انواع برد تلویزیون و کاربرد آن ها

انواع بردهای تلویزیون و کاربردهای آن ها را می شناسید؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع برد تلویزیون آشنا کنیم. همانطور که می دانید بردها در تلویزیون نقش مهم و اساسی دارند. بردهای تلویزیون روی یک پنل، در پشت تلویزیون قرار گرفته اند. این بردها در کنار سایر قطعات و مدارها در کنار هم قرار گرفته اند و در کنار وظیفه جداگانه ای که دارند، هماهنگ باهم در عملکرد کلی تلویزیون موثر هستند. بنابراین تماشای یک تصویر با کیفیت به همراه پخش صدای عالی، متکی به عملکرد صحیح این بردها است. در ادامه، تیم تعمیر تلویزیون زودکمک، این قطعات مهم در تلویزیون ها را به شما معرفی می کند.

انواع برد تلویزیون و کاربرد آن ها

معرفی انواع برد تلویزیون

اکنون در این بخش از مقاله، هر یک از بردهای مهم تلویزیون را به شما معرفی می کنیم که عبارتند از:

  • مین برد (Main board)

  • برد پاور یا تغذیه تلویزیون

  • برد اینورتر

  • برد فیلتر EMI

  • برد تیکان

مشاوره آنلاین زودکمک

عملکرد انواع برد تلویزیون

پس از معرفی و نام بردن انواع بردها در تلویزیون، شما را با عملکرد هر یک از این بردها و نقشی که در تلویزیون ایفا می کنند آشنا می کنیم.

مین برد (Main board)

مین برد از اصلی ترین و مهم ترین بردهای تلویزیون است که به آن مادربرد هم گفته می شود. مین برد بخش مرکزی در هر تلویزیونی است و عملکرد سایر قطعات و قسمت ها را مدیریت می کند. مین برد را می توان مغز تلویزیون در نظر گرفت که فرمان های مختلف را به بخش های متفاوت تلویزیون ارسال می کند تا در نهایت تصویر روی نمایشگر پخش شود.

لازم به ذکر است که خود مین برد نیز از چندین قطعه دیگر تشکیل شده است. این قطعات شامل CPU یا همان پردازنده اصلی، سوکت ورودی و خروجی پاور یا منبع تغذیه، مدارها و ورودی و خروجی های مربوط به صدا و تصویر، پورت مربوط به USB و HDMI و در نهایت خروجی اسپیکر می شود. بدین ترتیب، مادربرد اصلی ترین قطعه در تلویزیون است و تمامی عملکردهای مهم از جمله نمایش تصویر، پخش صدا، اتصالات دستگاه و توزیع منبع برق و ولتاژ سایر قطعات را به عهده دارد.

بردهای تلویزیون

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر مین برد تلویزیون به صورت تخصصی، فقط در زودکمک. 

برد پاور یا تغذیه تلویزیون

برد پاور نیز یکی دیگر از بردهای تلویزیون است که به آن منبع تغذیه هم گفته می شود، یکی دیگر از مهم ترین انواع برد تلویزیون بوده که کار آن تامین ولتاژ مورد نیاز سایر قطعات است. خود برد پاور، بخش کوچکی از مین برد است و روی پنل پشتی تلویزیون قرار دارد. برق ورودی به تلویزیون توسط برد پاور به یک ولتاژ استاندارد مورد نیاز سایر قطعات تبدیل می شود تا به این ترتیب توسط دیگر اجزای تلویزیون استفاده شود. برد پاور هم متشکل از یک سری مدارها، سیم ها، خازن ها و ترانزیستورهاست که در کنار هم، عملکرد این قطعه را شکل می دهند.

برد اینورتر

یکی دیگر از انواع برد تلویزیون که در کارکرد دستگاه نقش مهمی دارد، برد اینورتر است. در تلویزیون بخشی به نام بک لایت (Back Light) یا همان نور پس زمینه وجود دارد که موجب نمایش تصاویر روی صفحه می شود. کاری که برد اینورتر انجام می دهد، کمک به روشن شدن بک لایت است. در نتیجه عملکرد برد اینورتر، با بک لایت تلویزیون در ارتباط است.

در نتیجه، در صورتی که برد اینورتر درست کار نکند، تلویزیون روشن نمی ماند و تصاویری روی صفحه نمایش داده نمی شود. به همین دلیل هم برد اینورتر را می توان یکی دیگر از مهمترین بردهای تلویزیون در نظر گرفت. اگر عملکرد این برد مختل شود، نشانه هایی مانند سیاه شدن تصاویر یا روشن نشدن تلویزیون بروز پیدا می کند.

بردهای مختلف تلویزیون

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر برد اینورتر تلویزیون در کوتاه ترین زمان ممکن. 

برد فیلتر EMI

این قطعه در واقع یک قطعه غیرفعال است که به آن فیلتر تداخلات الکترومغناطیسی هم گفته می شود. عملکرد این برد در تلویزیون، حذف نوسانات و نویز سیگنال ها است. برد فیلتر EMI، می تواند نویزهای ایجاد شده توسط سایر قطعات را حذف کند تا به این ترتیب علاوه بر ایمن کردن مسیرهای الکترونیکی، از سایر قطعات تلویزیون محافظت کرده تا کیفیت نمایش تصاویر هم بهبود یابد.

برد تیکان تلویزیون

در بین انواع بردهای تلویزیون، یکی از اصلی ترین قطعات در نمایش تصاویر، برد تیکان است که در برخی مدل ها به آن برد کنترلر هم گفته می شود. این برد موظف است تا سیگنال های دریافتی را به تصویر قابل پخش روی صفحه نمایش تبدیل کند. علاوه بر این، برد تیکان میزان روشنایی، رنگ و پیکسل ها را به نحوی تنظیم می کند تا کیفیت تصاویر بهتر شود.

زمانی که عملکرد برد تیکان مختل می شود، تنها بخش هایی از صفحه نمایش دچار مشکل خواهد شد. این مورد تفاوت بین خرابی برد تیکان با مین برد است، زیرا خرابی مین برد موجب بروز مشکل و اختلال در کل صفحه نمایش می شود. لازم به ذکر است، هنگامی که برد تیکان خراب شود، معمولا نمایشگر تلویزیون آبی می شود. برای تعمیر برد تیکان تلویزیون خود می توانید با ما در ارتباط باشید.

بردهای اصلی تلویزیون

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران