شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با مشکل کند شدن سرعت پرینتر مواجه شده باشید. فناوری بکاررفته در چاپگرها از نظر کارتریج های تونر، سرعت چاپ و سایر ویژگی های مدرن پیشرفت بسیار قابل توجهی طی سال های اخیر داشته است. با این وجود، چاپگرها هنوز دستگاه های هستند که برای بازدهی مناسب میبایست به صورت دوره ای سرویس‌ شوند. حتی اگر گران ترین پرینتر موجود در بازار خریداری شود، ممکن است پس از چندی با مشکل کاهش سرعت پرینتر مواجه شوید.

کم شدن سرعت چاپگر، به طور کلی نشان از وجود اشکال در این دستگاه است. بنابراین در صورتی که خروجی پرینتر با تاخیر انجام می شود لازم است که در اسرع وقت برای بررسی و تعمیر تخصصی پرینتر اقدام کرد. 

کند شدن سرعت پرینتر

دلایل کند شدن سرعت پرینتر

در این بخش از مقاله، به بررسی دلایلی که موجب کندی سرعت پرینتر می شوند می پردازیم. این دلایل عبارتند از:

  • کار نکردن قطعات پرینتر

  • کم بودن حافظه پرینتر

  • کثیف بودن تونر پرینتر

  • کهنه بودن تونر پرینتر

  • تمام شدن تونر چاپگر

  • اتصال ضعیف به شبکه

  • دستور چاپ چند سند بطور هم زمان

  • درایور ناسازگار با پرینتر

  • مشکلات کاغذ

در ادامه هر یک از این موارد را شرح خواهیم داد.

مشاوره آنلاین زودکمک

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر و تعویض کاغذکش پرینتر 

کار نکردن قطعات پرینتر و کندی سرعت پرینتر

اگر اجزای چاپگر شما فرسوده شده باشند یا به درستی کار نکنند، این موضوع منجر به کند شدن سرعت پرینتر خواهد شد. چرا که به منظور عملکرد صحیح، چرخ دنده های چاپگر باید با یکدیگر هماهنگ باشند. گاهی اوقات تکه های کوچک کاغذ داخل چاپگر شما گیر می کند و باعث گیرکردن آن و گرفتگی چرخ دنده ها می شود. قبل از ادامه چاپ مطمئن شوید که تمام قطعات مکانیکی تمیز کار می کنند و مانعی ندارند. اگر احساس کردید مشکلی وجود دارد، چاپگر را باز کنید و داخل آن را به طور کامل بررسی کنید.

کند شدن سرعت پرینتر به علت کم بودن حافظه پرینتر

حافظه پایین نیز ممکن است یکی از دلیل کم شدن سرعت پرینتر باشد. حافظه پایین پرینتر می تواند سبب کار نکردن آن نیز بشود، چاپگر شما از حافظه دسترسی تصادفی (RAM) برای عملکرد مناسب استفاده می کند. اگر رم موجود خیلی کم است یا تمام آن اشغال و پر شده است، ممکن است سرعت چاپ کاهش یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است یک پیام خطا بر روی صفحه نمایش خود دریافت کنید.

این مشکل را می توان به راحتی با اتمام چاپ های بلاتکلیف و سپس راه اندازی مجدد چاپگر یا حذف آنها از داخل برنامه برطرف کرد تا حافظه بیشتری برای استفاده در چاپ بعدی داشته باشد.

کثیف بودن تونر پرینتر و کند شدن سرعت چاپگر

وقتی که تونر به دلیل گرد و غبار و سایر آلاینده های موجود در هوا کثیف می شود، شما متوجه چاپ تکه تکه یا پرینت های محو شده توسط پرینتر خواهید شد. اگر کارتریج تونر بلافاصله پس از چاپ با حجم بالا تمیز نشود، بر سرعت چاپ تأثیر می گذارد و کیفیت چاپ را کاهش می دهد. اگر به درستی از آن مراقبت نکنید، احتمالاً ممکن است هزینه های اضافی را متحمل شوید.

در این مواقع برای رفع مشکل کند شدن سرعت پرینتر بهتر است از یک تونر تمیز و نو استفاده کنید. برای جلوگیری از این مشکل، از چاپگر خود در مناطقی که گرد و غبار دارند استفاده نکنید. همچنین می توانید از دمنده هوای فشرده برای خلاص شدن از شر ذرات گیر کرده در داخل کارتریج استفاده کنید.

کاهش سرعت پرینتر

کهنه بودن تونر پرینتر و کند شدن چاپگر

کهنه شدن تونر چاپگر نیز می تواند یکی از علل کند شدن پرینتر باشد. اگر کارتریج تونر برای مدت طولانی تعویض نشود، نه تنها بر سرعت چاپ و کیفیت چاپ‌ها تأثیر می‌گذارد، بلکه ممکن است چاپگر شما به طور کلی از چاپ خودداری کند. اگر اسناد یا عکس‌ها را به‌طور منظم چاپ می‌کنید و متوجه می‌شوید که سرعت چاپ در چند ماه/هفته گذشته به نصف کاهش یافته است و عملکرد چاپگر نیز نامنظم است این موضوع نشانه‌ای مبنی بر نیاز به تعویض تونر است. است، در این صورت جهت رفع مشکل کند شدن سرعت پرینتر می توانید تونر را مجددا پر کنید.

مشاوره آنلاین زودکمک آموزش نحوه اسکن با پرینتر 

تمام شدن تونر چاپگر

یکی دیگر از عوامل کند شدن سرعت پرینتر، تمام شدن تونر دستگاه است. پرینترهای جوهرافشان از کارتریج جوهر و پرینترهای لیزری از تونر استفاده می کنند. چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ رنگی و عکس با کیفیت عالی و چاپگرهای لیزری برای سرعت های بالاتر ایده آل هستند. اگر جوهر یا تونر چاپگر شما کم است، مدت زیادی طول می کشد تا سند چاپ شود، زیرا باید صفحات بیشتری را طبق نیاز شما پردازش کند. در این مواقع، چاپگر کمبود جوهر را با افزایش فاصله بین هر صفحه جبران می‌کند و چاپ‌های خالی، بی‌رنگ یا رگه‌دار زیادی به شما تحویل می دهد.

در این شرایط برای رفع مشکل کند شدن پرینتر، می‌توانید اسناد را با صفحات کمتر چاپ کنید یا مطابق با نیاز کاربری خود، تونر دستگاه را مجددا شارژ کنید

اتصال ضعیف به شبکه و کندی سرعت پرینتر

در صورتی که پرینتر اتصال درستی به شبکه نداشته باشد، چاپ اسناد یا تصاویر از رایانه شخصی/لپ تاپ شما زمان زیادی طول می کشد. در برخی موارد، حتی ممکن است کار کردن پرینتر شما با اشکال مواجه شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید مطمئن شوید که چاپگر و دستگاه شما قبل از باز کردن یک سند به شبکه متصل و روشن هستند. این کار کمک می کند مشکل کند شدن سرعت پرینتر رفع شده و چاپ در اسرع وقت انجام می شود.

کم شدن سرعت چاپگر

دستور چاپ چند سند بطور هم زمان

اگر چندین سند را هم زمان چاپ می کنید، چاپگر شما معمولاً سعی می کند همه آنها را همزمان پردازش کند. این امر می تواند بر سرعت چاپ تأثیر بگذارد و باعث کند شدن چاپگر شود. برای جلوگیری از این مشکل، سعی کنید یک فایل را در یک زمان ارسال کنید و قبل از ارسال سند دیگر منتظر بمانید تا تکمیل شود.

درایور ناسازگار با پرینتر و کند شدن سرعت پرینتر

نصب آخرین به روز رسانی بر روی سیستم عامل و استفاده از درایورهای به روز چاپگر، سبب برقراری ارتباط درست و روان میان این دو دستگاه می شود. مطمئن شوید که درایورهای نصب شده روی رایانه شخصی/لپ تاپ شما با چاپگرها سازگار هستند. برای این منظور، باید بررسی کنید که آیا چاپگر شما توسط سیستم عامل شما پشتیبانی می شود یا خیر. برای این اطلاعات باید وب سایت رسمی سازنده چاپگر را بررسی کنید.

کند شدن پرینتر

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر دستگاه کپی در محل در سریع ترین زمان ممکن 

کاهش سرعت پرینتر به علت مشکلات کاغذ

در صورتی که کم شدن سرعت چاپگر به دلیل کاغذ است باید کاغذی بخرید که مخصوص چاپگر شما طراحی شده است. این راهکار می تواند مشکل را حل کند زیرا اندازه این کاغذها با مدل چاپگر شما مطابقت دارد. این نه تنها سرعت چاپ را افزایش می دهد، بلکه کیفیت سند چاپی را نیز افزایش می دهد.

استفاده از کاغذ با کیفیت پایین نیز می تواند به مکانیسم داخلی چاپگر آسیب برساند. با این حال، اگر چاپگر در حین چاپ صداهای غیرعادی تولید می کند یا مشکل فیزیکی در مسیر کاغذ وجود دارد، باید دستگاه را نزد یک متخصص تعمیر پرینتر برد.

کندی سرعت چاپگر

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران