بی کیفیت شدن دوربین موبایل مسئله انکار پذیری نیست. اما مسئله مهم دلیل کاهش کیفیت دوربین گوشی در طول زمان است. شاید در بحث و گفتگوها شنیده باشید که شرکت های ساخت گجت های هوشمند رویکرد خود را تغییر داده اند و در عمل گوشی را برای طول عمر مشخصی طراحی میکنند. این اتفاق از بسیاری جهات اثبات شده است. شرکت اپل چندی پیش با رسوایی کند کردن عمدی گوشی های قدیمی خود در آپدیت های جدید روبرو بود. شرکت های اندرویدی نیز به همین شکل رفتار کرده اند. اما بی کیفیت شدن دوربین موبایل یکی از مواردی است که می تواند نه به علت سیاست های شرکت تولید کننده، بلکه به دلیل نوع کاربری ما و یا پایان عمر قطعات برای گوشی ما رخ دهد.

 

مشاوره آنلاین زودکمک

 

نقش سنسور و لنز در بی کیفیت شدن دوربین موبایل

سنسور، لنز و اجزای مکانیکی دوربین گوشی (در دوربین های جدیدتر این اجرای مکانیکی بیشتر هستند)، به مرور زمان دچار استهلاک می شوند. تابش نور مستقیم خورشید به لنز دوربین و در نهایت سنسور دوربین می تواند باعث پیکسل سوختگی و در نهایت افت کیفیت دوربین گوشی شود. از طرفی دیگر کاهش توان قطعات مکانیکی و همچنین خط و خش بر روی لنز و یا پوشش خارجی لنز می تواند در دریافت و عبور نور در مسیر ماژول دوربین اختلال ایجاد کند که نتیجه آن مسلماً کاهش کیفیت دوربین گوشی خواهد بود. بروز این اتفاقات در طول زمان تقریباً غیر قابل اجتناب است و به همین دلیل دوربین گوشی به عنوان یک کالای مصرفی – مانند باتری به مرور زمان توان خود را از دست می دهد.

 

بی کیفیت شدن دوربین موبایل

بی کیفیت شدن دوربین موبایل مسئله انکار پذیری نیست. اما مسئله مهم دلیل کاهش کیفیت دوربین گوشی در طول زمان است.

دلایل کاهش کیفیت دوربین گوشی در طول زمان

اگر به دنبال دلایل بی کیفیت شدن دوربین موبایل هستید، باید مشکلات فیزیکی و نرم افزاری را در گوشی خود بررسی کنید. در ادامه این مقاله ابتدا به بررسی علل فیزیکی خرابی عکس در گوشی های قدیمی تر می پردازیم و سپس به سراغ موارد نرم افزاری می رویم. در نظر داشته باشید که بروز هر دو نوع مشکل در گوشی های قدیمی به صورت همزمان دور از انتظار نیست.

 

دلایل کاهش کیفیت دوربین گوشی در طول زمان

 

دلایل فیزیکی کاهش کیفیت دوربین

در بالا به چند مورد از دلایل بی کیفیت شدن دوربین موبایل، اشاره کردیم. آسیب های وارد شده به سنسور، پیکسل سوختگی و کاربری نادرست در همراهی با خط و خش به لنز و یا غشای خارجی پوشش لنز می تواند منجر به بروز این مشکل شود. همچنین اشاره کردیم که خرابی اجزای مکانیکی لنز می تواند به افت کیفیت عکس دوربین گوشی منجر شود. قرار دادن گوشی بر روی سطوح خشن، ضربه و یا خط و خش ناشی از سقوط بر روی لنز دوربین خراش وارد می کنند و گرد و غبار به مرور زمان فضای خالی ناشی از خراش را روی سطح لنز پر می کنند. این باعث ورود ناقص و یا مختل شده نور به داخل مکانیزم دوربین می شود. و همانطور که می دانید همه چیز در عکاسی با نور تعریف می شود. به دلیل این اختلال نور، سیستم فوکوس گوشی دچار مشکل شده و عکس تار ثبت می شود.

 

 

بخار آب بر روی لنز

مجاورت گوشی با آب و رطوبت و نفوذ آن به داخل گوشی می تواند باعث بروز این مشکل شود. در صورت بروز این مشکل، نور به درستی وارد مکانیزم دوربین نمی شود و می تواند کیفیت عکس را کاهش دهد. در صورتی که بخار آب بر سطح داخلی شیشه لنز باشد، امکان پاک کردن آن بدون اعمال تنظیمات وجود ندارد.

استفاده از شارژر نامناسب

هرچند که نمی توان این مورد را به عنوان دلیلی قوی برای بی کیفیت شدن دوربین موبایل در نظر گرفت، اما استفاده از شارژر نامناسب می تواند به برد گوشی و دوربین گوشی و همچنین باتری و قطعات مکانیکی آسیب وارد کند. البته این اتفاق رایج نیست.

 

استفاده از شارژر نامناسب

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

مشکلات نرم افزاری

گاهی اوقات ریشه مشکل بی کیفیت شدن دوربین موبایل، ربطی به نوع کاربری صاحب گوشی ندارد و باید آن را در آپدیت های ارائه شده توسط شرکت تولید گوشی و سیستم عامل جستجو کرد. متاسفانه بسیاری از شرکت ها رویکرد جدیدی را پیش گرفته اند که در آن بروزرسانی های جدید، کار با گوشی های قدیمی را مشکل می سازد. این رویکرد هر چند به طور رسمی اعلام نشده است، اما بسیاری از کاربران را مجبور به تهیه گوشی های بروز تر می کند. بروزرسانی های نرم افزاری می تواند تحلیل و پردازش عکس ها را دچار مشکل کند و در نهایت عکس با کیفیت پایین تری تولید شود. بسیاری از گوشی ها برای ارائه عکس های بهتر، پیش از ارائه خروجی نهایی بر روی عک پردازش های مختلفی اعمال میکنند.

 

 

تنظیمات نادرست

تنظیمات نادرست مکی تواند به نحوی کیفیت عکس را کاهش دهد که تصویر خرابی دوربین را برای شما ایجاد کند. ریست تنظیمات دوربین می تواند این مشکل را برطرف کند. استفاده از تنظیمات اتوماتیک نیز تا حد زیادی برای حل مشکل کارساز است. اما توضیح ما آشنایی با تنظیمات دوربین برای خلق عکس های بهتر است.


برای رفع مشکل کیفیت عکس و دوربین گوشی چه کنیم؟

استفاده از نکات زیر می تواند تا حدی مشکل کیفیت عکس در گوشی را برطرف کند:

  • برای تمیز کردن لنز دوربین از یک دستمال نرم استفاده کنید. این کار را به صورت دوره ای انجام دهید. قرار گرفتن گوشی در جیب و یا کیف شما، می تواند لنز را آلوده و کثیف کند. هیچ گاه از مایع تمیز کننده برای تمیز کردن کاور لنز به صورت مستقیم استفاده نکنید. تنها تا حدی بسیار جزئی دستمال را مرطوب کنید.
  • گوشی خود را از رطوبت به دور نگه دارید. در صورت نفوذ رطوبت به گوشی از سشوار استفاده نکنید. دمای غیراستاندارد به گوشی آسیب بیشتری وارد میکند. در این مواقع در اسرع وقت به یک مرکز معتبر تعمیر مراجعه کنید.
  • حافظه گوشی را خالی کنید و یا در صورت نیاز، بعد از تهیه نسخه پشتیبان، گوشی را ریست فکتوری کنید. از نصب آپدیت های تایید نشده نیز خودداری کنید.
  • در زمان کار با دوربین گوشی، برنامه های غیر ضروری را ببندید تا پردازنده و رم برای پردازش تصویر آزاد باشند.

 

برای رفع مشکل کیفیت عکس و دوربین گوشی چه کنیم؟

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

درنا
1402/06/16-21:29

گوشی منم لایت ۱۳هست ۳ماه هم نیست گرفتم همین مشکل را پیدا کردم

محمد
1401/12/08-13:06

سلام داداش

باس منم همین جوری شده.نوت 11 اس دارم.

ولی کاش 8 9ماه کار میکرد ی ماهه گرفتم و کیفیت دوربین بشدت افت کرده

زودکمک
1401/10/24-14:05

سلام دوست عزیز. اگر دستگاه شما شامل گارانتی میشود، از طریق کارت یا برچسب گارانتی که داخل جعبه یا روی جعبه وجود دارد میتوانید با مرکز گارانتی کننده تماس گرفته و این مورد را بررسی کنید.

پیام سلطانی
1401/10/20-14:54

سلام خسته نباشین. من الان تقریبن ۸ ۹ ماهه ردمی نوت ۱۱ اس رو گرفتم دوربینش اولاش فوق العاده بود ولی الان تقریبن قدرت دوربینش با ی گوشی با دوربین ۶۴ مگاپیکسلی برابری میکنه واقعا نمیدونم چرا !؟!؟!؟