کیفیت تصویر صفحه نمایش تلویزیون یک جنبه حیاتی از تجربه تماشای برنامه‌های دلخواه است. یک تلویزیون با کیفیت تصویر خوب تجربه تماشای فیلم شما را افزایش می‌دهد. کوچک و بزرگ شدن تصویر در تلویزیون ، مشکل شایعی است که گاهی کیفیت تصویر تلویزیون را نیز به هم می ریزد. برای مثال ممکن است تصویر در صفحه تلویزیون شما به صورت دوتایی در آید یا این که ابعاد آن کم و زیاد شود یا تصویر نصف شود، تصویر کشیده شود، اطراف تصویر در صفحه نمایش نوار سیاه دیده شو و ... شما می توانید به سادگی این مشکلات را برطرف نمایید. مشکل کوچک یا بزرگ شدن تصویر در تلویزیون ، یکی از ایراداتی است که به دنبال به هم ریختن تنظیمات تصویر در مدل های مختلف ممکن است رخ دهد. در ادامه این مطلب؛ ابتدا دلایل بروز این مشکل را با هم بررسی می کنیم  سپس به روش حل مشکل تغییر اندازه تصویر تلویزیون می پردازیم.

بزرگنمایی تصویر در تلویزیون

دلایل کوچک یا بزرگ شدن تصویر در تلویزیون

مشکل کوچک یا بزرگ شدن تصویر تلویزیون موجب ناامیدی کاربران تماشا کننده تلویزیون است. همیشه به هم ریختن تنظیمات دستگاه دلیل بزرگ یا کوچک شدن تصویر تلویزیون نیست. گاهی اوقات برخی گزینه های جانبی می توانند اندازه و ابعاد تصویر را به هم بریزند.

در برخی مواقع مشکل از خود تلویزیون است و وجود یک سری ایرادات فنی در دستگاه موجب به هم ریختن اندازه و کیفیت تصویر نمایش داده شده می شود. برای بررسی مشکلات فنی می توانید از کارشناسان تعمیر تلویزیون در زود کمک، راهنمایی بگیرید. در ادامه، به این موضوع می‌پردازیم.

مشاوره آنلاین زود کمک

ساخت یا طراحی تلویزیون در کوچک و بزرگ شدن تصویر تلویزیون

بسیاری از مدل‌های قدیمی‌تر تلویزیون‌ها با نسبت تصویر ثابت طراحی می‌شدند. به این معنی که ابعاد صفحه ‌نمایش به‌ گونه‌ای است که تصاویر را فقط با فرمت خاصی مانند 4:3 یا 16:9 نمایش دهد. بنابراین با پیشرفت فناوری و رایج‌تر شدن نسبت‌های مختلف صفحه ‌نمایش، این مدل‌ها قادر به نمایش صحیح کل تصویر نیستند؛ امری که منجر به تغییر سایز تصویر تلویزیون و کوچک و بزرگ شدن تصویر در تلویزیون می‌شود.

تداخل سیگنال در کوچک یا بزرگ شدن تصویر در تلویزیون

تداخل سیگنال هم می‌تواند به بروز مشکل کوچک و بزرگ شدن تصویر در تلویزیون ختم شود. هرگونه اختلال یا مشکلی در سیگنال دریافتی مانند ضعیف بودن آن یا تداخل با دستگاه‌های الکترونیکی مجاور باعث تفسیر اشتباه سیگنال توسط تلویزیون خواهد شد؛ امری که به قطع شدن قسمت‌هایی از تصویر یا ظاهر شدن حاشیه‌های سیاه روی صفحه می‌انجامد.

گاهی برنامه‌های تلویزیونی با وضوح و نسبت تصویر مشخصی پخش می‌شوند. این تنظیمات پخش ممکن است با قابلیت‌های همه تلویزیون‌ها مطابقت نداشته باشد. اگر سیگنال پخش به ‌درستی و برای مطابقت با نسبت تصویر تلویزیون فرمت نشده باشد، منجر به کوچک یا بزرگ شدن تصویر در تلویزیون می‌شود. این مشکل به‌ویژه در تلویزیون‌های قدیمی‌تر، رایج است.

بیشتر بخوانیم: علت سیاه شدن رنگ تلویزیون در برندهای ال جی ، سونی ، سامسونگ و...

 خطای کاربران 

گاهی تنظیمات تلویزیون مانند نسبت ابعاد، بزرگنمایی تصویر یا تنظیم صفحه توسط کاربران دستکاری می‌شوند. درنتیجه، تصویر به شکل نادرست نمایش داده خواهد شد.

 پیشرفت مداوم فناوری در صنعت تلویزیون

پیشرفت مداوم در فناوری و معرفی مدل‌های جدید تلویزیون باعث بروز مشکلات تصویری شده است. به عنوان مثال، ست تاپ باکس یا ماهواره‌های قدیمی ممکن است دیگر با مدل‌های جدید تلویزیون سازگار نباشند.

استفاده از آداپتورها یا مبدل‌ها برای اتصال دستگاه‌های مختلف نیز می‌تواند به مشکلات عدم سازگاری ختم شود. امری که می‌تواند علت سیاه شدن تصویر تلویزیون در حاشیه‌ها باشد.

نحوه رفع مشکل کوچک و بزرگ شدن تصویر در تلویزیون ال جی

اگر تلویزیون شما از برند ال جی است، برای رفع مشکل کوچک یا بزرگ شدن تصویر در تلویزیون به شیوه زیر پیش می رویم:

  • ابتدا تلویزیون را روی حالت Home use قرار داده

  •  دکمه start را که شبیه خانه است را بزنید.

  • حال وارد بخش تنظیمات شده و در آن جا به ترتیب گزینه های option و سپس Mode setting را انتخاب کنید و در ادامه گزینه Enter یا  Wheel را بزنید. این بخش را باید روی حالت Home use بگذارید.

  • حال برای تنظیم صفحه روی دکمه Start بزنید. به Settings> PICTURE> Aspect ratio بروید. دکمه Wheel یا Enter را بزنید.

در این بخش به گزینه های مختلفی برای تنظیم تصویر دسترسی می یابید که باید بر اساس نوع نمایش تصویر، گزینه مناسب را انتخاب کنید.

گزینه عادی، نسبت تصویر 16:9 است. با این حال اگر قرار است تلویزیون را به ویدئو پروژکتور یا لپ تاپ و سایر دیوایس ها متصل کنید، باید گزینه های دیگری را انتخاب نمایید. اگر گزینه Set by program را انتخاب کنید، اندازه و نسبت تصویر نمایش داده شده با توجه به نسبت اندازه تصویر مبدا انتخاب می شود.

در نتیجه به نسبتی که اندازه تصویر مبدا تغییر کند، اندازه و ابعاد تصویر نمایش داده شده نیز تغییر خواهد کرد. اگر با مشکل کوچک یا بزرگ شدن تصویر در تلویزیون مواجه هستید در این بخش می توانید با امتحان کردن گزینه های موجود بهترین حالت تصویر را انتخاب کنید.

تنظیم تصویر در تلویزیون ال جی

 

پیشنهاد سایت : تعمیر دیفیوزر تلویزیون

رفع مشکل کوچک یا بزرگ شدن تصویر در تلویزیون سامسونگ

  • در کنترل بر روی دکمه  Menu بزنید.

  • Picture یا Picture settings یا DISPLAY SETTINGS را انتخاب کنید.

  • حال Screen Adjustment را انتخاب کنید.

  • در این بخش می‌توانید تنظیمات مربوط به تصویر مانند ASPECT RATIO را انجام دهید. به عنوان مثال، Widescreen یا ۱۶:۹ را انتخاب کنید.

  • در برخی از کنترل‌های تلویزیون سامسونگ دکمه‌هایی مانند RATIO، ZOOM، PIC SIZE، PIC MODE و… وجود دارد که باز دن روی همان موارد می‌توانید این تنظیمات را تغییر بدهید.

کوچیک و بزرگ شدن تصویر در تلویزیون سامسونگ

رفع مشکل بزرگ یا کوچک شدن تصویر در تلویزیون سونی

اکثر تلویزیون های سونی دارای تنظیماتی هستند که می توانند به طور خودکار بهترین راه را برای نمایش تصویر روی صفحه تعیین کنند. این تنظیمات از منوی تلویزیون قابل دسترسی هستند. بسته به مدل خود، از طریق کنترل از راه دور به تنظیمات زیر دسترسی پیدا کنید:

توجه: اگر کنترل از راه دور شما دارای برچسب دکمه Wide است، بزرگنمایی کنید یا  به بخش بعدی « تنظیم تلویزیون - حالت‌های دستی » بروید.

نحوه روشن/خاموش کردن Auto Wide

1. برای دسترسی به منوی تلویزیون، دکمه Home یا Menu را فشار دهید .

2. بسته به مدل خود، با انتخاب گزینه های زیر به تنظیمات دسترسی پیدا کنید:

  • تنظیمات --> نمایش در دسته تلویزیون --> صفحه نمایش

  • تنظیمات --> تصویر و نمایش -- > صفحه نمایش

  • تصویر و نمایش -- > صفحه نمایش

  • تنظیمات --> صفحه نمایش

3. تنظیمات زیر را روشن کنید (در صورت وجود)

  • عریض خودکار = روشن

  • منطقه نمایش خودکار = روشن

توجه: وقتی Auto Wide روشن است، به طور خودکار حالت عریض را با توجه به سیگنال ورودی یک تجهیزات خارجی تغییر می دهد. اگر می‌خواهید تنظیمات دلخواه خود را حفظ کنید، خاموش را انتخاب کنید.

4. دکمه Home یا Menu را فشار دهید تا از تنظیمات خارج شوید.

محتوا را از دستگاه(های) متصل خود پخش کنید تا ببینید آیا این مشکل را حل می کند یا خیر. اگر نه، به بخش بعدی ادامه دهید.

این مقاله جذاب را از دست ندهید: نحوه فعال کردن حالت مهمان در تلویزیون هوشمند

تنظیم تلویزیون - حالت های دستی

  • کنترل از راه دور خود را برای دکمه ای با برچسب Wide، Zoom یا. این دکمه در تنظیمات حالت گسترده موجود می چرخد ​​که ممکن است سیگنال را به درستی نمایش دهد.

  • برای تغییر حالت عریض، دکمه کنترل از راه دور خود را مکررا فشار دهید.

توجه: اگر کنترل از راه دور شما یکی از این دکمه ها را ندارد، تنظیمات در منوی تلویزیون در دسترس هستند. همانطور که هنگام انتخاب حالت های خودکار انجام دادید به تنظیمات صفحه دسترسی داشته باشید، اما گزینه Wide Mode را انتخاب کنید.

تنظیم سایز تصویر تلویزیون سونی

ممکن است همه تنظیمات Wide Mode در همه مدل ها در دسترس نباشد.

برخی از تلویزیون ها نمی توانند نسبت تصویر را هنگام دریافت سیگنال 720p یا 1080i تغییر دهند.

توجه داشته باشید که هنگام استفاده از گزینه بزرگنمایی یا حالت عریض، ممکن است تصویر کشیده به نظر برسد یا قسمت هایی از تصویر بریده شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران