خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ، یکی از تجربه های بد و استرس آور است که خیلی از ما با آن مواجه شده ایم. دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ هم می تواند سخت افزاری باشد و هم نرم افزاری اما این موضوع در بسیاری از موارد، آن چنان جدی نیست و تنها نیاز به بررسی دارد. در شرایطی که خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ، مدام اتفاق بیفتد، علاوه بر اینکه مانع کار می شود، ممکن است به دستگاه آسیب برساند. وقتی لپ تاپ تان ناگهان خاموش می شود، اول کمی به آن استراحت دهید و سپس با مواردی  که در این مقاله برای تان آورده ایم، خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ تان را عیب یابی کنید.

مشاوره رایگان زودکمک

بررسی دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ همراه با راه حل

افزایش دمای ناگهانی و داغ کردن لپ تاپ

افزایش دمای لپ تاپ بر اثر عوامل زیادی اتفاق می افتد. وقتی کامپیوتر تان گرم می شود، اگر در اطراف لپ تاپ، فضای کافی برای خروج گرما وجود نداشته باشد، دستگاه داغ می کند و ناگهان خاموش می شود. فن ها بدون وقفه در حال کارند و دستگاه را خنک می کنند. اما کثیف شدن فن دستگاه و بسته شدن منافذ آن برای ورود و خروج هوا، ممکن است باعث داغ کردن لپ تاپ شود. پس برای حل این مشکل، ابتدا فن دستگاه را بررسی  و آن را به خوبی و با ظرافت، پاک کنید.چون همه لپ تاپ ها مکانیزمی دارند که بر اساس آن، اگر یکی از اجزا گرم شود، دستگاه برای محافظت از اجزای دیگر، لپ تاپ را خاموش می کند.

 

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ


خراب بودن سخت افزار لپ تاپ

اگر لپ تاپ تان به شدت گرم می شود و مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ تان همچنان پا بر جاست، به دنبال خرابی ها سخت افزاری در لپ تان بگردید. اگر همین اواخر برنامه ای نصب کرده اید، شاید باید آن را حذف کنید و ببینید آیا لپ تاپ تان باز هم مدام روشن و خاموش می شود یا نه. گاهی ممکن است ایراد از Power لپ تاپ باشد یا شاید رطوبت به داخل لپ تاپ تان نفوذ کرده باشد. چون این اتفاق باعث سولفات شدگی در قطعات الکتریکی می شود. در صورتی که خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ همچنان باقی بود، شاید مشکلCPU یا مادربرد باشد. بنابراین، باید آن را به تعمیرگاه تخصصی تعمیر لپ تاپ ببرید تا مشکل آن را پیدا و حل کنند.


شارژر معیوب یا خراب شدن باتری لپ تاپ

مشکل باتری یکی از مهم ترین دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ است. چون باتری ها ی لپ تاپ عمر مشخصی دارند که بعد از آن باید باتری را کنار گذاشت چون در غیر این صورت، لپ تاپ با خاموش شدن ناگهانی اش، به این موضوع واکنش نشان می دهد. چون این اتفاق معمولا بعد از کار کردن طولانی یا شارژ بیش از حد لپ تاپ بروز می کند. اگر مطمئن شدید مشکل از باتری است، باید یک باتری جدید برای لپ تاپ بخرید.

بیشتر بخوانیم : تعویض باتری لپ تاپ

مشکلات رم لپ تاپ

بسیاری از لپ تاپ ها به دلیل خراب شدن یا شکستگی رم، ممکن است به صورت اتفاقی خاموش شوند. زمانی که رم لپ تاپ کارش را متوقف کرده یا جا به جا می شود، خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اتفاق می افتد. برای حل این مشکل، رم را از لپ تاپ جدا کرده و آن را خنک و تمیز کنید و دوباره آن را سر جایش بگذارید. سپس بررسی کنید که مشکل حل شده یا نه.


ویروسی شدن لپ تاپ

یکی از مهم ترین عوامل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ، ویروسی شدن آن  و مشکلات بد افزار ها است. همیشه از نصب نرم افزار هایی که منبع معتبر ندارند خودداری کنید. برای از بین بردن ویروس ها هم از نرم افزار های ضد ویروس معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید.


عدم شارژ صحیح

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ، درست شارژ نشدن لپ تاپ است. همچنین می توان گفت این مورد از دلایل فاسد شدن سریع باتری لپ‌تاپ به مرور زمان نیز می باشد.

در نتیجه برای جلوگیری از این مشکل، باتری لپ‌ تاپ باید به طور صحیح شارژ شود. باید به این مورد توجه کرد که هر یک بار شارژ کردن کامل باتری و تمام شدن آن یک چرخه محسوب می‌شود.

عمر تمام باتری‌ها هم بر اساس تعداد چرخه‌ شارژ تنظیم می‌گردد. برای محاصبه عمر مفید باتری لپ تاپ باید تعداد چرخه‌های شارژ باتری به حداقل رساند.

باید زمانی که باتری به ۳۰ درصد می‌رسد لپ تاپ را شارژ نمود و این مقدار نباید به زیر ۲۰ یا ۱۰ درصد برسد. تمامی موارد گفته شده عمر باتری‌ لپ تاپ را افزایش داده از خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ جلوگیری خواهد کرد.


انجام ندادن به روز رسانی لپ تاپ

اگر درایو های لپ تاپ تان، به روز رسانی خودکار انجام ندهند، خودشان می تواند یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ باشند. درایور Talent، یک نرم افزار به روز رسانی درایور است که کار ها را بسیار آسان کرده و تقریبا همه مشکلات درایو را برطرف می کند. برای حل این مشکل، شما باید درایور مورد نیاز قدیمی تان را شناسایی کرده و آخرین نسخه آن را دانلود کنید.


ولتاژ شارژ اشتباه لپ تاپ

اگر یک گیمر حرفه ای هستید و مانند همیشه در حال بازی بودید، اما وسط بازی، خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ به سراغ تان آمده، احتمالا لپ تاپ تان دچار مشکل شارژ ولتاژ است. چون بسیاری از بازی ها، به ظرفیت ولتاژ بالا و برق قوی احتیاج دارند. با این حال، خیلی ها سرسری از کنار این ماجرا می گذرند و اصرار دارند همچنان از ولتاژهای کمتر استفاده کنند.

 بسیاری از لپ تاپ ها خیلی محکم هستند و کارایی دارند. اما گاهی، نیاز به نگهداری و خدمات مناسب دارند تا کارایی شان را حفظ کنند. چون بدون دریافت این سرویس ها، ممکن است یک تاپ مدت های زیادی با یک مشکل سر کند تا بالاخره سر بزنگاه و وسط کارتان خاموش شود!

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران