پمپ سیرکولاسیون پکیج

یکی از مهم ترین قطعات پکیج، پمپ سیرکولاسیون است. در اصل یک پکیج به منظور جایگزینی برای سیستم گرمایشی و آبگرمکن های قدیمی نصب می شود و آب گرم و آب سرد محیط را تامین می کنند. پمپ پکیج اهمیت ویژه ای در این چرخه دارد و در صورت آسیب دیدن آن٬‌ تقریبا نمی شود از پکیج به صورت مطلوبی استفاده کرد.

این پمپ مهم ترین نقش را در پکیج ها ایفا می کند و آب گرم یا سرد را از رادیاتور به لوله ها انتقال می دهد. تمامی عملکرد بهینه پمپ به عملکرد پمپ پکیج بستگی دارد. در اصل پمپ سیرکولاسیون پکیج آب گرم را از رادیاتور ها به گردش در مي آورد تا آب جریان پیدا کند و یک چرخه برای گرمایش محیط ایجاد نماید. از این طریق جلوی کاهش فشار آب در مدار گرمایش را می گیرد. این قطعه را با نام های پمپ سیرکوله هم می شناسند.

پمپ سیرکولاسیون پکیج

وظیفه پمپ سیرکولاسیون پکیج چیست ؟

وظیفه ای که برای این قطعه تعریف شده است٬‌ انتقال آب گرم شده در رادیاتور ها به لوله ها می باشد. بهتر است هر چند مدت یک بار این قطعه را سرویس کنید و از سلامت آن مطمئن شوید زیرا خرابی آن عملکرد کلی سیستم را دچار شکل می کند. در اصل پمپ سیرکولاسیون پمپ آب را در یک مدار بسته به گردش در می آورد. این سیستم عموما به کمک قطعه ای به نام الکتروموتور نیروی گردش خود را تامین می کنند.

تعمیر فوری پکیج ، اعزام فوری تکنسین به محل ، ضمانت نامه خدمات ، پاسخگویی 24 ساعته 

مشاوره آنلاین زودکمک

عملکرد پمپ سیرکولاسیون پکیج

این پمپ نقش بسیار مهمی در سیستم کلی پکیج ایفا می کند و نظارت کلی بر روند گرمایش آب و روند کارکرد پکیج را بر عهده دارد. برای آشنایی با پمپ سیرکولاتور پکیج بهتر است ابتدا نحوه کار آن را بدانید. در واقع کارایی پکیج تولید گرمایش و گرم کردن آب است.

وقتی آب گرمی که پکیج تهیه کرده در لوله های کفی و رادیاتور ها جریان پیدا می کند٬ آب حرارت خودش را به محیط می دهد و بعد به پکیج برمی گردد تا دوباره به دمای بالا برسد و بعد همین چرخه تکرار می شود. کار این پمپ هم کنترل کل این جریان است.

همچنین با جریان دادن آب گرم داخل رادیاتور ها باعث می شود از کاهش فشار آب در مدار گرمایش رادیاتور جلوگیری شود. اگر هم فشار آب گرم پایین بیاید پمپ با بالا بردن فشار از سرد شدن فضا جلوگیری می کند و نمی گذارد حرکت و گردش آب دچار مشکل شود.

پمپ سیرکولاسیون پکیج در پکیج تک مبدله و دو مبدله

عملکرد پمپ پکیج را مورد بررسی قرار دادیم و حالا می خواهیم عملکرد آن ها در انواع پکیج ها را بسنجیم. به طور کلی پکیج های دیواری به دو دسته تقسیم می شوند:

  • پکیج دیواری تک مبدله

  • پکیج دیواری دو مبدله

در پکیج دیواری دو مبدله پمپ هم به صورت تابستانه و هم زمستانه فعال است تا بتواند آب را گرم کند. اما در مدل های تک مبدله، احتیاجی به فعالیت پمپ در تابستان نیست و این موضوع در صرفه جویی مصرف انرژی موثر است با این حال شما باید با توجه به نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.  

خوندن علت افت فشار پکیج و راه های رفع این مشکل رو از دست نده دوست من smiley

ویژگی های پمپ پکیج

این پمپ از نوع خطی محسوب می شود و اندازه دهانه مکش آن ۱ اینچ است. پمپ سیرکولاسیون در پکیج ها به صورت تک دور و یا سه دور فعالیت می کند و طول پمپ آب آن ها بین ۱۳ تا ۱۸ سانتی متر است.

در نظر داشته باشید پمپ هایی با توان کمتر از یک اسب بخار بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قدرت دارند و با افزایش قدرت موتور٬ بازدهی دستگاه هم بهتر می شود. حتی ممکن است قدرت آن ها به ۸۰ درصد هم برسد که ماکسیمم قدرت موتور های پمپ سیرکولاسیون خطی حتی تا یک اسب بخار هم می رود.

خرابی پمپ سیرکولاسیون

ممکن است گاهی این قطعه بسیار مهم خراب شود و یا شما را با مشکلاتی رو به رو کند. هرگونه آسیب در پمپ سیرکولاسیون پکیج می تواند سبب خراب شدن تمامی سیستم آن شود. گاهی این خرابی هنگامی رخ می دهد که پکیج روشن نمی شود و یا دائما در حال کار کردن است.

در واقع استفاده مداوم از پکیج و خاموش نشدن آن هم مشکل به بار می آورد. هم روشن ماندن دائمی و هم روشن نشدن آن می توانند دستگاه را دچار اختلال کنند و این مشکل حتی در نهایت به سوختن برد الکترونیکی پکیج و حتی جرقه زدن آن ختم می شود.

در  صورت بروز مشکل به سرعت آن را برطرف نمایید و عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاسیون پکیج را جدی بگیرید. در اکثر موارد باید با یک فرد با تجربه و تکنسین هایی که تجربه کافی در این زمینه دارند صحبت کنید زیرا این یک قطعه بسیار مهم است و باید حتما مراحل تعمیر و یا تعویض آن را به یک شخص کار بلد بسپارید. با دخالت فرد نا آگاه احتمال آسیب رسیدن به بخش های دیگر و حتی بدتر شدن وضعیت وجود خواهد داشت.

علت خرابی پمپ پکیج

خرابی پکیج ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که این عیب یابی حتما باید توسط یک کارشناس بررسی شود. با این حال دلیل کار نکردن و خرابی پمپ سیرکولاسیون پکیج می تواند به یکی از دلایل خرابی برد پکیج٬ قرار نداشتن پمپ در جای مناسب و قرارگیری نادرست آن و یا گیر کردن شیر میانی پکیج باشد.

علائم خرابی پمپ سیرکولاسیون پکیج

برخی علائم هستند که با دیدن آن ها خرابی پمپ مشخص می شود. در اصل وقتی با هریک از این موارد مواجه شدید٬ باید سریعا برای تعمیر و یا تعویض پمپ سیرکولاسیون پکیج اقدام کنید. هریک از این اختلالات و نشانه ها می توانند نشانگر یک مشکل در سیستم کلی باشند که عدم توجه به آن ها گاهی ضرر جبران ناپذیری به پکیج می زند. در نتیجه  پیشنهاد می کنیم به این علائم توجه داشته باشید:

  • نشتی پمپ پکیج

  • مسدود شدن مسیر برگشت پمپ

  • روشن ماندن دائمی پکیج و کار کردن مداوم آن

  • گیرپاژ کردن پمپ دستگاه

  • عدم پمپاژ آب داخل پکیج

  • عدم عملکرد مناسب با اینکه پمپ کار می کند و روشن است

  • کار کردن پمپ بدون آب

  • تولید صدای زیاد پمپ

زودکمک ارائه دهنده همه خدمات مربوط به پکیج از جمله : نصب و راه اندازی پکیج، سرویس دوره ای، رفع انواع ارورهای پکیج در تمامی برندها و ... می باشد. 

تعمیر پمپ پکیج

تعمیر پمپ سیرکولاسیون پکیج

ممکن است پمپ سیرکولاسیون پکیج به دلایل مختلفی نظیر رسوب دستگاه٬‌ تجمع آلودگی در پکیج، ضعیف شدن استاتور٬‌خرابی برد، خاموش بودن دستگاه به صورت طولانی مدت و بسیاری دیگر از عوامل خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد.

گاهی ممکن است با از برق کشیدن دستگاه و راه اندازی مجدد آن مشکل حل شود و یا می توانید آلودگی ها را تمیز کنید و اگر با این راه ها مشکل همچنان ادامه داشت٬‌ به یک تعمیرکار قابل اعتماد جهت تعمیر پمپ سیرکولاسیون  پکیج مراجعه نمایید.

تعویض پمپ سیرکولاسیون پکیج

در برخی موارد بعد از عیب یابی،پمپ تعمیر می شود و دستگاه دوباره کارکرد مطلوبی خواهد داشت. با این حال گاهی مشکل جدی تر است. در برخی مواقع نیاز است قطعه به طور کلی تعویض شود. به طور مثال اگر پکیج به مدت زیادی بدون آب کار کرده باشد، پمپ آن می سوزد و باید برای تعویض پمپ سیرکولاسیون پکیج اقدام نمایید. توجه داشته باشید که این کار باید توسط یک فرد مجرب و کاملا با تجربه انجام شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران