خاموش شدن کولر گازی، یکی از بدترین اتفاقاتی است که می تواند وسط یک روز گرم رخ دهد، مخصوصا وقتی این دستگاه، تنها وسیله خنک کننده خانه باشد. اگرچه با سرویس کردن کولر گازی، می توان از بروز این اتفاق و صرف هزینه زیاد پیشگیری کرد. علت خاموش شدن ناگهانی اسپلیت ممکن است به سیستم کاری کولر مرتبط باشد، مشکل تامین برق داشته باشد یا به دلیل نقص فنی و ایراد در یک قطعه، اتفاق بیفتد. اما دلیل خاموش شدن کولر گازی هرچه که باشد، باید فورا آن را عیب یابی و تعمیر کنید تا منجر به خرابی های بیشتر نشود.

مشاوره آنلاین زودکمک

دلایل خاموش شدن کولر گازی

اغلب کولرهای گازی، از سیستم کاری ساخته شده اند و تقریبا همه آنها، یک سبک مشترک در ساخت دارند. وقتی این دستگاه، متوقف می شود، کار نمی کند و روشن نمی شود، باید دلیل بروز این مشکل در کولر گازی پیدا و تعمیر شود. خرابی و نقص کمپرسور دستگاه، نیم سوز شدن و خراب شدن الکتروفن و کمپرسور، خرابی ترموستات، وجود اتصالی یا قطعی در سیم کشی، خراب شدن برد الکترونیکی دستگاه، خراب شدن رله استارت، خراب شدن اورلود دستگاه، کثیفی و آلودگی فیلترهای تصفیه هوا، وارد شدن فشار زیاد به سوئیچ ایمنی فشار، کثیف شدن کویل های بخش کندانسور، یخ زدن قسمت خارجی کولر، گرم شدن بیش از حد کولر، نسبت فشار تخلیه به مکش، روغن ریزی، گرفتگی مسیر جریان گاز و سرویس نکردن کولر گازی در زمان مناسب از دلایل خاموش شدن کولر گازی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته ایم.

دلایل خاموش شدن کولر گازی

علت خاموش شدن کولر گازی ممکن است به سیستم کاری کولر مرتبط باشد.


خرابی و نقص کمپرسور دستگاه

خرابی کمپرسور و موتور، یکی از دلایل رایج خاموش شدن کولر گازی به شمار می آیند. فرآیند سرمایش و سرمادهی کولر گازی اسپلیت، از طریق روشن شدن و کارکرد کمپرسور انجام می شود. کمپرسور، وظیفه فشرده سازی و متراکم کردن گاز مبرد را بر عهده دارد. ایجاد نقص فنی در این قطعه، علاوه بر مختل شدن فرآیند تبرید، باعث خاموش شدن دستگاه می شود. در این شرایط، بهترین راهکار برای برطرف کردن این مشکل، عیب یابی و تعمیر کمپرسور را به افراد متخصص و مراکز معتبر بسپارید.

خرابی و نقص کمپرسور دستگاه

نیم سوز شدن و خراب شدن الکتروفن و کمپرسور

نیم سوز شدن کمپرسور یا فن دمنده، احتمال خاموش شدن کولر گازی را افزایش می دهد. کارکرد نامناسب و کار نکردن در بازه زمانی طولانی و کاهش توان و قدرت خنک کنندگی، از نیم سوز شدن موتور و کمپرسور دستگاه خبر می دهد. در صورت بروز این مشکل، کولر گازی پس از مدت کوتاهی خاموش می شود. برای حل این مشکل، بررسی و چک کردن سلامت قطعه رله و مسیر مربوط به گردش و چرخش گاز مبرد، کمک زیادی به عیب یابی دقیق دستگاه و حل مشکل آن می کند.

بیشتر بخوانیم : نصب کولر گازی

خرابی ترموستات کولر گازی

خرابی ترموستات از علت های دیگر خراب شدن کولر گازی به شمار می رود. خوب است بدانید که ترموستات وظیفه تنظیم، مدیریت و کنترل دمای محیط، بر عهده دارد. این قطعه با روشن نگه داشتن کولر گازی، دمای محیط را به درجه مورد نظر کاربر می رساند. همچنین، بعد از رسیدن دمای داخلی به میزان دمای تنظیم شده، سنسور کولر خاموش می شود. با افزایش دما، بار دیگر کولر گازی شروع به کار می کند. بنابراین، با خراب شدن ترموستات، کولر گازی دیگر روشن نمی شود. در این شرایط، ترموستات باید با مدل نو و جدید تعویض و جایگزین شود.

خرابی ترموستات کولر گازی

وجود اتصالی یا قطعی در سیم کشی

گاهی اوقات، خاموش شدن کولر گازی به دلیل اتصال یا قطع شدن سیم های برق موجود در ساختمان اتفاق می افتد. اتصال در سیستم کابل کشی ساختمان می تواند به سوختن و از کار افتادن کامل کولر گازی منجر شود. کولرهای گازی، برای راه اندازی و کارکرد مطلوب، به جریان برق تک فاز با ولتاژ 220 ولت نیاز دارند. بنابراین، بروز مشکل یا قطعی سیم کشی در فضا، مانع از تامین نیروی الکتریکی لازم برای کارکرد دستگاه می شود. در پی این اتفاق، کولر گازی روشن نمی شود. با بررسی سیستم کابل کشی ساختمان، می‌توان برای این مشکل اقدام کرد.

خراب شدن برد الکترونیکی دستگاه

با خراب شدن برد الکترونیکی، کولر گازی به طور ناگهانی خاموش می شود. چون نظارت بر کلیه عملکردها و قطعات کولر گازی، از طریق برد الکترونیکی انجام می شود. خراب شدن این قطعه، باعث مختل شدن ارسال فرمان به قسمت های مختلف دستگاه و کارکرد نامطلوب و خاموش شدن کولر گازی می‌شود. تعمیر یا تعویض برد الکترونیکی، از راه حل های مفید برای برطرف کردن این مشکل است.

خراب شدن برد الکترونیکی دستگاه

خراب شدن رله استارت

خراب شدن رله استارت، یکی از دلایلی است که منجر به خاموش شدن کولر گازی می شود. با بررسی و تست رله استارت، می توانید خراب شدن این قطعه را بررسی کنید. در هنگام خرابی رله، کمپرسور دستگاه شروع به کار می کند، اما خاموش نمی شود. تعویض رله استارت خراب با قطعه جدید، بهترین راهکار برای رفع این ایراد است.

خراب شدن اورلود کولر گازی

قطعه اورلود در مواقع داغ شدن بیش از حد کمپرسور، با متوقف کردن مسیر جریان اصلی، باعث  خاموش شدن کمپرسور دستگاه می شود. در صورت خراب شدن اورلود دستگاه، فشار زیادی به قطعات دستگاه وارد می شود و در نهایت خاموش شدن کولر گازی اتفاق می افتد. برای برطرف کردن این مشکل، باید برای تعویض قطعه اورلود سیستم اقدام کنید.

خراب شدن اورلود کولر گازی

 کثیفی و آلودگی فیلترهای تصفیه هوا

فیلترهایی که در پنل داخلی کولر گازی قرار دارند، با جذب آلودگی ها، ذرات ریز و آلاینده ها و از بین بردن آنها، هوای سالم و تمیز را که سطح اکسیژن بالایی دارد، در فضای داخلی توزیع می کنند. کثیف شدن فیلترها در اثر انجام این فرایند، باعث می شود دستگاه مانند قبل کار نکند و مشکل خاموش شدن کولر گازی اتفاق بیفتد. شستشو یا تمیز کردن دوره ‌ای و تعویض فیلتر، از بروز این مشکل جلوگیری می کند.

وارد شدن فشار زیاد به سوئیچ ایمنی فشار

سوئیچ های ایمنی فشار، قطعاتی هستند که نظارت و محافظت از بخش ها و اجزای مختلف کولر گازی را به عهده دارند. سوئیچ های ایمنی در مواقع افزایش فشار و بار الکتریکی، باعث توقف عملکرد و خاموش شدن کولر گازی می شوند. این فرآیند برای جلوگیری از آسیب دیدن به قطعات دستگاه انجام می شود.

وارد شدن فشار زیاد به سوئیچ ایمنی فشار

کثیف شدن کویل های بخش کندانسور

تجمع آلودگی ها و کثیف شدن کویل های کندانسور، از دلایل دیگر خاموش شدن کولر گازی هستند. جمع شدن گرد و غبار بر روی قطعه کویل کولر گازی و کار کردن دستگاه در مدت زمان طولانی، باعث گرم شدن بیش از حد کولر می شود. در نتیجه، تجمع گرد و غبار اجازه نمی دهد سیستم خنک شود و کولر گازی به صورت ناگهانی خاموش می شود. تمیز کردن و پاک کردن آلودگی ها و گرد و غبار جمع شده بر سطح کندانسور، بهترین راهکار برای رفع این مشکل است.

یخ زدن قسمت خارجی کولر

اگر در قسمت خارجی یونیت کولر گازی، وجود یخ زدگی یا برفک شدید مشاهده کردید، به احتمال زیاد، به دلیل کاهش مبرد است. چون این مورد اغلب باعث می شود کمپرسور به صورت ناگهانی خاموش و روشن شود و از ورود هوای خنک به خانه جلوگیری می کند. برای حل این مورد از مشکل خاموش شدن کولر گازی، باید آن را به دست تعمیرکار متخصص تعمیر کولر گازی بسپارید.

یخ زدن قسمت خارجی کولر

گرم شدن بیش از حد کولرگازی

زمانی که کمپرسور بیش از حد گرم می شود، ممکن است به عنوان یک مکانیسم دفاعی، شاهد خاموش شدن کولر گازی باشید.

نسبت فشار تخلیه به مکش

فشار تخلیه به دلایل مختلف، ممکن است بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم باشد و باعث خاموش شدن کولر گازی شود. کم بودن گاز مبرد، شارژ  بیش از حد سیستم، خراب شدن شیر انبساط، خراب شدن فن کندانسور و کثیف شدن کویل های کندانسور از جمله عوامل تغییر فشار تخلیه و بروز مشکل هستند. سرویس های به موقع کولر گازی، می تواند از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری نماید.

نسبت فشار تخلیه به مکش

روغن ریزی کولرگازی

کمپرسورها نیاز به روغن تبرید دارند تا به درستی عمل کنند. اما وقتی این قطعات خیلی گرم می شوند، روغن کاهش می یابد و حلقه های پیستون، سیلندرها و قطعات دیگر، از کار می افتند. این عوامل و موارد دیگر، کمپرسور را به طور کامل از کار می اندازند و باعث خاموش شدن کولر گازی می شوند.

گرفتگی مسیر جریان گاز

یکی از دلایلی که کولر گازی بلافاصله پس از روشن کردن، صدا می دهد و از کار می افتد این است که مسیر گاز به دلایلی گرفته است. احتمال دارد لوله های رابط بر اثر برخورد با جسمی سخت له شده باشند و همین باعث خاموش شدن کولر گازی شود.

گرفتگی مسیر جریان گاز

سرویس نکردن کولر گازی در زمان مناسب

سرویس به موقع کولر گازی یا اسپیلت می تواند از بروز مشکلاتی مثل خاموش شدن ناگهانی کمپرسور و از کار افتادن کولر و متحمل شدن خسارت مالی زیاد جلوگیری کند. هر کولر گازی یا اسپیلت باید حداقل یک بار در سال سرویس شود. بنابراین، پیش از وارد شدن به فصل گرما و سرما و روشن کردن حالت سرمایشی و گرمایشی کولر گازی، حتما کولر گازی خود را سرویس کنید تا علاوه بر عیب یابی کولر، از بروز مشکلات جدی و پرهزینه پیشگیری کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1402/12/17-12:15

درود بر شما ابراهیم عزیز

با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله، دستگاه شما به بررسی نیاز دارد. جهت اطلاعات تکمیلی و دریافت خدمات با 1662 تماس بگیرید.

ابراهیم
1402/12/13-03:37

باسلام اسپلیت بعدازچندساعت‌خاموش‌میشودوصحفه‌پنل‌قطع‌وصل‌میشود