استفاده از گرمایش کولر گازی در فصول سرد سال و همچنین مناطق سردسیر بسیار زیاد است. به طور کلی در فصل زمستان وسایل زیادی برای گرمایش منزل و محل کار مورد استفاده قرار می گیرند که یکی از آنها کولر گازی یا همان اسپیلت است. اگرچه کولر گازی یک سیستم تهویه مطبوع است اما اکثر مدل ها دارای گرمایش نیز بوده و می توان در محیط های سرد از گرمایش کولر گازی برای معتدل کردن دمای محیط استفاده کرد. در این مقاله ما چگونگی راه اندازی و استفاده از گرمایش اسپیلت را توضیح داده ایم. اما پیش از مطالعه این مقاله لازم است مطمئن شوید که دستگاه شما سیستم گرمایشی نیز دارد. مطمئن ترین راه برای اطلاع از وجود سیستم گرمایشی کولر گازی مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه است، اما در صورتی که به این دفترچه دسترسی ندارید می توانید با جست و جوی مدل دستگاه در اینترنت، بررسی برچسب فنی دستگاه یا ارتباط با مراکز فنی و نمایندگی از این مساله مطلع شوید. زودکمک یکی از مراکز ارائه دهنده خدمات مربوط به تعمیرات انواع کولرهای گازی در ایران است. این مرکز با همکاری تکنسین های فنی متخصص و استفاده از ابزارآلات به روز دنیا به ارائه خدمات تعمیرات کولر گازی می پردازد.

مشاوره آنلاین زودکمک

نحوه راه اندازی گرمایش کولر گازی

برای استفاده از گرمایش اسپیلت لازم است ابتدا سیستم گرمایشی کولر گازی را راه اندازی کنید. این عمل بسیار ساده بوده و با استفاده از ریموت کنترل انجام می شود. به طور کلی ریموت کنترل کولرهای گازی در برندهای مختلف تفاوت چندانی نداشته و از همین رو توضیحات راه اندازی گرمایش کولر گازی برای تمامی برندها یکسان است. بر روی ریموت کنترل یک دکمه on/off وجود دارد که وظیفه خاموش و روشن کردن دستگاه را بر عهده دارد.

دکمه دیگری که روی ریموت کنترل دیده می شود دکمه mode است. از این دکمه می توان به عنوان مهم ترین دکمه ریموت کنترل اسپیلت نام برد. در برخی برندها ممکن است این دکمه با نام shortcut روی ریموت کنترل مشخص شده باشد. دکمه mode یا shortcut وظیفه تغییر حالت های دستگاه را بر عهده دارد. بدین منظور می توانید با فشار دادن این دکمه کولر گازی را از حالت سرمایش به گرمایش تغییر دهید. در برخی مدل ها حالت گرمایش با نمایش کلمه heat یا شکل خورشید در نمایشگر ریموت کنترل نشان داده می شود. در صورت زدن دکمه mode و تغییر ناگهانی از حالت سرمایش به گرمایش لازم است که در حدود پنج دقیقه برای تغییر حالت کمپرسور به دستگاه زمان دهید.

بیشتر بخوانیم: فیلم آموزشی تعویض فیلتر کولر گازی 

نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی

روش ثانویه راه اندازی سیستم گرمایشی کولر گازی اسپلیت

در برخی مدل ها استفاده از روش قبل برای راه اندازی گرمایش اسپیلت مناسب نبوده و موجب پایین آمدن کارایی دستگاه می شود. در چنین حالتی بهتر است از روش زیر پیش رفته و گرمایش کولر گازی را از این طریق فعال کنید:

  • در اولین مرحله راه اندازی سیستم گرمایشی کولر گازی لازم است ابتدا دستگاه خود را خاموش نمایید.
  • ریموت کنترل را در محلی نگه دارید که زدن دکمه های آن موجب تغییر در کولر گازی نشود. به عبارت دیگر ریموت کنترل را باید به صورتی در دست بگیرید که جلوی چشمی دستگاه نباشد و دستورات آن روی کولر گازی اعمال نشود.
  • حال دکمه منو را در ریموت کنترل پیدا کرده و آن را فشار دهید.
  • در صورتی که دکمه منو را روی ریموت کنترل پیدا نکردید می توانید با فشار دادن دکمه ها و تغییر حالت های روی نمایشگر کنترلر متوجه دکمه ای که در نقش منو عمل می کند شوید.
  • در این مرحله باید دکمه منو را فشار دهید تا گزینه های fan-heat-dry-cool-auto را روی صفحه نمایش ریموت کنترل مشاهده کنید.
  • علامت مثلث شکل را روی حالت heat ببرید. در برخی مدل ها این حالت با شکل خورشید روی نمایشگر ریموت کنترل نمایش داده می شود.
  • در این مرحله نوبت به تنظیم دمای اسپیلت می رسد. اگر به ریموت کنترل نگاه کنید دکمه ای مشاهده می کنید که به صورت فلش بالا و پایین بوده و کلمه TEMP زیر آن نوشته شده است. با استفاده از این دکمه می توانید دمای اسپیلت را بالا و پایین کنید.
  • در نهایت ریموت کنترل را خاموش کنید.
  • در آخرین مرحله راه اندازی گرمایش کولر گازی کنترل را رو به روی چشمی دستگاه گرفته و کولر گازی خود را روشن نمایید.

علت گرم نکردن کولر گازی

یکی از بیشترین مشکلاتی که کاربران کولرهای گازی در فصل زمستان از آن شکایت می کنند گرم نکردن کولر گازی است. در چنین مواردی ممکن است باد کولر گازی ولرم باشد یا اینکه کلا هوای محیط را گرم نکند. دلیل وجود چنین مشکلی در سیستم گرمایشی کولر گازی را عموما در یکی از موارد زیر می توان یافت:

  • کم بودن ظرفیت اسپیلت برای متراژ محیط
  • کم شدن گاز اسپیلت
  • اشکالات فنی در سیکل گرمایش اسپیلت

این اشکالات فنی می توانند در فیلترهای پنل داخلی، فن پنل خارجی، فن پنل داخلی، کندانسور خارجی یا کمپرسور به وجود آمده باشند. تعمیر کولر گازی امری تخصصی بوده و توصیه اکید تکنسین های فنی این است که در صورت کم تجربه بودن در تعمیر کولر گازی، از دستکاری آن جدا خودداری کنید.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تغییر حالت سرمایش به گرمایش کولر گازی نیاز به زمان داشته و پس از تنظیم اسپیلت روی حالت گرمایشی حدودا 5 دقیقه طول می کشد تا سیستم باد گرم تولید کند. در حالت دیفراست نیز آب کردن یخ و برفک های پنل خارجی حدودا 15 دقیقه زمان نیاز دارد. این مساله روال معمول سیستم بوده و به معنی خرابی اسپیلت نیست.

بیشتر بخوانیم : تنظیم دمای کولرگازی

مصرف برق در حالت گرمایش اسپلیت

یکی از باورهایی که در مورد کولرهای گازی وجود دارد مصرف برق بالای آنها است. برق مصرفی این دستگاه ها یکسان نبوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم ترین عامل در میزان برق مصرفی کولر گازی تفاوت دمای محیط و دمای تنظیم شده دستگاه است. به عبارتی هرچه تفاوت دمای این دو مورد بیشتر باشد میزان برق مصرفی دستگاه برای گرمایش کولر گازی نیز بیشتر خواهد بود زیرا کمپرسور باید زمان بیشتری کار کند تا بتواند دمای محیط را به میزان دلخواه برساند.

از آن جا که تفاوت دمای محیط و دمای مورد نظر در فصول سرد سال بیشتر از فصول گرم است می تواند گفت که احتمالا میزان برق مصرفی در حالت گرمایش اسپیلت بیشتر از حالت سرمایش آن است. البته کولر گازی مزایایی دارد که موجب می شود علی رغم هزینه مصرف انرژی بیشتر نسبت به سایر دستگاه ها، اسپیلت هنوز بین کاربران محبوب باشد. یکی از مزایای کولرهای گازی امنیت بالای آنها نسبت به سایر وسایل گرمایشی است و در این دستگاه ها خطراتی نظیر گاز گرفتگی یا آتش سوزی وجود ندارد. مورد بعدی این است که این دستگاه ها فضای قابل استفاده محیط را اشغال نمی کنند و از این نظر برای متراژهای کوچک تر مناسب تر هستند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران