تشخیص چند هزار بودن کولر گازی به ما کمک می کند که بتوانیم با توجه به محیط مورد استفاده، از تمام مزایای کولرگازی بهره مند شویم. برای انتخاب نوع کولر گازی لازم است که متراژ محیط و میانگین دمای آن در طول سال را بررسی کرده و با توجه به آن کولر گازی مناسب محیط را خریداری کنیم. تشخیص چند هزار بودن کولر گازی در این مسیر به کمک ما آمده و به ما برای دستیابی به یک نتیجه ایده آل کمک می کند. در این مقاله به بررسی انواع روش های تشخیص ظرفیت کولر گازی خواهیم پرداخت تا کاربرانی که قصد انتخاب و خرید یک کولر گازی نو دارند بتوانند با توجه به این اطلاعات بهترین تصمیم را بگیرند. در صورتی که برای تعمیر کولر گازی خود نیاز به کمک داشتید می توانید با مرکز زودکمک تماس گرفته و درخواست خود برای تعمیر کولر گازی در محل را ثبت نمایید. تمامی خدمات ارائه شده در این مرکز دارای گارانتی بوده و همین امر کیفیت بالای خدمات را تضمین می کند.

ثبت پذیرش در محل

راه های تشخیص چند هزار بودن کولر گازی

کولر گازی یکی از بهترین وسایل سرمایشی است که می توان در منزل یا محیط کار از آن استفاده کرد. یکی از نکات مهمی که پیرامون خرید کولر گازی مطرح می شود تناسب کولر گازی خریداری شده با محیط مورد استفاده است. هر کولر گازی ظرفیت مخصوصی دارد و این ظرفیت مشخص می کند که آیا کولر برای محیط مناسب است یا خیر. هرچه ظرفیت کولر بیشتر باشد یعنی کولر توان سرمایشی بیشتری دارد. در صورتی که ظرفیت کولر از میزان لازم برای محیطی که در آن قرار دارد کمتر باشد دستگاه بیش از حد معمول کار کرده و در نتیجه میزان خرابی و استهلاک آن بالا می رود. این مساله همچنین موجب افزایش مصرف برق نیز می شود. گاهی اوقات ممکن است برخی کاربران به دلیل جا به جایی قصد انتقال کولر گازی خود به محیط جدید را داشته باشند اما مطمئن نباشند که آیا این کولر گازی برای فضای جدید مناسب است یا خیر. برای پیدا کردن پاسخ این سوال لازم است به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید. اما چنانچه به دفترچه دسترسی ندارید می توانید با روش های تشخیص چند هزار بودن کولر گازی ظرفیت آن را پیدا کرده و کولر را در محل مناسب نصب نمایید. تشخیص ظرفیت کولر گازی به شیوه های متفاوتی قابل انجام است که عبارتند از:

  • تشخیص ظرفیت دستگاه با استفاده از خواندن پلاک کولر گازی
  • تشخیص ظرفیت با کمک محاسبه قطر لوله های رفت و برگشت مبرد

در ادامه هر یک از این روش ها به صورت کامل توضیح داده می شود.

بیشتر بخوانیم: علت شرجی کردن محیط توسط کولر گازی 

تشخیص ظرفیت کولر گازی با خواندن پلاک آن

 ساده ترین روش برای تشخیص چند هزار بودن کولر گازی خواندن اطلاعات روی پلاک آن است. بدین منظور لازم است کندانسور کولر گازی و بدنه آن را به صورت کامل بررسی کنید تا بتوانید این پلاک را پیدا کنید. روی این پلاک اطلاعات اساسی مربوط به کولر گازی شما نوشته شده است. این اطلاعات عبارتند از مدل دستگاه، نوع برق مصرفی، ظرفیت کمپرسور و غیره. برای تشخیص ظرفیت کولر گازی کافی است روی پلاک به دنبال کلمه capacity، cooling capacity یا heating capacity گشته و آن را پیدا کنید. در مقابل این کلمات معمولا یک عدد نوشته شده که این عدد همان ظرفیت کولر گازی است. واحد ظرفیت کولر گازی BTU است و بنابراین باید در جلوی عدد این واحد نیز نوشته شده باشد. در برخی مدل ها در کنار عدد مربوط به ظرفیت واحد W یا KW نوشته شده است. برای تبدیل این واحد به واحد BTU می توانید به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدایی ترین نکته ای که باید بدانید این است که هر 1000 واحد W برابر با 1 واحد KW است. پس برای راحت تر شدن محاسبه ظرفیت کولر گازی بر حسب BTU بهتر است اول عددی که بر اساس W نوشته شده را تبدیل به KW کنید.
  • در مرحله بعدی عدد ظرفیت کولر گازی بر حسب KW را در 3412.14 ضرب کنید. عدد به دست آمده ظرفیت کولر گازی بر حسب BTU است.

تشخیص ظرفیت کولرگازی

تشخیص ظرفیت کولر گازی با محاسبه قطر لوله های رفت و برگشت مبرد

گاهی اوقات ممکن است کاربران نتوانند اطلاعات مربوط به ظرفیت کولر گازی را از روی پلاک آن بخوانند. در چنین شرایطی می توانید با محاسبه لوله های مبرد رفت و برگشت به تشخیص ظرفیت کولر گازی بپردازید. بدین منظور در اولین مرحله باید متوجه شوید که آیا کولر گازی شما به اینورتر (Inverter) مجهز است یا خیر. در مرحله بعدی قطر لوله ها را به میلی متر اندازه گیری کرده و یادداشت کنید. پس از آن با مراجعه به جدول زیر به راحتی می توانید به تشخیص چند هزار بودن کولر گازی خود بپردازید. توجه کنید که قطر لوله های رفت و برگشت مبرد در کولرهای گازی مجهز به اینورتر با نوع معمولی متفاوت بوده و در هنگام مراجعه به جدول باید عدد متناظر با قطر لوله های کولر خود را بخوانید.

ظرفیت

قطر لوله رفت در مدل مجهز به اینورتر

قطر لوله برگشت در مدل مجهز به اینورتر

قطر لوله رفت در کولر معمولی

قطر لوله برگشت در مدل معمولی

9000

6

10

6

10

12000

6

12

6

12

18000

6

16

10

16

24000

6

16

10

16

30000

10

16

10

16

36000

10

20

10

20

 کولرهای با ظرفیت 12000 برای فضایی با مساحت 20 تا 30 متر مربع  مناسب هستند. در فضاهای با اندازه بین 30 تا 45 متر مربع بهتر است از کولرهای گازی با ظرفیت 18000 استفاده شود. چنانچه فضایی که در اختیار دارید بین 45 تا 60 متر مربع است توصیه می شود کولر 24000، و در صورتی که فضا بین 60 تا 75 متر مربع است از کولر 30000 برای سرمایش محیط استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران