علت خاموش شدن ناگهانی تلویزیون چیست؟


پاسخ ها

خاموش شدن ناگهانی تلویزیون یکی از مشکلات ناامید کننده ای است که اغلب نارضایتی کاربران را به دنبال دارد. اصلی ‌ترین عاملی که منجر به بروز این مسئله می ‌شود، قرار دادن تایمر روی یک زمان مشخص است. البته دلایلی همچون کم بودن باتری ریموت، ایراد در دیوایس ‌های جانبی و ایرادات سخت ‌افزاری هم باعث خاموشی دستگاه می شوند. اگر تلویزیون بدون دخالت شما و به طور ناگهانی خاموش می گردد، باید برای عیب یابی و رفع نواقص آن به مراکز مجاز مراجعه کنید. در غیر این صورت احتمال دارد خسارت زیادی به سایر بخش ‌های دستگاه وارد شده و متحمل هزینه فراوان شوید.

خاموش شدن ناگهانی تلویزیون

از دلایل اصلی خاموش شدن ناگهانی تلویزیون و روشن نشدن میتوان به:

1) نوسانات جریان برق

2) استفاده از کابل HDMI بی کیفیت

3) روشن بودن قابلیت تایمر

4) آسیب دیدن برد اصلی

5) استفاده از فلش ویروسی

6) اشکالات منبع برق

7) خراب شدن آی سی برد پاور

8) خراب شدن آی سی برد پاور

9) روشن کردن طولانی مدت تلویزیون

10) نفوذ گرد و غبار و رطوبت

11) صدمه دیدن پردازنده مرکزی

12) قطعات فرسوده و قدیمی

اشاره کرد. کاربر گرامی، تلویزیون شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد؛ جهت دریافت خدمات با شماره 1662 تماس گرفته و یا درخواست تعمیر تلویزیون خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش ویدیویی ثبت درخواست

شایع ترین علل خاموش شدن ناگهانی تلویزیون

خاموش شدن ناگهانی تلویزیون تا حد زیادی به نوع پنل، مدل و برند آن وابسته است. تعدادی از متداول‌ ترین عواملی که در این مسئله نقش دارند، عبارتند از:

1-نوسانات جریان برق

ساختار تلویزیون‌ های امروزی به گونه‌ ای طراحی شده که با ولتاژ‌های پایین کار می ‌کنند. حال در صورتی که جریان برق نوسان داشته باشد، این دستگاه ها به سرعت آسیب می ‌بینند. بالا و پایین رفتن جریان برق باعث خرابی پاور و به دنبال آن خاموشی تلویزیون می‌ شود. به همین دلیل بهتر است دو شاخه دستگاه را مستقیماً به پریز برق متصل نکنید، بلکه آن را به محافظ‌ برق بزنید. زیرا این تجهیزات نوسانات جریان برق را خنثی کرده و مانع آسیب دیدن قطعات داخلی تلویزیون می شوند.

بیشتر بخوانید: چرا تصویر تلویزیون نگاتیو می شود؟

2- استفاده از کابل HDMI بی کیفیت

چنانچه از کابل های HDMI فیک و نامرغوب برای متصل کردن دیوایس ‌های جانبی به تلویزیون استفاده کنید، موجب اتصالی در آن خواهد شد. علاوه بر آن کابل‌ های بی‌ کیفیت به قطعات داخلی دستگاه صدمه می رسانند؛ حتی امکان دارد موجب خاموش شدن ناگهانی آن شوند.

استفاده از کابل HDMI بی کیفیت

3- روشن بودن قابلیت تایمر

همان طور که گفته شد، یکی از مهم ‌ترین دلایلی که باعث خاموش شدن ناگهانی تلویزیون می‌ شود، روشن بودن تایمر آن است. به همین دلیل باید از طریق منوی تنظیمات اقدام به خاموش کردن این ویژگی نمایید. به این صورت که وارد تنظیمات شوید و به دنبال گزینه timer بگردید. سپس آیتم tv timer را روی حالت خاموش قرار دهید.

4- آسیب دیدن برد اصلی

در صورتی که برد اصلی صدمه ببیند، مشکلاتی همچون عدم هماهنگی بین قطعات و اتصالی به وجود می ‌آید. زیرا این قطعه شرایطی را مهیا می ‌کند تا تمام بخش ‌های دستگاه بتوانند به صورت یکپارچه و هماهنگ با یکدیگر عمل نمایند. لذا چنانچه برد اصلی خراب شود یا قطعات آن فرسوده باشند، شاهد مشکلات متعدد از جمله خاموش شدن ناگهانی تلویزیون خواهید بود. در این حالت اگر دکمه پاور را بفشارید، چراغ تعبیه شده روی پنل چشمک می ‌زند، اما دستگاه روشن نخواهد شد. مین برد ساختار حساسی دارد ، بنابراین با روشن نگه داشتن طولانی مدت تلویزیون قطعات آن به مرور زمان فرسوده می ‌‌شوند. از این رو توصیه می کنیم در صورت عدم استفاده از دستگاه، دوشاخه را از برق بکشید تا از خرابی مین برد پیشگیری گردد.

5- استفاده از فلش ویروسی

پنل‌ های امروزی مجهز به پورت هایی برای اتصال فلش مموری هستند. حال اگر یک فلش آلوده به ویروس‌ های مخرب را به تلویزیون هوشمندتان متصل نمایید، بدافزارها عملکرد برنامه‌ های اصلی دستگاه را مختل می ‌کنند. در چنین شرایطی باید از یک فرد متخصص بخواهید تا با آپدیت نرم‌ افزاری ایراد به وجود آمده را برطرف سازد.

خاموشی تلویزیون فلش ویروسی

6- اشکالات منبع برق

ایراد در منبع برق مشکلات متعددی نظیر خاموش شدن ناگهانی تلویزیون را به دنبال دارد. برای مثال ممکن است دوشاخه و سوکت به درستی به یکدیگر متصل نشده باشند. وجود هرگونه شکستگی، پارگی و فرسودگی در کابل ‌های برق هم باعث می شود عملکرد دستگاه با اختلال مواجه گردد. منبع تغذیه معیوب نیز مانع از این می ‌شود که تلویزیون به درستی کار کند، به ویژه اگر خازن‌ های آن خراب یا قدیمی باشند.

7- خراب شدن آی سی برد پاور

آی سی برد پاور قطعه حساسی است که هرگونه اشکال در آن باعث خاموشی مکرر تلویزیون می ‌شود. در صورت خرابی این بخش کارشناسان مرکز تعمیرات تلویزیون اقدام به تعویض آی سی می ‌کنند. تعمیرکاران حتی به منظور پیشگیری از خرابی مجدد آی سی، خازن‌ های اطراف آن را نیز جایگزین می نمایند.

8- روشن کردن طولانی مدت تلویزیون

استفاده طولانی مدت از دستگاه باعث نیم سوز شدن قطعات داخلی آن می ‌شود. در چنین شرایطی بک لایت صدمه می ‌بیند و با مشکلاتی نظیر خاموش شدن ناگهانی تلویزیون روبرو خواهید شد. روشن نگه داشتن وسیله به مدت طولانی همچنین سبب خرابی مین برد و برد پاور می گردد. حتی این امکان وجود دارد که اتصالی های درونی ایجاد ‌شوند. از این رو بهتر است ساعاتی را برای استراحت تلویزیون در نظر بگیرید تا عمر مفید آن افزایش پیدا کند. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله علت دیر روشن شدن تلویزیون را مطالعه نمایید.

9- نفوذ گرد و غبار و رطوبت

به مرور زمان گرد و غبار موجود در هوا روی برد الکترونیکی تجمع می یابند. این آلودگی‌ ها با بالا بردن دمای قطعات نیمه رسانا موجب اتصالات کوتاه در هادی ‌‌های حامل جریان خواهند شد. به همین دلیل باید در فواصل زمانی معین اقدام به تمیز کردن دستگاه کنید تا تریودها، میکروبردها و دیودها از این صدمات مصون بمانند. آب خوردگی هم موجب اکسید شدن اتصالات شده و خطر بروز اتصال کوتاه را تقویت می‌ کند. در این حالت تکنسین‌‌ های کارکشته برای رفع ایراد اقدام به تمیز کردن رسوبات اتصالات اکسیده شده می نمایند. سپس در صورت لزوم قطعات را قلع کاری یا لحیم کاری می کنند تا عملکرد دستگاه به حالت طبیعی برگردد.

10- صدمه دیدن پردازنده مرکزی

در صورتی که پردازنده مرکزی آسیب دیده باشد، کارکرد دستگاه از حالت طبیعی خارج می ‌شود. صدمات سی پی یو در قالب مشکلاتی مانند خاموش شدن ناگهانی تلویزیون خود را نشان می ‌دهند. در چنین شرایطی باید حتما برای تعمیر پنل با یک فرد متخصص مشورت نمایید. متخصصین ماهر دستگاه را باز می‌ کنند و پس از عیب یابی اقدامات لازم را برای تعمیر سی پی یو انجام می ‌‌دهند.

11- قطعات فرسوده و قدیمی

تلویزیون یکی از لوازم الکترونیکی منزل است که با نیروی برق کار می‌ کند. بنابراین به مرور زمان قطعات آن مستهلک شده و دیگر کارایی قبل را نخواهند داشت. لذا اگر مدت زمان طولانی از خریدن دستگاه می ‌گذرد، حتماً از یک تکنسین بخواهید آن را بررسی نماید. چون ممکن است بعضی از قطعات نیاز به تعویض داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تعویض کابل فلت تلویزیون

چند ترفند طلایی برای حل مشکل خاموشی ناگهانی تلویزیون

در صورتی که تلویزیون شما مکررا خاموش می ‌شود، برای رفع مشکل می‌ توانید به ترتیب اقدامات زیر را انجام دهید:

گام اول

مطمئن شوید کابل برق دستگاه به درستی به پریز متصل شده است. در صورتی که سیم برق سالم بود، تلویزیون را خاموش کنید. سپس دو شاخه را از برق بکشید و اجازه دهید که چند دقیقه در همان حالت باقی بماند. سپس وسیله را مجددا روشن نمایید. بسیاری اوقات با همین راه کار ساده مشکل خاموش شدن ناگهانی تلویزیون برطرف می ‌شود.

گام دوم

در قدم بعدی به سراغ بررسی دکمه پاور بروید. سعی کنید تلویزیون را با استفاده از دکمه پاور آن روشن نمایید. اگر با این اقدام متوجه شدید که دستگاه بدون هیچ مشکلی کار می‌ کند، به احتمال زیاد ریموت کنترل ایراد دارد. بنابراین باید باتری آن را تعویض کنید. اما اگر مشکل برطرف نشد، تعمیر ریموت را بر عهده یک فرد متخصص بگذارید.

گام سوم

پریز برق را به دقت مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که خراب نشده است. می توانید یک وسیله برقی دیگر را به پریز متصل کرده و عملکرد آن را ارزیابی کنید.

گام چهارم

حالا نوبت به چک کردن تنظیمات تلویزیون می ‌رسد. وارد بخش تنظیمات شوید و اطمینان حاصل کنید که قابلیت تایمر خاموش است. همچنین می ‌توانید کلیه پیکربندی های دستگاه را به حالت کارخانه برگردانید. به این منظور کافی است بعد از ورود به قسمت تنظیمات، روی گزینه تنظیمات کارخانه بزنید و سپس ok  را برگزینید.

گام پنجم

ریست کردن و آپدیت سیستم عامل هم از دیگر اقداماتی هستند که برای حل مشکل خاموش شدن ناگهانی تلویزیون مفید واقع می شوند. 

زود کمک

1400-11-05 16:49:49

پاسخ خود را بنویسید