تعمیر پیکسل سوخته دوربین، وقتی که با پیکسل های مرده، داغ شده و گیر کرده در لنز دوربین مواجه می شوید، انجام می شود. چون این مشکلات روی کیفیت عکس های شما تاثیر می گذارند، لازم است که هرچه زودتر، پیکسل های معیوب شناسایی و ترمیم شوند. شما زمانی متوجه این مشکل می شوید که عکس های خود را چاپ کنید یا روی صفحه نمایش های LCD لکه هایی عجیب را مشاهده کنید. البته گاهی اوقات، لکه ها بر اثر عوامل دیگری ایجاد می شوند، اما در هر صورت، شما می توانید با تشخیص و ترمیم پیکسل سوخته در دوربین، مشکل دوربین خود را برطرف کنید. در ادامه، نکات بیشتری را در مورد نحوه تعمیر پیکسل سوخته دروبین به شما ارائه می دهیم.

ثبت درخواست تعمیر پیکسل سوخته دوربین

برای تعمیر پیکسل سوخته دوربین به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست تعمیر پیکسل سوخته دوربین را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، دوربین خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات دوربین، ترمیم کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

نحوه تعمیر پیکسل سوخته دوربین

پیکسل مردگی در دوربین، با آثاری که این ایراد در عکس می گذارد، کاملا مشخص می شود. در ابتدا ممکن است لکه های ناشی از پیکسل سوختگی، با لکه های دیگر اشتباه گرفته شوند، اما با آشنایی با نشانه های پیکسل سوختگی، نحوه تشخیص پیکسل های سوخته و گیر کرده، نشانه های پیکسل های داغ، نحوه تشخیص پیکسل های داغ و تعمیر پیکسل های مرده، گیر کرده و داغ و انجام چند تست ساده، می توانید متوجه خرابی یا سوختن پیکسل ها شوید. تعمیر پیکسل سوخته دوربین در هریک از این موارد، به شکل متفاوت انجام می شود. ممکن است نیاز به حرارت دادن به پیکسل باشد و یا در برخی موارد، راهی جز تعویض صفحه دوربین وجود نداشته باشد! تعمیرکاران زودکمک ضمن عیب یابی دقیق، بهترین روش را برای تعمیر پیکسل سوختگی دوربین اجرا می کنند.

 

تعمیر پیکسل سوخته دروبین

تعمیر پیکسل سوخته دوربین، وقتی که با پیکسل های مرده، داغ شده و گیر کرده در لنز دوربین مواجه می شوید، انجام می شود.

نشانه های پیکسل سوختگی دوربین

پیکسل سوخته در واقع یکی از اجزای سازنده تصویر است که به طور دائمی آسیب دیده است و هیچ برقی دریافت نمی کند. این مشکل، اغلب منجر به ایجاد لکه سیاه روی LCD دوربین می شود. سنسورهای دوربین دیجیتال دارای ویژگی های فیلتر رنگی هستند که به عنوان فیلترهای بایر نیز شناخته می شوند. پیکسل های مرده معمولا رنگ های متفاوتی نسبت به پیکسل های کناری داشته یا کمی تیره تر هستند و رنگ متفاوتی دارند. پیکسل مرده، نقصی دائمی است و با گذشت زمان از بین نمی رود. بروز پیکسل های مرده در ال سی دی ها و حسگرهای دوربین دیجیتال، تقریبا نادر است؛ چون سازندگان، معمولاً در طول فرایند تضمین کیفیت QA ، با اعمال روش هایی تخصصی، باعث محافظت از پیکسل ها می شوند. پیکسل های سوخته، به مرور زمان روی صفحه نمایش ها و حسگرهای DSLR LCD ظاهر می شوند و در این شرایط، شما باید برای تعمیر پیکسل سوخته دوربین خود اقدام کنید.

 

 


نحوه تشخیص پیکسل های سوخته در دوربین

پیکسل های سوخته را می توان با استفاده از روش هایی روی LCD دوربین تشخیص دهید. برای این کار، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • Live View را روشن کنید و دوربین خود را به سمت یک منطقه روشن مانند آسمان بگیرید. در این صورت حتی اگر دوربین را حرکت دهید، پیکسل های سوخته همیشه در یک نقطه ثابت، خود را نشان می دهند.
  • یافتن پیکسل های مرده روی سنسور دوربین سخت تر است. اما برای پیدا کردن آنها باید چندین عکس با رنگ ها و الگوهای مختلف بگیرید. سپس تصویر را در اندازه 100% آنالیز کنید. اگر پیکسلی را هر بار در نقطه ای از تصویر می بینید و هر بار تغییر رنگ می دهد یا تیره تر از پیکسل های اطراف به نظر می رسد، احتمالا نیاز به تعمیر پیکسل سوخته دوربین است.

 

نشانه های پیکسل سوختگی دوربین

 


نحوه تشخیص پیکسل های گیر کرده در دوربین

یکی از مواردی که ممکن است منجر به تعمیر پیکسل سوخته دوربین شود، مشاهده پیکسل های گیر کرده در تصویر دوربین است. پیکسل های گیر کرده در مقایسه با پیکسل های سوخته، همیشه انرژی زیادی دریافت می کنند و در نهایت، یک پیکسل رنگی ایجاد می کنند. پیکسل گیر کرده نیز به شکل نقاطی روی LCD دوربین یا روی حسگر تصاویر نشان داده می شود. رنگ های پیکسل های گیر کرده، می توانند قرمز، سبز، آبی یا هر ترکیبی از این رنگ ها باشند. اما پیکسل های گیر کرده برخلاف پیکسل های سوخته، رنگ خود را از تصویری به تصویر دیگر تغییر نمی دهند. گیر کردن پیکسل، اتفاقی بسیار رایج است؛ اما مانند پیکسل های سوخته دائمی نبوده و ممکن است به مرور زمان ناپدید شوند. برای اینکه ببینید آیا تصویر شما پیکسل های گیر کرده دارد یا نه، مراحل زیر را انجام دهید:

  • دوربین خود را روی حالت خودکار یا اولویت دیافراگم قرار دهید.
  • Live View را روشن کنید و در حالی که با دقت به LCD دوربین نگاه میکنید، دوربین را به اطراف بچرخانید. اگر متوجه پیکسلی شدید که حرکت نمی کند و با حرکت دوربین، رنگ متفاوتی پیدا می کند، ممکن است یک پیکسل روی LCD گیر کرده باشد.
  • برای اینکه متوجه شوید یک پیکسل روی سنسور دوربین شما گیر کرده است یا نه، چندین عکس مختلف با یک ISO پایه مانند ISO 100 یا 200 بگیرید.
  • سپس تصاویر را 100٪ روی صفحه نمایش رایانه خود تجزیه و تحلیل کنید. اگر یک پیکسل رنگی همیشه در یک ثابت از تصویر شما ظاهر می شود، یک پیکسل گیر کرده دارید. تعمیر پیکسل سوخته دوربین در این شرایط بی فایده بوده و باید از روش هایی برای ترمیم پیکسل گیر کرده استفاده کنید.

 

نحوه تشخیص پیکسل های گیر کرده در دوربین

 


شناسایی پیکسل های داغ در دوربین های عکاسی

برخلاف پیکسل های گیر کرده، پیکسل های داغ تنها زمانی نشان داده می شوند که حسگر دوربین در طول نوردهی طولانی مدت، داغ شود یا ISO بالاتر از 400-800 باشد. بروز پیکسل های داغ بسیار عادی هستند و حتی در دوربین های جدید نیز ظاهر می شوند. اگرچه سازندگان تمام تلاش خود را می کنند تا پیکسل های داغ را در طول فرایند QA پیش بینی کنند، اما پیکسل های داغ، به مرور زمان ظاهر و ناپدید می شوند. اگر دوربین جدید شما پیکسل ;های گیر کرده نداشته باشد، می توانید مطمئن باشید که در آینده دچار آن می شود. هر دوربین DSLR دارای پیکسل های داغ است. البته، این پیکسل ها در صفحه نمایش LCD ظاهر نمی شوند. پیش از اقدام برای تعمیر پیکسل سوخته دوربین، به روش زیر، مطمئن شوید که دوربین شما دارای پیکسل داغ نیست:

  • در حالی که درپوش لنز را برداشته اید، دوربین خود را روی حالت دستی قرار دهید. ISO خودکار را خاموش کنید و ایزو دستی را روی 100 تنظیم کنید.
  • سرعت شاتر دوربین را روی 5-10 ثانیه و دیافراگم را روی مقدار بزرگی مانند f/16 تنظیم کنید. برای کاهش میزان نور محیطی که ممکن است از طریق سوراخ های کوچک وارد لنز شود، یک عکس بگیرید.
  • در این مرحله، ISO خود را روی 800 تنظیم کنید و سرعت شاتر را به چیزی مانند 1/1000 افزایش دهید. در حالی که دیافراگم را ثابت نگه داشته اید، یک عکس دیگر نیز بگیرید.
  • هر دو تصویر را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید آیا می توانید پیکسل های رنگی را که هنگام بزرگ نمایی شبیه به اجسام بسیار کوچک هستند، تشخیص دهید یا نه. احتمالاً پیکسل های داغ بیشتری را در عکس دوم که ISO بالاتری نسبت به عکس اول دارد، مشاهده می کنید.

 

شناسایی پیکسل های داغ در دوربین های عکاسی

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران