تعمیر لنز دوربین

از آنجا که لنز دوربین یکی از قطعات بسیار مهم و حیاتی است، تعمیر لنز دوربین نیز جزو دسته خدمات اساسی قرار گرفته و صرفا باید توسط افراد متخصص و در مراکز معتبر انجام شود. عوامل زیادی می توانند موجب خرابی لنز شده و عملکرد آن را مختل کنند. در چنین مواردی لازم است با تعمیر لنز دوربین عملکرد آن به حالت عادی بازگردانده شود تا کاربر بتواند همچنان عکس های با کیفیتی ثبت کند. کیفیت عکس های ثبت شده بیش از آن که به دوربین بستگی داشته باشد به لنز بستگی دارد و در نتیجه آسیب دیدگی لنز یکی از مواردی است که باید سریعا مرتفع گردد. در ادامه این مقاله به ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه نگهداری و تعمیر تخصصی لنز دوربین می پردازیم.

ثبت سفارش آنلاین تعمیر لنز دوربین

برای تعمیر لنز دوربین به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست تعمیر لنز دوربین را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، لنز دوربین خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات دوربین، تعمیر کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

هزینه تعمیر لنز دوربین

پیش از ارائه هرگونه قیمت برای تعمیر لنز دوربین ابتدا لازم است که دوربین توسط افراد متخصص به صورت کامل مورد بررسی و عیب یابی قرار گرفته و میزان آسیب دیدگی آن مشخص شود. در صورتی که آسیب دیدگی لنز جزئی باشد امکان تعمیر آن وجود داشته و معمولا نیاز به صرف هزینه هنگفت برای تعمیر تخصصی لنز دوربین نیست. اما در صورتی که آسیب دیدگی لنز به حدی زیاد باشد که امکان تعمیر آن وجود نداشته باشد ناچارا تنها راه برای کاربر تعویض آن است. لنزها عموما قطعاتی گرانقیمت بوده و در نتیجه تعویض لنز نیز هزینه نسبتا زیادی در پی خواهد داشت. البته باید توجه داشته باشید که هزینه نهایی تعویض لنز به قیمت لنز جدید بستگی دارد.

یکی از مراکز معتبر که سال هاست در زمینه ارائه انواع تعمیرات تخصصی لنزهای دوربین عکاسی و فیلم برداری مشغول به کار است مرکز زودکمک نام دارد. این مرکز که شعبات مختلفی در سطح شهرهای تهران و کرج دارد دارای واحد تخصصی مجزا برای تعمیرات دوربین است.

بیشتر بخوانیم: علت سیاه شدن نمایشگر دوربین

تعمیر لنز دوربین

اقدامات اولیه پیش از تعمیر تخصصی لنز دوربین

تعمیر تخصصی لنز دوربین باید صرفا به دست افراد متخصص و باتجربه انجام شود تا از تحمیل هزینه های هنگفت تعویض لنز جلوگیری شود. اما کاربر می تواند پیش از اقدام برای تعمیر لنز دوربین یک سری اقدامات اولیه را انجام دهد که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • یکی از اولین و ساده ترین اقداماتی که پیش از اقدام به تعمیر لنز می توانید انجام دهید این است که سلامت باتری را چک کنید. بدین منظور ابتدا باید مطمئن شوید که باتری های درون دوربین تازه هستند. در مرحله بعد دوربین را در حالت shooting/recording قرار دهید. حال باتری را از دوربین خارج کرده و چند دقیقه صبر کنید. سپس باتری را در محل خود درون دوربین قرار دهید. دوربین را روشن کرده و لنز را بررسی کنید. چنانچه لنزها کار نکردند بهتر است روش دیگری را امتحان کنید.  
  • روش هوا: در این روش با استفاده از یک دمنده دستی ذرات گرد و غباری که روی لنز نشسته است را تمیز کرده و پس از روشن کردن دوربین عملکرد لنز را مجددا بررسی کنید. لنز قطعه ای بسیار حساس بوده و وجود حتی یک غبار جزئی نیز می تواند مانع از حرکت آن به عقب و جلو شود. در نتیجه بهتر است پیش از اقدام برای تعمیر تخصصی لنز با این روش از تمیز بودن لنز نیز اطمینان حاصل کنید.
  • اعمال فشار جزئی روی لنز: برای استفاده از این روش ابتدا لازم است که دوربین را خاموش کرده و آن را روی یک سطح مطمئن به پشت قرار دهید به طوری که لنز به سمت بالا قرار گیرد. حال با دقت به فاصله بین لنز و محل قرارگیری لنز نگاه کنید. شکاف دور لنز باید در تمام بخش ها یکسان و متعادل باشد در غیر این صورت عملکرد لنز دچار ایراد خواهد شد. برای رفع این مساله و تعمیر لنز دوربین عکاسی کافی است بخشی که شکاف بزرگ تر است را به آرامی و با ملایمت کمی فشار دهید تا لنز در جای خود قرار گیرد. پس از قرار گرفتن لنز در جای خود یک صدای کلیک می شنوید. حال دوربین را روشن کرده و بررسی کنید که آیا ایراد لنز برطرف شده است یا خیر.
  • قراردادن دوباره لنز: در صورتی که عملکرد لنز دوربین شما با ایراد مواجه شده بهتر است یک مرتبه لنز را از محل خود خارج کرده و آن را مجددا در محل خود جایگذاری کنید. این روش در مواردی کارساز است که لنز بیرون نمی آید یا بیرون آمده ولی دوباره جمع نمی شود. برای انجام این روش کافی است که دوربین را با دقت با یک دست خود نگه داشته و با دست دیگر خود لنز را گرفته و آن را به آرامی بچرخانید. این کار را برای هر دو بخش لنز انجام دهید. پس از شنیدن صدای کلیک چرخاندن را متوقف کرده و دوربین را روشن کرده و بررسی کنید که حرکت لنز بدون مشکل باشد.
  • بررسی کج شدن لنز: یکی از مواردی که پیش از تعمیر لنز دوربین باید بررسی کنید کج شدن لنز است. بدین منظور کافی است دوربین را به پشت روی یک محل صاف و مطمئن قرار دهید به گونه ای که لنز رو به بالا قرار گیرد. حال سر خود را جایی بگیرید که بتوانید از کنار با دقت به لنز نگاه کنید. چنانچه متوجه شدید که لنز کج شده است دوربین را روشن کرده و بسیار آرام و ملایم لنز را از کنار به سمت مرکز بکشید. در این حالت کج شدگی لنز برطرف شده و نیازی به تعمیر تخصصی لنز دوربین نخواهید داشت.
  • چرخاندن حلقه لنز: اگر در حین کار با دوربین متوجه وجود ایراد عملکردی در لنز شدید می توانید با چرخاندن لنز آن را برطرف کنید. روش انجام کار بدین صورت است که دوربین را روشن کرده و در حالی که دوربین همچنان روشن است بزرگ ترین حلقه لنز را به آرامی بچرخانید تا زمانی که صدای کلیک را بشنوید. در صورتی که به نظر رسید فوکوس خاموش است باید یک مرتبه دوربین را خاموش و روشن کرده و تعداد زیادی عکس از سوژه های دور و نزدیک بگیرید. در این صورت فوکوس به مرور بهتر شده و عملکرد لنز به حالت صحیح بازمی گردد. در صورتی که هیچ یک از اقدامات گفته شده برای تعمیر لنز دوربین نتیجه بخش نبود باید از تکنسین های متخصص برای تعمیر تخصصی لنز دوربین کمک بگیرید.
بیشتر بخوانیم: رفع ارور لنز دوربین در اثر ضربه

 

نحوه تعویض لنز دوربین

چنانچه لنز قدیمی شما به گونه ای آسیب دیده که امکان تعمیر لنز دوربین وجود ندارد تنها راه باقیمانده تعویض لنز خواهد بود. علاوه بر آن بسیاری از عکاسان حرفه ای از چندین لنز متفاوت برای عکاسی استفاده می کنند و ممکن است در طول روز مجبور به تعویض لنزهای دوربین شوند. تعویض صحیح لنز دوربین از آسیب دیدگی آن جلوگیری کرده و در نتیجه دیگر نیازی به تعمیر تخصصی لنز دوربین نخواهید داشت. در حین تعویض لنز دوربین نکات زیر را مد نظر داشته باشید.

  • سعی کنید پیش از شروع به کار فضایی که قصد تعویض لنز در آن دارید را به صورت کامل تمیز کنید تا هیچ گرد و خاکی در آن نباشد.
  • یک سطح نسبتا نرم فراهم کنید تا زمانی که دوربین را به پشت روی آن قرار می دهید آسیبی به ال سی دی وارد نشود.
  • لنز جدید را نزدیک دوربین قرار دهید تا سرعت انجام عملیات تعویض لنز بیشتر شود.
  • با استفاده از دست چپ خود دکمه رها کردن لنز را فشار داده و با استفاده از دست راست لنز را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید.
  • لنز را کنار گذاشته و لنز جدید را بردارید. پیش از برداشتن لنز بهتر است دریجه محافظ لنز جدید را برداشته و آن را روی لنز قبلی بگذارید.
  • نقطه قرمز رنگ روی لنز و بدنه دوربین را در یک راستا قرار داده و پس از جا انداختن لنز جدید آن را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید. پس از شنیدن صدای کلیک درپوش روی لنز را برداشته و عکس مورد نظر خود را بگیرید.

تعمیر تخصصی لنز دوربین

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران