روشن نشدن ماشین ظرفشویی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. ماشین ظرفشویی یکی از لوازم خانگی پرمصرف است که به کمک آن مقدار زیادی در زمان اعضای خانواده صرفه جویی می شود از همین رو خراب شدن آن می تواند کاربران را کلافه کرده و باعث بهم خوردن برنامه های روزانه آنها شود. برای تشخیص علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی لازم است که دستگاه به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که ایراد در کدام یک از بخش های آن است. پس از این مرحله می توان دستگاه را تعمیر کرد. در بسیاری موارد روشن نشدن ظرفشویی به دلیل ایراد در بخشی قطعات است که تعمیر آنها نیاز به دانش و مهارت تخصصی دارد. کاربران عزیز در چنین مواردی می توانند با تماس با مرکز زودکمک، درخواست اعزام تکنسین تعمیر ماشین ظرفشویی به محل خود را ثبت نمایند. تکنسین مرکز زودکمک در کوتاه ترین زمان ممکن به محل شما اعزام شده و پس از بررسی و عیب یابی دستگاه، آن را تعمیر می کند. تمامی قطعات مورد استفاده در این مرکز اورجینال بوده و خدمات نیز همراه با گارانتی ارائه می شوند.

روشن نشدن ظرفشویی ال جی

روشن نشدن ماشین ظرفشویی به دلیل باز ماندن درب دستگاه

یکی از رایج ترین دلایلی که موجب روشن نشدن ماشین ظرفشویی می شود باز بودن درب دستگاه است. لوازمی مانند ماشین ظرفشویی و ماشین های لباسشویی اتوماتیک سیستمی دارند که از روشن شدن آنها در صورت باز بودن درب جلوگیری می کند. روشن نشدن ظرفشویی در هنگام باز بودن درب موجب حفظ امنیت کاربر شده و از پاشیده شدن آب دستگاه به بیرون نیز پیشگیری می کند. اما برای جلوگیری از این مساله لازم است بدانیم که درب دستگاه به چه دلیل باز مانده است. در اغلب موارد چیدمان اشتباه ظروف باعث می شود که مانعی بین درب دستگاه و بدنه ان به وجود امده و در نتیجه درب به درستی بسته نشود. ممکن است این باز ماندن به گونه ای باشد که کاربر آن را تشخیص ندهد، اما سنسور درب حتی در چنین مواردی نیز باز ماندن درب را تشخیص داده و از روشن شدن دستگاه جلوگیری می کند. بنابراین در صورتی که متوجه شدید ماشین ظرفشویی شما روشن نمی شود در اولین قدم بهتر است درب دستگاه را باز کرده و چيدمان ظروف را بررسی کنید. در صورتی که ظرفی برای بسته شدن درب مانع ایجاد می کند آن را جا به جا کرده و یک مرتبه دیگر دکمه روشن شدن دستگاه را بزنید.

مشاوره آنلاین زود کمک

خرابی برد یکی از علل روشن نشدن ظرفشویی

برد یکی از بخش های بسیار مهم ماشین ظرفشویی و سایر لوازم خانگی است به گونه ای که تکنسین ها برد را هم رده مغز در بدن انسان می دانند. عملکرد صحیح برد نقشی اساسی در انجام صحیح عملکردهای ماشین ظرفشویی دارد. دستوراتی که کاربر با استفاده از پنل به دستگاه می دهد ( اعم از زمان شست و شو، نوع شست و شو و مواردی از این دست) به برد وارد می شود و این برد است که دستورات را پردازش کرده و فرمان های لازم را به بخش های مختلف ماشین ظرفشویی ارسال می کند. از همین رو می توان حدس زد که گاهی اوقات ممکن است روشن نشدن ماشین ظرفشویی به دلیل ایراد در برد دستگاه باشد. برد دستگاه ممکن است در اثر‌ مواردی مانند استفاده نادرست، نوسانات برق، خاموش و روشن کردن های مکرر و بدون دلیل، فشار دادن بی دلیل دکمه ها به صورت پی در پی، وارد شدن ضربه یا نفوذ آب خراب شده یا بسوزد. از آنجا که برد قطعه ای بسیار مهم و حساس است تعمیر آن باید صرفا به دست افراد ماهر و متخصص انجام شود تا از وارد شدن آسیب های بیشتر به برد و همچنین دستگاه جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: انواع ارورهای ماشین ظرفشویی

روشن نشدن ظرفشویی به دلیل خرابی سنسور درب دستگاه

همانطور که پیشتر اشاره کردیم در ماشین های ظرفشویی نیز مانند برخی دیگر از لوازم خانگی سنسورهای محافظتی برای درب تعبیه شده که از کار کردن دستگاه در صورت باز بودن درب جلوگیری می کنند. این سنسورها اهمیت زیادی در حفظ ایمنی کاربر دارند اما گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلفی خراب شده و عملکرد صحیحی نداشته باشند. در صورت روشن نشدن ماشین ظرفشویی، اگر چیدمان ظروف مشکلی نداشته و مانعی بین درب و بدنه نیز وجود نداشته باشد ممکن است علت خرابی سنسور باشد. خراب شدن این قطعه باعث می شود که اطلاعات نادرستی درباره وضعیت دستگاه به برد ارسال شود که این امر موجب روشن نشدن ظرفشویی خواهد شد. در چنین شرایطی اگر فرد دانش فنی بالایی داشته باشد می تواند با باز کردن درب و بررسی میکروسوییچ و قفل درب سلامت آن را بررسی کند. در غیر این صورت توصیه می کنیم که از متخصصین مرکز زودکمک برای این کار کمک بگیرید.

خراب شدن تایمر و روشن نشدن ظرفشویی

تایمر ماشین ظرفشویی قطعه ای است که وظیفه زمانبندی مراحل و حالت های مختلف شست و شو را بر عهده دارد. خراب شدن این قطعه می تواند دو نوع مشکل در دستگاه ایجاد کند:

  1. ماشین ظرفشویی در حین کار خاموش شده و کار نکند.
  2. ماشین ظرفشویی روشن نشود.

در صورتی که روشن نشدن ماشین ظرفشویی به دلیل خرابی تایمر باشد می توان به شیوه زیر سلامت تایمر را بررسی کرد:

  • ماشین ظرفشویی را از برق بکشید.

  • پنل درب داخلی را باز کنید.

  • در این مرحله می توانید تایمر را در پشت آن پیدا کنید‌. تایمر به وسیله یک موتور کوچک هدایت می شود.

  • با استفاده از اهم متر از سالم بودن قطعه کنترل کننده تایمر اطمینان حاصل کنید.

  • در صورت سالم بودن کنترل کننده تایمر، برای پیدا کردن علت روشن نشدن ظرفشویی باید به سراغ کنترل الکترونیکی رفته و از سلامت آن نیز مطمئن شوید.

  • برای تست عملکرد کنترل تایمر می توانید از یک فیوز حرارتی استفاده نمایید‌.

روشن نشدن ماشین ظرفشویی بوش

پیشنهاد سایت: آموزش ریست ماشین ظرفشویی در تمامی مدل ها

ایراد در کلید پاور

یکی دیگر از علل رایجی که می تواند موجب روشن نشدن ماشین ظرفشویی شود خرابی کلید پاور است. کاربر با استفاده از دکمه پاور برنامه شست و شوی مورد نظر خود را انتخاب می کند. سلکتور نیز یکی از بخش هایی است که می تواند باعث روشن نشدن ظرفشویی شود. سلکتور در زمان تعیین شرایط متفاوت برای چرخه های شست و شو وارد عمل می شود‌ و خرابی آن می تواند موجب بروز ایرادات مختلفی در عملکرد ماشین ظرفشویی شود که یکی از آنها روشن نشدن آن است. مواردی مانند وارد کردن فشار بیش از حد به دکمه ها، یا تمیز کردن آنها با دستمال های خیلی خیس می تواند موجب خراب شدن دکمه های سلکتور یا همان سوئیچ انتخابی شود. البته سلکتور ممکن است در طول نیز دچار فرسایش شده و عملکرد صحیح خود را از دست بدهد. در چنین شرایطی اطلاعات برنامه منتخب کاربر به برد نخواهد رسید و در نتیجه دستگاه روشن نخواهد شد. بررسی سلامت سلکتور به شکل زیر انجام می شود:

  • اولین مرحله در هرنوع بررسی ماشین ظرفشویی جدا کردن آن از پریز برق است.

  • در ادامه‌ باید صفحه ای که داخل درب ماشین ظرفشویی است را باز کنید تا بتوانید به سلکتور دسترسی داشته باشید.

  • در ادامه با استفاده از یک مولتی متر از سالم بودن سلکتور مطمئن شوید.

روشن نشدن پاور ماشین ظرفشویی

روشن نشدن ظرفشویی به دلیل خرابی رله استارت موتور

رله استارت قطعه ای است که وظیفه دارد در هنگام شروع به کار دستگاه برق لازم را برای موتور تامین کند. در صورتی که این قطعه خراب باشد موتور پمپ ماشین ظرفشویی نمی تواند شروع به کار کرده و آب را به درون دستگاه پمپ کند‌. به همین دلیل گفته می شود که خراب شدن این قطعه نیز می تواند یکی از دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی باشد. برای بررسی سلامت رله استارت و پیدا کردن علت روشن نشدن ظرفشویی می توانید به شیوه زیر عمل کنید:

  • دستگاه را از برق بکشید.

  • دستگاه‌های را باز کرده و موتور را پیدا کنید.

  • رله استارت عموما در کنار موتور نصب می شود‌.

  • با استفاده از یک مولتی متر به بررسی این قطعه بپردازید.

ایراد در موتور متحرک ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از قطعاتی که خرابی آن می تواند منجر به روشن نشدن ماشین ظرفشویی شود موتور متحرک است. وظبفه موتور متحرک این است که آب را در بخش های مختلف ماشین ظرفشویی پخش کند. پس از بررسی رله استارت و تایمر، در صورتی که این بخش ها سالم باشند، باید علت روشن نشدن ظرفشویی را در خرابی موتور متحرک دستگاه جست و جو کرد. در صورت خرابی موتور متحرک ماشین ظرفشویی، در هنگام کار دستگاه قطعات موتور به هم گیر می کنند و در نتیجه صدای خشنی از دستگاه به گوش می رسد. گاهی اوقات با شنیدن این صدا نیز می توان متوجه خرابی این بخش از دستگاه شد.

این مقاله کاربردی را از دست ندهید: ترفندهای کاربردی برای جرم گیری ماشین ظرفشویی

ایراد در فیوز حرارتی

فیوز حرارتی قطعه ای است که در بالای برد ماشین ظرفشویی نصب شده و وظیفه کنترل کردن برق ورودی را بر عهده دارد. خراب شدن این قطعه امنیتی باعث می شود که برق مورد نیاز به برد نرسد یا نوسانات الکتریکی بیش از حد برد را از کار بیندازد. بنابراین فیوز حرارتی نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند از روشن شدن دستگاه جلوگیری کند. در صورتی که دانش فنی لازم را دارید برای اطمینان از سالم بودن فیوز حرارتی می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید. البته فیوز در مدل های مختلف ماشین ظرفشویی ممکن است در محل های متفاوتی از دستگاه نصب شده باشد، اما در بسیاری از موارد این قطعه را روی برد الکترونیکی، در مسیر پمپ تخلیه، موتور یا المنت نصب می کنند. در برخی مدل ها نیز ممکن است فیوز حرارتی در ورودی کابل برق نصب شده باشد.

روشن نشدن ظرفشویی به دلیل فعال بودن قفل کودک

امروزه بسیاری از ماشین های ظرفشویی به قفل کودک مجهز هستند. فعال بودن این قفل از عملکرد کلیدها جلوگیری می کند. بنابراین در اینصورت حتی در صورت فشار دادن دکمه ها نیز با روشن نشدن ماشین ظرفشویی مواجه خواهید شد. در صورتی که دستگاه شما نیز دارای قفل کودک است پیش از هرگونه اقدام دیگری بهتر است یک مرتبه آن را بررسی کرده و از غیرفعال بودن آن اطمینان حاصل کنید.

روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران