علت تار شدن صفحه تلویزیون چیست؟


پاسخ ها

تار شدن صفحه تلویزیون یکی از ایرادات رایجی است که به دلیل عدم تطابق رزولوشن نمایشگر با سیگنال‌ های دریافتی اتفاق می ‌افتد. در چنین شرایطی فسفر موجود در صفحه نمایش دستگاه به مرور زمان دچار افت کیفی می‌ شود. بنابراین مشاهده می ‌کنید که درخشندگی و نور نمایشگر نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. مجموعه‌ ای از فاکتورها موجب تار شدن تصویر تلویزیون می‌ شوند که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

از دلایل اصلی تار شدن صفحه تلویزیون میتوان به موارد زیر اشاره کرد در ادامه به بررسی و شرح هر یک از موارد خواهیم پرداخت:

  • کم نور شدن لامپ تصویر تلویزیون
  • تنظیمات روشنایی
  • خرابی بک لایت تلویزیون
  • تنظیم کنتراست تلویزیون
  • وجود مشکل در کابل های تلویزیون
  • و غیره

 جهت رفع مشکل تار شدن تصویر تلویزیون موارد زیر را بررسی کنید:

  • کابل ها و اتصالات خود را عوض کنید
  • تلویزیون را خاموش کرده و از برق بکشید و مجدد به برق وصل کنید و لوازم جانبی آن را به یک پریز یا محافظ برق دیگر متصل کنید. تصویر تار تلویزیون می تواند نتیجه تداخل الکتریکی از طریق کابل ها باشد.

کاربر گرامی در صورت رفع نشدن مشکل، تلویزیون شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد؛ جهت دریافت خدمات با شماره 1662 تماس گرفته و یا درخواست تعمیر تلویزیون خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش ویدیویی ثبت درخواست

مشاوره آنلاین زودکمک

مهم ترین دلایل تار شدن صفحه تلویزیون

در ساختار صفحه نمایش تلویزیون یک سری کریستال ‌های مایع وجود دارند. زمانی که این کریستال ‌ها به راحتی حرکت کنند، برنامه‌ های در حال پخش با وضوح و شفافیت بالا دیده می ‌شوند. ساختار پنل ‌های امروزی به نحوی طراحی شده که در هر ثانیه قادرند 60 فریم را نمایش دهند. حال اگر کریستال‌ های مایع نتوانند به خوبی حرکت نمایند، شاهد مشکل تار شدن صفحه تلویزیون خواهید بود. دلایل مختلفی در بروز این ایراد دخیل هستند که از جمله آن ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

تار شدن صفحه تلویزیون

به هم خوردن تنظیمات

چنانچه مشاهده کردید تصویر تلویزیون کیفیت لازم را ندارد، به احتمال زیاد تنظیمات مربوط به نور دستگاه به هم ریخته است. بنابراین باید از طریق ریموت کنترل وارد بخش تنظیمات تلویزیون شوید. سپس مواردی مثل روشنایی، درخشندگی، نور زمینه و… را به دقت بررسی کنید. برای مثال ممکن است میزان نور صفحه نمایش روی حالت صرفه ‌جویی در انرژی قرار گرفته باشد. به این منظور کافی است وارد منوی تنظیمات شوید و آیتم Energy Saving را خاموش نمایید.

علاوه بر آن در تلویزیون ‌های امروزی گزینه ‌ای تحت عنوان Sharpness وجود دارد که در محدوده ای مابین 0 تا 100 قابل تنظیم است. در صورتی که این قابلیت را روی مقادیر بالاتر تنظیم کنید، وضوح تصویر بیشتر می ‌شود. البته دقت داشته باشید که افزایش بیش از حد Sharpness سبب می گردد لبه‌ های اجسام تیز به نظر برسند. بنابراین برای جلوگیری از خستگی چشم و طبیعی ‌تر نشان دادن تصاویر در تنظیم این آیتم دقت به خرج دهید.

مورد دیگری که به رفع مشکل تار شدن صفحه تلویزیون کمک شایانی می‌ کند، روشن کردن قابلیت Blur-Reduction است. البته اگر گیمر هستید، امکان دارد فعال سازی این ویژگی خیلی به درد شما نخورد؛ چون باعث افزایش لگ در بازی کامپیوتری می‌ شود.

پیشنهاد سایت: علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون

سیگنال ضعیف تلویزیون

اگر سیگنال‌ های دریافتی ضعیف باشند، تصاویر با کیفیت و وضوح مطلوب نشان داده نمی ‌شوند. این مشکل معمولاً هنگامی به وجود می‌ آید که آنتن را در فاصله دوری نصب کنید. همچنین اگر سیگنال ‌های دریافتی از منبع ورودی قدرت لازم را نداشته باشند، تصاویر محو خواهند شد.

تداخل در سیگنال های دریافتی

گاهی خودِ پنل هیچ ایرادی ندارد، بلکه مشکل از جانب جریان برق ورودی است. برای رفع این مسئله باید سه راهی متصل شده به تلویزیون را جدا کنید، سپس دستگاه را به طور مستقیم به پریز برق متصل نمایید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که به غیر از تلویزیون هیچ وسیله برقی دیگری را به سه راهی اتصال ندهید. زیرا وصل کردن همزمان یخچال، لباسشویی و... به سه راهی تداخلات بسیاری را در سیگنال‌ های دریافتی به وجود می آورد.

ایراد در کابل های تلویزیون

هرگونه خرابی یا اتصال نادرست در کابل ‌های متصل شده به پنل می‌ توانند مشکل تار شدن صفحه تلویزیون را به دنبال داشته باشند. برای مثال اگر کابل های HDMI که بین تلویزیون و منبع ورودی وصل می‌ شوند، فرسوده یا خراب باشند؛ جزئیات تصویر از بین می ‌روند.

چنانچه سیگنال‌ های دریافتی از نوع دیجیتال هستند، ایرادات کابل های HDMI و Component موجب کاهش کیفیت صدا و تصویر می شوند. در چنین شرایطی امکان دارد صدای دستگاه به طور کامل قطع گردد، یا این‌ که ویدئوی در حال پخش به صورت شطرنجی نشان داده شود. 

اما اگر سیگنال‌ ها از نوع آنالوگ باشند، نیاز به استفاده از کابل ‌های آنالوگ مانند Composite خواهید داشت. کابل‌ های Composite به ورودی AV اتصال می یابند و در صورت خرابی آن ها تصاویر تار و محو خواهند شد. گاهی اوقات هم سیگنال ‌های دریافتی از نوع RF هستند. در این موارد احتمال دارد مشکل تاری تصویر به خاطر نقص در کابل RF اتفاق بیفتد.

خواندن این مقاله پیشنهاد می شود : روش های بهبود کیفیت تصویر در تلویزیون

تار شدن تصویر تلویزیون

آسیب دیدن قطعات داخلی

آسیب دیدن یا عملکرد نامناسب قطعات داخلی هم در تار شدن صفحه تلویزیون موثرند. از جمله این قطعات پردازشگر تصویر و برد تصویر هستند که در صورت خرابی آن ها تصاویر محو خواهند شد. آسیب دیدن بک لایت نیز یکی از مهم ‌ترین عواملی است که تار شدن نمایشگر را به دنبال دارد.

بک لایت در بخش پشت دستگاه قرار می ‌گیرد و با تابش نور به نمایش تصاویر کمک می ‌کند. چنانچه این قطعه صدمه ببیند، صفحه نمایش تاریک و کم نور می‌ شود، بنابراین نمی‌ توانید جزئیات تصویر را به خوبی مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که تعویض لامپ ‌های این بخش حتماً باید توسط افراد متخصص انجام گیرد تا به دستگاه صدمه بیشتری وارد نشود.

بیشتر بخوانید: علت ایجاد لکه سیاه روی تلویزیون چیست؟

چگونه از تار شدن تصویر تلویزیون پیشگیری کنید؟

برای جلوگیری از تار شدن تصویر تلویزیون می‌ توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

چک کردن آنتن

ابتدا آنتن را مورد بررسی قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که به درستی نصب شده است. توصیه می شود برای تقویت سیگنال‌ های دریافتی یک آنتن خارجی را در فاصله مناسبی نصب نمایید.

بررسی وضعیت سیگنال

برای برخورداری از یک تصویر شفاف لازم است آنتن یا دستگاه ورودی متصل شده به تلویزیون سیگنال ‌های قوی و پایداری را ارسال نمایند. بنابراین در قدم بعدی جهت جلوگیری از تار شدن صفحه تلویزیون مطمئن شوید که سیگنال‌ ها با کیفیت مطلوب به دستگاه شما می ‌رسند.

بیشتر بخوانید: چرا تلویزیون سیگنال ندارد؟

رفع مشکل تار شدن صفحه تلویزیون

اعمال تنظیمات صحیح

اکنون تنظیمات دستگاه را چک کنید و ببینید که به درستی اعمال شده اند یا نه. به این منظور گزینه هایی از قبیل رزولوشن، کنتراست و سایر آیتم‌ ها را به دقت بررسی نمایید. سپس برای دستیابی به کیفیت بهتر تصویر موارد نادرست را تغییر دهید.

به روز رسانی نرم افزار دستگاه

در صورتی که نسخه نرم ‌افزاری جدیدی برای تلویزیون شما ارائه شده، در اسرع وقت اقدام به آپدیت آن نمایید. زیرا معمولا در نسخه ‌های جدید قابلیت‌ هایی ارائه می ‌شود که به بهبود کیفیت تصویر کمک می ‌کنند.

به کار بردن ورودی های با کیفیت

ممکن است بخواهید دیوایس ‌های جانبی مانند کنسول بازی یا دی وی دی ‌پلیر را به تلویزیون خود متصل کنید. در این صورت باید حتماً از ورودی‌‌ های با کیفیت استفاده نمایید. از جمله این ورودی ها کابل ‌های HDMI هستند که تصاویر را با وضوح و شفافیت بالا ارائه می ‌دهند.

تمیز کردن اصولی تلویزیون

راه کار دیگر برای جلوگیری از تار شدن صفحه تلویزیون این است که تمیز کردن آن را با دقت انجام دهید. استعمال مواد شیمیایی قوی روی نمایشگر می‌ تواند به آن صدمه برساند. به همین دلیل باید مواد پاک کننده را روی پارچه‌ های نرم اسپری نمایید و سپس اقدام به پاک کردن دستگاه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش تمیز کردن تلویزیون ، کارآمدترین نکات برای تمیز کردن تلویزیون های هوشمند

جلوگیری از تداخل سیگنال ها

اگر تجهیزات الکترونیکی را در فاصله نزدیکی از تلویزیون قرار دهید، در سیگنال ‌های دریافتی تداخل ایجاد می‌ شود. از این رو بکوشید لوازم برقی منزل را از پنل دور نگه دارید.

زود کمک

1401-01-17 16:01:24

پاسخ خود را بنویسید