علت چکه کردن آب از پنل کولرگازی چیست؟

امروزه استفاده از کولر گازی برای روزها و محیط های گرم رواج زیادی پیدا کرده است. کولر گازی به دلیل قدرت بالا، در کوتاه‌ترین زمان مساحت زیادی از فضا را مطبوع و خنک میکند اما امکان دارد این سیستم سرمایشی در برخی از مواقع دچار مشکلاتی در کارکرد خود شود. خاموش شدن ناگهانی، صدای زیاد کولر گازی، چکه کردن آب از پنل کولر گازی  و ... نمونه‌ای از اختلالاتی است که ممکن است در عملکرد این دستگاه به وجود بیاید.؛ در این مقاله که توسط تیم تعمیر تخصصی کولر گازی زود کمک جمع آوری شده است قصد داریم در مورد علت چکه کردن آب از پنل کولر گازی نکاتی را بیان نماییم. هنگامی که این مشکل بروز می کند قابلیت استفاده از این دستگاه از بین می رود و همچنین خسارات بسیار زیادی به گچ دیوار، کاغذ دیواری و فرش ایجاد میکند.

چکه کردن اسپیلت

دلایل چکه کردن آب از پنل کولر گازی

در برخی اوقات امکان دارد قطرات کوچکی از آب را در اطراف اسپلیت یا بدنه این دستگاه مشاهده نمایید و به فکر رفع این موضوع باشید. زیرا چکه کولر گازی نشان دهنده خرابی در قسمت‌های مهمی از دستگاه است. در ادامه تعدادی از دلایل چکه آب از کولر گازی را برای شما شرح خواهیم داد.

مشاوره آنلاین زودکمک

  • عدم قرار گیری لوله درین در جای مناسب

  • شکستگی پمپ

  • کمبود گاز کولر گازی

  • عدم سرویس دوره ای و رسیدگی کولر گازی

  • دمای سرد

در ادامه به بررسی هر یک از این دلایل می پردازیم.

عدم قرارگیری لوله درین در جای مناسب

در هر سیستم زمانی شاهد کارکرد صحیح و مطلوب خواهیم بود که تمامی اجزای آن سیستم در جای مناسب خود قرار گرفته باشند. یکی از دلایل چکه کردن آب از پنل کولر گازی قرار نگرفتن لوله درین در جای مناسب خود می باشد. البته لازم به ذکر است که موضوع این لوله در کولر گازی تخصصی است و لازم است از تکنسین متخصص کمک بگیرید تا شما را راهنمایی نماید.

شکستگی پمپ

یکی از اصلی ترین دلایل چکه کردن آب از پنل کولر گازی شکستگی پمپ است. پمپ یکی دیگر از قطعات کولر گازی است که می‌توان گفت تقریبا وظیفه مشخص و البته مهمی دارد. پمپ دستگاه، در زیر سیم پیچ خنک کننده قرار دارد و عملکرد آن به این صورت است که آب را به طور کامل تخلیه می‌کند تا از نشت آن جلوگیری شود.

اما زمانی چکه کردن آب کولر گازی به دلیل شکستگی از پمپ رخ خواهد داد که آب در پمپ به دلیل تجمع گرد و غبار خراب شده باشد، در این صورت آب کولر گازی به درستی خارج نخواهد شد و این یک نشانه واضح است که پمپ اسپیلت به درستی کار نمی‌کند و باید آن را تعویض کنید.

گیف زودکمکچگونه مصرف برق کولر گازی را کم کنیم؟ را در این مقاله ببینید.

کمبود گاز کولر گازی

در برخی اوقات چکه کردن آب از پنل کولر گازی  امکان دارد به دلیل کمبود گاز کولر گازی باشد. در واقع مقدار گاز موجود در کولر اسپیلت تاثیر زیادی در سیکل سرمایشی دارد و اگر میزان آن از استاندارد در نظر گرفته شده کمتر باشد، عملکرد دستگاه را مختل و باعث یخ زدن کمپرسور می‌شود.

در این صورت سیستم سرمایشی خاموش شده و این مسئله باعث می‌شود یخ های آب شده داخل ناودانی (حوضچه) پنل کولر گازی جمع شود و موجب سر ریز شدن آب از اسپیلت و در نهایت چکه کردن آب از کولر گازی گردد.

عدم سرویس دوره ای و رسیدگی کولر گازی

علت دیگر چکه کردن آب از پنل کولر گازی ، عدم رسیدگی و نگهداری ضعیف از اسپیلت است. همانطور که سرویس و نگهداری برای هر نوع لوازم خانگی دیگر ضروری و واجب است لازم است این دستگاه را نیز داخل برنامه سرویس دوره ای قرار دهید. کثیفی، زنگ زدگی، انسداد در مسیر لوله‌ها و… نمونه‌‌ای از مشکلات برای اسپلیت است.

دمای سرد

از دلایل دیگری که باعث چکه کردن اسپیلت خواهد شد، دمای هوای سرد است. زمانی که دمای بیرون خیلی خنک شود سیم پیچ خنک کننده در اثر هوای سرد منجمد می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا کولر گازی شما نشت پیدا کند.

❓ علت پریدن فیوز برق کولر گازی

چکه کردن آب از پنل کولر گازی

آموزش رفع چکه کردن آب از کولر گازی

همان‌طور که در موارد بالاتر نیز گفته شد، عوامل زیادی باعث نشت آب از پنل کولر گازی می‌شوند که لازم است تمامی آن‌ها را بررسی کرده تا متوجه شوید کدام علت بیشترین دخالت را دارد. ما در ادامه برخی از راه‌هایی را که شما می‌توانید به تنهایی و بدون متخصص انجام دهید تا مشکل کولر گازی خود را حل نمایید را عنوان خواهیم کرد.

  • تمیز کردن سیم پیچ‌های کندانسور اسپیلت

  • تمیز کردن کویل های داخلی و خارجی کولر گازی

  • تمیز کردن گرد و غبار موجود در درین کندانسور

تمیز کردن سیم پیچ‌های کندانسور اسپیلت

سیم پیچ‌های کندانسور و تمیزی آن را برای رفع مشکل چکه کردن از پنل کولر گازی را از یاد نبرید. چرا که این قسمت از اسپیلت درنشت آب  از پنل کولر گازی نقش دارد. برای تمیز کردن این قسمت پس از خاموش کردن اسپلیت؛ محفظه بیرونی را خارج نمایید. هر قطعه ای که مانع دسترسی شما به سیم پیچ‌های کندانسور می‌شود را بردارید. سپس با وسیله‌هایی که در اختیار دارید هرگونه کثیفی، آهک، چربی و غیره را پاک کنید.

تمیز کردن کویل های داخلی و خارجی کولر گازی

کویل‌ها یکی دیگر از قطعاتی هستند که اخلال در آن باعث چکه کردن اسپیلت می شود. بنابراین لازم است کویل‌های داخلی شامل سیم پیچ های فن و اواپراتور و کویل های خارجی شامل سیم پیچ کندانسور را همیشه تمیز نگه دارید.

برای تمیز کردن این قسمت لازم است دستگاه خود را خاموش و از برق جدا نمایید تا خطری شما را تهدید نکند. سپس با استفاده از پیچ گوشتی پوشش جلو را بردارید. شما می‌توانید برای تمیزی این قسمت از دستگاه واکیوم و یا یک برس استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تیغه های آلومینیومی در سیم پیچ اواپراتور بسیار حساس و نازک هستند و ممکن است در هنگام انجام کار خم شوند. پس بهتر است با دقت و ظرافت خاصی این قسمت را تمیز کنید.

این مقاله ی کاربردی را از دست ندهید: نحوه تنظیم درجه کولر گازی

تمیز کردن گرد و غبار موجود در درین کندانسور

کندانسور هوای گرم اتاق را جذب کرده و آن را تبدیل به هوای خنک می‌کند و سپس آن را در فضای اتاق رها می‌کند. در این صورت هوای گرم متراکم شده و به آب تبدیل می‌شود.

در این مرحله آب از طریق مخزن تخلیه مایعات و خطوط تخلیه می‌گردد. به همین دلیل هرگونه آلودگی در مسیر این آب باعث بروز چکه می‌شود و به همین دلیل لازم است شما برای تمیز کردن این بخش اقدام نمایید. بدین منظور بهتر است ابتدا کولر گازی خود را خاموش کنید و آن را از برق جدا کنید تا هیچگونه خطری برای شما به دنبال نداشته باشد.

سپس پنل دسترسی را پیدا کنید تا به مخزن تخلیه برسید. محل دقیق مخزن تخلیه در زیر سیم پیچ‌های اواپراتور است. پس از این که مخزن را پیدا کردید بهتر است بررسی کنید که آیا آب از مخزن سرریز شده یا خیر؟ چنانچه آب از مخزن سر ریز شده باشد این احتمال وجود دارد که خطوط تخلیه مسدود شده باشند.

در این صورت باید آب را تخلیه کنید و مخزن را با یک تکه پارچه خشک کنید. همچنین شما می‌توانید از یک ماشین بخار شو کمک بگیرید تا تمامی این خطوط را از آلودگی پاک کنید.

استفاده از سرکه برای تمیز کردن این مجاری نیز مناسب می‌باشد. فقط کافی است اجازه دهید که محلول سرکه به مدت یک ساعت در خطوط تخلیه باقی بمانند.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران