یکی از عمده‌ترین این مشکلات تلویزیون نگاتیو شدن تصویر تلویزیون است. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث به هم ریختگی رنگ تلویزیون می‌شود و ظاهر نگاتیو شکلی را به تصویر آن می دهد، اما شاید مهم‌تر از هر چیزی کاربران می‌توانند با مراقبت از تلویزیون خود، جلوی بروز چنین اتفاقاتی را بگیرند. در این مقاله به بررسی مشکل نگاتیو شدن تصویر تلویزیون خواهیم پرداخت و راهکارهای برطرف کردن آن را هم در اختیار شما خواهیم گذاشت.

تعمیر نگاتیو شدن تلویزیون

علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون

نگاتیو شدن تصویر تلویزیون می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود آید. گاهی اوقات مشکل در پنل تلویزیون باعث به هم ریختن رنگ تلویزیون می‌شود و اجازه نمی‌دهد پنل رنگ درست را تولید کند. یکی دیگر از دلایل خراب شدن تصویر، ایراد پیدا کردن بک لایت تلویزیون است. اگر بک لایت تلویزیون شما آسیب ببیند ممکن است با مشکلاتی همچون به هم ریختن رنگ‌ها و یا کم و زیاد شدن نور قسمتی از صفحه مواجه شود. دلیل دیگر این اتفاق می‌تواند پیکسل سوختگی باشد. اگر تعدادی از پیکسل‌ها روی صفحه بسوزند، آن نقاط دیگر قادر به تولید رنگ نبوده و به رنگ مشکی تغییر می‌کنند.

 

نگاتیو شدن تصویر تلویزیون

 خرابی پنل و نگاتیو شدن تصویر تلویزیون

پنل مهم‌ترین بخش یک تلویزیون است و خرابی آن می‌تواند مشکلات زیادی را برای تلویزیون به وجود آورد. یکی از این مشکلات نگاتیو شدن تصویر تلویزیون است. آبخوردگی یا ضربه دیدن از جمله دلایلی است که به پنل آسیب می‌زند و باعث می‌شود رنگ‌ها آنطور که در واقعیت هستند روی صفحه به نمایش درنیایند. اتفاقی که موجب می شود تعمیر تلویزیون الزامی گردد.

 پیکسل سوختگی تلویزیون

در تلویزیون هر پیکسل می‌تواند سه رنگ قرمز، سبز و آبی را تولید کند که به اصطلاح به آن  RGB گفته می‌شود. انرژی مورد نیاز پیکسل‌ها توسط ترانزیستورها تأمین می‌شود و هر زمان ترانزیستور یک پیکسل بسوزد، دیگر قادر به نمایش رنگ‌های ذکر شده نیست و به رنگ مشکی درخواهد آمد. در صورتی که تصویر تلویزیون شما رنگ قرمز را نشان می‌دهد، این یعنی ترانزیستور در دریافت انرژی ناتوان است و در نتیجه نور را نمی‌تواند از لایه‌های رنگی عبور دهد و در نتیجه پیکسل به رنگ اصلی خودش نمایش داده می‌شود. این اتفاق باعث بروز مشکل نگاتیو شدن تصویر تلویزیون می‌شود.

 خرابی بک لایت تلویزیون

دلیل دیگری که می‌تواند باعث نگاتیو شدن تصویر تلویزیون شود، خراب شدن بک لایت تلویزیون است. اگر تلویزیون شما به طور دائم روشن باشد و هیچ استراحتی در طول روز نکند، بک لایت آن دچار ایراد خواهد شد. زمانی که بک لایت یک تلویزیون دچار ایراد شود هم مشکلات متعددی از جمله کم و زیاد شدن نور در نقاط مختلف تلویزیون و همچنین به هم ریختگی رنگ تلویزیون بروز می‌دهد. در این صورت اگر بک لایت آسیب نه چندان جدی دیده باشد ممکن است با تعمیر مشکل آن برطرف شود؛ اما اگر مشکل جدی‌تر بود، راهی به جز تعویض بک لایت تلویزیون برای برطرف کردن مشکل نخواهید داشت.

معیوب بودن مدارهای الکتریکی

یکی دیگر از دلایل نگاتیو شدن تصویر تلویزیون، معیوب بودن مدارهای الکتریکی است. این مسئله، پخش درست تصاویر با رزولوشن بالا را مختل کرده و مشکلاتی را ایجاد می کند که یکی از آنها نگاتیوی شدن تصویر است. زمانی که قطعات و مدارهای الکتریکی دستگاه خراب شوند، سیگنال‌ها و پیام‌های الکترونیکی میان قطعات به درستی انتقال نخواهند یافت. همین مسئله هماهنگی بین اجزای داخلی تلویزیون را دچار مشکل می‌کند. در این صورت تعمیر نگاتیو شدن تصویر تلویزیون نیاز به زمان و البته هزینه بیشتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: علت خاموش شدن تلویزیون ، بررسی دلایل و راهکارها

ایراد در تنظیمات تصویر

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث نگاتیو شدن تصویر تلویزیون می‌ شود، به هم خوردن تنظیمات دستگاه است. برای مثال ممکن است مواردی مانند دمای رنگ، روشنایی و کنتراست به درستی تنظیم نشده باشند. در این حالت برای رفع مشکل باید وارد بخش تنظیمات شوید و آیتم‌ های نام برده را مجدداً پیکربندی کنید.

نگاتیو شدن تصویر

نوسانات ولتاژ برق

افت یا افزایش بیش از حد جریان برق اختلالات بسیاری را در پخش تصویر به وجود می ‌آورد. به عنوان مثال احتمال دارد مشکلاتی مانند پرش و نگاتیوی شدن تصاویر ایجاد شوند. همان طور که می دانید نوسانات ولتاژ به بخش‌ های مختلف تلویزیون آسیب می ‌رساند. به همین دلیل برای افزایش طول عمر دستگاه و پیشگیری از نگاتیو شدن تصاویر حتما از محافظ برق استفاده نمایید.

علت بنفش شدن تصویر تلویزیون

گاهی اوقات مشکل تداخل رنگ در تلویزیون مربوط به خود آن نیست، بلکه به لوازم جانبی است که به آن وصل می‌کنید. به طور مثال اگر صفحه تلویزیون شما به رنگ بنفش درآمده، برخلاف نگاتیو شدن تصویر تلویزیون که مشکل از قطعات داخلی خود تلویزیون بود، این بار مشکل از کابل HDMI  مورد استفاده شما برای اتصال لوازم جانبی از جمله گیرنده دیجیتال به تلویزیون است. برای حل مشکل کافیست از یک کابل HDMI دیگر استفاده کنید.

حل مشکل نگاتیو شدن تصویر تلویزیون

گاهی اوقات مشکل نگاتیو شدن تصویر تلویزیون به قدری شدید نیست که نیازی به تعمیر یا تعویض قطعه باشد. گاهی یک ایراد نرم افزاری در سطح سیستم باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود و اجازه تولید رنگ درست را از تلویزیون می‌گیرد. در ادامه به راهکارهای بسیار ساده‌ای خواهیم پرداخت که با انجام آن‌ها به احتمال زیاد مشکل به هم ریختگی رنگ تلویزیون شما برطرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت مات شدن صفحه تلویزیون

1) بعد از مواجهه با نگاتیو شدن تصویر تلویزیون، آن را خاموش کنید و از پریز برق هم بکشید. مطمئن شوید یک محافظ ولتاژ سر راه پریز برق و تلویزیون گذاشته‌اید. ممکن است این مشکل به خاطر نوسانات ولتاژ باشد.

2)  توصیه می‌کنیم از قرار دادن تجهیزات الکترونیکی در کنار تلویزیون خودداری کنید. حضور لوازم برقی در مجاورت تلویزیون می‌تواند باعث اختلال در برق آن شده و در نتیجه روی عملکرد آن تأثیر بگذارد.

3) کابل‌ها و اتصالات تلویزیون را بررسی کنید. از کابل برق گرفته تا کابل HDMI و آنتن، همگی باید به درستی در ورودی خود قرار گرفته باشند. علاوه بر این باید از اورجینال بودن کابل‌ها نیز اطمینان پیدا کنید و هرگز از کابل‌های نامرغوب و ارزان قیمت بازار استفاده نکنید.

4) در نهایت اگر مشکل حل نشد، تلویزیون خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید و مجدداً مشکل را بررسی کنید.

آیا مشکل حل شد ؟ نظر خود را در کادر زیر بنویسید و همچنین سوالات خود را در مورد مشکل نگاتیو شدن تلویزیون مطرح کنید!

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1402/12/08-17:25

درود بر شما محمدحسن پور عزیز

دستگاه شما باید از نزدیک بررسی و کارشناسی شود. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 1662 تماس بگیرید.

محمدحسن پور
1402/12/08-13:11

سلام ال سی دی من سامسونگ ۴۰سری ۵میباشدکه به خاطریه ضربه کوچک باعث شدتایه نقطه کوچک روی تصویرایجادشدودرگذشت زمان این نقطه تبدیل به‌ دوتاوکم کم زیادشدواخرش تصویرنکاتیوشدبه نظرشماراهی وجودداردممنونم

زودکمک
1402/11/16-15:07

درود بر شما مهدی عزیز

دستگاه شما باید از نزدیک بررسی شود شما میتوانید با شماره 1662 تماس بگیرید.

زودکمک
1402/11/16-15:04

درود بر شما م.م عزیز

دوست عزیز شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 1662 تماس بگیرید کارشناسان زود کمک آماده ارائه خدمات به شما هستند.

مهدی
1402/05/11-04:00

با سلام ،تلویزیون من سامسونگ هست،گاهی تلویزیون تصویرش میرفت ودیگه با کنترل روشن نمیشد وبا کلید هم تنها چراغ آبی آن روشن میشد،به نمایندگی تعمیر بردم ، کلید درست شده اما تصویر نگاتیو شده، البته باید کنترلهای شمارا بکار گیرم ببینم درست میشه یا نه ، در هر روی ممکنه تعمیرکار به عمدتا سهو چنین کاری را کرده باشد؟یا قطعه ای را تعویض کرده باشد؟با سپاس از پاسختان

م.م
1402/02/04-23:36

سلام برق شهر سراسری قطع شد وقتی برق وصل شد برق تلویزیون وصل بود بعداز آن تلویزیون روشن کردیم تصویر نگاتیو شده بود وهیچ نوع آب خوردگی یا ضربه ی نخورده

چکارکنم

چقدر هزینش می شه

زودکمک
1401/08/08-16:30

سلام دوست عزیز. برای ریست کردن تلویزیون خود به مقاله آموزش بازگشت به تنظیمات کارخانه تلویزیون مراجعه نمایید.

علیرضا وحدانی
1401/08/03-18:06

سلام

لطفا نحوه ی ریست کردن را بفرمایید

تلویزیون مدل46nx710 و منو ها همه انگلیسی هست.

فعلا مشکل نگاتیو داریم نه ضربه خورده نه اب

لطفا راهنمایی فرمایین