تعویض شیر اطمینان پکیج

قطعا از شیر اطمینان و یا همان شیر سه بار می توان به یک قطعه مهم و حساس در سیستم پکیج یاد کرد. این قطعه نسبت به تغییرات فشار و دما همواره حساسیت نشان داده و سبب تنظیم فشار، آن هم در مدار گرمایش می شود. به بیان بهتر فشار را در این مدار کنترل کرده و درصورت بروز نقص در این قطعه، باید شیر را تعویض کنید. به دنبال افزایش دما و مقدار آب پکیج، طبیعی است فشار در آن افزایش می یابد. به همین دلیل شیر اطمینان که دارای یک فنر دیافراگم از جنس پلاستیک است، اتوماتیک وار فعال می شود. در این صورت فشار به زیر سه بار خواهد رسید.

در برخی مواقع ممکن است عملکرد این شیر دچار ایراد شود. به همین دلیل فرایند کاهش فشار در داخل سیستم ممکن است مختل شود و نتوان فشار را به خوبی کنترل کرد. اهمیت یادگیری و آشنایی با نحوه تعویض شیر اطمینان پکیج زمانی  بیشتر روشن می شود که به خود یادآوری کنید در این شرایط حتی احتمال بروز اتفاقات خطرناک مانند ترکیدن سیستم گرمایش منزل وجود دارد. به همین دلیل باید در اوّلین فرصت نسبت به تعویض شیر اطمینان پکیج اقدام کرد. آیا برای شما هم سوال است که نحوه تعویض شیر اطمینان پکیج چگونه است؟ این مطلب را تا انتها همراهی کنید.

تعویض شیر اطمینان پکیج

شیر اطمینان یا شیر تخلیه پکیج چیست؟

می توان شیر اطمینان را نوعی قطعه حفاظتی در پکیج دانست که نقش مهمی در تنظیم فشار داخلی دارد. طوری که با برنامه ریزی برای خروج آب از سیستم، سبب متعادل سازی فشار آب می شود. درصورتی که عملکرد مناسبی از شیر اطمینان سرنزند، فشار در سیستم بالا رفته و جوش آوردن پکیج امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به همین دلیل رفته رفته احتمال آسیب دیدن سیستم مانند ترکیدن پکیج و لوله ها افزایش می یابد. هیچ یک از قطعات تعبیه شده در سیستم پکیج نمی توانند فشار بالای 3.5 بار را تحمل کنند. به همین دلیل باید شیر اطمینان به درستی نصب شود تا این نگرانی ها از بین بروند. به بیان بهتر احتمال بروز خسارات به حداقل برسد.

تعمیر پکیج به صورت تخصصی در زودکمک ، سرویس های دوره پکیج توسط تکنسین های با تجربه، گارانتی معتبر.

تعویض شیر اطمینان پکیج

نحوه تعمیر و تعویض شیر اطمینان پکیج

تمامی فروشگاه های تاسیساتی و لوله کشی، شیر اطمینان پکیج بوش، ایران رادیاتور و... را به فروش می رسانند. اگر قصد دارید از خطرات احتمالی در این باره جلوگیری کنید، بهتر است ماهی یکبار آن را چک کنید. دلایل متعددی سبب می شوند که نیاز به تعویض این قطعه داشته باشید. ( پیشنهاد می کنیم کاربران برای این کار از متخصصین نصب پکیج درتهران ، کرج و مشهد کمک بگیرند.)

به همین دلیل برای جلوگیری از خسارات احتمالی باید این قطعه را به صورت دوره ای چک کنید. شاید بسیاری از افراد این سوال را مطرح کنند که اصلا شیر تخلیه پکیج کجاست؟ این را بدانید که یافتن پاسخ این سوال پیش از شروع فرایند تعویض آن بسیار ضروری است. به هر حال برای تعویض شیر اطمینان پکیج باید گام های زیر را بردارید :

1 – ابتدا پکیج را خاموش کنید.

2 – به منظور توقف آبگیری و کاهش فشار، شیر پرکن را ببندید.

3 – پکیج باید چند ساعتی استراحت کند تا دمایش پایین بیاید. حال می توانید شیر را تعویض کنید.

4 – آب موجود در پکیج باید به طور کامل تخلیه شود. امکان انجام این کار توسط یکی از رادیاتور ها فراهم است. به منظور انجام این کار باید ابتدا شیر آب ورودی سیستم را ببندید. سپس باید اقدام به بازکردن پایین ترین شیر آب گرم از سطح پکیج کنید. طوری که اب تماما خارج شود و فشار آن صفر شود.

5 – اکنون باید شیر قدیمی را از محل خود خارج کنید و نسخه جدید را با آن جایگزین کنید. در این مرحله استفاده از آچار شلاقی می تواند کمک زیادی به شما کند. چنانچه شیر تخلیه وجود دارد، ابتدا باید آن را باز کنید و سپس لوله تخلیه مربوط به شیر اطمینان جدید را تعبیه کنید.

6 – با توجه به بسته شدن شیر قبلی، از درست بسته شدن شیر جدید مطمئن شوید.

7 – درنهایت با بازکردن شیر پرکن و مشاهده علائم هواگیری، چک نهایی را داشته باشید.

علت آب دادن شیر اطمینان پکیج

در زیر اتصالات دستگاه می توانید شاهد قرارگیری شیر اطمینان دستگاه باشید. اتفاقا همین قطعه وظیفه دارد فشار درونی سیستم را کنترل کند. عوامل مختلفی ممکن است سبب شوند که این شیر سوراخ شده و نشتی آب رخ دهد.

برای نمونه می توان به فرسوده شدن شیر و یا ورود فشار زیاد و ناگهانی اشاره کرد. از اصلی ترین علائم افت فشار پکیج می توان به خرابی، سوراخ و یا ترک شیر اطمینان پکیج اشاره کرد. در این صورت باید سریعا نسبت به تعویض شیر اطمینان پکیج اقدام کنید. البته که در این بین، آشنایی با نحوه تعویض شیر اطمینان پکیج هم ضرورت دارد.

آموزش تنظیم فشار پکیج را می توانید در این بخش دنبال نمایید.

علت نشت آب شیر پکیج

اصلی ترین نشانه های بروز خرابی در شیر اطمینان

همانطور که بارها در این مطلب اشاره کردیم، چنانچه شیر اطمینان دارای عملکرد درستی نباشد، می تواند خطراتی بسیار آسیب زا به همراه داشته باشد. به همین دلیل باید در بازه های زمانی مختلف این قطعه را کنترل کرد. اگر قصد دارید خرابی شیر تخلیه را تشخیص بدهید، باید به عقربه های فشار پکیج دقت کنید :

  • درصورتی که هنگام رسیدن به بیش از 2 بار، شاهد توقف دستگاه بودید، بدانید که مشکلی در عملکرد دستگاه وجود ندارد.

  • درصورتی که عقربه به بالای 2 بار برسد و دستگاه همچنان به عملکرد خود ادامه بدهد و وارد محدوده قرمز رنگ بشود، معنایش این است که نوعی نشتی و خروج آب از شیر وجود دارد.

قیمت تعویض شیر تخلیه  پکیج

وابسته به عوامل مختلفی می توان هزینه مربوط به تعویض شیر اطمینان پکیج را تعیین کرد. مهم ترین این فاکتور ها به شرح زیرند:

  • نوع پکیج یکی از این عوامل موثر بر قیمت تعویض شیر اطمینان است. وابسته به انواع پکیج دیواری و یا زمینی، گازی و یا برقی، قیمت تعویض این قطعه متفاوت خواهد بود.

  • برند پکیج هم در این باره موثر است. برند ها برای تولیدات خود از قطعات مختلفی استفاده می کنند و به همین دلیل هزینه تعمیرات تولیدات هر برند نسبت به دیگری متفاوت است.

  • برخی از قطعات حالت وارداتی دارند و به همین دلیل ممکن است قیمت آن ها نسبت به نوسانات بازار و زیاد و کم شدن نرخ دلار، تغییر کند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران