ریست ماشین ظرفشویی یکی از روش هایی است که می تواند بسیاری از ایرادات نرم افزاری ساده دستگاه را برطرف کند. به عنوان مثال ممکن است ناگهان متوجه شوید که هیچ یک از دکمه های پنل ماشین ظرفشویی کار نمی کنند. در چنین شرایطی ممکن است به فکر تعمیر ماشین ظرفشویی بیفتید، اما همیشه نیازی به این کار نیست. در بسیاری از موارد، کار نکردن دکمه های پنل تنها با یک مرتبه ریست ماشین ظرفشویی برطرف شده و دستگاه عملکرد خود را باز خواهد یافت. ریست ظرفشویی مانند ریست لپ تاپ، گوشی یا کامپیوتر بوده و بسیاری از ایرادات جزئی آن را برطرف خواهد کرد. این تکنیک بسیار کارآمد است زیرا موجب می شود که کاربر برای رفع اختلالات عملکردی جزئی دستگاه نیازی به تعمیرکار متخصص ظرفشویی نداشته باشد. در این مقاله روش های ریست در ماشین های ظرفشویی برندهای مختلف را کاملا توضیح داده ایم تا بتوانید در شرایط مورد نیاز دستگاه خود را ریست کرده و ایرادهای ساده آن را برطرف نمایید. در صورتی که ایراد دستگاه با ریست از بین نرفت می توانید با مرکز زودکمک تماس گرفته و درخواست کنید که تکنسین متخصص جهت تعمیر ماشین ظرفشویی در محل شما اعزام شود.

مشاوره آنلاین

ریست ماشین ظرفشویی در چه مواردی کارآمد است؟

همانطور که پیشتر توضیح دادیم ریست دستگاه های الکترونیکی می تواند باعث رفع شدن اختلالات جزئی عملکرد دستگاه شود. به عنوان مثال در صورت کار نکردن دکمه های پنل می توان با ریست ماشین ظرفشویی این اختلال را برطرف کرد و نیازی به حضور تعمیرکار در منزل نیست. قفل شدن پنل نیز یکی دیگر از مواردی است که با ریست ظرفشویی برطرف خواهد شد. در صورتی که متوجه شدید آب ماشین ظرفشویی گرم نمی شود نیز بهتر است ابتدا دستگاه را ریست کنید و در صورتی که پس از ریست همچنان آب گرم نمی شد از یک تکنسین بخواهید برای تعمیر دستگاه به محل شما آید. گاهی اوقات قطع شدن ناگهانی برق باعث می شود سیکل شست و شو در دستگاه دچار اختلال شود. در صورت بروز چنین مساله ای نیز می توان با چند اقدام ساده دستگاه را ریست کرده و مشکل را برطرف کرد. یکی دیگر از مواردی که ریست دستگاه در آن می تواند مفید باشد زمانی است که قصد اضافه یا کم کردن ظروف داخل دستگاه را دارید، یا زمانی که می خواهید برنامه شست و شو را تغییر دهید. با ریست دستگاه می توان برخی ارورهای جزئی را نیز برطرف کرد.

بیشتر بخوانید: علت ارور HE در ماشین ظرفشویی چیست؟

ریست کردن ماشین ظرفشویی

انواع روش های ریست ظرفشویی

ریست ماشین ظرفشویی به روش های مختلفی امکان پذیر است. این روش ها تقریبا در تمامی برندها مشابه بوده و یک دستور العمل کلی دارند. در ادامه انواع روش های ریست در ماشین ظرفشویی را توضیح خواهیم داد:

1- ریست ظرفشویی با استفاده از دکمه ریست

یکی از اقداماتی که امروزه بسیاری از برندهای مطرح نظیر بوش، ال جی، سامسونگ، زیمنس، ویرپول و ... برای راحتی کاربران ماشین های ظرفشویی انجام داده اند، تعبیه کردن یک دکمه ریست روی پنل کاربری است. در دستگاه هایی که این دکمه را روی صفحه پنل خود دارند برای ریست ماشین ظرفشویی تنها کافی است این دکمه را فشار داده یا آن را به مدت چند ثانیه نگه دارید. در این حالت ماشین ظرفشویی ریست شده و ایرادات جزئی آن برطرف خواهد شد. البته باید توجه داشته باشید که فرآیند ریست شدن دستگاه ممکن است چند دقیقه طول بکشد. در صورتی که ماشین ظرفشویی مورد استفاده شما از انواع قدیمی تر بوده و فاقد دکمه ریست است برای ریست دستگاه از روش هایی که در ادامه توضیح داده شده است استفاده کنید.

2- ریست در ماشین ظرفشویی با استفاده از قطع کردن جریان برق

یکی از ساده ترین روش های ریست ظرفشویی در دستگاه های بدون دکمه Reset، قطع کردن برق دستگاه است. بدین منظور کافی است به شیوه زیر عمل نمایید:

  1. در اولین مرحله برای ریست ماشین ظرفشویی باید ابتدا دستگاه را با استفاده از دکمه پاور خاموش نمایید.
  2. پس از آن دو شاخه ظرفشویی را از پریز جدا کنید.
  3. حال باید نزدیک به 15 دقیقه صبر کنید. البته زمان مورد نیاز برای برخی مدل ها ممکن است بین 3 تا 5 دقیقه باشد اما بهتر است زمان کافی برای ریست شدن را به دستگاه بدهید.
  4. پس از گذشت این مدت زمان باید کابل برق را مجددا به پریز وصل کنید.
  5. سی ثانیه صبر کرده و سپس دکمه پاور را فشار دهید.
  6. حال برای تست عملکرد دستگاه یک برنامه آزمایشی را انتخاب کرده و بررسی کنید که آیا اختلالات دستگاه برطرف شده است یا خیر.

3- ریست ظرفشویی با استفاده از ترکیب دکمه های پنل دستگاه

یکی از روش های دیگری که در صورت عدم وجود دکمه Reset روی پنل می توان برای راه اندازی مجدد دستگاه به کار برد، ریست ماشین ظرفشویی با استفاده از دکمه های روی پنل خود دستگاه است. گاهی اوقات ممکن است پس از قطع جریان برق و طی کردن مسیری که در قسمت قبل توضیح داده شد، دستگاه ریست نشود. در این شرایط با استفاده از روش های متفاوتی می توان دستگاه را با دکمه های روی پنل ریست کرد. در ادامه هریک از این سه روش را به صورت کامل توضیح داده ایم:

3- ریست دستگاه با استفاده از دکمه های heated dry و standard wash

  1. در اولین قدم بایستی دکمه heated dry را انتخاب کرده و بلافاصله پس از آن دکمه standard wash را فشار دهید. توجه داشته باشید که درب ماشین ظرفشویی در این حالت باید باز باشد.
  • در برخی مدل ها به جای دکمه standard wash دکمه normal یا Normal wash وجود دارد که همین عملکرد را خواهد داشت.
  • در برخی مدل ها نیز ممکن است دکمه های مورد استفاده برای ریست ماشین ظرفشویی در این روش دکمه های high temp scrub و dry heat باشد. ممکن است به جای dry heat دکمه های air dry یا energy saver dry نیز همین عملکرد را داشته باشند.
  1. حال یک مرتبه دیگر نیز مراحلی که در شماره 1 گفته شده است را طی کنید. در برخی مدل ها گاهی لازم است که مرحله شماره 1 را سه مرتبه تکرار نمایید.
  2. حال درب ماشین ظرفشویی را بسته و به آن زمان دهید تا دستگاه ریست شود.
  3. در برخی مدل ها ممکن است نیاز باشد درب دستگاه از ابتدا بسته بوده و در مرحله سوم به جای بستن درب دکمه انصراف یا cancel را فشار دهید.

4- ریست ظرفشویی با فشردن سه دکمه متوالی

یکی از روش های رایج و موثر برای ریست ظرفشویی، فشار دادن سه دکمه مخصوص به ترتیب روی پنل دستگاه است. البته باید توجه داشته باشید که این روش تنها در برخی از مدل های ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است در برخی مدل ها نتیجه ای نداشته باشد. برای اجرای این عمل، کافیست سه دکمه را به ترتیب فشار دهید و سپس بدون وقفه، دکمه بعدی را نیز فشار دهید. این کار را دو مرتبه دیگر نیز تکرار کنید. به این ترتیب، چراغ های LED روی پنل ظرفشویی روشن خواهند شد. پس از آن با فشار دادن دکمه cancel یا بستن درب ظرفشویی، ماشین ظرفشویی ریست خواهد شد. به عبارت دیگر، با انجام این فرآیند، یک سیکل عیب یابی در ماشین ظرفشویی آغاز شده و پس از اتمام این سیکل که معمولا 15 دقیقه طول می کشد، ماشین ظرفشویی به طور خودکار مجددا فعال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تعویض پمپ ماشین ظرفشویی ، همراه با ویدیوی آموزشی

5- ریست ماشین ظرفشویی با فشردن دو دکمه متوالی

یک روش دیگر برای ریست ماشین ظرفشویی این است که دو دکمه دلخواه را به صورت همزمان و برای مدت 3 دقیقه فشار دهید. پس از این مدت، دکمه ها را رها کرده و درب ماشین ظرفشویی را ببندید. این عمل باعث می شود که ظرفشویی ریست شده و آماده به کار شود. این روش به ویژه برای برخی از مدل های ماشین‌ ظرفشویی خارجی موثر است.

ریست ظرفشویی سامسونگ

ماشین ظرفشویی سامسونگ خود را می توانید به راحتی با دو روش زیر ریست کنید. این دو روش برای اکثر مدل های ماشین ظرفشویی سامسونگ موثر است:

  • جهت ریست دستگاه، ابتدا برق ماشین ظرفشویی را به مدت 5 تا 15 دقیقه قطع کنید.
  • سپس دکمه ریست را به مدت 3 تا 5 ثانیه فشار داده و نگه دارید تا دستگاه ریست شود.

نحوه ریست ماشین ظرفشویی مجیک

ریست ظرفشویی برند مجیک بسیار ساده بوده و معمولا با اجرای یکی از روش های زیر می توان به این اقدام را انجام داد:

  • خاموش کردن دستگاه و سپس روشن کردن مجدد آن
  • فشار دادن دکمه ریست ماشین ظرفشویی مجیک
  • نگه داشتن دکمه روشن یا خاموش به مدت محدود

ریست ماشین ظرفشویی برند ال جی

به طور کلی، برای حل هر مشکلی در ماشین ظرفشویی ال جی، می توانید آن را ریست کنید. در صورتی که پس از ریست ماشین ظرفشویی ال جی باز هم مشکل عملکرد دستگاه پابرجا بود بهتر است با یک تکنسین متخصص تعمیر ماشین ظرفشویی تماس بگیرید. اگر ماشین ظرفشویی ال جی را در منزل دارید، می توانید از یکی از روش های زیر برای ریست دستگاه استفاده کنید.

روش اول:

ماشین ظرفشویی ال جی را از برق جدا کنید. بعد از ۵ ثانیه، کلیدهای پاور و استارت را به ترتیب فشار داده و آنها را نگه دارید. ماشین ظرفشویی را مجددا به برق وصل کنید. پس از مدتی، ماشین ظرفشویی ریست خواهد شد.

روش دوم:

برای ریست ظرفشویی ال جی باید دکمه استارت دستگاه را به مدت ۳ ثانیه یا بیشتر نگه دارید. بعد از شنیدن صدای بوق، ماشین ظرفشویی زرد شده و تمامی تنظیمات به حالت اول باز می گردند.

ریست در ماشین های ظرفشویی برند بوش

ماشین های ظرفشویی بوش از جمله بهترین و پرطرفدارترین مدل های موجود در بازار ایران هستند. برای ریست این ماشین های ظرفشویی، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • نگه داشتن دکمه ریستارت روی ماشین ظرفشویی بوش به مدت ۳ تا ۵ ثانیه
  • در برخی از مدل های ماشین ظرفشویی بوش، دکمه شستشوی منظم را همزمان با دکمه Rinse and Hold  به مدت سه تا پنج ثانیه نگه داشته و سپس آنها را رها کنید.
  • در اکثر مدل های ماشین ظرفشویی بوش، با جدا کردن برق از دستگاه و اتصال مجدد آن به برق، فرآیند ریست ماشین ظرفشویی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: باز کردن لوله تخلیه فاضلاب ظرفشویی

ریست ظرفشویی برند اسنوا

ریست این دستگاه به سادگی و با اجرای دو مرحله انجام می شود. بدین منظور تنها کافی است دستگاه را خاموش کرده و پس از قطع برق به مدت 15 دقیقه، آن را دوباره به پریز وصل کنید. سپس پس از 30 ثانیه، دستگاه را مجددا روشن نمایید.

ریست در ماشین ظرفشویی دوو

در برخی از مدل های ماشین ظرفشویی دوو، یک دکمه خاص برای انجام عملیات ریست وجود دارد. بنابراین کاربران می توانند با نگه داشتن این دکمه به مدتی کوتاه، دستگاه را ریست کنند. اگر دستگاه شما این دکمه را نداشته باشد، برای ریست ظرفشویی می توانید آن را از برق قطع کرده و پس از گذشت 30 دقیقه، دوباره آن را به برق وصل کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران