تعمیر شوفاژ که در بسیاری از خانه ها و ساختمان ها، سیستم گرمایشی اصلی برای گرم کردن فضا محسوب می شود، در صورت خرابی آن، بسیار ضروری است. به ویژه اگر این خرابی در یکی از سردترین روزهای زمستان اتفاق بیفتد و مشکل آن جدی باشد. شوفاژها از طریق گردش آب گرم یا بخار، ساختمان ها را گرم می کنند. بنابراین، اگر گرمای خانه یا محل کار شما به این سیستم گرمایشی وابسته است، کار کردن همیشگی آن بسیار مهم است. به همین دلیل، و زمانی که متوجه شدید این دستگاه ها، فضای شما را گرم نمی کنند، وقت آن است که باید برای تعمیر شوفاژها اقدام کنید. در این مواقع، کمک گرفتن از تعمیرکاران متخصص برای عیب یابی و تعمیر شوفاژ، باعث می شود از هزینه کردن اضافی برای خرید شوفاژهای جدید، جلوگیری کنید.

ثبت درخواست تعمیر شوفاژ

برای تعمیر شوفاژ به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست تعمیر شوفاژ را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، شوفاژ خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات پکیج، ترمیم کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

نحوه تعمیر شوفاژ

شوفاژها دارای مدل های مختلفی از جمله شوفاژ پره ای، شوفاژ پنلی، شوفاژ قرنیزی، شوفاژ شیشه ای یا دکوراتیو و شوفاژ خشک کن دارند. بنابراین، تعمیر شوفاژ در مدل های مختلف به صورت متفاوت انجام می شود. اما عواملی که باعث ایجاد مشکل در شوفاژها می شوند و سرانجام آنها را به تعمیر می کشانند، شامل هدر رفتن حرارت از دیواره های خارجی شوفاژ، وجود صدا در رادیاتور شوفاژ، هدر رفتن حرارت ناشی از تهویه هوا، سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ، نشت آب از شوفاژ، گرم نشدن همه قسمت های شوفاژ به صورت یکنواخت، رسوب گرفتن شوفاژ و زنگ زدگی یا پوسیدگی شوفاژ می شود. آشنایی با این عوامل، به فرایند عیب یابی و تعمیر شوفاژ کمک بسیاری می کند که در این مقاله، درباره آنها توضیح داده ایم.

 

تعمیر شوفاژ

کمک گرفتن از تعمیرکاران متخصص برای عیب یابی و تعمیر شوفاژ، باعث می شود از هزینه کردن اضافی برای خرید شوفاژهای جدید، جلوگیری کنید.

هدر رفتن حرارت از دیواره های خارجی شوفاژ

تفاوت درجه حرارت داخل و خارج ساختمان، یکی از مهم ترین دلایل نیاز به تعمیر شوفاژ است. چون در نتیجه این تفاوت، درجه حرارت محیط، به پایین ترین درجه می رسد و حرارت مفید از دست می رود. دیوارها، کف پنجره ها و سقف ها سطوحی هستند که باعث کاهش درجه حرارت می شوند. شما می توانید با محاسبه و اطلاع از میزان خارج شدن درجه حرارت از این سطوح، نیاز به تعمیر شوفاژ را متوجه شوید و برای رساندن ساختمان به درجه حرارت مطلوب اقدام کنید.

 

هدر رفتن حرارت از دیواره های خارجی شوفاژ

 


وجود صدا در رادیاتور شوفاژ

یکی از مشکلات شوفاژ، سر و صدای زیاد آن است که تا حدی عادی به نظر می رسد. اما اگر برای این صداها عجیب و غیرعادی باشند، باید برای تعمیر شوفاژ اقدام کنید. اگر صدایی مانند تق و تق از رادیاتور خود شنیدید، به این معنی است که بین انشعاب ورودی و خروجی شوفاژ، به درستی ارتباط برقرار نشده است. صدای خش خش نیز ناشی از وجود فشار بسیار زیاد داخل رادیاتور شنیده می شود که در واقع، به دلیل قدرت و سرعت بیش از حد پمپ سیستم گرمایشی ایجاد می شود. در این شرایط، هواگیری به برطرف شدن این مشکل، کمک زیادی می کند. برای هواگیری پکیج یا شوفاژ، باید ورودی و خروجی شوفاژ را باز کنید، آب را وارد ورودی کنید و اجازه دهید آب از خروجی خارج شود. پس از خارج شدن هوا از این خروجی ها، خروجی و ورودی را به پکیج یا موتورخانه وصل کنید. با این کار، هوای درون شوفاژ خارج می شود و در واقع تعمیر شوفاژ انجام می گیرد.

 

 


هدر رفتن حرارت ناشی از تهویه هوا

از بین رفتن حرارت، از طریق تهویه و جریان هوا در اتاق اتفاق می افتد. سرعت این جریان را می توانید با محاسبه تغییرات هوا در هر ساعت بدست آورید. شما می توانید حجم هوای در حال حرکت در اتاق در هر ساعت را، تقسیم بر حجم اتاق کنید تا بفهمید که آیا به تعمیر شوفاژ نیاز دارید یا خیر.

 

هدر رفتن حرارت ناشی از تهویه هوا

 


سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ

یکی دیگر از عوامل مهمی که باعث تعمیر شوفاژ می شود، سوراخ شدن آن است. خرابی لوله ها و حرارت بالا، باعث بروز این اتفاق می شوند. در بسیاری از مواقع، سوراخ رادیاتور شوفاژ با استفاده از چسب سوراخ رادیاتور، به راحتی برطرف می شود. اما در صورت عدم امکان تعمیر، چاره ای به جز نصب شوفاژ جدید نیست.


نشت آب از شوفاژ

نشت آب رادیاتور، موضوع بسیار مهمی است که فورا باید آن را پیگیری کنید و برای رفع آن دست به کار شوید. اگر احساس کردید در اطراف شوفاژ یا رادیاتور، نم یا خیسی وجود دارد یا آثار آن را مشاهده کردید، به احتمال زیاد شیر یا پمپ شوفاژ دچار مشکل شده اند. اگر مشکل از شیر فشار بود، ممکن است فشار زیاد در دیگ بخار علت اصلی باشد. اما اگر ایراد از پمپ است، پمپ باید توسط تعمیرکار شوفاژ تعویض شود.

 

نشت آب از شوفاژ

 


گرم نشدن همه قسمت های شوفاژ به صورت یکنواخت

اگر احساس کردید گرما به صورت یکسان در شوفاژ پخش نمی شود. باید آن را هواگیری کنید.


رسوب گرفتن شوفاژ

در بسیاری از موارد، رسوب گرفتن شوفاژ باعث می شود که این دستگاه نتواند به درستی محیط را گرم کند و به همین دلیل، بدنه آن سرد می شود. برای تعمیر شوفاژ در این شرایط، این دستگاه توسط تعمیرکار، باید از محل خود خارج شود و با ریختن آب اسید درون لولههای آن، برای از بین بردن این رسوب، اقدام کنید. سپس، پس از 15 الی 20 دقیقه، با آب خود لوله ها، آن را شستشو دهید. به این صورت، مشکل شوفاژ برطرف می شود.

 

رسوب گرفتن شوفاژ

 


زنگ زدگی یا پوسیدگی شوفاژ

نشت آب به دلیل زنگ زدگی یا پوسیدگی شوفاژ اتفاق می افتد و اگر با این مشکل مواجه شدید، باید فورا برای عیب یابی و تعمیر شوفاژ دست به کار شوید. در بعضی از شوفاژها مانند شوفاژ پره ای، زمانی که یکی از پره ها پوسیده شود، می توان آن را تعویض کرد، اما شوفاژهایی مانند شوفاژ شیشه ای یا دکوراتیو و پنلی، در صورت خراب شدن، باید به طور کلی تعویض شوند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران