علت آب دادن پکیج و نحوه رفع این مشکل

آب دادن پکیج از مشکلات رایجی است که می تواند برای این دستگاه ها رخ دهد. این مشکل دلایل مختلفی دارد که از ایراد در شیر تخلیه و نشتی شیلنگ ها تا فرسوده شدن قطعات داخلی و... متفاوت است. در این مقاله، به دلایل نشت آب از زیر پکیج و راه حل های رفع این مشکل می پردازیم. با واحد تعمیر پکیج زودکمک همراه باشید.

علت آب دادن پکیج و نحوه رفع این مشکل

دلایل آب دادن پکیج کدامند؟

در این بخش، به مهمترین دلایل آبریزی پکیج دیواری اشاره می کنیم که عبارتند از:

  • ایراد در پمپ دستگاه و نشتی آن

  • خرابی شیر اطمینان پکیج

  • خراب شدن شیر پرکن

  • نشتی شیلنگ ها

  • فرسوده شدن مبدل

  • فرسودگی و هرز شدن فیلتر پکیج

  • فرسودگی قطعات داخلی پکیج

  • خرابی اورینگ و واشر اتصالات

  • اختلال در عملکرد دیافراگم منبع انبساط

در ادامه، هر یک از این موارد و نحوه رفع مشکل چکه کردن آب از پکیج را شرح می دهیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

 خرابی پمپ و نشت آب از پکیج

یکی از اصلی ترین علت های آب دادن پکیج، ایراد در پمپ دستگاه است. پمپ پکیج موجب گردش آب از رادیاتورها به سمت مبدل اولیه می شود. چند عامل می توانند باعث ایراد در پمپ و نشتی آن شوند. برخی از این عوامل عبارتند از فرسوده شدن پمپ و پوسیدگی لوله ها، وارد شدن فشار زیاد به لوله ها و شکستگی آن ها، از بین رفتن لاستیک های آب بندی. در این مواقع باید برای تعمیر پمپ پکیج اقدام کرد.

چکه کردن آب از پکیج به علت خرابی شیر اطمینان

مورد بعدی که موجب چکه آب از پکیج می شود، خراب شدن شیر اطمینان یا همان شیر تخلیه فشار پکیج است. وظیفه این شیر در پکیج، خارج کردن آب اضافی دستگاه در زمان بالاتر بودن فشار پکیج از میزان فشار تنظیم شده است. خرابی سنسورها، بسته نبودن شیر تا انتها یا سوراخ  بودن آن، انسداد لوله ها، نقص در سیستم تخلیه و محدودیت در جریان آب از عوامل نشتی آب مربوط به این قطعه هستند.

برای رفع مشکل آب دادن پکیج خود، این قطعه را بررسی کرده و در صورت مشاهده هر گونه سوراخی در آن، نسبت به تعویض شیر اطمینان پکیج اقدام کنید. همچنین، فشار دستگاه (Bar) را در بازه استاندارد 1.5 تا 2 بار تنظیم کنید.

✔ آموزش تنظیم فشار پکیج

آب دادن پکیج به علت خراب شدن شیر پرکن

خرابی شیر پرکن دستگاه نیز از دیگر دلایل نشت آب از زیر پکیج می باشد. این قطعه برای تنظیم فشار آب داخل دستگاه در پکیج تعبیه شده است. عواملی مانند خرابی لاستیک و واشرهای شیر آب، باز ماندن شیر پرکن و یا بسته نشدن آن موجب بالا رفتن فشار پکیج شده که در نتیجه، دستگاه برای متعادل کردن فشار، شروع به آبریزی می کند. برای رفع این مشکل لازم است که برای تعویض شیر پرکن پکیج اقدام کرد.

نشتی شیلنگ ها و آبریزی پکیج دیواری

نشتی شیلنگ ها هم از جمله علت های آب دادن پکیج است. شیلنگ های پکیج از طریق اتصالاتی به قسمت زیرین دستگاه متصل شده و به لوله های رفت و برگشت رادیاتورها و لوله های آب گرم و سرد هم وصل هستند. مرغوب نبودن این شیلنگ ها و خرابی و ایراد در اتصالات آن ها می تواند موجب نشتی آب از زیر پکیج شود.

برای رفع این مشکل، شیلنگ ها را بررسی کرده و محل دقیق نشت آب را بیابید. در صورت سست بودن اتصالات شیلنگ ها، آن ها را محکم کرده و اگر متوجه فرسودگی یا پارگی در شیلنگ ها شدید، برای تعویض آن ها اقدام کنید.

فرسوده شدن مبدل و آب دادن پکیج

زنگ زدگی، خوردگی و فرسودگی مبدل پکیج از عواملی بوده که می توانند موجب نشت آب از پکیج شوند. این قطعه به مرور زمان می تواند معیوب شده و دچار ترک خوردگی یا سوراخ شدن شود که در نهایت به چکه کردن آب از پکیج ختم می شود. اسید شویی پکیج به صورت مداوم از عواملی است که به مرور موجب فرسودگی این قطعه می شود. در صورت خراب شدن این قطعه باید برای تعمیر یا تعویض مبدل پکیج اقدام کرد تا از نشت آب جلوگیری شود.

علت نشت آب از زیر پکیج

فرسودگی و هرز شدن فیلتر پکیج

از دیگر علت های چکه آب از پکیج می توان به فرسودگی و هرز شدن فیلتر دستگاه اشاره کرد. فیلتر پکیج از ورود آب سخت به داخل مدار سیستم گرمایش دستگاه جلوگیری می کند. در صورت پوسیده و هرز شدن واشرها و مغزی های متصل کننده فیلتر پکیج به دستگاه، با نشتی آب از پکیج مواجه خواهیم شد.

برای برطرف کردن این مشکل هم لازم است که اتصالات فیلتر را بررسی کرده و در صورت لزوم، برای تعویض فیلتر پکیج اقدام کرد.

آب دادن پکیج به علت فرسودگی قطعات داخلی دستگاه

با کار کردن مداوم و طولانی مدت پکیج، به مرور زمان قطعات داخلی دستگاه فرسوده شده و دچار خرابی هایی می شوند که همین امر موجب آبریزی پکیج خواهد شد. برای رفع این مشکل لازم است که سرویس دوره ای پکیج را خصوصا قبل از شروع فصل سرما انجام داده تا ایرادات دستگاه برطرف شوند.

✔ نحوه هواگیری پکیج رو اینجا یاد بگیر. 

خرابی اورینگ و واشر اتصالات

از دیگر مواردی که موجب آب دادن پکیج می شود، خرابی اورینگ و واشر اتصالات دستگاه است. این خرابی ها می توانند در اثر حرارت زیاد یا ضربه خوردن، رسوب گرفتن و ترک خوردگی لوله ها و نصب اشتباه اتصالات رفت و برگشت جریان آب ایجاد شوند. از این رو، لازم است که این اتصالات را بررسی کرده و در صورت لزوم برای تعویض آن ها اقدام کرد.

اختلال در عملکرد دیافراگم یا دریچه دما

دیافراگم منبع انبساط پکیج، حجم آب اضافی ناشی از افزایش دمای دستگاه را کنترل می کند. در نتیجه، خرابی این قطعه می تواند سبب نشت آب از زیر پکیج شود که در این مواقع باید برای تعویض منبع انبساط پکیج اقدام کرد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران