چگونه مصرف برق کولر گازی را کم کنیم؟

در روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان، استفاده از سیستم های خنک کننده به خصوص کولر گازی برای حفظ راحتی و خنکی در منزل و محل کار چندین برابر می شود و همچنین نیز به امری ضروری تبدیل می شود. اما با مشاهده قبض های نجومی برق، لذت و کیف استفاده از این وسیله و باد خنک کولر گازی بی معنی و کم رنگ می شود. شما می توانید با انتخاب نوع مناسب کولر به کاهش مصرف برق کولر گازی کمک بسزایی کنید. از کولر های گازی می توان به تعیین کننده های قیمت قبض برق در روزهای گرم سال نام برد اما در ادامه مقاله راهکارهایی توسط کارشناسان تعمیر کولر گازی زودکمک جمع آوری شده است که با مطالعه و رعایت این نکات میتوانید تا حدودی مصرف برق کولر گازی را بهینه سازی نمایید و همچنین هزینه قبض برق را کاهش دهید.

کاهش مصرف برق اسپیلت در حالت فن

ترفندهای کاهش مصرف برق کولر گازی

کولر گازی‌ها برای خنک کردن هوا، برق زیادی را مصرف می کنند. اما با رعایت نکات زیر، می‌توانید به طور قابل ملاحظه‌ای مصرف این دستگاه‌ها را کاهش دهید.

مشاوره آنلاین زودکمک

نکات طلایی جهت کاهش مصرف برق اسپیلت

  • خرید کولر گازی اینورتر

  • انتخاب مناسب کولر گازی با توجه به ظرفیت محل

  • نصب کولر گازی در جای مناسب

  • تنظیم مناسب دمای کولر گازی

  • استفاده از لامپ کم مصرف

  • سرویس دوره ای و سالانه

  • استفاده کردن از ترموستات مدرن

خرید کولر گازی اینورتر

زمانی که تصمیم به خرید کولر گازی دارید، بهتر است به دنبال یک کولر گازی اینورتر یا کولر گازی با سطح مصرف انرژی A یا B باشید. و حتما به برچسب انرژی این محصول دقت نمایید. چرا که کولرهای گازی اینورتر، متناسب با میزان مصرفی که دارند دور موتور را افزایش یا کاهش می‌دهند. همین مساله باعث کاهش مصرف برق اسپیلت خواهد شد.

همچنین زمان خرید کولر گازی باید به EER آن نیز دقت نمایید. EER کولر گازی میزان آمپر مصرفی دستگاه را نشان می‌دهد. از آن جایی که امکان دارد کولر گازی مورد نظر شما آمپر مصرفی کمی داشته باشد و راندمان سرمایشی آن هم به اندازه‌ مورد نیاز شما نباشد، خیلی باید بیشتر کار کند تا محیط را خنک نماید و به همین دلیل مصرف برق بیشتری خواهد داشت.

انتخاب مناسب کولر گازی با توجه به ظرفیت محل

انتخاب صحیح و اصولی یک کولر با ظرفیت مناسب محل شما مصرف برق تا حدود 20 درصد کاهش پیدا می کند. اگر ساکن واحد طبقه آخر هستید و سقف واحد شما پشت بام است، به علت تابش نور گرم خورشید به سقف ساختمان در تابستان و انتقال حرارت آن به واحدهای زیر سقف، باید برای واحد مسکونی به ازاء هر متر مربع از مساحت اتاق یا سالن بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ و برای واحدهای اداری و تجاری ۹۰۰-۱۲۰۰BTU ظرفیت برودتی در نظر گرفت.

اما اگر ساکن طبقات وسط ساختمان هستید، می‌‌توانید برای واحد مسکونی به ازاء هر متر مربع حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰، و برای واحدهای اداری و تجاری ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ BTU ظرفیت برودتی برای کولر گازی اسپلیت خود در نظر بگیرید تا نیازی به روشن بودن دائم کولر گازی نیاز نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه تشخیص دهیم کولر گازی چند هزار است؟

نصب کولر گازی در جای مناسب

انتخاب محل نصب کولر گازی بسیار حائز اهمیت است. اگر کولر گازی به صورت اصولی و در محل مناسب نصب نشود، علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای خود کولر، میزان مصرف برق کولر گازی را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود پنل داخلی را در جایی روبروی محل نشستن یا حضور اعضاء خانواده قرار دهید.

بهتر است به علت انباشته شدن هوای گرم در زیر سقف، تا حد ممکن پنل داخلی اسپلیت‌ها را پایین‌تر از سقف نصب نمایید. همچنین بهتر است نصب پنل بیرونی طوری باشد که هوای آزاد به راحتی در پشت آن جریان داشته باشد.

نکته‌‌: هوای اسپلیت‌ها بر اساس ظرفیت معمولا بین ۵ تا ۱۰ متر است.

تنظیم مناسب دمای کولر گازی

یکی دیگر از راه‌های کاهش مصرف برق در اسپیلت که باعث افزایش طول عمر کولر گازی نیز می‌شود، این است که دمای آن را به درستی تنظیم نمایید. چرا که قرار دادن کولر گازی بر روی دمای اشتباه موجب بیشتر کار کردن کمپرسور دستگاه و در نتیجه افزایش مصرف برق می‌شود. دقت نمایید که دمای مناسب جهت تنظیم کولر گازی بین ۲۴ درجه سانتیگراد تا ۲۶ درجه سانتیگراد است. با تنظیم دمای کولر گازی بین ۲۴ و ۲۶ درجه سانتیگراد، کمپرسور کولر گازی با کمترین کارکرد می تواند محیط شما را خنک کند از این‌ رو مصرف برق به صورت چشم ‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

مشاوره آنلاین زودکمکچرا فیوز برق کولر گازی می‌ پرد؟

گونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم

استفاده از لامپ کم مصرف 

شاید تعجب آور باشد اما استفاده از لامپ‌های کم مصرف می تواند یکی از راه های کاهش مصرف برق کولر گازی باشد. چرا که گرمای حاصل از لامپ‌های قدیمی به شدت سبب ایجاد گرمای مزاحم در محیط شما می‌شود. این مسئله در ادامه موجب افزایش کار کولر گازی برای رساندن دمای محیط به دمای مورد نظر شما می‌شود. همین امر مصرف برق کولر گازی (و همچنین مصرف کولر گازی در حالت فن) را افزایش می‌دهد. پس اگر هنوز لامپ‌های خود را به لامپ ‌های کم مصرف تغییر نداده‌اید، همین الان این کار را انجام دهید.

سرویس دوره ای و سالانه

به مرور زمان گرد و غبار باعث کثیف شدن فیلترهای کولر گازی و کاهش راندمان کاری این دستگاه می‌شود به همین دلیل کولر گازی به سرویس دوره‌ای نیاز دارد. اگر فیلتر هوای کولر گازی یا کندانسور کولر شما کثیف باشد، فشار بیشتری به کمپرسور کولر گازی شما وارد خواهد شد و در نتیجه مصرف برق افزایش پیدا می کند. بنابراین لازم است که هر از چند گاهی فیلترهای کولر گازی را تعویض نمایید و پنل خارجی این دستگاه را سرویس کنید این کار می تواند باعث کاهش مصرف برق کولر گازی تا 10 درصد شوید.

✅ معرفی بهترین کولر گازی برای مناطق سردسیر

استفاده کردن از ترموستات مدرن

برخی از ترموستات ها قابلیت برنامه ریزی دارند، به این صورت که شما می ‌توانید زمان خاموش و روشن شدن کولر گازی و همچنین دمای مورد نظر را تنظیم نمایید. یکی از کارهایی که به کاهش مصرف برق در کولر گازی کمک می‌کند، استفاده از همین ترموستات‌های قابل برنامه ‌ریزی است.

با استفاده از این ترموستات‌ها، شما زمان هایی که به کولر گازی نیاز ندارید، فرمان لازم صادر می‌شود و کولر گازی را خاموش می‌کند؛ در نتیجه مصرف برق کاهش می‌یابد.

دختر بنفش

بررسی علت روشن نشدن اسپلیت را اینجا مطالعه نمایید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران