ممکن است این پرسش در ذهن شما به وجود آمده باشد که پس علت جمع شدن آب در کف یخچال های معمولی این است که به خاطر فقدان سرمایش این برفک ها چیست؟ این مشکلی است که افراد زیادی از آن شکایت می کنند؛ زیرا علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع موجب می شود که دستگاه تمیز به نظر نرسد. در همین راستا در این مقاله قصد داریم که شما را با علل این مشکل و راه های برطرف کردن آن آشنا کنیم، پس لطفا ما را تا انتهای نوشتار همراهی کنید.

مشاوره آنلاین زودکمک

علت جمع شدن آب در کف یخچال های معمولی چیست؟

همان طور که می دانید در یخچال های قدیمی برفک در درون قسمت فریزر دستگاه انباشته می شود. برای از بین بردن این برفک ها لازم است که هر چند وقت یک بار یخچال را از برق بکشید و برفک ها را به دقت پاک کنید. هنگامی که برفک ها آب می شوند مقداری آب به کف یخچال وارد می شود.

به مرور زمان سرمای قسمت فریزر دستگاه کم می شود، پس علت جمع شدن آب در کف یخچال های معمولی این است که به خاطر فقدان سرمایش این برفک ها ذوب می شوند.

علت جمع شدن آب در کف یخچال


دلایل وجود آب در کف یخچال های بدون برفک

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باعث می شود آب در یخچال های امروزی که بدون برفک هستند، جمع شود. در ادامه تعدادی از این عوامل مورد بررسی قرار می گیرند.

گرفتگی لوله تخلیه یخچال

در قسمت پشت یخچال فریزرهای مدرن بخشی به نام سوراخ تخلیه تعبیه شده است. چنانچه این محفظه دچار گرفتگی گردد، آب در کف دستگاه جمع می شود. علاوه بر آن اگر شیلنگ تصفیه آب یخچال به طور اصولی و استاندارد نصب نشود، آب می تواند به کف وسیله شما نفوذ کند و باعث ایجاد بوی بد شود.

--------------------------------------------------------------------------------------------

خراب شدن لاستیک درب یخچال

خراب شدن لاستیک درب نیز دیگر علت جمع شدن آب در کف یخچال می باشد. زمانی که واشرهای لاستیکی آسیب می بیند، در واقع درب یخچال به طور کامل بسته نمی شود. درنتیجه مقداری از سرمای درون دستگاه به بیرون می آید. این عامل باعث ایجاد رطوبت در فضای داخلی یخچال شده و نهایتا مقداری آب در بخش زیرین انباشته می گردد. 

--------------------------------------------------------------------------------------------

ایرادات مربوط به آب سرد کن یخچال

ممکن است که این مشکل در اثر نقص در یخ ساز و یا آب سرد کن یخچال به وجود آمده باشد. به عنوان مثال اگر این محفظه سوراخ شود، آب به کف دستگاه نشت می کند. حتی امکان دارد که اتصالات مربوط به شیلنگ آب سرد کن یا سیستم آب گیری مخزن نیز دچار ایراد شود. در تمام این موارد آب در کف یخچال جمع می شود و کاربر را دچار سردرگمی می کند.

--------------------------------------------------------------------------------------------

نشت آب ناشی از مایعات و مواد غذایی موجود در یخچال

در خیلی از موارد علت جمع شدن آب در یخچال می تواند به خاطر آب ناشی از مواد غذایی باشد. بنابراین بهتر است که در ابتدا ظروف حاوی مواد غذایی و همچنین بطری های آب را چک کنید که شکسته نشده باشند.

--------------------------------------------------------------------------------------------

ایراد در تبخیر کننده یخچال

سیستم یخچال طوری طراحی شده است که برفک های ذوب شده در قسمت کاسه کمپرسور توسط حرارت موتور تبخیر می شود. حال اگر تبخیر کننده ایراد پیدا کند، مثلا یخ بزند، آب نمی تواند تبخیر شود و در کف یخچال انباشته می گردد. اولین کاری که در این شرایط باید انجام دهید، این است که قسمت تبخیر کننده را چک کنید، زیرا امکان دارد که اواپراتور دستگاه زیر یخ ها مانده و مانع از ایجاد دمای بالا برای تبخیر آب شده باشد.


راه کارهای رفع مشکل جمع شدن آب در کف یخچال

پس از این که به علت جمع شدن آب در کف یخچال پی بردید، می توانید اقدامات لازم را برای رفع این مشکل انجام دهید. به طور کلی برای حل مشکل ایجاد شده ضروری است که مطابق مراحل زیر عمل کنید:

  1. مشکلات مربوط به انسداد و گرفتگی مسیر تخلیه یخچال را رفع کنید.
  2. اگر لاستیک دور درب یخچال خراب شده است، آن را تعویض نمایید.
  3. چنانچه قطعات دیفراست دستگاه ایراد پیدا کرده باشد، باید توسط یک متخصص تعمیر یخچال بررسی و تعمیر شود.
  4. یخ ساز و آب سرد کن یخچال در صورت خرابی باید تعمیر یا تعویض گردد.
  5. در یخچال های قدیمی برفک زدایی به موقع انجام گیرد و آب ناشی از ذوب شدن برفک ها کاملا پاک شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران