عوامل مختلفی وجود دارند که باعث یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال می شوند. این امر ممکن است که به خاطر به هم خوردن تنظیمات دستگاه اتفاق بیفتد و یا این که قطعات آن دچار خرابی شده باشد. از این رو تصمیم گرفتیه ایم که در این مقاله دلایل انجماد مواد غذایی داخل یخچال را مورد بررسی قرار دهیم. اگر به هر دلیل با مشکل یخ زدگی مواد غذایی در یخچال مواجه شدید می توانید از مشاوره رایگان با کارشناس تعمیر یخچال بهره مند شوید.

مشاوره آنلاین زودکمک

علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال

مهم‌ ترین علل یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال در ادامه بحث آورده شده است.

1-دمای نامناسب یخچال

گاهی اوقات به هم خوردن تنظیمات ترموستات یخچال باعث دمای نامناسب و در نهایت انجامد غذاها می شود. تکان خوردن ترموستات دمای آن را تغییر می دهد، پس قبل از هر کاری لازم است که تنظیمات این قطعه چک شود.

 یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال

2-خراب شدن ترموستات

ترموستات خراب معمولا باعث یخ زدگی مواد خوراکی می شود. برای اطمینان یافتن از عملکرد صحیح ترموستات بهتر است که یک ظرف را پر از آب کرده و دماسنجی را داخل آن بگذارید. سپس درجه دمای یخچال را تغییر داده و ظرف پر از آب را درون آن قرار دهید. بعد از گذشت چند ساعت ظرف را از یخچال بیرون بیاورید و درجه دماسنج را بررسی کنید. چنانچه دمای درون یخچال با تغییراتی که در ترموستات به وجود آورده اید، سازگار نباشد، بیانگر این است که ترموستات صدمه دیده است.

3-فاصله نامناسب با دریچه

هوای سرد درون یخچال توسط دریچه ای که در پشت آن وجود دارد، به درون دستگاه دمیده می شود. پس اگر مواد غذایی بیش از حد به این قسمت نزدیک شوند، امکان دارد که منجمد گردند.

4-صدمه دیدن کمپرسور

بعضی اوقات نیز مشکل یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال به‌خاطر صدمه دیدن کمپرسور ایجاد می شود. اگر این قطعه وظایف خود را به درستی انجام ‌ندهد، هوای داخل یخچال بیش از حد سرد شده و مواد غذایی را منجمد می کند. در این شرایط حتما لازم است یک تعمیرکار ماهر دستگاه را تعمیر کند.


چرا تنظیمات دمای یخچال بهم می خورد؟

در بیشتر مواقع مسدود شدن دریچه هوای ورودی موجب به هم خوردن تنظیمات دما در یخچال می شود. در صورتی که دریچه ها یخ بزنند، جریان هوا در درون دستگاه کاهش پیدا کرده و تنظیمات دما به هم می ریزد. برای اطمینان از عملکرد صحیح وسیله، بهتر است که دریچه های هوای فریزر و یخچال را چک کنید. سپس مواد غذایی حساس را از این قسمت دور نگهدارید.

عاملی که موجب سرد شدن بیش از حد یخچال می شود،  قسمت یخ ساز است. اگر یخ ساز بدون این که به شلنگ متصل باشد، روشن باقی بماند، عملیات یخ سازی همچنان ادامه پیدا می کند. در این حالت چون آب به بخش یخ ساز نمی رسد، علاوه بر یخ زدن مواد غذایی، باعث شنیدن صدای وزوز نیز می گردد.


چگونه از منجمد شدن غذاهای درون یخچال پیشگیری کنید؟

برای پیشگیری از یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال باید دمای دستگاه را به طور اصولی تنظیم کنید. دمای مناسب برای قسمت فریزر بین ۰ تا ۲ درجه فارنهایت است. این میزان برای داخل یخچال افزایش پیدا کرده و به حدود ۳۸ درجه فارنهایت می رسد. چنانچه تنظیمات دما بهم بریزد، باید اقدامات لازم برای تنظیم مجدد دمای هر دو بخش انجام گیرد.


چگونه مشکل منجمد شدن مواد غذایی را برطرف کنیم؟

راه حل اول : تنظیمات دمای یخچال را بررسی کنید

قبل از اقدامی ضروری است که تنظیمات دمای یخچال را چک کنید، البته گاهی عقربه و نشانگر دستگاه ایراد پیدا کرده و دمای واقعی را نشان نمی دهند. برای پی بردن به دمای واقعی یخچال می توانید از دماسنج های ارزان قیمت آنالوگ استفاده نمایید.

راه حل دوم : مواد غذایی را دور از دریچه های خنک کننده قرار دهید

به دلیل این که دریچه های خنک کننده هوای سرد را درون دستگاه تزریق می کنند، گذاشتن مواد غذایی در نزدیکی آن ها باعث انجمادشان‌ می شود. اغلب دریچه ها در قسمت بالای دستگاه و یا کنار قفسه ها تعبیه شده اند. پس حواستان باشد که غذاها را از قفسه ها فاصله داده و در شعاع ۵ اینچی بگذارید.

راه حل سوم : مطمئن شوید که یخ ساز در حال کار نیست

کار کردن یخ ساز دمای فریز را بیش از حد کاهش می دهد و موجب یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال می گردد. پس از این که یخ ساز را خاموش کردید، بهتر است که دمای فریزر را نیز مجددا تنظیم کنید.

راه حل چهارم : مواد خوراکی را در جای مناسب قرار دهید

اصولاً یخچال طوری طراحی می شود که قسمت های مختلف آن دمای یکسانی ندارد. بنابراین توصیه می شود که سبزیجات، گوشت و سایر خوراکی ها را با توجه به دستورالعمل دفترچه راهنما در جای مخصوص خود بگذارید، تا از یخ زدگی جلوگیری گردد.

راه حل پنجم : برای جلوگیری از انجماد مواد غذایی داخل یخچال، خوراکی ها را به اندازه کافی و با چیدمان مناسب درون دستگاه قرار دهید.

چنانچه حجم خوراکی ها در دستگاه کم باشد، دما بیش از حد افزایش یافته و در نهایت موجب انجماد مواد غذایی داخل یخچال می شود. پس لازم است که وسیله را به خوبی از خوراکی های مختلف پر کنید، همچنین نحوه چیدمان مواد طوری باشد که به طور مساوی در تمام بخش ها گذاشته شوند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران