پیش از آنکه ماشین ظرفشویی خود را روشن کنید، لازم است با نحوه کار با ماشین ظرفشویی و پیش نیازهای آن آشنا شوید. چرا که در صورت عدم آگاهی از طرز استفاده از ماشین ظرفشویی، ممکن است دستگاه شما دچار ایراد شده و شستشوی ظروف به درستی انجام نشود. برای استفاده ی بهتر از ظرفشویی و بالا بردن عمر مفید ماشین ظرفشویی لازم است صفر تا صد نحوه ی استفاده از ظرفشویی را بدانید.

نحوه کار با ماشین ظرفشویی

صفر تا صد نحوه کار با ماشین ظرفشویی

پیش از آنکه با نحوه کار با ماشین ظرفشویی آشنا شوید، لازم است کمی راجع به عملکرد کلی ماشین ظرفشویی صحبت کنیم. ابتدا مخزن دستگاه از آب پر شده و آب از طریق المنت های حرارتی تا دمای مناسب گرم می شود. حالا آب به وسیله بازو های اسپری آب پاش با فشار بسیار بالا به ظروف داخل دستگاه برخورد می کند.

پس از آن آب کثیف داخل دستگاه تخلیه می شود و مجددا آب تمیز روی ظروف پاشیده شده و آن ها را آب کشی و تمیز می کند. در این مرحله آب دوباره خالی شده و ظروف داخل ماشین ظرفشویی به وسیله جریان هوا و حرارت خشک و آماده می شوند.

بیشتر بخوانیم : علت اصلی جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی خاموش


پاک کردن ظروف پیش از چیدن در ماشین ظرفشویی

یکی از نکات مهمی که در طرز استفاده از ماشین ظرفشویی باید به آن توجه کنید، پاک کردن ظروف پیش از چیدن در دستگاه است. این کار باعث می شود تکه های غذا در فیلتر دستگاه و پمپ تخلیه گیر نکرده و در تخلیه آب مشکل ایجاد نشود.

علاوه بر این، در صورتی که در ظرفی مواد غذایی سوخته وجود دارد، باید ابتدا مواد سوخته را که به ظرف چسبیده جدا کنید و سپس آن را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. با این کار از مصرف زیاد آب در دستگاه و انتشار بوی بد مواد غذایی در فیلتر جلوگیری می شود.


ماشین ظرفشویی را تا چه میزان پر کنیم؟

در بررسی نحوه کار با ماشین ظرفشویی، نکته ای مهم وجود دارد که باید بدانید دستگاه را تا چه میزان پر کنید. رعایت این نکته می تواند در تمیز شدن و شستشوی صحیح ظروف تاثیر بسزایی داشته باشد. به همین منظور توصیه می شود از ظرفیت کامل دستگاه استفاده کرده تا شاهد بهترین عملکرد آن باشید. چرا که همانطور که پر کردن بیش از ظرفیت ماشین ظرفشویی مضر است، کامل پر نشدن آن نیز می تواند برای دستگاه خطرناک باشد.

نحوه کار با ماشین ظرفشویی

نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

حالا که با نحوه کار با ماشین ظرفشویی آشنا می شویم، لازم است نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی را نیز بدانیم. به همین منظور لازم است از طریق زیر اقدام نمایید:

  • ظروف و بشقاب ها را در طبقه پایین ماشین ظرفشویی قرار داده و ظروف بلندتر را در اطراف دستگاه بچینید تا از چرخش بازوهای آب پاش جلوگیری نکند و به همه ظروف آب برسد.
  • ظروف کوچک را در قسمت مرکزی دستگاه قرار دهید.
  • لیوان ها و فنجان ها را در قفسه بالای دستگاه و در مکانی که برای آن ها طراحی شده قرار دهید.
  • ظروف را در هنگام چیدن به یکدیگر نچسبانید و مقداری فضا بین آن ها بگذارید تا آب بتواند عبور کرده و ظروف را تمیز کند.
  • ظروف جنس پلاستیکی را از المنت دستگاه دور نگه دارید تا در معرض حرارت نباشند.
  • توصیه می شود قابلمه ها و تابه ها را در قفسه پایین قرار دهید.
  • ظروفی که کثیفی بیشتری دارند باید در قسمت مرکزی طبقه پایین قرار بگیرند. چرا که نوع چیدمان دستگاه این گونه طراحی شده و ظروف تمیزتر می شوند.
  • قاشق و چنگال و چاقو ها را در سبد مخصوص قرار داده و دسته آن ها بهتر است رو به پایین باشد.
  • در صورتی که ظروفی بلند و بزرگ هستند، آن ها را به صورت خوابیده قرار دهید تا از حرکت بازو های آب پاش جلوگیری نکند.

بیشتر بخوانیم: صدای زیاد ماشین ظرفشویی به چه علت است؟


نحوه استفاده از شوینده مناسب در ماشین ظرفشویی

نکته مهم دیگری که در طرز استفاده از ماشین ظرفشویی اهمیت دارد، نحوه استفاده از شوینده مناسب در دستگاه است. استفاده از شوینده های استاندارد علاوه بر تمیزی ظروف، به حفظ سلامت دستگاه و قطعات آن نیز کمک بسیاری می کند.

در این مبحث نمی توان به طور صریح به یک ماده شوینده خاص یا برند مشخصی اشاره کرد. بنابراین می توانید از افرادی که در این زمینه مهارت دارند، مشورت بگیرید. همچنین لازم است به میزان ظروفی که در دستگاه قرار می دهید نیز توجه کنید و سپس اقدام به انتخاب شوینده مناسب نمایید.

شوینده های اصلی ماشین ظرفشویی شامل پودر، قرص و ژل بوده و شوینده های فرعی جلادهنده و نمک هستند. در هنگام استفاده از شوینده ها به دستور العمل های آن دقت کنید تا روی ظروف و دیواره های ماشین ظرفشویی لکه ایجاد نشود.


نحوه انتخاب زمان بندی شستشو در ماشین ظرفشویی

مسئله مهم دیگری که در نحوه کار با ماشین ظرفشویی اهمیت دارد، انتخاب زمان بندی مناسب برای شستشو با ماشین ظرفشویی است. در صورتی که برنامه مناسبی برای شستشوی ظروف خود انتخاب کنید، علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، ظروف کاملا تمیز خواهند شد. بنابراین توصیه می شود نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • در صورتی که تعداد ظروف کم است و یا ظروف خیلی چرب یا کثیف نیستند، می توانید برنامه های با زمان کوتاه را انتخاب کنید.
  • برای شستشوی ظروف چرب و کثیف، برنامه های قدرتمند با زمان طولانی تر و درجه حرارت بالا را انتخاب کنید.
  • چنانچه در هنگام شب از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید و برای بیرون آوردن ظروف عجله ندارید، تنظیمات خشک کن دستگاه را فعال کرده تا از مصرف انرژی بیشتر جلوگیری شود.
  • اگر از دستگاه خود برای شستشوی تابه و قابلمه استفاده می کنید، باید با تنظیمات و برنامه مربوط به آن آشنا باشید.


نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی

یکی از مواردی که در نحوه کار با ماشین ظرفشویی اهمیت فوق العاده ای دارد و اغلب افراد آن را نادیده می گیرند، تمیز کردن دستگاه است. لازم است بدانید که ماشین ظرفشویی قادر نیست خودش را تمیز کند و به مرور زمان ممکن است تکه های غذا یا باقی مانده مواد شوینده داخل آن مشاهده شود.

چنانچه ماشین ظرفشویی را تمیز کنید، کارایی آن افزایش یافته و ظروف شما تمیز تر خواهند شد. برای این کار می توانید از سرکه، جوش شیرین یا نوشابه استفاده کنید. سپس دستگاه را روی تنظیمات آب گرم و خشک کن قرار دهید تا داخل آن کاملا تمیز شود. در صورت بروز هر گونه مشکل در عملکرد ظرفشویی با تیم تعمیر ظرفشویی زودکمک تماس بگیرید.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران