکوپل دستگاه پیش بیاید،‌ باید حتما آن را برطرف کنید. به یاد داشته باشید که تعمیر ترموکوپل پکیج اهمیت ویژه ای دارد و سلامت و ایمنی دستگاه را تامین می کند.

علت های خرابی ترموکوپل پکیج

این قطعه اهمیت ویژه ای در تامین امنیت دستگاه دارد و روند کارکرد سیستم را محافظت شده نگه می دارد. با این حال ممکن است احساس کنید شعله زود به زود خاموش می شود و در کارکرد دستگاه اختلال ایجاد می کند. در چنین مواقعی باید نسبت به تعمیر ترموکوپل پکیج اقدام کنید.

این قطعه نیز مانند تمامی اجزاء دیگر امکان استهلاک و خراب شدن دارد. ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله فرسودگی قطعه، آلودگی، ضربه و بسیاری دیگر از علت ها این قطعه با مشکل مواجه شود و این اختلال،‌ کاهش شدید ایمنی پکیج را به دنبال خواهد داشت.

اگر بحث امنیت که در درجه اول اهمیت بسیاری دارد را هم کنار بگذاریم،‌ خرابی ترموکوپل پکیج باعث جلوگیری از تشکیل شعله و در نهایت از کار افتادن دستگاه هم می شود و اصلا دلیل روشن نماندن شمعک دستگاه در اکثر مواقع همین است.

گاهی هم پیش می آید که به دلیل گرمای شعله شمعک، ساختار قسمت بالایی ترموکوپل پکیج دچار خوردگی و آسیب می شود. در این صورت خرابی این قطعه می تواند باعث شود با رها کردن دکمه ی ولوم هنگام روشن کردن شعله،‌ شمعک هم خاموش شود و سیستم کار نکند.

این قطعات برای اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل است که معمولا جنس مرغوب و دوام زیادی دارند. با این حال خراب شدن قطعه طبیعی است و شما باید به موقع نسبت به تعمیر و یا تعویض ترموکوپل پکیج اقدام کنید. در ادامه مهم ترین و رایج ترین دلایل خرابی ترموکوپل پکیج را مرور می کنیم.

آموزش تنظیم فشار پکیج را می توانید در این بخش دنبال کنید.

ساییدگی و خوردگی قطعه

پارگی و ساییدگی ترموکوپل پکیج یک مشکل رایج است که برای بسیاری از قطعات و دستگاه ها رخ می دهد. اگرچه این قطعه را از فلز و جنس مرغوب می سازند تا نسبت به حرارت و دیگر موارد آسیبی نبیند و دوام داشته باشد.

اما به هر حال بعد از مدتی استفاده این قطعه هم در معرض آسیب دیدگی و فرسایش قرار می گیرد و خراب می شود. این مشکل در اکثر مواقع زمانی پیش می آید که حسگر کار نکند و گاهی هزینه تعمیر ترموکوپل پکیج بسیار زیاد است.

نا خالصی

گاهی دلیل اصلی خرابی قطعه به ویژه بعد از مدت اندکی، وجود نا خالصی است. اگر هنگام تولید و یا نصب نا خالصی وارد دستگاه و قطعه شود،‌ روند استهلاک  آن ر تسریع می نماید. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از تعمیر ترموکوپل پکیج و خرج های اضافه، هنگام خرید و نصب قطعه دقت کافی داشته باشید.

ولتاژ کم

این قطعه نسبت به کاهش ولتاژ واکنش نشان می دهد. یعنی هنگامی که ترموکوپل پکیج خراب می شود، ولتاژ هم کم خواهد شد. این روند ممکن است چند هفته طول بکشد و قطعا شما متوجه این موضوع خواهید شد. با کاهش ولتاژ، دما هم کم می  شود.

کالیبراسیون مجدد

این مشکل زمانی ایجاد می شود که ماهیت شیمیایی سیم ها تغییر کند و در نهایت باعث خرابی ترموکوپل پکیج شود. کالیبراسیون مجدد یکی از دلایل ایجاد این مشکل است. حمل و نقل اشتباه و جا به جایی غیر اصولی هم می تواند باعث تغییر کالیبراسیون و آسیب رسیدن به این قطعه شود.

تست سلامت ترموکوپل پکیج

اگر شعله خاموش می شود و یا به دلیل کاهش ولتاژ احساس می کنید دستگاه نیاز به تعمیر ترموکوپل پکیج دارد و می خواهید از سلامت دستگاه مطمئن شوید، می توانید برخی اقدامات را انجام دهید. به طور مثال ابتدا محل اتصال دو فلز را چک کنید. اگر از هم جدا نشده باشند یعنی سالم هستند اما اگر جدا شده باشند،‌ باید سریعا با یک تعمیر کار تماس بگیرید.

برای بررسی بیشتر در قدم بعدی سر دیگر دو فلز که آزاد است را مورد بررسی قرار دهید. یک واشر در این سمت روی آن ها نصب می شود که دو سر فلز با هم در تماس نباشند اما اگر دو سر آزاد بودند و یا واشر خراب بود،‌ یعنی قطعه دچار مشکل شده است.

راهنمای کامل رفع ارورهای پکیج در تمامی برندها ، پیشگیری بهتر از تعمیره wink

تعمیر و تعویض ترموکوپل پکیج

اگر بعد از تست سلامت و بررسی قطعه متوجه خرابی آن شدید،‌ حتما برای تعمیر ترموکوپل پکیج از زود کمک کمک بگیرید. فراموش نکنید که این قطعه حساسیت زیادی دارد و همچنین امنیت دستگاه گاز سوزی را تامین می کند که در خانه ی شماست. هرگونه سهل انگاری در این مورد می تواند عواقب جبران ناپذیری برای شما و اهالی خانه به همراه داشته باشد.

گاهی ممکن است تعمیر قطعه هیچ کاری از پیش نبرد و ارزش هزینه مجدد را نداشته باشد. اگر مشکل آلودگی باشد به سرعت قابل حل است اما اگر مشکل جدی تر باشد، نیاز به تعویض ترموکوپل پکیج خواهد بود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران