نکات مهم عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت یکی از جذاب ترین ژانرهای عکاسی است. این سبک عکاسی تنوع بالایی از ایده ها و سوژه ها را دارا میس باشد که تنها با داشتن یک دوربین عکاسی با کیفیت و حرفه ای و کمی ایده پردازی و مهارت داشتن در عکاسی، می توان تصاویری بسیار بی نظیر را ثبت کرد. با این حال بسیاری از عکاسان حرفه ای بر این باورند که عکاسی کردن از مناظر طبیعی چالش ها و پیچیدگی های خود را نیز دارد و در صورت نداشتن ایده های درست و آگاهی نداشتن از اصول و ترفندهای عکاسی از طبیعت نمی توان در این زمینه موفق بود.

برای این که بتوان از همه سوژه های موجود در طبیعت برای عکاسی بهترین استفاده ممکن را کرد، لازم است که بر تکنیک های عکاسی طبیعت مسلط بود و ترفندهای آن را دانست. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی برخی از بهترین و کاربردی ترین ترفندهای عکاسی از طبیعت بپردازیم. همچنین در صورت وجود اختلال در دوربین و مشکل داشتن در عکس گرفتن از طبیعت، برای عیب یابی و تعمیر تخصصی دستگاه خود، می توانید با واحد تعمیر دوربین در تهران زودکمک در ارتباط باشید.

نکات مهم عکاسی از طبیعت

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر لنز دوربین با گارانتی، فقط در زودکمک. 

ترفندهای کاربردی عکاسی از طبیعت

اکنون در این بخش مقاله، برخی از کاربردی ترین ترفندهای عکاسی از طبیعت را به شما آموزش می دهیم. این موارد عبارتند از:

  • خلاقیت در عکس گرفتن

  • استفاده از فرمت های با کیفیت عکس

  • توجه به سبک و نوع نورپردازی

  • توجه کردن به زوایای مختلف

  • توجه به خطوط و بافت ها

  • تنظیمات صحیح دوربین

  • توجه به الگوها در عکس برداری از طبیعت

  • ترکیب بندی مناسب

  • انتخاب زمان مناسب برای عکاسی در طبیعت

در ادامه، هر یک از این موارد را شرح خواهیم داد.

مشاوره آنلاین زودکمک

✔ نکات مهم عکاسی در ساحل رو می دونستی؟

خلاقیت در عکس گرفتن

خلاقیت در عکس گرفتن، بیش از هر چیزی به خود عکاس بستگی دارد. تفاوت عکس های گرفته شده از طبیعت مربوط به همین سوژه های خلاقانه ای است که هر عکاسی در عکس های خود به کار می گیرد.  در این خصوص می توان از ایده های مختلف الهام گرفت، اما در نهایت این خود عکاس طبیعت است که باید بداند با توجه به سوژه و منظره ای که در حال عکاسی کردن از آن است چه ایده های خلاقانه ای را می تواند به کار بگیرد تا تصاویری که ثبت می کند متفاوت و جذاب تر شوند.

تغییر در زاویه لنز و استفاده از فیلترها و سنسورهای مختلف می تواند ابزاری برای به کار بردن این خلاقیت در تصاویر ثبت شده از طبیعت باشد.

عکس گرفتن از طبیعت

استفاده از فرمت های با کیفیت در عکاسی از طبیعت

در عکاسی کردن از طبیعت باید همیشه به دنبال ایده های متفاوت بود. یکی از مزیت هایی که سوژه های موجود در طبیعت دارند این است که رنگ ها، نورها و بافت های بسیار متنوعی در کنار هم قرار گرفته اند و همین کار عکاسی را لذت بخش تر و از طرفی نیز ساده تر می کند. چرا که می توان با کمی خلاقیت به خرج دادن در به کار بردن فیلترها و فرمت های مختلف، عکس های متفاوت تری گرفت.

برای مثال بهتر است هنگام عکس گرفتن از طبیعت، از فرمت HDR استفاده کرد. استفاده از این فرمت و اصول ویرایش و به کار بردن آن می تواند کیفیت عکس های طبیعت را به مراتب دو چندان کند و موجب شود این عکس ها تاثیر و زیبایی بیشتری داشته باشند. از طرفی با فرمت HDR تصاویر طبیعی تر دیده می شوند و بیشتر به واقعیت خود نزدیک هستند.

استفاده از فرمت RAW هم یکی از ترفندهای عکاسی از طبیعت است. این فرمت به عکاس این امکان را می دهد تا بعد از عکاسی از طبیعت به راحتی تصاویر را مطابق آنچه که می خواهد ویرایش کند. به این ترتیب حذف تاثیر منفی نورهای اضافه یا سایه هایی که عکس را به هم ریخته اند بسیار راحت خواهد بود. فیلتر پلاریزه نیز یکی دیگر از ترفندهایی است که می تواند تاثیر زیادی روی کیفیت و زیبایی عکس های گرفته شده از طبیعت داشته باشد.

توجه به سبک و نوع نورپردازی برای عکاسی در طبیعت

سبک و میزان نوردهی در تصاویر، اولین و مهم ترین چیزی که در هر سبک عکاسی باید به آن توجه کرد. نور تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت عکس ها دارد. نور زیاد می تواند عکس ها را بی کیفیت و ناواضح کند. نور کم نیز وضوح و زیبایی تصاویر را کم می کند. نور پس زمینه یکی از مواردی است که می توان از آن برای ثبت تصاویری منحصر به فرد از طبیعت استفاده کرد.

توجه به میزان نور، کنترل آن، تنظیم دوربین با توجه به میزان نور محیط، رعایت کنتراست در تصاویر و مواردی از این دست، جزو مهم ترین ترفندهای عکس گرفتن از طبیعت به شمار می روند.

توجه کردن به زوایای مختلف در عکاسی از طبیعت

صحنه ها و مناظر طبیعی جنبه های بسیار مختلفی دارند. برای موفقیت در عکس برداری از طبیعت، نباید تنها یک زاویه دید یا یک جنبه را در نظر بگیرید. امتحان کردن زاویه های مختلف برای عکاسی و تغییر جایگاه می تواند به ثبت عکس های متفاوت تر و منحصر به فردتری بیانجامد. در نتیجه زوایای مختلف را پیدا کرده و عکاسی کردن از این زاویه ها را امتحان کنید تا بهترین قاب برای عکاسی کردن از طبیعت را به دست آورید.

مشاوره آنلاین زودکمک نحوه رفع مشکل قرمزی چشم در عکس دوربین رو می دونستی؟ 

توجه به خطوط و بافت ها

در عکس هایی که از طبیعت می گیرید، باید حتما به دنبال الگوها و بافت های برجسته در تصاویر باشید. با استفاده از بافت ها در عکاسی از طبیعت می توانید جذابیت و زیبایی بیشتری را به عکس های خود بیافزایید. استفاده از بافت های متقارن یا نامتقارن در عکس ها، بافت هایی که نظم به خصوصی ندارند و هر نوع بافت دیگری می تواند جذابیت یک تصویر را افزایش دهد.

خطوط نیز در عکاسی کردن از طبیعت اهمیت زیادی دارند. آن ها می توانند برای یک قاب بندی حرفه ای و جذاب تر به شما کمک کنند. با استفاده از خطوط در عکس های گرفته شده از طبیعت به خوبی می توان چشم مخاطبان را به جزئیات مختلف تصویر جذب و هدایت کرد.

عکاسی در طبیعت

تنظیمات صحیح دوربین در عکاسی کردن از طبیعت

مورد مهم دیگر در عکاسی از طبیعت، توجه به تنظیمات دوربین است. یک عکاس باید به خوبی با دوربین خود آشنا باشد و بتواند بهترین تنظیمات را با توجه به نوع و سبک عکاسی که کار می کند انجام دهد. در خصوص عکاسی از طبیعت نیز تنظیمات دوربین باید متناسب با محیط، نوع سوژه، میزان نور محیطی، فصل عکس برداری و شرایط محیط اطراف انجام شود.

به عنوان مثال، باید حالت نوردهی دوربین و اندازه دیافراگم آن را با توجه به زمان عکس برداری و میزان نور محیطی تنظیم کرد. سرعت شاتر مورد دیگری است که باید در عکس برداری از طبیعت آن را به درستی تنظیم کنید. معمولا این سرعت با توجه به فاصله کانونی تعیین می شود.

در خصوص عمق میدان نیز برای عکس های طبیعت باید عمق میدان های بزرگ تر را در نظر گرفت تا تمام سوژه ها و جزئیات تصویر در دید عکاس باشد. رعایت عمق میدان صحیح در عکس هایی که از طبیعت گرفته می شود اهمیت بسیار زیادی دارد و از مهم ترین ترفندهای عکاسی این سبک محسوب می شود.

در نهایت ایزو و فرمت تصویر دیگر تنظیماتی است که باید با توجه به سوژه و شرایط محیط عکاسی آنها را تنظیم کرد. البته قطعا در خصوص تمام این تنظیمات باید به نوع دوربین، کیفیت و کارایی آن و میزان قدرت آن در عکاسی نیز توجه کرد.

توجه به الگوها در عکس برداری از طبیعت

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ترفندهای عکاسی از طبیعت، دنبال کردن الگوهایی است که در مناظر طبیعی با آنها مواجه می شوید. استفاده از الگوهای تکرار شونده در تصاویری که از طبیعت گرفته می شوند می تواند به خوبی مغز انسان را به خود متمرکز کرده و به همین جهت عکس ها جذابیت بیشتری برای مخاطب خواهند داشت. استفاده از این الگوها در کنار یک قاب بندی مناسب می تواند عکاسی در طبیعت را حرفه ای تر و جذاب تر کند.

ترکیب بندی مناسب در عکس گرفتن از طبیعت

یکی از مهم ترین و برجسته ترین نکاتی که می تواند کیفیت و زیبایی عکاسی طبیعت را برجسته تر کند، توجه به ترکیب بندی در این عکس ها است. یک ترکیب بندی عالی هم نور مناسبی دارد و هم از یک ترکیب کامل و بدون نقص برخوردار است. در عکس هایی که از طبیعت گرفته می شوند از آنجایی که فرصت کافی برای تنظیم کادر تصویر و تنظیم کردن سوژه وجود ندارد و نمی توان کنترل کاملی روی سوژه های عکاسی داشت، سرعت عمل و دقت کافی در به دست آوردن بهترین و کامل ترین چشم انداز اهمیت بسیار زیادی دارد.

داشتن یک درک کامل از بهترین ترکیب بندی برای هر منظره در عکاسی کردن از طبیعت نقش بسیار پررنگی در چگونه دیده شدن این تصاویر دارد. برای پیدا کردن قاب های بهتر و زیباتر می توان از منظره یاب دوربین نیز استفاده کرد.

عکاسی طبیعت

مشاوره آنلاین زودکمک علت نمایش پیغام busy در دوربین کانن و روش رفع آن 

انتخاب زمان مناسب برای عکاسی در طبیعت

از زمان و تایم مناسب برای عکاسی از طبیعت نیز غافل نشوید. برای داشتن عکس هایی با کیفیت تر، لازم است با توجه به نور روز و دیگر ویژگی های جوی و آب و هوا برای گرفتن عکس از طبیعت اقدام کنید. 

گرفتن عکس از طبیعت

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران