با پیشرفت فناوری ساخت تلویزیون های هوشمند، یکی از جذاب ترین گزینه ها و قابلیت هایی که می توانیم از آن استفاده کنیم دستیار صوتی تلویزیون است. اما دستیار صوتی تلویزیون چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ دستیار صوتی در تلویزیون ها فرمان های صوتی را دریافت می کند و با اجرای دستورات دریافتی به صورت هوشمند تلویزیون و عملکردهای آن را تنظیم می کند. برای مثال تلویزیون را خاموش و روشن می کند، کانال ها را تغییر می دهد، صدای تلویزیون را کم و زیاد می کند یا سایر تنظیمات مد نظر کاربران را انجام می دهد. در نتیجه به میزان زیادی استفاده از تلویزیون راحت تر، لذت بخش تر و حرفه ای تر می شود. دستیارهای صوتی که می توان از آنها استفاده کرد با توجه به برند و مدل تلویزیون تعیین می شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع دستیار صوتی تلویزیون و نحوه دسترسی و استفاده از آنها بیشتر آشنا شویم.

دستیار صوتی تلویزیون

معرفی انواع دستیار صوتی تلویزیون

دستیارهای صوتی کاربردی موجود بر اساس مدل تلویزیون دسته بندی می شوند و رایج ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • دستیار صوتی Google Assistant

  • دستیار صوتی bixby

  • دستیار صوتی تلویزیون آمازون الکسا

دستیار صوتی تلویزیون

دستیار صوتی گوگل در تلویزیون چیست؟

تصور کنید با گفتن "هی گوگل، کانال را به شبکه 3 تغییر بده"، تلویزیون شما به ‌سرعت واکنش نشان می‌ دهد و شبکه مورد نظر را پخش می ‌کند. اما این فقط یک نمونه ساده از کاربرد های این دستیار صوتی است. با استفاده از Google Assistant، می ‌توانید تمامی کارهایی که با کنترل تلویزیون انجام می ‌دادید را از طریق صدا انجام دهید، مثل تغییر کانال‌ ها، جستجو در اینترنت، و حتی مشاهده وضعیت آب و هوا و ترافیک.

دستیار صوتی گوگل در کدام تلویزیون ها قابلیت استفاده دارد؟

یکی از اصلی ترین و کاربردی ترین دستیارهای صوتی، دستیار صوتی تلویزیون گوگل است. این سیستم پیشرفته و حرفه ای روی تمامی تلویزیون های مبتنی بر سیستم عامل اندروید و وب اوس قابل اجراست. در تلویزیون های ال جی، تلویزیون های هوشمند سونی و تلویزیون های فیلیپس می توان از این دستیار صوتی حرفه ای استفاده کرد.

دستیار صوتی گوگل امکان تعویض کانال ها، خاموش و روشن کردن تلویزیون، وب گردی در مرورگر گوگل، بررسی داده های آب و هوایی، وصل کردن سایر دستگاه های صوتی و تصویری به تلویزیون و مواردی از این دست را به صورت کنترل از راه دور انجام می دهد.

کارایی گوگل اسیستنت در تلویزیون های ال جی بسیار منحصر به فرد است به نحوی که این دستیار صوتی تلویزیون با سرعت و کارایی بسیار بالایی در این تلویزیون ها عمل می کند. کافی است این قابلیت را در دستگاه فعال کرده تا تنها با گفتن جمله Hey Google، درخواست خود را بگویید.

مشاوره آنلاین زودکمکتعمیر و تعویض برد تیکان تلویزیون در سریع ترین زمان ممکن. 

فعال سازی دستیار صوتی تلویزیون سونی (Google Assistant)

سونی همواره بهترین رابط کاربری و تجربه استفاده را برای مشتریان خود فراهم می ‌کند. یکی از قابلیت‌ هایی که تلویزیون ‌های سونی را به یک تلویزیون هوشمند واقعی تبدیل می ‌کند، قابلیت دستیار صوتی گوگل یا همان Google Assistant است. در این مطلب با این قابلیت جذاب و نحوه فعال ‌سازی آن بیشتر آشنا می‌ شویم.برای استفاده از قابلیت دستیار صوتی تلویزیون سونی براویا(دستیار صوتی گوگل تلویزیون سونی)، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که میکروفون تلویزیون شما فعال است. در ادامه، مراحل دقیق راه‌اندازی و استفاده از این قابلیت آورده شده است.

  • در تمامی تلویزیون‌ های براویا، دکمه مخصوص میکروفون در کنار یا زیر پنل تلویزیون قرار دارد. حتماً این دکمه فعال باشد، در غیر این صورت نمی ‌توانید از قابلیت دستیار صوتی استفاده کنید.

  • اگر اولین بار است که از میکروفون تلویزیون استفاده می ‌کنید، پیامی درباره قوانین و مقررات استفاده از دستیار صوتی گوگل روی صفحه تلویزیون نمایش داده می‌ شود. پس از مطالعه، روی گزینه «موافقم» کلیک کنید.

  • ابتدا تلویزیون را به اینترنت متصل کنید.

  • دکمه چرخ دنده یا Setting روی کنترل را فشار دهید.

  • از منویی که باز می ‌شود، گزینه Setting را انتخاب کنید و وارد بخش Accounts And Sign in شوید.

  • در بخش Accounts And Sign in، تمامی حساب‌ های گوگل که از قبل اضافه کرده‌ اید نمایش داده می‌ شود. حساب کاربری خود را انتخاب کنید.

  • اگر حساب کاربری گوگل خود را قبلاً اضافه نکرده‌ اید، از بخش Add An Account استفاده کنید و حساب گوگل خود را اضافه کنید.

  • پس از انتخاب حساب کاربری گوگل، گزینه Google Assistant را انتخاب کنید تا پنل تنظیمات دستیار صوتی گوگل نمایش داده شود.

دستیار صوتی گوگل

  • اگر گزینه Voice Control غیر فعال است، با کلیک روی لغزنده Voice Control این گزینه را فعال کنید.

  • با روشن کردن گزینه Voice Control، می ‌توانید تلویزیون خود را با صدا کنترل کنید.

دستیار صوتی بیکسبی در تلویزیون های سامسونگ

در تلویزیون های سامسونگ که از یک سیستم عامل متفاوت و اختصاصی خود سامسونگ بهره می برند، دستیار صوتی تلویزیون نیز متفاوت است. در این تلویزیون ها از دستیار صوتی بیکسبی استفاده می شود که می توان آن را در محصولات تایزن و اسمارت شرکت سامسونگ مشاهده کرد.

وجود یک دستیار صوتی اختصاصی در محصولات سامسونگ، سطح کلاس و کاربرد این محصولات را به میزان زیادی ارتقا بخشید. عملکرد دستیار صوتی بیکسبی بسیار سریع و حرفه ای است و عملکرد فوق العاده ای در اجرای دستورات دارد.

با گفتن hey Bixby می توان هر دستوری که مد نظر است را به تلویزیون داد تا کارها از راه دور و به راحتی هرچه تمام تر انجام شود. در صورتی که مشکلی در عملکرد دستیار صوتی تلویزیون مشاهد کردید با کارشناسان ما در نمایندگی تعمیر تلویزیون سامسونگ تماس بگیرید.

نحوه فعال سازی دستیار صوتی بیکسبی

اگر کاربر تلویزیون سامسونگ هستید برای فعال سازی دستیار صوتی تلویزیون تان باید چند مرحله را دنبال کنید. ابتدا باید مطمئن شوید که تلویزیون شما به این دستیار صوتی مجهز است. سپس روی ریموت تلویزیون روی دکمه میکروفون بزنید تا به راهنمای بیکسبی دسترسی یابید.

با استفاده از این راهنما می توانید فرمان های صوتی خود را ارائه داده و حتی به گزینه Explore Now هم دسترسی پیدا کنید تا بتوانید تنظیمات و اطلاعات مورد نیاز در خصوص دستیار بیکسبی را مشاهده کنید. حال بعد از تنظیمات مورد نیاز برای ارسال دستورات صوتی کافی است دکمه میکروفون روی ریموت را فشار داده و نگه دارید تا دستور خود را به صورت صوتی بگویید.

بعد از گفتن دستور دکمه را رها کنید تا دستورات شما توسط بیکسبی اجرا شود. نکته مهم در استفاده از این قابلیت این است که باید در ابتدای انجام تنظیمات، صدا را در تلویزیون تنظیم و کنترل کرده تا در ادامه بتوان به سادگی از دستیار صوتی بیکسبی استفاده کرد. علاوه بر این باید برای هر دستوری که مد نظر دارید دستور لازم را بدانید. برای مثال با گفتن play محتوای شما پخش می شود و گفتن pause، پخش محتوا موقتا متوقف می شود.

دستیار صوتی الکسای آمازون

دستیار صوتی الکسا که به شرکت آمازون تعلق دارد هم جزو دستیارهای صوتی کاربردی، جذاب و محبوب در سطح جهانی است. این دستیار صوتی به مدل یا برند به خصوصی محدود نمی شود و به دلیل محبوبیت و کاربری جذاب آن در حال حاضر کمپانی های بسیار زیادی از این دستیار صوتی نیز در محصولات خود استفاده می کنند.

حال ممکن است محصول تنها به دستیار صوتی الکسا مجهز باشد یا این که دستیار صوتی تلویزیون مورد نظر شامل گوگل و الکسا یا الکسا و بیکسبی باشد. وجود دو دستیار صوتی مانند بیکسبی و الکسا در یک محصول بدون شک کارایی و قابلیت های بیشتری را به آن خواهد داد.

نکته مهم در خصوص محبوبیت الکسا این است که این دستیار صوتی تنها دستیار هوشمندی است که از برنامه اسکایپ نیز پشتیبانی کرده و با وجود آن می توان از این برنامه روی تلویزیون استفاده کرد. قابلیت لینک کردن گوشی به تلویزیون از طریق دستیار صوتی الکسا نظر کاربران را به خود جلب کرده است.

کاربرد کروم کست با دستیار صوتی تلویزیون

شاید یکی از گزینه های جذابی که در مدل های جدید و پیشرفته تلویزیون در اختیار کاربران قرار دارد، امکان استفاده از کروم کست در کنار دستیار صوتی تلویزیون است. کروم کست که یک قابلیت پخش هوشمند محتوا روی نمایشگر تلویزیون است امکان لینک شدن با دستیار صوتی گوگل را دارد و کاربران می توانند به راحتی با استفاده از دستیار صوتی گوگل محتواهای خود را به صورت اسمارت و کنترل از راه دور پخش کنند.

حال ممکن است برای استفاده از کروم کست به خرید یک دانگل نیاز داشته باشید یا این که اگر از مدل های جدیدتر تلویزیون استفاده می کنید خود دستگاه به کروم کست داخلی مجهز باشد. با وجود چنین گزینه ای می توان به راحتی بعد از فعال کردن این قابلیت ها تنها با گفتن نام سریال محبوب تان، تماشای آن از نتفلیکس را انجام دهید. کست یکی از روش های اتصال گوشی اندروید به تلویزیون نیز محسوب می شود.

 غیر فعال کردن راهنمای صوتی در تلویزیون

در اکثر تلویزیون های هوشمند و جدید قابلیت راهنمای صوتی طراحی شده است که می توانید با استفاده از آن فرمان های صوتی به تلویزیون بدهید. میکروفن های تلویزیون برای انجام دستورات صوتی به طور پیش فرض و همیشه روشن هستند. این میکروفن ها برای اجرای دستورات صوتی کاربر طراحی شده اند اما می توانند تمامی مکالمات و گفت و گوی کاربران را نیز ضبط کنند و برای شخص ثالث ارسال کنند. برخی از کاربران این ویژگی را نقض حریم خصوصی می دانند و مایل به غیر فعال کردن این قابلیت می باشند.

راهنمای صوتی

نحوه غیر فعال کردن راهنمای صوتی در تلویزیون

برای غیر فعال کردن راهنمای صوتی در تلویزیون مراحل زیر را انجام دهید:

1-به منوی تنظیمات دستگاه (Settings ) بروید.

2-گزینه انتخاب هوشمند Smart Features را انتخاب کنید.

راهنمای صوتی

3-سپس گزینه تشخیص صدا Voice Recognition را غیر فعال و خاموش کنید.

راهنمای صوتی تلویزیون

4-بعد از خاموش کردن گزینه Voice Recognition شما دیگر قادر به استفاده از قابلیت Hi Tv تلویزیون نیستید.

نکته: برای فعال کردن مجدد فرمان های صوتی کافی است از روی ریموت کنترل کلید میکروفن را فشار دهید تا این قابلیت مجدد برای شما فعال شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران