چرا یخچال بوی سوختگی می دهد؟

استشمام بوی سوختگی یخچال یکی از موارد مهمی است که می تواند نگرانی های زیادی را در کاربران ایجاد کند. در صورتی که متوجه بوی سوختگی یخچال شدید لازم است سریعا اقدامات امنیتی لازم را انجام دهید تا از حوادث خطرناک و همچنین گسترش خرابی دستگاه خود جلوگیری کنید. البته استشمام بوی سوختگی ممکن است در سایر لوازم خانگی نیز رخ دهد و این مساله تنها به یخچال ها محدود نمی شود. اولین و مهم ترین نکته در زمان مواجه شدن با بوی سوختگی در یخچال و سایر لوازم برقی این است که سریعا دستگاه را از برق بکشید. این مساله موجب جلوگیری از جرقه زدن دستگاه یا آتش گرفتن آن می شود. پس از این کار لازم است از یک تکنسین حرفه ای و متخصص بخواهید برای بررسی دستگاه شما به محل شما بیاید. بدین منظور می توانید با مرکز زودکمک تماس گرفته و با عنوان مشکل خود یعنی استشمام بوی سوختگی از یخچال، از کارشناسان تعمیر یخچال زودکمک بخواهید تا در سریع ترین زمان ممکن یک تکنسین متخصص در تعمیرات یخچال را به محل شما اعزام نماید. در این مقاله به بررسی نکات مهمی که لازم است در هنگام مواجهه با بوی سوختگی بدانید خواهیم پرداخت.

مشاوره آنلاین زود کمک

مهم ترین اقدامات در صورت استشمام بوی سوختگی یخچال

استشمام بوی سوختگی از یخچال یا بلند شدن دود از آن به معنی بروز یک مشکل جدی بوده و در صورت عدم انجام اقدامات مناسب، ممکن است این خرابی به آتش گرفتن وسیله برقی نیز بیانجامد. بر اساس قوانین ایمنی، در صورت استشمام بوی سوختگی یخچال یا بلند شدن دود از آن باید سریعا دستگاه را از برق جدا کنید. علت این مساله این است که بوی سوختگی در یخچال به معنی ایراد در سیم کشی دستگاه یا خرابی قطعات الکتریکی آن است و در صورتی که دستگاه همچنان به برق وصل باشد ممکن است سیم ها جرقه زده و آتش سوزی رخ دهد. به طور کلی در چنین شرایطی باید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • سعی کنید بدون دست زدن به بدنه یخچال دوشاخه آن را از پریز برق جدا کنید. در صورتی که نمی توانید بدون دست زدن به بدنه به دوشاخه دسترسی داشته باشید باید سریعا به سراغ جعبه تقسیم ساختمان رفته و فیوز برق را قطع کنید.
  • پس از این کار می توانید با رعایت احتیاط به سراغ دوشاخه رفته و آن را از پریز جدا کنید.
  • سیم ها و پریز را بررسی کرده و به دنبال نشانه های جرقه یا آتش سوزی روی آن بگردید. اگر نشانه آتش سوزی مشاهده نکردید می توانید برق ساختمان را وصل کنید اما در صورتی که نشانه های آتش سوزی مشاهده کردید سریعا به برقکار زنگ زده و هرگز پیش از رسیدن وی برق ساختمان را وصل نکنید.
  • حال باید یخچال را به دقت مورد بررسی قرار دهید. اولین بخشی که باید به آن توجه کنید دوشاخه و سیم برق دستگاه است.
  • در این شرایط با دو حالت مختلف ممکن است مواجه شوید. چنانچه در روی دوشاخه یا سیم برق متوجه آثار ذوب شدید باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. اما در صورتی که در سیم ها، دوشاخه و سایر بخش های منبع تغذیه همه چیز سالم بود احتمالا یکی از قطعات داخلی یخچال آسیب دیده و همین مساله موجب استشمام بوی سوختگی یخچال شده است.

بیشتر بخوانید: علت داغ شدن بیش از حد موتور یخچال

علت بوی سوختگی یخچال

عللی که موجب ایجاد بوی سوختگی در یخچال می شوند

تا اینجا درباره اقدامات ایمنی لازم در هنگام مواجهه با بوی سوختگی در یخچال آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم به بررسی عللی بپردازیم که می توانند موجب ایجاد بوی سوختگی از یخچال شوند

خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: علت جمع شدن آب در کف یخچال

بوی سوختگی از یخچال

روشن ماندن چراغ داخلی یخچال

یکی از مواردی که می تواند موجب ایجاد بوی سوختگی یخچال شود خراب شدن لامپ داخلی آن است. خاموش شدن این لامپ توسط یک سوئیچ یا دکمه فشاری کنترل می شود. در مواردی که این مدار به دلیل نقص طراحی یا هر عامل دیگری دچار ایراد شود لامپ پس از بسته شدن درب نیز خاموش نمی شود. روشن ماندن لامپ به طور دائم موجب ایجاد حرارت و در نتیجه ذوب شدن پلاستیک دور آن می شود. این ذوب شدن می تواند موجب شود که کاربران بوی سوختگی از یخچال استشمام کنند یا حتی با آتش سوزی یخچال مواجه شوند.

این مقاله نکات جالب و جدیدی را شرح می دهد: روشن شدن چراغ قرمز یخچال

ایراد در سیستم یخ زدایی یخچال های نوفراست

سیستم یخچال های نوفراست بدین شکل است که برای فعال شدن چرخه یخ زدایی، یک مرتبه در شبانه روز المنت مخصوص برای چند دقیقه روشن شده، یخ ها ذوب شده و مایع اضافی از محفظه فریزر تخلیه می شود. گاهی اوقات خرابی در این سیستم موجب یکسره کار کردن المنت شده و در نتیجه گرمایش آن از بین نمی رود. این مساله می تواند باعث آب شدن پلاستیک اطراف المنت و ایجاد بوی سوختگی در یخچال شود. البته گاهی اوقات نیز علاوه بر استشمام بوی سوختگی از یخچال یک دود مایل به آبی نیز از بخش پشتی دستگاه خارج می شود. در صورتی که یخچال الکترونیکی و هوشمند باشد ممکن است ایراد به وجود آمده به وسیله یک بوق و پیام خطا روی پنل دستگاه نشان داده شود.

این مطلب جذاب را از دست ندهید:  اتصال یخچال به وای فای و گوشی

ایجاد بوی سوختگی یخچال در اثر خرابی رله استارت

سوختن رله استارت عموما در اثر خرابی کنتاکت ها و جرقه در محل اتصال بد رخ می دهد. این جرقه در پاره ای از موارد موجب بلند شدن دود و همچنین بوی سوختگی خواهد شد. خرابی رله استارت موجب می شود که موتور یخچال بلافاصله روشن و خاموش شده و دستگاه به درستی کار نکند. برای رفع این مساله لازم به تعمیر رله استارت است.

علت بوی سوختگی یخچال چیست

بوی سوختگی به دلیل ایراد در کمپرسور 

برقراری اتصال کوتاه سیم پیچ استارت یا قطع مدار باعث خرابی کمپرسور می شود. در صورتی که در هنگام استشمام بوی سوختگی از یخچال متوجه شدید که بدنه پشتی آن بیش از حد گرم است این بوی سوختگی در یخچال می تواند به دلیل خرابی کمپرسور ایجاد شده باشد. به طور کلی هر زمان که موتور یخچال بلافاصله پس از روشن شدن خاموش شده و یک صدای کلیک از آن به گوش برسد نشانه فعال شدن رله استارت بوده و محفظه موتور بسیار داغ شده است. در یخچال های تک کمپرسوره هر دو محفظه خنک نخواهند شد در حالی که در دستگاه هایی که دو کمپرسور دارند تنها یکی از آنها مشکل خنک نشدن پیدا خواهد کرد. نکته قابل توجه در مورد خرابی کمپرسور این است که این قطعه قابل تعمیر نبوده و در صورت خرابی حتما باید تعویض گردد تا دستگاه عملکرد صحیح خود را بازیابد.

پیشنهاد سایت: اصلی ترین دلایل گرم شدن یخچال

استشمام بوی سوختگی از یخچال به دلیل خراب شدن سنسور دمایی

ایراد در سنسور دما باعث می شود که کنتاکت ها سوخته و شروع به ذوب شدن کنند. این مساله می تواند موجب ایجاد بوی سوختگی در یخچال و همچنین خراب شدن ترموستات شود. خراب شدن ترموستات باعث می شود که یخچال در تعیین دما دچار اشتباه شود. تعیین دمای اشتباه می تواند موجب خنک نشدن یخچال یا بیش از حد یخ زدن آن شود. برای رفع بوی سوختگی یخچال و بازگرداندن عملکرد آن به حالت عادی لازم است ترموستات یخچال تعویض شده و کنتاکت های آن نیز تمیز شوند. البته گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که پایانه ها نیز تعویض شوند.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران