رله استارت یخچال قطعه ای است که مسئول رساندن برق به بخش کمپرسور یخچال است. خرابی رله استارت باعث می شود که کمپرسور نتواند عملکرد خود را داشته باشد و این مساله حتی ممکن است به آسیب به کمپرسور و خرابی آن نیز منجر شود. تشخیص به موقع خرابی رله استارت یخچال می تواند از به وجود آمدن مشکلات بعدی و همچنین تحمیل هزینه های مضاعف تعمیرات به کاربر جلوگیری کند. در این مقاله به بررسی این قطعه مهم در یخچال و همچنین علل خرابی و نحوه تعمیر رله استارت یخچال خواهیم پرداخت. در صورتی که رله استارت کمپرسور یخچال شما دچار ایراد شده باشد می توانید با مرکز زودکمک تماس گرفته و درخواست اعزام تکنسین به محل جهت تعمیر یخچال را ثبت نمایید.

ثبت سفارش آنلاین تعمیر رله استارت یخچال

برای تعمیررله استارت یخچال به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست تعمیر رله استارت یخچال را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، یخچال خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات یخچال، تعمیر کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

رله استارت یخچال چیست؟

یخچال یکی از لوازم الکترونیکی خانگی است که در منازل، شرکت ها و ... یافت می شود. این دستگاه همواره مشغول به کار است و از همین رو امکان خرابی و آسیب دیدگی آن نیز تا حدودی زیاد است. یکی از بخش هایی که در یخچال وجود دارد رله استارت یخچال است. این قطعه که به نام اورلود (Overload) یخچال نیز شناخته می شود جریان الکتریکی را در مدار برق یخچال عبور داده و باعث شروع به کار کردن یخچال می شود. این قطعه الکترومکانیکی مانند یک کلید عمل می کند که قابلیت باز و بسته کردن جریان الکتریکی وارد شده به دستگاه را دارد. کمپرسور یا همان موتور دستگاه نیز وظیفه دارد که گاز مبرد را فشرده کنده و آن را وارد لوله های اواپراتور کند تا محفظه داخلی یخچال سرد شود. کمپرسور به صورت یکسره کار نمی کند و در فواصل زمانی مشخص روشن و خاموش می شود. وظیفه این خاموش و روشن کردن کمپرسور بر عهده رله یخچال است که با قطع و وصل کردن جریان برق انجام می شود. در واقع رله استارت کمپرسور یخچال با دریافت پیامی مبنی بر گرم شدن محیط داخلی یخچال، جریان برق را وارد دستگاه می کند تا کمپرسور روشن شده و یخچال را خنک کند.

اگه با مشکل یخ زدن مواد غذایی و میوه ها توی یخچال رو به روشدی حتما  علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال  رو بخون و راه های برطرف کردنش و یاد بگیر💪💥

تعمیر رله استارت یخچال

نشانه های خرابی رله یخچال

خراب شدن رله استارت یخچال می تواند پیامدهای بدی در پی داشته باشد، از همین رو بسیار مهم است که از علائم خرابی رله استارت کمپرسور یخچال اطلاع داشته باشید تا در صورت بروز خرابی متوجه آن شده و سریعا نسبت به تعمیر رله یخچال اقدام نمایید. از اصلی ترین نشانه های خرابی این قطعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرد نبودن فضای درونی یخچال اولین نشانه ای است که خبر از بروز ایراد یا خرابی در رله استارت می دهد. رله شروع به کار کمپرسور را کنترل می کند، بنابراین در صورت خرابی آن کمپرسور استارت نمی خورد و بنابراین فضای داخلی یخچال نیز خنک نمی شود. این مساله لزوما به دلیل از کار افتادن رله نیست و حتی عملکرد نادرست رله نیز می تواند به چنین شرایطی منجر شود.

 

  • دومین مساله ای که به عنوان نشانه خرابی رله استارت شناخته می شود شنیده شدن صدای دائمی وزوز از قسمت کمپرسور یخچال است.

 

  • سومین نشانه نیز شنیده شدن صدای کلیک یا تق به صورت مداوم و چند مرتبه پشت سر هم است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم رله یک قطعه مغناطیسی است که مانند یک کلید عمل می کند. هر مرتبه استارت این کلید با یک صدای کلیک مانند همراه است. هر دفعه که رله بخواهد کمپرسور را راه اندازی کند یک صدای کلیک شنیده می شود. در صورتی که کمپرسور راه اندازی نشود، رله یک مرتبه دیگر استارت می زند و به همین دلیل در صورت خراب شدن رله چندین مرتبه پشت سر هم صدای کلیک از یخچال شنیده می شود.

 

  • منجمد نشدن مواد غذایی درون فریزر نیز می تواند به دلیل خرابی رله باشد.

رله یخچال

تست خرابی رله استارت یخچال

پس از مشاهده نشانه های خرابی رله استارت یخچال لازم است از یک تکنسین برای تعمیر رله استارت یخچال کمک بخواهید. البته در صورتی که با فرآیندهای فنی تعمیر یخچال آشنا هستید می توانید اقداماتی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که مشکل از رله یخچال است. این اقدامات عبارتند از:

  • ابتدا یخچال را از برق بکشید.

 

  • رله استارت را از یخچال جدا کنید. این قطعه در پشت و قسمت پایینی یخچال و کنار کمپرسور قرار دارد.

 

  • ظاهر رله را بررسی کنید و ببینید که آیا مشکل ظاهری در آن وجود دارد یا خیر. در بسیاری از موارد همین مشکلات ظاهری خود خبر از خراب شدن رله می دهند. به عنوان مثال مشاهده خوردگی یا زنگ زدگی روی رله به این معنی است که این قطعه خراب شده و باید تعویض گردد.

 

  • رله را در دست گرفته و آن را تکان دهید. اگر صدای تق تق از درون رله شنیدید باید بدانید که رله سوخته و باید آن را با یک نمونه نو تعویض کنید.

 

  • یک روش دیگر برای تست عملکرد رله استارت کمپرسور یخچال نیز استفاده از اهم متر است. در این روش لازم است با استفاده از یک اهم متر مقاومت بین پایه های رله را به صورت دو به دو اندازه گیری کنید. در رله سالم تنها یک جفت از پایه ها مقداری بین 10 تا 100 اهم را نشان می دهند و در سایر پایه ها عدد صفر را مشاهده می کنید.
آیامی دونی در چه مواقعی باید نگران  داغ کردن یخچال  بود؟

علل خرابی رله استارت کمپرسور یخچال

رله استارت یخچال می تواند به دلایل مختلفی دچار آسیب شده و عملکرد یخچال را مختل کند. یکی از اصلی ترین عواملی که می تواند منجر به وارد شدن آسیب به رله یخچال شود نوسان برق است. برای جلوگیری از وقوع چنین مساله ای بهتر است از یک محافظ برقی مخصوص برای یخچال استفاده کنید. علاوه بر آن رله استارت کمپرسور یخچال در اثر فرسودگی نیز ممکن است دچار ایراد و خرابی شود. رله یکی از قطعاتی است که قیمت زیادی ندارد، بنابراین در صورتی که متوجه خرابی آن شدید بهتر است رله آسیب دیده را با یک رله جدید تعویض کنید.

مراحل تعویض رله یخچال

برای تعویض رله استارت یخچال می تواند طبق دستورالعمل داده شده در زیر عمل کنید:

  • پیش از هر اقدامی ابتدا لازم است که یخچال را از برق بکشید.

 

  • یخچال را طوری قرار دهید که به قسمت پشت آن دسترسی داشته باشید زیرا این قسمت مکان قرارگیری رله استارت کمپرسور یخچال است.

 

  • گاهی برای دسترسی به کمپرسور باید گارد محافظ پشت یخچال را باز کنید.

 

  • در کنار کمپرسور یک جعبه کوچک مشاهده می کنید که چندین سیم از آن خارج شده است. این قطعه همان رله یخچال است که به وسیله سه سوکت به کمپرسور متصل شده است. در یخچال های قدیمی تر رله استارت یک سیم پیچ مسی دارد که شناسایی آن را ساده تر می کند. اما در یخچال های مدل جدیدتر رله حالت جامد به کار رفته است.

 

  • از نحوه اتصال سیم ها عکس بگیرید تا آن را فراموش نکنید.

 

  • سوکت ها را آزاد کنید تا رله از کمپرسور جدا شود.

 

  • یک رله جدید مشابه قبلی خریداری کنید.

 

  • با استفاده از عکسی که از سیم های رله گرفتید رله جدید را در محل خود نصب نمایید.

 

  • گارد محافظ پشت یخچال را وصل کنید.

 

  • یخچال را به برق بزنید.

رله استارت یخچال

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران